Superduke-tråden

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
Ngn som har en Superduke R till salu? Tänkte jag skulle byta upp mig från min 660 SMC.

Edit: Stavfel
 
Last edited:

baen

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2013
Ort
Karlstad
Hoj
Hoj saknas
Ni som har en superduke.
Skulle ni rekommendera en SD till en person som letar efter en cykel som funkar till 'allt'.
Har nästan räknat bort den tidigare och dragit åt monster 1100/speed triple men SD'n ligger bättre i pris än monster och trajjan har ju ingen twin vilket jag gärna vill ha.

Ska inte åka bana. Vill kunna köra 50 mil någon dag, kanske ha med tjejen, men samtidigt kunna busa etc.
Va tror ni?
 

rasmussen

Guest
Ni som har en superduke.
Skulle ni rekommendera en SD till en person som letar efter en cykel som funkar till 'allt'.
Har nästan räknat bort den tidigare och dragit åt monster 1100/speed triple men SD'n ligger bättre i pris än monster och trajjan har ju ingen twin vilket jag gärna vill ha.

Ska inte åka bana. Vill kunna köra 50 mil någon dag, kanske ha med tjejen, men samtidigt kunna busa etc.
Va tror ni?

Jadå, ultimata hojen för dig! Jag ska köra ner till nurburgring om några veckor och det hoppas jag klara på en dag. :)
 

F0xx

Båda hjulen i backen!
Gick med
29 Apr 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
2007 Yamaha R6
Ni som har en superduke.
Skulle ni rekommendera en SD till en person som letar efter en cykel som funkar till 'allt'.
Har nästan räknat bort den tidigare och dragit åt monster 1100/speed triple men SD'n ligger bättre i pris än monster och trajjan har ju ingen twin vilket jag gärna vill ha.

Ska inte åka bana. Vill kunna köra 50 mil någon dag, kanske ha med tjejen, men samtidigt kunna busa etc.
Va tror ni?

Yes! Trajjan har väl lite bättre förbrukning när det gäller soppa... Men KTM'n har mer själ.
 

baen

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2013
Ort
Karlstad
Hoj
Hoj saknas
Låter ju bra. Förbrukningen spelar inte så stor roll. Försäkring, service mm har större påverkan på totalkostnaden än nån dl/mil :) hur ser serviceintervallerna ut och kostnader på dom?
 

Thorssa

Storkarl
Gick med
24 Jul 2010
Ort
Sundsvall
Hoj
KTM Superduke -07 SÅLD
Låter ju bra. Förbrukningen spelar inte så stor roll. Försäkring, service mm har större påverkan på totalkostnaden än nån dl/mil :) hur ser serviceintervallerna ut och kostnader på dom?

750 mils serviceintervall med ventiljustering varannan gång om jag inte missminner mig. Jag övervägar att sälja min i sommar, en -07 med 1600 mil på mätaren. Nyservad och nybesiktigad med Akrapovic Evo.
 

nishboggha

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2009
Ort
Kiruna
Hoj
Hertig-11 wr450-07
Tjenare alla Hertig fans!

Har en fråga ang chassi inställningar på Duken, upplever att den blir väldigt nervös fram när man börjar pressa den lite i kurvor samt vid fullgas rakt fram.
Känns som att man tappar lite av kontakten av underlaget. Styret börjar röra på sig oroligt vid kurvtagning i hastigheter över 150km/h. Gjort en hel del chassi inställ, blivit betydligt bättre men inte ok.
Är det så att en styrdämpare är motmedlet?eller har någon kunnig Duke ägare något matnyttiga tips!
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Jadå, ultimata hojen för dig! Jag ska köra ner till nurburgring om några veckor och det hoppas jag klara på en dag. :)

Bor du 4-5 mil norr om ringen? :confused: Det är knappt så jag klarar av att hålla tillbaka maginnehållet efter knappa 10 mil motorväg. Helt hjärndött att leka segeltyg i över en timme nonstop. :näsblod
 

Apis

Medlem
Gick med
9 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Hamamatsu
Gents!

Jag är starkt inne på att byta in min 990 mot en 690, av 2013 års modell. Någon som äger en 690 från 2012 samt framåt? Vad tycker ni om den, hur trivs ni? Rent generellt, vad är bra tillika dåligt med 690? Den jag funderar på är inte R-modellen (då tjejen ska kunna åka med), dock kommer Akra-pipan att sättas på omgående om affären går i lås.

Så, fritt fram för kommentarer om 690!
 

MaCa

Innehavare av en Hertig av Mattighofen
Gick med
11 May 2005
Ort
Västerås
Hoj
690 Duke R -10, Husaberg FE350 -13
Gents!

Jag är starkt inne på att byta in min 990 mot en 690, av 2013 års modell. Någon som äger en 690 från 2012 samt framåt? Vad tycker ni om den, hur trivs ni? Rent generellt, vad är bra tillika dåligt med 690? Den jag funderar på är inte R-modellen (då tjejen ska kunna åka med), dock kommer Akra-pipan att sättas på omgående om affären går i lås.

Så, fritt fram för kommentarer om 690!

Jag hade nog lagt den frågan i 690-forumet ;-) Jag bytte till i år från R-konverterad SD -06 till en 690 DukeR -10. SD har mer pulver men det tar man igen med högre kurvhastighet och mer hanterbar effekt. Frågan är vad du ska ha hojen till, hur och var du ska köra!

Jag har roligare på min 690 än vad jag hade på SD och då kör jag ändå en hel del bana både storbana och gocartbanor...
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Gents!

Jag är starkt inne på att byta in min 990 mot en 690, av 2013 års modell. Någon som äger en 690 från 2012 samt framåt? Vad tycker ni om den, hur trivs ni? Rent generellt, vad är bra tillika dåligt med 690? Den jag funderar på är inte R-modellen (då tjejen ska kunna åka med), dock kommer Akra-pipan att sättas på omgående om affären går i lås.

Så, fritt fram för kommentarer om 690!
Provkörde faktiskt en 690 duke -12(original) i helgen och var inte imponerad... Hade innan min SD en 690 SMR med helsystem och K&N öppet luftfilter mm. Jag bytte just för att jag saknande det lilla extra på rakan på banorna. Självklart saknar 690 som var mer lekfull och rolig på det viset. Men för det jag använder hojen idag så är det SD för min del. Körde 3sekunder snabbare på gåsen redan första gången jag var där med SD´n.

Skulle jag köpa en 690 idag, så skulle det bli en 690 duke R -13 med div lull lull. (om jag hade kosingen) :crash
 

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
Ngn som har kört både 990 SMR och SD på bana och har en jämförelse?
Kan SD:n köra åttor runt SMR eller är det ungefär jämnt mellan dem?
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Ngn som har kört både 990 SMR och SD på bana och har en jämförelse?
Kan SD:n köra åttor runt SMR eller är det ungefär jämnt mellan dem?

Extremt jämnt. En duktig förare kör 8:eek:r runt en dålig förare, oavsett hoj:)
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Var ju därför jag frågade om ngn kört båda.

Det var därför jag skrev "Extremt jämnt"... Det betyder att det i princip bara är körställningen som skiljer lite grann. Fotpinnanrna sitter längre bak på SD:n, styret är lite smalare och fjädringen har kortare fjädringsväg och är också lite fastare. Annars är det ju samma hoj. Och ja, jag har kört bägge, både på bana och på gata...
 

b0bl00i

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Ja
Hoj
KTM Alpentwin
Hallå tokstollar, nu är jag tillbaka efter ett förvirrat år på en SM-T. Europaresan blev inte av. Touringjärnet bortbytt mot 09:a SD. Nu blir det banåka igen! :crash
 

rasmussen

Guest
Bor du 4-5 mil norr om ringen? :confused: Det är knappt så jag klarar av att hålla tillbaka maginnehållet efter knappa 10 mil motorväg. Helt hjärndött att leka segeltyg i över en timme nonstop. :näsblod

Haha! Tror vi har 110mil till Bonn där vi ska bo. Körde en 50-mils runda förra året och det var verkligen inte jobbigt. Så förhoppningsvis tycker jag likadant om denna rundan..men visst, röven kommer väl domna bort till slut :död :4skrika
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top