Superduke-tråden

Baltazar

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
KTM Super Duke
Hämtade nya hojjen igår :banana
En helt orörd -08 (på gott och ont)

Dock var 22mils körning hem i orkanblåst totalt värdelöst.
Körde kanske hälften på motorväg innan jag beslutade mig att ta småvägar istället.
Blåste iaf lite mindre och 70-90km/h var uthärdligare än 120-130.

Sen höll jag på att klota då jag blev prejad av en bil som inte sett mig(körde ut framför)i en rondell i Uppsala.
Fick bilisten och stanna så jag kunde förklara hur nära det var att gå riktigt illa.
Han var uppriktigt ångerfull så jag hoppas att han har bättre uppmärksamhet framöver.

Kan ju säga atta jag var rätt slut efteråt när jag kommit hemmen det känns riktigt kul att ha en SD i garaget :yoparty

Nu är det som ligger högst på mod-listan att göranåt åt den ryckiga motorgången.
Man kan tydligen med mjukvaran tune ECU stänga av 02-sensorer och SAS så ska det bli bättre.

Är det någon som har erfarenhet av detta? Funderar på att beställa en ECU-kabel så man kan testa.
 

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Ort
Trollhättan
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Grattis!
När jag köpte min så satt det redan o2 eliminators på samt acra och pc3. Tyckte den gick rätt snällt på låga varv och vid motorbroms. Men visste inte hur mycket bättre den kunde bli!

Nu i våras installerade jag rottweiler, monterade bort SAS, 2nd butterflies, kopplade ur min pc3 och la in ett anpassat program till min hårdvara från superduke.net via tune ecu.
Och jäklar vad nice den blev. Att köra mellan 2-3 tusen varv går helt okej nu och avslag på gasen gör inte att man slår skallen i styret längre. Men visst, lite ligger säkert i att jag lärt mig hur den skall köras också.

Men har du acra slipon så rekommenderar jag superduke.net och deras smoothened acra maps. Ska vara grymma om man inte tänker modda så mycket. Plus ställa 2nd flies helt öppna (eller ta bort) och ta bort/stänga av sas.

Såg att dom hade lagt upp standart Smoothened nu också! Så har du inte acra så är det såklart ditt val.
Lycka till :)
 

Baltazar

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
KTM Super Duke
Grattis!
När jag köpte min så satt det redan o2 eliminators på samt acra och pc3. Tyckte den gick rätt snällt på låga varv och vid motorbroms. Men visste inte hur mycket bättre den kunde bli!

Nu i våras installerade jag rottweiler, monterade bort SAS, 2nd butterflies, kopplade ur min pc3 och la in ett anpassat program till min hårdvara från superduke.net via tune ecu.
Och jäklar vad nice den blev. Att köra mellan 2-3 tusen varv går helt okej nu och avslag på gasen gör inte att man slår skallen i styret längre. Men visst, lite ligger säkert i att jag lärt mig hur den skall köras också.

Men har du acra slipon så rekommenderar jag superduke.net och deras smoothened acra maps. Ska vara grymma om man inte tänker modda så mycket. Plus ställa 2nd flies helt öppna (eller ta bort) och ta bort/stänga av sas.

Såg att dom hade lagt upp standart Smoothened nu också! Så har du inte acra så är det såklart ditt val.
Lycka till :)


Wow!

Tack för snabbt och väldigt informativt svar :Bugar

Min är helt original (letar slip-on) så original smoothened låter ju som exakt det jag behöver.
Jag har kikat på tune ECU men hittade inte just de mapparna du nämner men jag kanske letat för dåligt?
Har du möjligtvis länk?

Sen tänkte jag helt enkelt beställa en kabel från ebay och testa :) Sitter ECU-kontakten under sadeln?

Mvh

Edit: hittade på superduke.net mapparna du nämnde.
Frågan är om en mapp från en 2007 SD funkar på min 2008?
 
Last edited:

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Ort
Trollhättan
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Wow!

Tack för snabbt och väldigt informativt svar :Bugar

Min är helt original (letar slip-on) så original smoothened låter ju som exakt det jag behöver.
Jag har kikat på tune ECU men hittade inte just de mapparna du nämner men jag kanske letat för dåligt?
Har du möjligtvis länk?

Sen tänkte jag helt enkelt beställa en kabel från ebay och testa :) Sitter ECU-kontakten under sadeln?

Mvh

Edit: hittade på superduke.net mapparna du nämnde.
Frågan är om en mapp från en 2007 SD funkar på min 2008?

Jag köpte min kabel från ebay. Nåt engelskt företag, relineracing eller nåt om jag inte minns fel. Snabb leverans och bra kvalite på kabeln.

Ja den mappen fungerar på din hoj. -07 och frammåt är samma :)

Kontakten sitter under sadeln. Vid reläerna typ. Sitter en "plugg" på den som man drar ur och stoppar i sin tune ecu kabel.
Riktigt smidigt program och plättlätt att byta mapp.

Edit: Kollade igenom standard smoothened mappen lite snabbt nu. Och james har redan fixat allt med 2nd flies och o2 sensors i den. Så du behöver bara läsa in den i din box.

Sen så rekommenderar jag också att du plockar bort hela sas-systemet innan du tar bort det i tune ecu annars kan det uppstå problem.

Men testa med denna mappen och se om du blir nöjd innan du börjar pilla i onödan :)
 
Last edited:

Baltazar

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
KTM Super Duke
Jag köpte min kabel från ebay. Nåt engelskt företag, relineracing eller nåt om jag inte minns fel. Snabb leverans och bra kvalite på kabeln.

Ja den mappen fungerar på din hoj. -07 och frammåt är samma :)

Kontakten sitter under sadeln. Vid reläerna typ. Sitter en "plugg" på den som man drar ur och stoppar i sin tune ecu kabel.
Riktigt smidigt program och plättlätt att byta mapp.

Edit: Kollade igenom standard smoothened mappen lite snabbt nu. Och james har redan fixat allt med 2nd flies och o2 sensors i den. Så du behöver bara läsa in den i din box.

Sen så rekommenderar jag också att du plockar bort hela sas-systemet innan du tar bort det i tune ecu annars kan det uppstå problem.

Men testa med denna mappen och se om du blir nöjd innan du börjar pilla i onödan :)

Återige, superstort tack!

Ska försöka bestäälla från samma ställe iom att du blev nöjd. Dumt att chansa :)

Det här med att fysiskt ta bort SAS eller låta det vara när man bockar ur det i mappen verkar det råda delade meningar om.
Vissa påstår att det räcker att bara bocka ur rutan i tune ECU :confused:

Skulle såklart vara skönare att slippa riva bort tanken för detta.
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Tjena! Ska kolla på (antagligen köpa) en Superduke -06a idag.
Några snabba tips på saker att hålla koll på? :)
Gått 1250mil och 250mil sen besiktning ifjol, om det spelar nån roll.
Har läst igenom tråden lite men inte tagit mig igenom de 10000+ inläggen helt än. :p
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Tjena! Ska kolla på (antagligen köpa) en Superduke -06a idag.
Några snabba tips på saker att hålla koll på? :)
Gått 1250mil och 250mil sen besiktning ifjol, om det spelar nån roll.
Har läst igenom tråden lite men inte tagit mig igenom de 10000+ inläggen helt än. :p


Ja skit samma. Nu är den köpt! :)
Oerhört trevlig hoj är mitt första intryck.
Nu måste jag inhandla kläder å skydf bara. :)
 

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sätila
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
Linusenen, vilken mapp kör du? Jag har samma mods som dig fast Motohooligan ist för Rottweiler.
 

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Ort
Trollhättan
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Återige, superstort tack!

Ska försöka bestäälla från samma ställe iom att du blev nöjd. Dumt att chansa :)

Det här med att fysiskt ta bort SAS eller låta det vara när man bockar ur det i mappen verkar det råda delade meningar om.
Vissa påstår att det räcker att bara bocka ur rutan i tune ECU :confused:

Skulle såklart vara skönare att slippa riva bort tanken för detta.

Jag hade inte bara tagit bort det i ecun. Folk har fått ännu värre gång och avgassmällar.
Tanken är inte det jobbiga att ta bort. Bara en insex sen är den uppe. (plus vingarna då). Det är den bakre sasplattan som är ett helvete. Men det går!

Men som sagt. Prova den mappen först. Tycker du det inte hjälper så kan du göra en kompromiss. Lyft tanken och kläm fast en kula i slangen som går från sas till luftburken och sen kryssa ur det i tune ecu. Ska tydligen funka lika bra. (Har inte provat själv). Dock så blir hojen snyggare utan sas :)
 
Last edited:

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Ort
Trollhättan
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Linusenen, vilken mapp kör du? Jag har samma mods som dig fast Motohooligan ist för Rottweiler.

Tjenis!
Jag kör med: 08 SD james' map for grim and motobox modified from rallsy's info.hex
Tycker att det funkar super. Därför har jag inte provat någon annan än.

Även fast james säger att han fetat på den lite extra så tycker jag nog fan att hojen drar mindre soppa nu än när jag körde med pc3 mappen från bike.

Prova gärna och dela med dig vad du tycker :)
 

Baltazar

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
KTM Super Duke
Jag hade inte bara tagit bort det i ecun. Folk har fått ännu värre gång och avgassmällar.
Tanken är inte det jobbiga att ta bort. Bara en insex sen är den uppe. (plus vingarna då). Det är den bakre sasplattan som är ett helvete. Men det går!

Men som sagt. Prova den mappen först. Tycker du det inte hjälper så kan du göra en kompromiss. Lyft tanken och kläm fast en kula i slangen som går från sas till luftburken och sen kryssa ur det i tune ecu. Ska tydligen funka lika bra. (Har inte provat själv). Dock så blir hojen snyggare utan sas :)

Alright, så man släpper bara på tanken i framkant och lyfter den? Dom bakre fästena behöver man inte röra?
Då testar jag först mappen med SAS ibockat och om inte det blir bra så får jag klämma slangen :)

Kabel är iaf beställd, borde få den i nästa vecka.

Mvh
 

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Ort
Trollhättan
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Alright, så man släpper bara på tanken i framkant och lyfter den? Dom bakre fästena behöver man inte röra?
Då testar jag först mappen med SAS ibockat och om inte det blir bra så får jag klämma slangen :)

Kabel är iaf beställd, borde få den i nästa vecka.

Mvh
Ja precis. Ibland kan det vara lite bök att få tillbaka skruven då tanken är i plast. Men med en kompis och lite tålamod så löser man det. Orkar man så tar man ner hela tanken och fräser upp hålen till gångjärnen under tanken 5mm för att få bort problemet. Finns att köpa färdiga på motohooligan om man vill se hur dom ska se ut eller beställa.
 

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sätila
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
Tjenis!
Jag kör med: 08 SD james' map for grim and motobox modified from rallsy's info.hex
Tycker att det funkar super. Därför har jag inte provat någon annan än.

Även fast james säger att han fetat på den lite extra så tycker jag nog fan att hojen drar mindre soppa nu än när jag körde med pc3 mappen från bike.

Prova gärna och dela med dig vad du tycker :)

Har fått en specialare av James med ändrad tändning, kräver 98 oktan.
Ska testa den och den du kör och jämföra.
Kör du på 95 eller 98?
 

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Ort
Trollhättan
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Tack!

Har inte möjlighet att fräsa upp hålen så kanske bäst att köpa nya fästen.... Eller en kofot :)

Räcker ju att sätta fast dom i ett skruvstäd och köra lite med borrmaskin.
Kofot är nog lite väl :p Krånglar det när du ska ha tillbaka tanken så lägg en trasa mellan ögglan och styret och bänd lite försiktigt med en skruvmejsel eller dylikt.

Nästa gång jag ska ha ner tanken ska iaf jag fixa till fästena på min :)
 

Rock1300

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2014
Ort
Lidköping
Hoj
-
2007-2011 finns som både R och vanlig. 2012 byttes fälgarna och enkelsitsen försvann tilsammans med ett tiotal hk.
2010-2011 är R-modellen med mest hk och de enda åren med den snygga svartvita färgsättningen, inte att förväxla med den vanliga modellens svart-vita färgsättning under tidigare år.

Det finns säkert andra skillnader också, som abs f r o m 2012 men detta var det viktigaste enligt mig.

Så om jag fattar rätt så e detta ingen 2012 som de står i annonsen, eftersom den har enkelsitsen?

http://www.blocket.se/vasterbotten/Ktm_Superduke_990_R__obs_ny__ev_byte_53087746.htm?ca=13&w=3
 

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Ort
Trollhättan
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Tvättade hojen rätt rejält idag. Efteråt funkade inte instrumentpanelen. Men den startade och gick som den skulle. Nån som har råkat ut för samma sak?

Det var sent så jag ställde bara in den i garaget i förhoppning att fukt letat sig in i någon kontakt. Funkar det inte imorgon så får jag kolla säkringen och kablaget till panelen.

Tänkte om någon hade nåt tips innan jag river för mycket?
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Tvättade hojen rätt rejält idag. Efteråt funkade inte instrumentpanelen. Men den startade och gick som den skulle. Nån som har råkat ut för samma sak?

Det var sent så jag ställde bara in den i garaget i förhoppning att fukt letat sig in i någon kontakt. Funkar det inte imorgon så får jag kolla säkringen och kablaget till panelen.

Tänkte om någon hade nåt tips innan jag river för mycket?

Det är inte helt ovanligt på superduken men om jag minns rätt så löser sig problemet av sig själv efter en stund eller två :)
 
Nyheter
Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Top