Superduke-tråden

hobbes

Snabbast på 2ans växel.
Gick med
10 Apr 2007
Hoj
848
hehe, det låter bra det :tummenupp hyvens..

Den går ju in under samma hojkategori i alla fall.

Tripplen va faktist en av hojjarna jag kikade på innan jag slog till på SDn

Tyvärr så ska jag tydligen roa hela släkten här hemma på lörda då jag fyller år.

Tragiskt men sant.

Ett steg närmare 30+ försäkring iaf.

/A

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Guld! Då får du lära oss växla på slangen. Jag håller på att slå över så fort jag ens funderar på att växla.

Det är ju bara att göra precis som du gör när du växlar med bägge hjulen i backen :)

Kan du crossväxla? Dvs växla utan koppling? Det gör du genom att slå av på gasen lite samtidigt som du lägger i nästa växel. När du väl kan det med bägge hjulen i backen är det bara att göra likadant fast på bakhjulet istället.

Jag föredrar crossväxling framför att växla med kopplingen på bakhjulet av två anledningar:

1. Det tar lite längre tid att växla med koppling. Det gör att man måste gasa upp hojen lite högre innan växlingen för att inte tappa ned framhjulet när drivet försvinner (dvs när du växlar). Jag tycker inte om att gasa upp hojen så högt upp att jag måste använda bakbromsen för att hålla ned den och sedan är jag rädd för att jag reflexmässigt ska slå på för mycket gas när framhjulet håller på att åka ned i backen så att jag ska slå över.

2. Du måste släppa styret med vänsterhandens fingrar när du ska greppa om kopplingsgreppet, jag har inte riktigt hunnit till stadiet där jag känner mig helt komfortabel med att släppa styret medan jag kör på bakhjulet. Det är mest en mental grej så jag är nog egentligen bara feg :)

Med crossväxling på bakhjulet är det bara att släppa upp gasen lite och peta i nästa växel, framhjulet hinner inte röra sig många dm i höjdled under den korta stunden så du ligger nästan kvar på balanspunkten hela tiden.

Nickeluring

Lurig som få...
Gick med
29 Jun 2005
Hoj
Såld! :(
Du måste släppa styret med vänsterhandens fingrar när du ska greppa om kopplingsgreppet
Ja, det är otäckt! :skrämd

Vi får väl dra ut o träna lite.
Crossväxla verkar ju smidigast.
Förra året tänkte jag prova att växla, men det gick inte alls. Tänkte då att jag skulle börja med att bara dra in kopplingen utan att växla på slangen, för att få in känslan liksom. Men bara jag funderade på att koppla så höll jag på att vobbla omkull.

Du missade en hård körning på Rörken i måndags.

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Det är ju bara att göra precis som du gör när du växlar med bägge hjulen i backen :)

Kan du crossväxla? Dvs växla utan koppling? Det gör du genom att slå av på gasen lite samtidigt som du lägger i nästa växel. När du väl kan det med bägge hjulen i backen är det bara att göra likadant fast på bakhjulet istället.

Jag föredrar crossväxling framför att växla med kopplingen på bakhjulet av två anledningar:

1. Det tar lite längre tid att växla med koppling. Det gör att man måste gasa upp hojen lite högre innan växlingen för att inte tappa ned framhjulet när drivet försvinner (dvs när du växlar). Jag tycker inte om att gasa upp hojen så högt upp att jag måste använda bakbromsen för att hålla ned den och sedan är jag rädd för att jag reflexmässigt ska slå på för mycket gas när framhjulet håller på att åka ned i backen så att jag ska slå över.

2. Du måste släppa styret med vänsterhandens fingrar när du ska greppa om kopplingsgreppet, jag har inte riktigt hunnit till stadiet där jag känner mig helt komfortabel med att släppa styret medan jag kör på bakhjulet. Det är mest en mental grej så jag är nog egentligen bara feg :)

Med crossväxling på bakhjulet är det bara att släppa upp gasen lite och peta i nästa växel, framhjulet hinner inte röra sig många dm i höjdled under den korta stunden så du ligger nästan kvar på balanspunkten hela tiden.

Jag känner igen mig på punkt 2 , vet fasen inte hur jag ska lösa det, är antagligen bara att nöta på antar jag :va "vill använda koppling" .

Alternativet är iofs att koppla upp hojjen på tex 2an då har man redan fingrarna på kopplingen för en snabb växling till 3an :yoparty
Ska testa det nästa gång :tungan

Last edited:

Kåteäm

Vill ha mer effekt
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
KTM Superduke -07, KTM 450 -05
Hobbes, om du visar lite bilder på din tidy-tail och kraschpuckar så kan jag vara intresserad av dem om du är pigg på att sälja dem sidan av hojen.

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Yamaha mt-10Sp

hobbes

Snabbast på 2ans växel.
Gick med
10 Apr 2007
Hoj
848
Det verkar skita sig med lördagen iom att jag antagligen åker till Västerås och kikar....
Men om någon är sugen på Söndagen så hakar jag på :tummenupp

Om jag inte är helt förstörd sen partyt på lördagen så är jag med och leker.

Var ute till Tyresö en snabbis igår och kikade på tokstollarna. Det blev mörkt snabbt och kondes på hjälmen, tänkte inte så mkt på det utan drog på som vanligt på rakan därifrån. Herrejäflar vilken ställ jag fick, hojen stog i sidled över filen känndes det som.

Ta det lugnt på kvällarna.

/A

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Välkommen tillbaka Zäta.

Vi trodde Micke skrämt bort dig ;)

/A

Mitt wheeliesinne sa att det var en slangare i nöd och ett sådant kall är det min plikt att svara på! :)

Crossväxla verkar ju smidigast.

...

Du missade en hård körning på Rörken i måndags.

Prova som sagt att crossväxla några gånger med bägge hjulen i backenså kommer du att känna att det inte är några problem.

Kul att det var en bra körning på Rörken, synd att jag missade den men sånt är livet ibland.

Jag känner igen mig på punkt 2 , vet fasen inte hur jag ska lösa det, är antagligen bara att nöta på antar jag :va "vill använda koppling" .

Alternativet är iofs att koppla upp hojjen på tex 2an då har man redan fingrarna på kopplingen för en snabb växling till 3an :yoparty
Ska testa det nästa gång :tungan

Börja med att lära dig crossväxla på bakhjulet så kan du lära dig växla med kopplingen senare. Det finns ett gammalt djungelordspråk som säger: Bättre växla utan koppling än att inte växla alls. :)

Last edited:

Nickeluring

Lurig som få...
Gick med
29 Jun 2005
Hoj
Mitt wheeliesinne sa att det var en slangare i nöd och ett sådant kall är det min plikt att svara på! :)

Prova som sagt att crossväxla några gånger med bägge hjulen i backenså kommer du att känna att det inte är några problem.

Det är tur att du tar hand om oss Z. :tummenupp
Jo, crossväxla är ju inga problem i vanliga fall. Ska prova det på slangen.

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Slangaställe

Jag kom på ett bra ställe att öva slangning på..Har för mig att grinden är öppen till Tullinge flygfält nuförtiden :tummenupp går att glida på sidan om den skulle va låst me :yoparty

Nickeluring

Lurig som få...
Gick med
29 Jun 2005
Hoj
:)

Vart var det du hade köpt slangarna till dina ljuddämpare, och vad var det för typ av slang. Känns vettigt att införskaffa! :)

Sorry, missade inlägget.

Jag köpte slangen på Micro. De hade lite olika sorter, men den här verkade bäst tyckte jag. Kommer inte ihåg vad det var för slang. Kan vara till kylarvätska...tror att 1 m räckte, men det är bäst att du mäter först.

Slangklämmorna köpte jag på Fredells byggvaruhus. Se till så att de är tillräckligt stora bara.

hobbes

Snabbast på 2ans växel.
Gick med
10 Apr 2007
Hoj
848
Slangträning.

Fan va arg jag blir på mig själv, vågar inte riktigt.

Har svårt som fan för att gasa upp skrället på 2an ens, det är väl inte meningen att det ska va så jävla svårt. Blev iofs lättare att ta i när man fick lite mer plats att vara på men man vill ju ändå se resultat av 2 timmars övning men ikke. Helvetes jävla talanglös är jag. :mad:

Kul dock att jag och Micke fick hjälp att hålla koll på polisen av nån tokig streetracer med modell dragstrip däck på en gammal opel.

/A

Last edited:

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Jao fasen blev lite orolig när jag brassa på slangen och snuten stod i korsningen :näsblod . tur det va 90 där :)
Testade att växla till 3an nu men då dök hojjen snabbt ner ...känns läskigt:rodnar
Hobbes jag såg inget direkt fel när du försöker dra upp han, kanske är svårt när man är lättviktare :va
Alternativet är ju att koppla upp han :tungan
Kolla här Hobbes.... http://video.google.com/videoplay?docid=-6656191590638402466&q=motorcycle
Sedan så gör du som dom gör här :) http://video.google.com/videoplay?docid=-6159538306039331589&q=motorcycle

Last edited:

hobbes

Snabbast på 2ans växel.
Gick med
10 Apr 2007
Hoj
848
Jao fasen blev lite orolig när jag brassa på slangen och snuten stod i korsningen :näsblod . tur det va 90 där :)
Testade att växla till 3an nu men då dök hojjen snabbt ner ...känns läskigt:rodnar
Hobbes jag såg inget direkt fel när du försöker dra upp han, kanske är svårt när man är lättviktare :va
Alternativet är ju att koppla upp han :tungan
Kolla här Hobbes.... http://video.google.com/videoplay?docid=-6656191590638402466&q=motorcycle
Sedan så gör du som dom gör här :) http://video.google.com/videoplay?docid=-6159538306039331589&q=motorcycle

Mm jag får börja testa med koppling, 1 av 3 får jag upp den okej, svårt att öva på längd då.

Får hoppas att den karibiska värmen försvinner så man kan stå ut lite längre när man tränar.

/A

Nickeluring

Lurig som få...
Gick med
29 Jun 2005
Hoj
KTM Track Day

Info angående KTM dagen på Sviestad är på väg ut. Joachim Paulsson håller på o filar på ett emailutskick "as we speak". :tummenupp

Psychodad; Du är anmäld.

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Track day

Fick mitt mail om Ktm dagen och jag ringde försäkringsbolaget och dom sa att det va grönt att åka :banana :Bugar

Last edited:

Aron07

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2007
Hoj
RC8
Rookie på SD och forumet

Tjena. Ny här på forumet. Fick tipset att gå in här på forumet av ett par killar som jag träffade på shell i Duvbo i veckan. Har med mkt nöje följt den sista delen av slangen diskussionen. Har inte varit närheten av att lyckas med någon som helst slangåkning att vara stolt över än, men tar till mig av alla tips.

Har varken haft cykel eller varit stockholmare tillräckligt länge för att kunna alla sköna vägar runtomkring. Skulle vara roligt att få åka med någon som är lite mer bekant med omgivningen. Kör för övrigt en svart SD-07. Helt orginal än så länge men det ska de bli ändring på så fort tid ges.

Nickeluring

Lurig som få...
Gick med
29 Jun 2005
Hoj
Tjena. Ny här på forumet. Fick tipset att gå in här på forumet av ett par killar som jag träffade på shell i Duvbo i veckan. Har med mkt nöje följt den sista delen av slangen diskussionen. Har inte varit närheten av att lyckas med någon som helst slangåkning att vara stolt över än, men tar till mig av alla tips.

Har varken haft cykel eller varit stockholmare tillräckligt länge för att kunna alla sköna vägar runtomkring. Skulle vara roligt att få åka med någon som är lite mer bekant med omgivningen. Kör för övrigt en svart SD-07. Helt orginal än så länge men det ska de bli ändring på så fort tid ges.

Tjenare grabben o välkommen hit,

Det var mig o Hobbes du mötte på Shell.
Du får hänga med ut när vi kör. Då tränar vi både slangning o gasar runt på fina, kurviga vägar.

/Nicke

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...