Superduke-tråden

Trixter

MotoX-rookie
Gick med
1 May 2007
Hoj
08, KTM SuperDuke
Hej!

Nybliven SDR-ägare här :) Har hittills bara kört en längre tur med den men är nog lite kär minsann :) Dock har jag inte riktigt vant mig vid on/off-gasen. Körde Aprilia Tuono v-twin innan så viss erfarenhet av on/off-gas har jag men denna är klart värre. Sitter racegashandtag på den oxå, kanske inte den optimala kombinationen :D Har ni några tips vad det gäller att förbättra gaskänsligheten eller är det bara att vänja sig vid det? Tänkte att med slirkoppling minskar man kanske off-gasen lite iaf. Erfarenheter och synpunkter på det?

Väl mött på vägarna! :)

Per

Nu har jag iofs inte erfarenhet av SD utan slirkoppling men jag har svårt att se vad den skulle göra åt det problemet. Slirkopplingen hjälper ju bara till vid nerväxling för att slippa att man låser bakhjulet. Slirkopplingen är ju alltså bara aktiv efter att du använt kopplingen och motorbromsar. Dock så hade föregående ägare bytt ut en hel del som ska hjälpa till med lågvarvsegenskaperna. Dels har jag ett gashantag som gör att den ger mindre gas i början av gasens gasväg (om du förstår vad jag menar). Jag är osäker på vad produkten heter men jag har kvar lådan hemma om du vill veta. Sedan har han installerat:
http://www.motohooliganperformance.com/store/index.php?route=product/product&path=36&product_id=59
som enligt uppgift ska hjälpa till med just dessa problem. Då jag som sagt inte har erfarenhet av att köra SD utan dessa attiraljer så kan jag inte tala om hur mycket det hjälper. Jag kan säga att det inte är någon magisk lösning då jag ändå lyckats få bakhjulssladd på grusig asfalt bara genom att dra av på gasen men på vanlig väg så upplever jag inte onoff-effekten som speciellt jobbig.

Last edited:

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke och Nikon
SDR - enkelsits ja.

2005-2006 är typ "samma".

2007 kom en uppdatering som i korthet innebär svart sving, snällare gaffelvinkel, större (och bättre) tank, annan framlampa och instrumentering. Jag har hört rykten om att det skiljer lite på kammarna också till 2007 (att de är marginellt snällare, vet dock inte säkert...). SDR:en som kom 2007 har dock kvar samma gaffelvinkel som 2005-2006.

Jag åker på en "uppdaterad" 2005:a med den stora tanken och svart sving. Med MH luftburk, akra slip-on och PC III:a ger den +120 HP på bakhjulet, den fungerar helt ok!

MVH

Johan

SDR har väl bara enkelsists dock va?
Kan vara kul att ha extra säte.

Är det något annat man ska fundera på? Några typiska fel etc?
Skiljer det något kosmetisk åt på dessa modeller?
2010-2012 är lite dyra, men mellan 2006-2010 främst.

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke och Nikon
SDR - enkelsits ja.

2007 kom en uppdatering som i korthet innebär svart sving, snällare gaffelvinkel, större (och bättre) tank, annan framlampa och instrumentering. Jag har hört rykten om att det skiljer lite på kammarna också till 2007 (att de är marginellt snällare, vet dock inte säkert...). SDR:en som kom 2007 har dock kvar samma gaffelvinkel som 2005-2006.

Jag åker på en "uppdaterad" 2005:a med den stora tanken och svart sving. Med MH luftburk, akra slip-on och PC III:a ger den +120 HP på bakhjulet, den fungerar helt ok!

MVH

Johan

SDR har väl bara enkelsists dock va?
Kan vara kul att ha extra säte.

Är det något annat man ska fundera på? Några typiska fel etc?
Skiljer det något kosmetisk åt på dessa modeller?
2010-2012 är lite dyra, men mellan 2006-2010 främst.

frefeh

Två cylindrar är fler än en..
Gick med
31 Oct 2003
Hoj
KTM 350 EXC -12
SDR - enkelsits ja.

MVH

Johan

Nästan rätt svart sving kom 08(fan eller var det 09)
Något är gjort i förbränningsrummet på +07 oxå

rasmussen

Guest
Ok, inte så mycket grejer då.
Vad menar du med "bättre" tank :) ?

Om man kör med för lite bensin i en "dålig" tank och bromsar kraftigt så bensinen skvalpar fram så kan motorn dö några sekunder pga att bränslepumpen går torrt. Fr.o.m 2007(?) så kom den bra tanken som inte orsakar motorstopp.

Föresten SDR -12 har inte enkelsits?

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Bokade in lite körlektioner idag och frågade om jag fick använda egen hoj.
På frågan vad jag hade för mc så fick jag tillbaka "Vår Yamaha XJ6 är i stort sätt likadan."

:fyllisar:huvet

Eller så var det bara en subtil förolämpning kanske :rofl

harboged

Original Häll Riders member
Gick med
15 May 2008
Hoj
2008 Aprilia Tuono Factory, 2003 KTM 640 LC4, 2003 KTM 525 EXC
Jag tänkte att slirkopplingen hjälper till vid all motorbroms vare sig det är vid nedväxling eller att man ligger kvar på samma växel, men så är det kanske inte? Tänkte att den i så fall minskar nivån på motorbromsen vid gasavslag.

Ja en progressiv gasrulle vore smutt att ha. Ska ta en titt på den som sitter på nu.

I en kartong hittade jag liknande prylar som dem du länkade till. Så jag antar att det redan är utbytt :)

Tack för dina svar!

Nu har jag iofs inte erfarenhet av SD utan slirkoppling men jag har svårt att se vad den skulle göra åt det problemet. Slirkopplingen hjälper ju bara till vid nerväxling för att slippa att man låser bakhjulet. Slirkopplingen är ju alltså bara aktiv efter att du använt kopplingen och motorbromsar. Dock så hade föregående ägare bytt ut en hel del som ska hjälpa till med lågvarvsegenskaperna. Dels har jag ett gashantag som gör att den ger mindre gas i början av gasens gasväg (om du förstår vad jag menar). Jag är osäker på vad produkten heter men jag har kvar lådan hemma om du vill veta. Sedan har han installerat:
http://www.motohooliganperformance.com/store/index.php?route=product/product&path=36&product_id=59
som enligt uppgift ska hjälpa till med just dessa problem. Då jag som sagt inte har erfarenhet av att köra SD utan dessa attiraljer så kan jag inte tala om hur mycket det hjälper. Jag kan säga att det inte är någon magisk lösning då jag ändå lyckats få bakhjulssladd på grusig asfalt bara genom att dra av på gasen men på vanlig väg så upplever jag inte onoff-effekten som speciellt jobbig.

Ludingo

Medlem
Gick med
17 Mar 2012
Hoj
KTM Superduke -07
Om man kör med för lite bensin i en "dålig" tank och bromsar kraftigt så bensinen skvalpar fram så kan motorn dö några sekunder pga att bränslepumpen går torrt. Fr.o.m 2007(?) så kom den bra tanken som inte orsakar motorstopp.

Föresten SDR -12 har inte enkelsits?

Stämmer bra det, SDR -12 har inte enkelsits.

Vh:)

b0bl00i

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
KTM Alpentwin
SDR-12 är ingen SDR.. det är en dekaltrimmad SD med 5 hästar mer än orginal. Varken brantare styrvinkel, styrdämpare, slirkoppling, mer motor. Sista sucken för den gamla modellen, antar att dom vill suga ut så mycket som möjligt.
Var inte impad alls av den på mässan, den kändes falsk. :arsele

b0bl00i

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
KTM Alpentwin
SDR-12 är ingen SDR.. det är en dekaltrimmad SD med 5 hästar mer än orginal. Varken brantare styrvinkel, styrdämpare, slirkoppling, mer motor. Sista sucken för den gamla modellen, antar att dom vill suga ut så mycket som möjligt.
Var inte impad alls av den på mässan, den kändes falsk. :arsele

Wide

egen
Gick med
23 Apr 2006
Hoj
Braaaaap
Vilket bolag brukar ligga bäst gällande försäkring? 30+ och bor på landet

Krigge

Taliban och kapitalist
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gixxer 1000
Finns det nåt snyggt sätt att få till baken på en SD? Gillar varken RG:s eller Rizomas tail tidys och så mycket mer har jag inte hittat. Evotech finns iofs men den gillar jag inte heller.
Tips?

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke och Nikon
Jag har sågat bort lite i min och skruvat bort en del... Sen har jag bockat till en plåtbete och borrat hål i så den fastnar i de gamla hålen, sen på med en biltemahållare och blinkers. Såhär ser det ut, ser rätt cleant och fint ut om du frågar mig...

MVH

JohanSkärmavbild 2012-04-03 kl. 19.53.55.jpgSkärmavbild 2012-04-03 kl. 19.54.23.jpg

Finns det nåt snyggt sätt att få till baken på en SD? Gillar varken RG:s eller Rizomas tail tidys och så mycket mer har jag inte hittat. Evotech finns iofs men den gillar jag inte heller.
Tips?

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Svedea eller bilsport mc är nog billigast på SD.

Jag har för närvarande B&MC och betalar ca 9900kr för halvförsäkring/helår. Svedea ville ha 18,9K för samma försäkring. Jag är 26, bor i sthlms förort. När blir Svedea billiga? :O

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11
Jag har för närvarande B&MC och betalar ca 9900kr för halvförsäkring/helår. Svedea ville ha 18,9K för samma försäkring. Jag är 26, bor i sthlms förort. När blir Svedea billiga? :O

flertal hojar som jag har kollat försäkring hos respektive t.ex senaste hojen jag kollade,
Ducati monster 1100 Evo Abs-12
Bilsport mc skulle ha 15624kr hel/hel för icke märkesförsäkring tecknad av ducatiåterförsäljare då 12500kr hel/hel,
Svedea 14454kr hel/hel.

Wide

egen
Gick med
23 Apr 2006
Hoj
Braaaaap
Vad är det för dimension till bobiner till baksvingen till en -06? M6 eller M8?

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln