Superduke-tråden

Brian

Not dead yet
Gick med
2 Apr 2004
Ort
Skåne
Hoj
Superduke xr600r 250cr
I manualen så står det hur hojen ska ställas in för din vikt och andra ösnkade egenskaper. Tror det finns en tabell under sadeln också. Inte så svårt om du har något som kan hjälpa dig lyfta hojen.



Vet inte riktigt vad som är gjort. MEn luftmodden är gjord på firman så de har säkert mappad efter de har moddat luften. Det är dock gjort i dina trakter. Köpte hojen i helsingborg. Den är körd i dynojetbänk på Yamaha center i helsingborg. Mer står inte på kvittot och vet jag inte. Förra ägaren har inte så djupa kunskaper i området heller, han har bara lämnat in den.

Jag kan se på kurvan att vridet kommer senare, först vid 3000 varv så börjar grafen. Men den har blivit högre från 5k-8,5k varv. Innan började vridkurvan på 2k varv och var jämnare. Kan detta göra att hojen dör när man drar in kopplingen?

Hojen dör vid kopppling indragen
Ingen som har liknande problem att hojen dör när har kopplingen inne? Skulle uppskatta lite feedback om någon har erfarenhet eller kunskaper i ämnet.

Ok tack skall kolla :tummenupp

Vet dock inget om ditt problem tyvärr
 

robban_75

Medlem
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Eksjö [Eiijkchoe]
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -14
Får man plats med en extra kabelsko då?

Jag måste också byta och har idag draget ut en snabbkoppling som jag kan koppla laddaren till utan att behöva plocka isär allt först.. En tämligen skön lösning som jag ogärna byter bort för att jag köper fel batteri,

ja så trångt blir det inte.
 

para

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2006
Ort
Västmanland
Hoj
Superduke 07
Får man plats med en extra kabelsko då?

Jag måste också byta och har idag draget ut en snabbkoppling som jag kan koppla laddaren till utan att behöva plocka isär allt först.. En tämligen skön lösning som jag ogärna byter bort för att jag köper fel batteri,

Precis så har jag gjort. Finns det verkligen inga vettiga batterier att köpa i Sverige som inte kostar 2500 minst? Verkar trist :/.
 

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sätila
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
Nu har jag bokat tid för bänkning och införskaffat tuneboy till Svarten.

Hoppas det blir lite mer mos i spisen...:)
 

robban_75

Medlem
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Eksjö [Eiijkchoe]
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -14
Precis så har jag gjort. Finns det verkligen inga vettiga batterier att köpa i Sverige som inte kostar 2500 minst? Verkar trist :/.

Verkar inte så... är väl därför man tröttnar o köper på nätet istället, tar ju bara några dagar att få hem grejerna iaf.

Beställde en oberon slavcylinder och fästplatta från usa för några dagar sen,, bara 106dollar för hela kitet, bara slaven kostar väl en sådär 1400 här i sverige.
 

robban_75

Medlem
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Eksjö [Eiijkchoe]
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -14
sådär då har man kastat ut ryckspjällen och snorkeln så nu går den som en klocka, jag började undra varför alla var så lyriska över duken när den ryckte som en 240 med blåst toppackning när man körde i stan och lät som man skakade på en verktygslåda... men nu :Bugar... går som en raket och mjukt som x2000 på låga varv :tummenupp.
Nu skulle man bara haft en ny luftburk med...
 

mioh02

Ny medlem
Gick med
27 Sep 2009
Ort
Limhamn
Hoj
SD-08, VMAX-97
"sådär då har man kastat ut ryckspjällen och snorkeln så nu går den som en klocka"

Berätta mer om modden
 

robban_75

Medlem
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Eksjö [Eiijkchoe]
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -14
"sådär då har man kastat ut ryckspjällen och snorkeln så nu går den som en klocka"

Berätta mer om modden

sitter ju dubbla spjäll i spjällhuset, en som påverkas av gasvajern och ett som styrs av en elmotor och ska åstadkomma nåt.. men den gick bara sämre med dom i men det är väl tänkt att dom ska öka hastigheten på luftströmmarna över spjällen vid låga varv och gaspådrag eller nåt.
Rev helt enkelt väck spjällen, axlarna ochh elmotorn och avaktiverade dom med tuneecu som många andra gjort och hojen blev mycket bättre att köra.
Får väl dra en repa med bredbandaren med så inte luftblandningen har ändrat sig nåt.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
ALLMÄN UPPMANING

Nu, inne på min 5e säsong med SuperDuke kom mitt första tekniska fel.

Plaströret mellan oljetanken och motorn har en liten spricka. Den håller ihop i överkant, och är inte så lång att den går under kanten på det inre röret. Men om/när det spricker så blir det mkt olja på banan/gatan och förmodligen sitt egna bakdäck.

Så se till att kolla det noga alla piloter där ute..

Kostar ca 150 pix och är 10 minuters jobb att fixa, men är ack så viktigt!
 
Last edited:

Nickeluring

Lurig som få...
Gick med
29 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Såld! :(
Någon som råkat ut för en tomgång på 4000 - 5000 varv? Det är lite jobbigt att köra så och man får väl byta både lameller o bromsbelägg en gång i månaden om det fortsätter... :gnissla
Det ger dock en fin kopplingskontroll efter ett tag. :tungan

Om jag drar in kopplingen eller läger i friläge så går tomgången ner till normalt varv efter ca 20 sek. Men så fort man börjar köra så åker den upp igen. Ibland så går den bättre när den är kall.

Det är en fin "semestergas" och den gör ca 50 på 1:an eller 70 på 2:an medan jag kan sitta och hitta på annat utan att behöva hålla i styret. :D
Men ska jag köra saktare än 50 så börjar det bli besvärligt. Antingen ligga o köra på broms, eller slira på kopplingen...

Någon som har råkat ut för det här? Ska man behöva trixa med TPS'erna tro?
Jag bytte nyligen luftburk från Motobox till standard.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Någon som råkat ut för en tomgång på 4000 - 5000 varv? Det är lite jobbigt att köra så och man får väl byta både lameller o bromsbelägg en gång i månaden om det fortsätter... :gnissla
Det ger dock en fin kopplingskontroll efter ett tag. :tungan

Om jag drar in kopplingen eller läger i friläge så går tomgången ner till normalt varv efter ca 20 sek. Men så fort man börjar köra så åker den upp igen. Ibland så går den bättre när den är kall.

Det är en fin "semestergas" och den gör ca 50 på 1:an eller 70 på 2:an medan jag kan sitta och hitta på annat utan att behöva hålla i styret. :D
Men ska jag köra saktare än 50 så börjar det bli besvärligt. Antingen ligga o köra på broms, eller slira på kopplingen...

Någon som har råkat ut för det här? Ska man behöva trixa med TPS'erna tro?
Jag bytte nyligen luftburk från Motobox till standard.


Har du prova att starta om den? :tungan
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Hehe, du är en riktig :1pajas du. Du kanske har fler bra tips? Typ kolla luften i däcken eller nåt? :)

:D

Men allvarligt då..

Nu kör väl inte du standardmappen genom ECUn utan har labbat med Tuneboy va? Men annars är det ju 15 min tomgång för att "nollställa" (starta om ;)) ECUn..

Ett förändrat motstånd i luftflödet skulle ju rent teoretiskt kunna orsaka ´ditt problem.


Men jag håller med, tycker det känns långsökt och skumt iaf. Mappen har ju fått en förkylning eller nåt.
 

Nickeluring

Lurig som få...
Gick med
29 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Såld! :(
Jo, jag har mappat om den ett par ggr o jag har gjort 15 minuters nollningen. Men det kanske är något konstigt som blivit med Tuneboyen...
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
F800
Sågon som ska till Sviesta på Torsdag?
Blir nog ett gäng som åker här ifrån i alla fall.
Får se om jag har några spöken kvar i huvet sedan flygturen där förra året... :rolleyes:
 

Alter ego

Busgrabb
Gick med
15 Jul 2009
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Monster 1100 -09
Tjena hårdingar. Är på vippen att skaffa mig en -08 SD R 990 men känner att jag behöver lite mer kött på benen innan plånboken öppnas.
*Hur är den att köra längre turer?
*Hur överjävligt är vinddraget i hastigheter över 130?
*Vilken försäkring kan jag vänta mig med en ålder på 30, haft kortet sedan dag 1 (togs samtidigt som bil) och bor i en småstad?
*Kvalité, vanliga fel och allt övrigt ni kan tänka er.

Det vettigaste vore väl kanske att byta till en touring med kåpor och skit, men det känns...fel. Nåväl. Tacksam för svar och ha're bra på vägarna. :)
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top