Superduke-tråden

b0bl00i

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Ja
Hoj
KTM Alpentwin
Jo det ska du faktiskt göra då den går fel, minns inte om det var fett eller snålt men det är att rekommendera. Det dom gör är att lägga på Akra-mappen, oavsett slipon typ. tror den mapped dessutom är tänkt att köras utan insatser.
 

kaw

Ny medlem
Gick med
16 May 2007
Ort
Malmö
Hoj
KTM SuperDuke 06
Tycker hertigen har varit lite oharmonisk och understyrt en hel del. Har en 06:a med standardfjädring. Har nu läst på lite och insett att fjädringen är anpassad för en förare som väger cirka 75 kg. Själv väger jag cirka 115 kg i kallingar. Min tanke är att jag måste byta fjädrar, fram och bak för att fjädringen ska kunna jobba optimalt. Problemet är att KTM endast har fjädrar upp till 95 kilo. Självfallet är det bättre än vad jag har i dagsläget men ska jag lägga ut 3500 kr på fjädrar vill jag ju ha fjädrar som är helt anpassade efter min vikt. Någon som vet var man kan få tag på hårdare fjädrar?
 

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sätila
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
Jo det ska du faktiskt göra då den går fel, minns inte om det var fett eller snålt men det är att rekommendera. Det dom gör är att lägga på Akra-mappen, oavsett slipon typ. tror den mapped dessutom är tänkt att köras utan insatser.

Den kommer gå snålt utan mappning vilket inte är bra för motorn.
Men du kan mappa den själv via TuneECU om man har tillgång till laptop, kabel och minst en hand.
Finns olika mappar för olika modifikationer på hojen. Enklast är väl Akramappen om du bara har slipon, men den är fet som bara den. Kolla runt på sidan lite och även på superduke.net. Jag kan lotsa dig om du vill. Vill du optimera till max får du gå till din lokala bromsbänk och hosta upp en jäkla massa dollars. Men drag i spisen blir det!

Glömde säga att TuneECU är gratis. En firma tar en bra timpeng för några minuters mappning.
 
Last edited:

b0bl00i

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Ja
Hoj
KTM Alpentwin
Hojt! Har du kabel man kan ansluta med för TuneECU? Ska tydligen finnas rätt trevliga bränslemappar att lägga in.
Något vi kanske kan kolla på ihop en helg?
 

rasmussen

Guest
Den kommer gå snålt utan mappning vilket inte är bra för motorn.
Men du kan mappa den själv via TuneECU om man har tillgång till laptop, kabel och minst en hand.
Finns olika mappar för olika modifikationer på hojen. Enklast är väl Akramappen om du bara har slipon, men den är fet som bara den. Kolla runt på sidan lite och även på superduke.net. Jag kan lotsa dig om du vill. Vill du optimera till max får du gå till din lokala bromsbänk och hosta upp en jäkla massa dollars. Men drag i spisen blir det!

Glömde säga att TuneECU är gratis. En firma tar en bra timpeng för några minuters mappning.

Jag hade uppskattat en guide på svenska här på SH enormt! =) Vad för någon sladd behövs?

http://www.tuneecu.com/TuneECU_En/KTM.html ?
 
Last edited:

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Tycker hertigen har varit lite oharmonisk och understyrt en hel del. Har en 06:a med standardfjädring. Har nu läst på lite och insett att fjädringen är anpassad för en förare som väger cirka 75 kg. Själv väger jag cirka 115 kg i kallingar. Min tanke är att jag måste byta fjädrar, fram och bak för att fjädringen ska kunna jobba optimalt. Problemet är att KTM endast har fjädrar upp till 95 kilo. Självfallet är det bättre än vad jag har i dagsläget men ska jag lägga ut 3500 kr på fjädrar vill jag ju ha fjädrar som är helt anpassade efter min vikt. Någon som vet var man kan få tag på hårdare fjädrar?

Vad sägs om att gå ned i vikt då? 20 kilo tar inte mer än max 4 månader att gå ner med lite ambition. Det är win-win då du slipper specialbeställa och mindre vikt = snabbare fartökning :D
 

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vedum
Hoj
Superduke och Nikon
Jag har en 05:a som jag har monterat på en -07 på för att slippa problem och få mer volym. Allt går perfekt men det jag funderar på är hur det fungerar med soppalampan nu. Eftersom soppapumpen (där väl sensorn för lampan sitter?) är original från 05 så sitter den ju betydligt längre ner, vilket borde innefatta att det kanske bara är en liter bränsle eller liknande kvar när den tänds, så är det iallafall i min teori, någon som VET hur mycket bränsle man BORDE ha kvar i en 07 tank med allt annat från en 05:a?

Tack på förhand!

MVH

Johan
 

Ludingo

Medlem
Gick med
17 Mar 2012
Ort
Stockholm
Hoj
KTM Superduke -07
Igår var jag ute på premiärturen på min superduke, riktigt roligt tills jag fick soppatorsk i vänsterfilen på e4an i rusning.. Soppalampan lyste inte, likaså tändes inte F reserv trippen. Några teorier/tankar om vad som kan vara fel?

Vh

Edit: Skall prova lyfta på tanken och plocka ner givaren så jag kan testa i ett separat kärl, förhoppningsvis är det givaren som gett upp.
 
Last edited:

b0bl00i

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Ja
Hoj
KTM Alpentwin
Jag tog mig också en premiärtur i helgen, 4 grader och regn. Tur att hojen var nyvaxad och ren. Över 4K varv så sladdade bakhjulet. Blev att fesköra i regnet. :gråta
 

HighfidelitY

Ny medlem
Gick med
3 May 2006
Ort
Östersund
Hoj
Triumph STR-R *grå*
Första milen lagda. 32 närmare bestämt! Jäkligt gött var det. Lite kallt, lite halt, men trevligt sällskap av en till Superduke och en Smc R. Love it! :)
 

MaCa

Innehavare av en Hertig av Mattighofen
Gick med
11 May 2005
Ort
Västerås
Hoj
690 Duke R -10, Husaberg FE350 -13
Men Jocke, du måste göra något åt din avatar... den skvallrar ju om trepip och det vet ju alla att det tillhör det förgångna :) Tack själv för trevlig tur!
 

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sätila
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
Nu är inte jag nån virtuos på detta, men en kabel som kopplas till hojen via en PC behövs. Beskrivning på hur den skall se ut finns på TuneECU.com och Superduke.net
En tuneboy kabel går alldeles utmärkt.
Henke, Robbelibobban har kabel som går att hyra för sällskap till kaffet.

Nån exakt beskrivning på TuneECU lägger inte jag ut då jag är alltför dåligt insatt för att kunna agera support. Själva förfarandet finns på youtube.

/D
 

Ludingo

Medlem
Gick med
17 Mar 2012
Ort
Stockholm
Hoj
KTM Superduke -07
Vad åker ni på för däck gott folk?

Har ett pirelli diablo strada bak som satt på när jag köpte hojen, däcket
Är i bra skick så det gör jag inget åt.
Fram däremot sitter orginal dunlop däcket på, och är tyvärr sopslut. Förslag på
Däck?

Använder hojen till 85% gata, resterande någon smc broms/kurv samt eventuellt någon bankörning. Förra året åkte jag r6 med pilot power 2ct, vilket jag tycker funkade perfekt.

Mvh:)
 

Krigge

Taliban och kapitalist
Gick med
6 Mar 2003
Ort
STENUNGSUND
Hoj
Gixxer 1000
Då det verkar som jag blir ägare till en 06:a nu till helgen är man ju lite smånöjd...MEN.
Jag har mycket svårt för framlampan! Någon som har bra tips på hur man uppdaterar denna skokartong på bästa sätt?

Borde ju inte va helt omöjligt och byta till en 07:a, vad finns det mer för alternativ?

Mvh
 

harboged

Original Häll Riders member
Gick med
15 May 2008
Ort
Nyköping
Hoj
2008 Aprilia Tuono Factory, 2003 KTM 640 LC4, 2003 KTM 525 EXC
Hej

Jag undrar om det finns SDR 08:eek:r som har gamla motorn? 07:eek:r vet jag men hur är det med 08:eek:r? Går det att se utan att plocka ner motorn om det är nya eller gamla motorn?

Tacksam för hjälp :)
 

b0bl00i

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Ja
Hoj
KTM Alpentwin
Vad åker ni på för däck gott folk?

Har ett pirelli diablo strada bak som satt på när jag köpte hojen, däcket
Är i bra skick så det gör jag inget åt.
Fram däremot sitter orginal dunlop däcket på, och är tyvärr sopslut. Förslag på
Däck?

Använder hojen till 85% gata, resterande någon smc broms/kurv samt eventuellt någon bankörning. Förra året åkte jag r6 med pilot power 2ct, vilket jag tycker funkade perfekt.

Mvh:)

Jag har kört superduke nonstop sedan 2008. Har provat Pirelli Corsa III, Diablo Rosso samt Rosso 2. Alla dessa däck är usla när det regnar men grymma när det är varmt/tort. Livslängden är väl sådär men med bra grepp och känsla. Funkar perfekt vid bankörningar också. Sen så ska ju SportSmart från Michelin(tror jag) vara bra. Även Diablo Super Corsa samt Metzler M3 ska vara schyssta.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jag har kört superduke nonstop sedan 2008. Har provat Pirelli Corsa III, Diablo Rosso samt Rosso 2. Alla dessa däck är usla när det regnar men grymma när det är varmt/tort. Livslängden är väl sådär men med bra grepp och känsla. Funkar perfekt vid bankörningar också. Sen så ska ju SportSmart från Michelin(tror jag) vara bra. Även Diablo Super Corsa samt Metzler M3 ska vara schyssta.

Dunlop Sportsmart, det är det absolut bästa allrounddäcket just nu. Bra i regn, fantastiskt i torrt och ett bra bandäck, dessutom överlägsen livslängd...!:):tummenupp
 

rasmussen

Guest
Körde en sväng idag och när jag svängde av från en väg så märkte jag att växelpinnen bara hängde och dinglade.. Det var själva staget som går från växelpinnen som hade lossnat och försvunnit. Någon som har artikelnummer på det? Kollat på ktmshop.se men jag hittar inget :confused:

http://ktmshop.se/index.php?parts=y&hideleft=y&id=234&c=C086113410 är det nr40!? Fyfan 700 spänn! Då kör jag på min lösning=lång m6a för en bråkdel av 700. Får väl köpa på mig några i reserv om det ger vika ute i skogen.
 
Last edited:

Bearwood

Medlem
Gick med
24 Oct 2003
Ort
Sandviken
Hoj
Kronreif Trunkenpolz Mattighofen 350 exc-f Sixdays -14
Det blev ett Dunlop sportsmart, inte hunnit så många mil men hittills är jag grymt nöjd :yoparty

Jag har beställt en uppsättning sådana jag med efter all positiv bedömning de fått här på SH. Ska bli intressant att prova.

Sen har man gått och beställt en passande jacka också, kunde inte låta bli. :)
 

Bifogat

  • iconjacka.jpg
    iconjacka.jpg
    137.5 KB · Visningar: 74
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top