Superduke-tråden

b0bl00i

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Ja
Hoj
KTM Alpentwin
Kostnaden är ca: 12-14000kr kommer inte ihåg exakt vad det slutade på. Det drar iväg en hel del eftersom det är så många delar som måste bytas. Det enda som går att återanvända är bakramen, sadellåset (låspinnen måste bytas!), blinkers och reg. skylten. Sadel, sidoplast, bakskärm, fotpinnar, elektroniklådan, pinnen till sadellåset, bakljus och skyltbelysning samt skruvar till alltihop. Plus dom grejer jag har glömt. Många kartonger blev det... :brinnerup

bah, kolla på superduke.net dom har ett forum för beggat. Jag köpte ett kit från frankrike för 3000 spänn inkl frakt till min SDR-2010.
 

F0xx

Båda hjulen i backen!
Gick med
29 Apr 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
2007 Yamaha R6
Tar du bort SAS-ventilen och byter till sportluftfilter så försvinner det helt..:tummenupp

Ja jag får väl se om jag hittar ngn guide på nätet så får jag sysselsätta mig med det i vinter. Funkar det med orginalluftbox eller måste jag köpa en motohooligan box också?
 

F0xx

Båda hjulen i backen!
Gick med
29 Apr 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
2007 Yamaha R6
Det räcker med ett utbytesfilter.. typ BMC:tummenupp

Nu blev jag lite sugen på detta... min lokala handlare fixade ju mappningen nu med leo vince burkarna. Han tog en 500-hunka för det. Men kan kanske kan styra upp en såndär tuneecu kabel som jag har sett och göra det själv.

Har jag förstått följande rätt:

1: Ryck bort kablarna för SAS ventilerna och sätt täckplattor för hålen.
2: Sätt i ett nytt öppet luftfilter (Ska dom oljas?)
3: Mappa med tuneecu programmet.

Behövs det bänkas för att optimeras eller finns det tillräckligt bra mappar? Ngt annat som behös göras?

Funkar tuneecu med mac? Vart fixar man en kabel lättast... eller är det någon som har en liggandes?
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Jag kör med acramappen, BMC, Ingen SAS och inga "secondary flies" och då Leo vince. Funkar kanon.

Polarn kollade sin i bänk med samma spec förutom acra istället för Leovince och fick en bra linje mellan luft vs. bränsle.
 

Lynxlynx

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Superduke 990
Om ni vet någon som har planer på att sälja sin SD från 07 och framåt så hojta till! Enda kravet är att den måste vara orange.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Kopierar från teknik -mekhörnan då det är en superduke.

Nu ska vi se.. Den här frågan har jag dragit mig för att ställa ända sen jag monterade styrdämparen efter min styrvobbel-krasch i Augusti förra året.

Hur bör jag justera styrdämparen från WP? Det skall inte gå trögt att svänga, check. Det gör det inte heller, fast jag har den på max. jag känner endast skillnad om jag står stilla med hojen. Det funkar skitbra att krypköra, köra vanligt och även hålla på för fullt på rörken/arlandabanan.

Fins det någon nackdel med att ha den på max? Vad händer när jag får kraftigt vobbel igen? Finns det, säkerhetsmässigt, någon fördel att minska motståndet?
 

J.Lindeberg

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Superduke990
SLIP-ON eller ej på superduke?

Ska köpa en SD till helgen och vissa hojar har slipon och andra inte, och jag vill ha hjälp att väga för och emot slipon. Nu kanske någon får infallet att bara skriva - köööp slipon så jävla naaajs ljud. Givetvis har jag förstått att det låter bättre och mer. Men låter det SKIT utan? Twin borde låta gött? Jag vill inte vara någon som stör omgivningen. Samtidigt är det bra att höras ur trafiksynpunkt. Sen tycker jag orginalpiporna är stiligare. Ser lite mindre bröligt ut (om man inte har såna där fina akrapipor med slutändar i kolfiber (eller vilket material det nu är)....
 

F0xx

Båda hjulen i backen!
Gick med
29 Apr 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
2007 Yamaha R6
SLIP-ON eller ej på superduke?

Ska köpa en SD till helgen och vissa hojar har slipon och andra inte, och jag vill ha hjälp att väga för och emot slipon. Nu kanske någon får infallet att bara skriva - köööp slipon så jävla naaajs ljud. Givetvis har jag förstått att det låter bättre och mer. Men låter det SKIT utan? Twin borde låta gött? Jag vill inte vara någon som stör omgivningen. Samtidigt är det bra att höras ur trafiksynpunkt. Sen tycker jag orginalpiporna är stiligare. Ser lite mindre bröligt ut (om man inte har såna där fina akrapipor med slutändar i kolfiber (eller vilket material det nu är)....

Det låter ok utan slipon... Vill du inte störa så köp inget, tycker du den är snyggare orginal så kör på det isåfall. Slipper du strul och oro inför besiktning. Jag kände på mitt orginalsystem igår, det väger ju dock satan ;) fast jag kör nog inte fortare bara för att hojen är lättare.
 

Fredrikmehlin

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2010
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Triumph Street Triple 675R -13
Köpte nyligen en superduke 990 2007, har avlagt cirka 200mil på den och älskar den mer och mer för varje tur.
Jag provkörde FZ-1N, Speed Triple, CB1000 R, 990 Supermoto innan jag bestämde mig för att en superduke var det rätta, min referens som jag har kört mest på är en 954 som jag körde ca 1000mil på.

Men jag har börjar lura på att dreva ned duken.
Läser om vissa som drevar ned från 17-16T fram.
Hur stor skillnad gör detta?

Är det någon som kör med 16T fram och 42T bak?
Hur mycket påverkar det topphastigheten?

Vart sitter hastighetsmätaren, hur gör man lättast för att den ska visa "rätt?"

Stort tack för svar!
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Du har ju en hoj från -07. Det sitter redan ett 16t fram. 41t bak är (väl) det största drevet bak. Jag kör 16/41 och topphastigheten gick från 233 till 222 blås. Jag tycker det lätt är värt bytet. Åtminstone om man vill leka på bakhjulet :)

Exakt vad sjutton menar du med sista frågan? :dummer Den sitter vid framhjulet och olika drev påverkar inte mätarens noggranhet.
 

Fredrikmehlin

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2010
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Triumph Street Triple 675R -13
Tack för svaret fordon!
Ang sista frågan så har vissa cyklar hastighetsgivaren i motorn, visste inte vart den satt på denna cykel!

Det blir nog det största bak!
 

patrikwa

Ny medlem
Gick med
27 Nov 2011
Ort
Umeå
Hoj
2010, KTM Superduke R
Tjena, håller på och tittar på superduke som nästa hoj (då min förra blev stulen nu innan helgen...) och provkörde en 2011 standard med akrasystem + mapp och blev sjukt glatt överraskad!
Dock är jag sådär att jag vill ha det bästa möjliga även om jag nu inte kommer kunna använda det, men det grämer mig om jag kör en standard och jag träffar på nån med en R som kan skryta över sin styrdämpare och extra mos t.ex. :p

Så frågan då: Vilken modell bör man satsa på? R säger sig väl självt antar jag, men årsmodell? Är det nåt år som dom var extra roliga? Förstått att 2008-2010 hade 130hk istället för ~120? Har tänkt ett absolut maxtak på 100k för hojen, så allt utom en fabriksny 2013 är väl aktuellt.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Tjena, håller på och tittar på superduke som nästa hoj (då min förra blev stulen nu innan helgen...) och provkörde en 2011 standard med akrasystem + mapp och blev sjukt glatt överraskad!
Dock är jag sådär att jag vill ha det bästa möjliga även om jag nu inte kommer kunna använda det, men det grämer mig om jag kör en standard och jag träffar på nån med en R som kan skryta över sin styrdämpare och extra mos t.ex. :p

Så frågan då: Vilken modell bör man satsa på? R säger sig väl självt antar jag, men årsmodell? Är det nåt år som dom var extra roliga? Förstått att 2008-2010 hade 130hk istället för ~120? Har tänkt ett absolut maxtak på 100k för hojen, så allt utom en fabriksny 2013 är väl aktuellt.

08-11 är ju den riktiga R med den riktiga motorn. Där har du svaret på frågan :)
 

patrikwa

Ny medlem
Gick med
27 Nov 2011
Ort
Umeå
Hoj
2010, KTM Superduke R
08-11 är ju den riktiga R med den riktiga motorn. Där har du svaret på frågan :)

Det är så enkelt alltså? :p Är det akrasystem original på alla R mellan 08-11 eller är det bara 08:an? Hittade en 10:a med yoshimura-pipor på, kändes knepigt att nån byter bort akrapipor mot nånting annat isåfall... Eller skulle yoshimura vara en uppgradering från akra på nåt sätt?
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top