Superduke-tråden

Ondketchup

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
KTM RC8R -11
Va ute o åkte en runda idag, märkte att mitt avgasystem hade vibbrerat isär, körde sakta hemåt men då började en varningslampa lysa som de stor FI på vart har hänt?

Ktm 990 superduke R -10

/Johan

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Om avgassystemet går isär så får lambdan fel värden och då tänds FI-lampan... Trolig förklaring, finns säkert fler... :)

Va ute o åkte en runda idag, märkte att mitt avgasystem hade vibbrerat isär, körde sakta hemåt men då började en varningslampa lysa som de stor FI på vart har hänt?

Ktm 990 superduke R -10

/Johan

djulle

Medlem
Gick med
1 May 2012
Hoj
KTM Superduke R

Ktm 990 superduke R -10

/Johan

Beroende på hur många gånger den blinkar kan du kolla felmeddelandet i din ktm bok.

Tror det är på sidan 75-76 i din bok

Bearwood

Medlem
Gick med
24 Oct 2003
Hoj
Kronreif Trunkenpolz Mattighofen 350 exc-f Sixdays -14

Ktm 990 superduke R -10

/Johan

Var så för mig med häromdan, bortsett från att jag inte fick nåt felmedd. Tyckte dock att det var konstigt att det kan glida isär ca 5-7mm i skarven vid den korta rörbiten bakom bakre cylindern.
Var tvungen att lossa vid cylindern och vrida det korta röret lite då rören inte låg helt i linje med varandra. Fick det ändå inte helt hundra i skarven samt att jag var tvungen att ta hjälp av domkraften för att pressa ihop rören, annars fjädrar det bara tillbaka!
Verkar ju vara kass passform om det är sådana spänningar i rören. Nån mer som varit med om detta.

Sitter som det ska i övriga fästen och kopplingen till slip-on:et.

Det är ju fasta fästen i övrigt utan justermån, så det går ju inte att göra så mkt.

Last edited:

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Vad är det för jävla friläge jag har hittat i lådan mellan 2 ->3 och nån gång mellan 3->4 också.
Händer bara när jag växlar upp vid bakhjulskörning. Jag är steriliserad nu ffs! Långt ifrån alltid, but still.

djulle

Medlem
Gick med
1 May 2012
Hoj
KTM Superduke R
Vad är det för jävla friläge jag har hittat i lådan mellan 2 ->3 och nån gång mellan 3->4 också.
Händer bara när jag växlar upp vid bakhjulskörning. Jag är steriliserad nu ffs! Långt ifrån alltid, but still.

Jag trodde fan jag gjorde något fel men precis som du skriver så mellan 2 till 3 så kan den hamna i ett friläge (samma med 3 till 4) dock bara när man bakhjulskör. Jag prövade att helt enkelt hamra till växeln ännu mera samt trycka till kopplingen mera. Ibland går det och ibland friläge men blivit bättre på senare tid konstigt nog. Ge det tid så finner du hur du ska göra? suspensoar?

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
Fy f-n, nere i Grekland nu.. FULLT med 990 SuMo & SMR med Akra! Inga SD's men ljudet är ju detsamma.. LC8 med Akra är verkligen snusk för öronen. Saknar min gamla R nå så in åt h-vete just nu!

Ingen som har nå mer info om nya SD'n? Jag har försökt boka upp mig på en men ingen handlare verkar ha någon info?! Alt. om det är någon som har en 08-09 R i mint condition & sälja, skicka PM!

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Ca 1 liter olja har hojen druckit på 260 mil efter service. Fuuuuuuuu!

Men nu äre slut på det för ja krascha i 140 nyss. Nån som sitter på reservdelar? Behöver växelpetare först å främst. Tror resten klarade sig tack vare rg-puckar.

Och varför startar ej hojen? Strålkastarlampan lyser, men inte instrumentpanelen. Har ej kollat nån säkring men finns det nått jag bör kolla först förutom det?

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
Välkommen till twin-träsket^^ =D

Hade en SD-R när den var "ny & het" & innan jag börja tävla. Men efter att ha gjort två rätt så nasty vurpor så la jag energin på att köra fort där det räknas, under tävling. Dock tror jag att jag äntligen mognat tillräckligt för att kunna hålla igen i trafiken & nyttja grejjerna på bana istället. Slår man dessutom dit en BellyPan av rätt modell så kan man ju köra BoTT. På både Sviestad & Karlskoga borde man kunna hänga med i botten av fältet trots effektunderskottet mot RC8/Duccarna.

Frågan är dock hur pass kass affär det är att köpa sig en SD-R igen nu när den nya är på g..
Om nån bara hade lite mer info om skiten så kunde man ju iaf. fundera på det. Kommer det en ny SD med massa ny teknik & 150hk på slangen lär ju värdet på nuvarande modell sjunka som en sten i vatten. Är det däremot i stort sett samma cykel fast med 1300cc & Honda CB's enkelsving för 129 000kr kan jag lika gärna köpa "gamla" modellen.

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Kommer det en ny SD med massa ny teknik & 150hk på slangen lär ju värdet på nuvarande modell sjunka som en sten i vatten
Antagligen är det så , dock så behöver inte nuvarande Sd sjunka som en sten det beror på priset på Nya Superduken ..

Men visst risken är rätt stor .

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Hojen startar inte när den välte på vänster sida. behöver hjälp

Alla säkringar är hela inkl er två hivudsäkringarna.
Ett relä längst till höger (#4) klickar när man använder dödaren.
Ett relä näst längst till höger (#3) klickar när man vrider av tändningen.

Alla kablar och kontakter verkar vara hela. Tip over-sensorn sitter på plats om den sitter bakom lyktan.

Jag lyckades starta hojen och allt fungerade i en minut, när jag kopplade in bränslereservkontskten. Men sen tvärdog allt igen.

What do to nu? När jag hade lossat kontakten till huvudsäkringen och sedan satte dit den igen så lös FI-lampan en gång. Sen slocknade den och jag kunde inte upprepa det.

Hjälp hjälp hjälp :Bugar

Trixter

MotoX-rookie
Gick med
1 May 2007
Hoj
08, KTM SuperDuke
Ca 1 liter olja har hojen druckit på 260 mil efter service. Fuuuuuuuu!

Men nu äre slut på det för ja krascha i 140 nyss. Nån som sitter på reservdelar? Behöver växelpetare först å främst. Tror resten klarade sig tack vare rg-puckar.

Och varför startar ej hojen? Strålkastarlampan lyser, men inte instrumentpanelen. Har ej kollat nån säkring men finns det nått jag bör kolla först förutom det?

Hoppas inte detta ses som reklam men jag kan rekommendera KTMVersand.de. Bra priser och snabb leverans!

Trixter

MotoX-rookie
Gick med
1 May 2007
Hoj
08, KTM SuperDuke
Får gärna dela med dig vart du köpte ditt. Inte för jag tror egentligen att det spelar någon roll vilken man köper men funkar ditt ska mitt också fungera :). Just nu kör jag runt med halogenen och ett 24mm hål i gummikragen bakom lamphuset :smasha.

Koppla du med relä direkt på batteri?

Hej! Ledsen för sent svar men har inte suttit vid SH så mycket under sommaren. :)

Det var inte jag som gjorde konverteringen men jag har köpt NickeLurings hoj så det är som hobbes skrev inköpt på Xenonkungen och före/efter bilder finns längre bak i denna tråd. SJUKT bra ljus så man behöver inte åka omkring med helljuset på för att synas! :) Tror dock bara han konverterade halvljuset!

sandquist

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2012
Hoj
superduke
svar till fordon

:3freakjag hade liknande problem med min, efter en kort wheeli så slog jag ner lite hårt. Hojen tvärdog och jag fick putta den hem. Efter ca. 1tim av felsökning va läget:
Inget liv i instrumentpanelen, lyktan lyser men inget händer när jag trycker på startknappen.
När jag följt upp alla kablar så hade jag tillslut konstaterat att det va huvudreläet som va boven. Tjurig och allmänt sur så skruvar jag tillbaka alla prylar och ska till sist sätta tillbaks sadeln, och då för att få den på plats så ger jag den en smäll mitt på sadeln, DÅ hör jag att bränslepumpen och instrumentet slår till!
Det visade sig att det va kablen UNDER säkringsboxen som det va glapp i. Den gick till huvudreläet och jag tycker att det låter mycket likt dina problem.
Kolla under där med tändningen på är mitt tips.
Sedan sitter ju det reläet på vänster sida, så kolla om det kan vara något där.
Mitt relä klickade också till, men jag tror att det är avsäkrat i boxen samt huvudsäkring.

Hoppas det löser sig!

Last edited:

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
:3freakjag hade liknande problem med min, efter en kort wheeli så slog jag ner lite hårt. Hojen tvärdog och jag fick putta den hem. Efter ca. 1tim av felsökning va läget:
Inget liv i instrumentpanelen, lyktan lyser men inget händer när jag trycker på startknappen.
När jag följt upp alla kablar så hade jag tillslut konstaterat att det va huvudreläet som va boven. Tjurig och allmänt sur så skruvar jag tillbaka alla prylar och ska till sist sätta tillbaks sadeln, och då för att få den på plats så ger jag den en smäll mitt på sadeln, DÅ hör jag att bränslepumpen och instrumentet slår till!
Det visade sig att det va kablen UNDER säkringsboxen som det va glapp i. Den gick till huvudreläet och jag tycker att det låter mycket likt dina problem.
Kolla under där med tändningen på är mitt tips.
Sedan sitter ju det reläet på vänster sida, så kolla om det kan vara något där.
Mitt relä klickade också till, men jag tror att det är avsäkrat i boxen samt huvudsäkring.

Hoppas det löser sig!

Tack för svaret :) jag har nyligen löst problemet dock! Efter att ha blivit tokig efter ett par timmar så började jag rycka lös alla kontaker på hojen, och efter ett tag kom jag fram till en blindkontakt under sätet. En svart liten kabelstam som är byglad (används för larm etc) och den bygelkontaken hade lossnat lite grann. Inte så att den hade trillat bort men stiften fick ingen kontakt.

Simple as that, men vilken huvudvärk den gav!

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Klistrade dit fälgdekaler ikväll. Det var inte det lättaste att få det snyggt. Men synar man inte skiten i sömmarna så tycker jag att det ser rätt bra ut :fyllisar

006.jpg

rasmussen

Guest
Klistrade dit fälgdekaler ikväll. Det var inte det lättaste att få det snyggt. Men synar man inte skiten i sömmarna så tycker jag att det ser rätt bra ut :fyllisar

View attachment 367389

Kör på bara! Jag ska sätta dit dekaler en dag när jag orkar.

Föresten din oljekonsumtion är inget att oroa sig över. Min drog ca 2dl/100mil och det är väldigt vanligt. Men så bytte jag avläsningsslangen till oljenivån och sen dess har inte oljenivån minskat :banana Det "bubblade/kokade" i slangen så det var därför jag bytte den efter lite googlande.

dukersupe

Guest
Någon vänlig själ som orkar berätta var man hittar en auktoriserad verkstad i trakterna Örebro, Västerås?
Har jag fattat rätt att hojen ska ha service med en stämpel i boken från en auktoriserad KTM verkstad vid service intervall eller minst en gång per år?

Det är en SD -08 uttagen -11 har stämpel på 100 mila service som gjordes "Juni 2011" Förra ägaren gjorde oljebyte med filter själv nyligen men då gäller inte garantin om motorn rasar antar jag?
Sist men inte minst kan man förlänga garantin efter 2 år?

PåsenRacing

Ready to Race
Gick med
27 Jun 2010
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
Någon vänlig själ som orkar berätta var man hittar en auktoriserad verkstad i trakterna Örebro, Västerås?
Har jag fattat rätt att hojen ska ha service med en stämpel i boken från en auktoriserad KTM verkstad vid service intervall eller minst en gång per år?

Det är en SD -08 uttagen -11 har stämpel på 100 mila service som gjordes "Juni 2011" Förra ägaren gjorde oljebyte med filter själv nyligen men då gäller inte garantin om motorn rasar antar jag?
Sist men inte minst kan man förlänga garantin efter 2 år?

Vad jag vet så ska det finnas en stämpel för service vid 750mil eller 1 år efter senaste service annars så gäller inte garantin.

Möller Bill Örebro, Ljunggrens Motor Karlskoga, Marin och Fritid Klockatorp, Hojbutiken Katrineholm, KW Service Strängnäs är auktoriserade enligt KTM.com sen om dem finns kvar eller inte kan jag tyvärr inte yttra mig om.
http://www.ktm.com/se/dealer-service/dealer-search.html

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...