Superduke-tråden

lengan

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2009
Ort
Uppsala
Hoj
FZ1 - 08, KX450F -11
Tjena hårdingar. Är på vippen att skaffa mig en -08 SD R 990 men känner att jag behöver lite mer kött på benen innan plånboken öppnas.
*Hur är den att köra längre turer?
*Hur överjävligt är vinddraget i hastigheter över 130?
*Vilken försäkring kan jag vänta mig med en ålder på 30, haft kortet sedan dag 1 (togs samtidigt som bil) och bor i en småstad?
*Kvalité, vanliga fel och allt övrigt ni kan tänka er.

Det vettigaste vore väl kanske att byta till en touring med kåpor och skit, men det känns...fel. Nåväl. Tacksam för svar och ha're bra på vägarna. :)

Har dock inte kört en SDR men kan nog svara på många av frågorna.
*Vet inte hur dynan är på den men finns andra dynor att byta till annars men går utmärkt att åka långt på. Jag kör iaf lätt 50 mil på en dag med min.
*Över 150-160 börjar det blåsa lite värre men runt 130 går det fint i mitt tycke, bara att krypa ihop. Finns touringruta att köpa om man vill åka längre och slippa lite blåst.
*Du kan vänta dig en billig försäkring. Beräkna just din försäkring på bilsportmc ;)
*Inga vanliga fel vad jag vet.
*Övrigt: SD är en sjukt rolig och mångsidig hoj, jag tänker inte byta bort min i första taget. I början när man är lite ovan kan de kännas som lite ryckiga, dels p.g.a. att det är en twin så behöver ibland lite mer arbete med kopplingen i stadstrafik samt för att gasen upplevs som lite on/off, speciellt om man är van med en rad4a. Det enda som jag upplever som ett problem här är att hojen inspirerar till nästan lite för busig körning ibland :D

Återkommer med mer om jag kommer på något vettigt att skriva..
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
F800
Tjena hårdingar. Är på vippen att skaffa mig en -08 SD R 990 men känner att jag behöver lite mer kött på benen innan plånboken öppnas.
*Hur är den att köra längre turer?
*Hur överjävligt är vinddraget i hastigheter över 130?
*Vilken försäkring kan jag vänta mig med en ålder på 30, haft kortet sedan dag 1 (togs samtidigt som bil) och bor i en småstad?
*Kvalité, vanliga fel och allt övrigt ni kan tänka er.

Det vettigaste vore väl kanske att byta till en touring med kåpor och skit, men det känns...fel. Nåväl. Tacksam för svar och ha're bra på vägarna. :)

Försäkring drygt 3000 halvförsäkr och ce 5500 helflörsäkr (Bilsport MC)
Slänger du på Touring rutan 8tillbehör så funkar det fint att marcha 140. Hur sadeln är på en R kan jag dock inte uttala mig om.
Enda felet jag haft på 1400 mil är att 2 bultar till bakdrevet gängat upp sig, men det vara bara att dra åt och sedan var det bra.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Sågon som ska till Sviesta på Torsdag?
Blir nog ett gäng som åker här ifrån i alla fall.
Får se om jag har några spöken kvar i huvet sedan flygturen där förra året... :rolleyes:

Verkar mot alla odds som att jag kör ikväll trots allt!

Beviks har fått hem det lilla röret, ska dit och byta det nu före lunch.

Himmelen är blå och både YR och smhi är optimistiska, så..

Nu TJÖÖÖÖRRRRR vi :D:D

Kom och battla nu IQ!
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Tjena hårdingar. Är på vippen att skaffa mig en -08 SD R 990 men känner att jag behöver lite mer kött på benen innan plånboken öppnas.
*Hur är den att köra längre turer?

Sadeln är hård som en planka .. nästan ialf ,konstigt nog så sitter man rätt ok ändå ;)
10mil sen så får man ställa sig upp och vila röven lite .
Finns En comfortsadel som Ktm säljer ..
R`en är en Hoj som fungerar bäst med aktiv åkning och allra bäst på bana :)

4år med Sd inget fel som är nämnvärt .

Kanonhoj !
 

issi

* 3 äpplen hög, som en smurf... *
Gick med
3 Aug 2005
Ort
Hus med för litet garage...
Hoj
KTM EXC 250f Sixdays -13, 690 Duke -09
Tjena hårdingar. Är på vippen att skaffa mig en -08 SD R 990 men känner att jag behöver lite mer kött på benen innan plånboken öppnas.
*Hur är den att köra längre turer?
*Hur överjävligt är vinddraget i hastigheter över 130?
*Vilken försäkring kan jag vänta mig med en ålder på 30, haft kortet sedan dag 1 (togs samtidigt som bil) och bor i en småstad?
*Kvalité, vanliga fel och allt övrigt ni kan tänka er.

Det vettigaste vore väl kanske att byta till en touring med kåpor och skit, men det känns...fel. Nåväl. Tacksam för svar och ha're bra på vägarna. :)

Det är en av de roligaste hojarna jag har kört!!
Jag tourade med den förra året och det går hur bra som helst, jag har iof. bytt till gel sadeln och det gör skillnad :)

Har inte haft några fel på min alls..... den har gått ca 700 mil! :tummenupp
Vad det gäller vinddraget så visst blåser det om öronen... den är bekväm upp till ~140 snabbare än så funkar kalas kortare sträckor, man får huka sig lite över tanken så kommer man undan vinden ganska ok ändå.

Kika på KTMs märkesförsäkring, inte alltid den är bättre men kan vara värd att kolla upp iallafall.....

Min är till salu om du är sugen --> http://www.sporthoj.com/annonser/?id=51147

//issi
 

lengan

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2009
Ort
Uppsala
Hoj
FZ1 - 08, KX450F -11
En liten fråga. Jag funderar på att dreva ner min SD lite, antingen ner 1 kugg fram eller upp 2 kugg bak. Har ni några andra förslag som kanske är bättre samt hur stor skillnad gör det på SDn? Jag har inte drevat om sedan jag körde runt på min Yamaha DT50 :)
 

Nickeluring

Lurig som få...
Gick med
29 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Såld! :(
Dreva bak om du ska dreva så är du snällare mot kedjan.

Va fan, Issi, ska du sälja SDR'en!? :gråta
 
Last edited:

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
F800
Verkar mot alla odds som att jag kör ikväll trots allt!

Beviks har fått hem det lilla röret, ska dit och byta det nu före lunch.

Himmelen är blå och både YR och smhi är optimistiska, så..

Nu TJÖÖÖÖRRRRR vi :D:D

Kom och battla nu IQ!

DU SKA FÅ SPÖ SOM FAN!!! :)

Såg att du tjuvtränat i år, så jag får nog lite jobbigt... :gnissla
 

lengan

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2009
Ort
Uppsala
Hoj
FZ1 - 08, KX450F -11
Dreva bak om du ska dreva så är du snällare mot kedjan.

Hur kommer det sig att det är snällare mot kedjan att dreva om bak? Låter inte helt logiskt i mina öron men dock spelar det ingen större roll var jag drevar om så länge jag uppnår samma resultat.

Har ni drevat om era SDs och isf hur stor skillnad blir det. Jag tycker att originaldrevningen funkar utmärkt men skulle vara roligare om den var lite piggare från botten på registret och reser sig snabbare än vad den gör :rolleyes:
 

Alter ego

Busgrabb
Gick med
15 Jul 2009
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Monster 1100 -09
Tusen tack för alla svar! <3
Tyvärr så har jag - som vanligt när det vankas större utgifter - börjat vela. :huvet Var har vi den där ångesttråden nu igen...
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Tusen tack för alla svar! <3
Tyvärr så har jag - som vanligt när det vankas större utgifter - börjat vela. :huvet Var har vi den där ångesttråden nu igen...

Sluta vela... Mer bang 4 the buck får du inte.

Jag är nu inne på min 5e säsong med samma hoj. Går som en klocka yadda yadda..

Dock är jag byteskåt av naturen, men ännu mer sniken och trots allt ekonom. Så jag kan inte försvara ett ZX6RR-köp där försäkringen kostar 10000 mer/år. Det är många däck, bandagar, tankningar eller tillbehör för dem pengarna, varje år!

Baksidorna, att Dukken äter lite däck, är lite törstig och är lite dyrare i service än japsar äts ändå upp av den fantastiskt billiga föräskring man får. Dessutom slipper man åka dussinhoj, får en dräpare med otroligt chassie, marknadens bästa bromsar och en helt fantastisk känsla i allt.

Som IQs sugnatur säger.. Det är roligare att köra ifrån folk på en (som dem tror) slö hoj, än att bli frånåkt på en snabb ;)!

Tjöööp bara.. Är du rädd om pengarna så ta min, den e bästa pris!
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
DU SKA FÅ SPÖ SOM FAN!!! :)

Såg att du tjuvtränat i år, så jag får nog lite jobbigt... :gnissla


Jag har ju svårt att påstå att nån "vann" idag.. Men jag tror jag var minst sämst för jag kom ifatt dig och försökte hålla mig i bild ;).

Vet inte hur du kände, men jag behöver nog komma i fas líte och slappna av innan det flyter på. Kändes kantigt och muttrigt och lite osäkert helt enkelt :(. Reder nog ut sig under säsongen, men idag blev lite av en besvikelse.

Nästa gång får vi battla :) Då ska jag röka dig :arsele
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
F800
Jag har ju svårt att påstå att nån "vann" idag.. Men jag tror jag var minst sämst för jag kom ifatt dig och försökte hålla mig i bild ;).

Vet inte hur du kände, men jag behöver nog komma i fas líte och slappna av innan det flyter på. Kändes kantigt och muttrigt och lite osäkert helt enkelt :(. Reder nog ut sig under säsongen, men idag blev lite av en besvikelse.

Nästa gång får vi battla :) Då ska jag röka dig :arsele

He he. Men jag kommer bestämt att förneka att det syns på filmen att du kör ifatt mig i S-et. Din lilla offroad sväng syndes rätt bra det med :tummenupp . Tufft att lägga ner så mycket i vänstern efter att ha grus på däcken.
Själv gick det väl ganska ok. Körde inte så snabbt kanske, men kändes som jag hittade skapligt flyt i slutet i alla fall.
Lite trist att bli omkörd av en Er6a in i S-et bara (Otto), men sånt får man ta.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
He he. Men jag kommer bestämt att förneka att det syns på filmen att du kör ifatt mig i S-et. Din lilla offroad sväng syndes rätt bra det med :tummenupp . Tufft att lägga ner så mycket i vänstern efter att ha grus på däcken.
Själv gick det väl ganska ok. Körde inte så snabbt kanske, men kändes som jag hittade skapligt flyt i slutet i alla fall.
Lite trist att bli omkörd av en Er6a in i S-et bara (Otto), men sånt får man ta.


Haha.. Jag vet bara att det kändes som att båda hjulen kasade i gruset, att det vobblade när asfalten kóm och att min enda tanke var att jag visste att jag var dömd om jag åkte rakt för den sandlådan är djup som kvicksand. Ingen står upp i den.
Det var liksom bara att trycka på pinnens vänstra sida och hoppas att jag kom runt på nåt sätt.


Och jag skulle inte känna det som trist trist att ens bli omkörd av en barncykel med en sån orange flagga på, om det var Otto bakom styret :D.
 

bushoj

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2009
Ort
Norrköping
Hoj
Superduke -08
Tjena Pöjkar :yoparty

blev ju ca 270 bilder från gårdagens körning på sveista, IQ!! var brukar du lägga upp bilder när det är så många??

blev riktigt bra på både dig och hund, men som du sa skulle behöva ett annat objektiv så man kan få de där riktigt schysta närbilderna.

här kommer några smakprov :banana
 

Bifogat

  • DSC_0039.jpg
    DSC_0039.jpg
    249.7 KB · Visningar: 101
  • DSC_0052.jpg
    DSC_0052.jpg
    246.1 KB · Visningar: 104
  • DSC_0267.jpg
    DSC_0267.jpg
    243.1 KB · Visningar: 99
  • DSC_0269.jpg
    DSC_0269.jpg
    235 KB · Visningar: 126
  • DSC_0284.jpg
    DSC_0284.jpg
    237.2 KB · Visningar: 100
  • DSC_0285.jpg
    DSC_0285.jpg
    241.4 KB · Visningar: 112
Last edited:
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top