Superduke-tråden

MaCa

Innehavare av en Hertig av Mattighofen
Gick med
11 May 2005
Ort
Västerås
Hoj
690 Duke R -10, Husaberg FE350 -13
Rätt beslut. Däck ska man aldrig snåla på! Bättre försäkring än färska däck finns inte att få!
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Någon som har byggt om en gammal R modell med enkelt sits till 2 sits? Vad tror ni generellt vad som behövs för att göra detta förutom att köpa en nya sadel. Funderar nämligen på att köpa en fin -07:a R, men mycket fint blingbling osv, fast vill kunna ta med sambon på några turer dessutom i sommar. Tacksam för svar.

Vet att Henrik byggde på med sadelskumm på sin R å satte dit pinnar!
Bläddra två tre år bakåt i tråden så finns de bilder eller PM:a honom.

Som Fredde säger så byggde jag om min vintern 2008/09 för att kunna ta med sambon på en sväng ibland. Men då det var med betoningen på just ibland så ville jag inte ha samma sadel som på vanliga, det tar på tok för lång tid att meka om allt till att bli en helt vanlig SD i bak.

Jag löste det som så att jag beställde två stycken bakdelar (plasten) varav den ena modifierades med XPS, glasfiber, spackel & snygg lack + en inklädd sadelbit som följde formen från vanliga sadeln, men passade ihop med förhöjningen på den nya biten. Hittar inga bättre bilder än den nedan men när den satt på plats såg det riktigt bra ut & "R-utseendet" fanns kvar. Sambon satt bekvämt enligt hennes utsago. Dock blev glasfibret för hårt & skiten sprack efter nån månad när hon satte sig på glasfibret istället för sadeln.

DSC00298.jpg

Lösning 2 var att bara limma en stor bit sadelgummi/racegummi rakt på den andra plasten jag hade kvar. Även om plasten svikta en del så höll det hur bra som helst för 50kg sambo. Har du ett spärrskaft med rätt bits så skruvar du av & på passagerarpinnarna (måste lackas svarta!) rätt fort. Plasten byter man om jag inte minns helt fel genom att ta bort sadeln, koppla ur baklampan & bara lyfta av den, sen dit med den nya. Varje gång vi var ute två så skedde "bytet" i skinnställ på under 5min, garanterat.
 

Bandy

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2012
Ort
Eskilstuna
Hoj
KTM superduke R
Som sagt, var på Funbike i Västerås, de är de är auktoriserade på KTM.
De tar 4500-5000kr för 1500mil servis, ink material, oavsett om det behöver shimsa.
Har varit där två gg, fått ett väldigt bra intryck! :hihi
 

Hulken_1

Ny hoj i garaget
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Västerhaninge
Hoj
Ingen
KTM 990 Supetduke R 2012. Hämtade hojen i tisdags

Okej. Jag har haft kort sedan -02 kört med Benkar i Roslagen med min Suzuki 750 GSXF -92, skitkul:-D . Tyvärr vurpade på Bulten tidigt 2003, köpte en Kawasai ZX9 -00. lyckades vurpa i esset på Sviestad. Blev inlöst, köpte en ZX9R-98, som jag senare pressade på bana. Låg ca 5 i topp i snabb grupp ex Kinnekulle osv. Tyvärr vurpade i Ejes kurva på Gelleråsen inför min flickväns stora förskräckefacebooklse. Ett uppehåll uppstod 2010 köpte jag en ER6 får att pendla till och från jobbet typ bulten. Så mina erfarenheter på KTM Superduke. I onsdags körde från VH till Skanssundet t o r. Kändes som jag satt på hojen inte i, grymt vrid, går på slangen ut ur kurvor. Vilket moment på avslag och påslag på gasen känns just nu efter 20 mil. Fortsättning följer. PS Det är en best DS
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Okej. Jag har haft kort sedan -02 kört med Benkar i Roslagen med min Suzuki 750 GSXF -92, skitkul:-D . Tyvärr vurpade på Bulten tidigt 2003, köpte en Kawasai ZX9 -00. lyckades vurpa i esset på Sviestad. Blev inlöst, köpte en ZX9R-98, som jag senare pressade på bana. Låg ca 5 i topp i snabb grupp ex Kinnekulle osv. Tyvärr vurpade i Ejes kurva på Gelleråsen inför min flickväns stora förskräckefacebooklse. Ett uppehåll uppstod 2010 köpte jag en ER6 får att pendla till och från jobbet typ bulten. Så mina erfarenheter på KTM Superduke. I onsdags körde från VH till Skanssundet t o r. Kändes som jag satt på hojen inte i, grymt vrid, går på slangen ut ur kurvor. Vilket moment på avslag och påslag på gasen känns just nu efter 20 mil. Fortsättning följer. PS Det är en best DS

Welcome to the Flip side of life :fakta
 

DempanDanius

Ny medlem
Gick med
22 May 2010
Ort
HBG
Hoj
SuperDuke -09
Ska åka och kolla på en SD R -2010 om drygt en vecka pga arbete som ligger i vägen. Hojen är i riktigt fint skick på bilderna vad man kan se och akra systemet sitter på. Nu till min stora fråga, vad behövs vid ett byte av ombyggnad från singelcuts till den vanliga sadeln på SD. Tjejen är väldigt intresserad av att följa med på turer nu i sommar så därav frågan.

Har kollat lite på ebay vad det finns att köpa osv, räcker det att man köper en ny sving, sadel samt underrede?
Någon som vet hur det ser ut med besiktning sen efter man har byggt om den? Tror jag har sett på något papper att just R modellen är klassad som tillåtet att färda endast 1 person totalt på hojen (kan jag ha sett helt fel här?).

Jag vet att frågorna är många, men jag hoppas att det finns några av er här som sitter på lite kunskap om just detta, då det kliar i fringrarna!!!!;)
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Har någon här haft problem med displayen? Idag började den kuka ur mer än lovligt mycket. Dels så försvinner delar av siffrorna stundtals, och dels så har varvmätaren blivit en glädjemätare där tomgången ligger på 4500rpm enligt nålen. Dock är det samma låga tomgångsvarvtal som vanligt. Trist när den bara har gått 1300 mil men eftersom det är en 2008 så gissar jag att garantin har gått ut?
 

Buddah

Speedster #46
Gick med
17 Jul 2009
Ort
Västervik
Hoj
2006 KTM Superduke 1982 Yamaha XS400 1981 Yamaha SR 250
Ska åka och kolla på en SD R -2010 om drygt en vecka pga arbete som ligger i vägen. Hojen är i riktigt fint skick på bilderna vad man kan se och akra systemet sitter på. Nu till min stora fråga, vad behövs vid ett byte av ombyggnad från singelcuts till den vanliga sadeln på SD. Tjejen är väldigt intresserad av att följa med på turer nu i sommar så därav frågan.

Har kollat lite på ebay vad det finns att köpa osv, räcker det att man köper en ny sving, sadel samt underrede?
Någon som vet hur det ser ut med besiktning sen efter man har byggt om den? Tror jag har sett på något papper att just R modellen är klassad som tillåtet att färda endast 1 person totalt på hojen (kan jag ha sett helt fel här?).

Jag vet att frågorna är många, men jag hoppas att det finns några av er här som sitter på lite kunskap om just detta, då det kliar i fringrarna!!!!;)


Lite tråkigt svar kanske men, jag hade köpt en vanlig istället för R. Får prioritera helt enkelt, ska du köra massor bana och bara skjutsa nån gång ibland så visst R:en har ju sina fördelar. Ska du åka mest landsväg och åka två lite oftare så hade jag köpt en vanlig istället. Bäst är ju att provköra en av varje och själv känna skillnaden, men som jag upplever saken så är det inte SÅ stor skillnad. Har kört både R -11 och min -06 på bana och de är inte så långt ifrån varandra. Med lite godis så blir en vanlig väldigt trevlig, det viktigast jag satt på min är riktigt bra däck, styrdämpare, akra-system samt omdrevning. Går som ett troll:yoparty
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Har någon här haft problem med displayen? Idag började den kuka ur mer än lovligt mycket. Dels så försvinner delar av siffrorna stundtals, och dels så har varvmätaren blivit en glädjemätare där tomgången ligger på 4500rpm enligt nålen. Dock är det samma låga tomgångsvarvtal som vanligt. Trist när den bara har gått 1300 mil men eftersom det är en 2008 så gissar jag att garantin har gått ut?
Kan gå som "good will"
 

Ludingo

Medlem
Gick med
17 Mar 2012
Ort
Stockholm
Hoj
KTM Superduke -07
Lite tråkigt svar kanske men, jag hade köpt en vanlig istället för R. Får prioritera helt enkelt, ska du köra massor bana och bara skjutsa nån gång ibland så visst R:en har ju sina fördelar. Ska du åka mest landsväg och åka två lite oftare så hade jag köpt en vanlig istället. Bäst är ju att provköra en av varje och själv känna skillnaden, men som jag upplever saken så är det inte SÅ stor skillnad. Har kört både R -11 och min -06 på bana och de är inte så långt ifrån varandra. Med lite godis så blir en vanlig väldigt trevlig, det viktigast jag satt på min är riktigt bra däck, styrdämpare, akra-system samt omdrevning. Går som ett troll:yoparty

Vad körde du för drevning? Funderat på om man skall dreva om cykeln för roligare gång:)
 

Ludingo

Medlem
Gick med
17 Mar 2012
Ort
Stockholm
Hoj
KTM Superduke -07
Som sagt, var på Funbike i Västerås, de är de är auktoriserade på KTM.
De tar 4500-5000kr för 1500mil servis, ink material, oavsett om det behöver shimsa.
Har varit där två gg, fått ett väldigt bra intryck! :hihi


Då kan man ju ta ledigt från jobbet, sitta i Västerås en heldag och pimpla kaffe och trots det komma undan bra mycket billigare:va

Tänkvärt för er som skall göra 1500mils servicen i Stockholmstrakten.
 

Buddah

Speedster #46
Gick med
17 Jul 2009
Ort
Västervik
Hoj
2006 KTM Superduke 1982 Yamaha XS400 1981 Yamaha SR 250
Vad körde du för drevning? Funderat på om man skall dreva om cykeln för roligare gång:)

Kör 16/40 nu med 520 drivpaket, original har ju 05-06 17/38 så det är lite skillnad. Tycker detta funkar klockrent, varvar ur vid 228 på sexan, men har inget behov att åka fortare iaf.
 

rasmussen

Guest
Yoshimura, db-killers och besiktning..vad tror ni? Hoppas på snälla besiktningsgubbar!
 

djulle

Medlem
Gick med
1 May 2012
Ort
Västra Skåne
Hoj
KTM Superduke R
Besiktiga förra veckan med motohooligan, acra med db killer och diskbollar i. Han mätte inte ens ljudet men kom tillbaka med ett litet leende och sa " den gick ju rätt bra ". Svarade med att han får gärna prova den utan pluggar sen :). Frågade om han även hade tid att mäta utan alla "pluggar" och det ville han gärna men så kom nästa mc för besiktning då. Han bad mig komma förbi en dag så skulle vi mäta db nivå då :tummenupp
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs VM-kva...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top