Det är ju bara att göra precis som du gör när du växlar med bägge hjulen i backen
Kan du crossväxla? Dvs växla utan koppling? Det gör du genom att slå av på gasen lite samtidigt som du lägger i nästa växel. När du väl kan det med bägge hjulen i backen är det bara att göra likadant fast på bakhjulet istället.
Jag föredrar crossväxling framför att växla med kopplingen på bakhjulet av två anledningar:
1. Det tar lite längre tid att växla med koppling. Det gör att man måste gasa upp hojen lite högre innan växlingen för att inte tappa ned framhjulet när drivet försvinner (dvs när du växlar). Jag tycker inte om att gasa upp hojen så högt upp att jag måste använda bakbromsen för att hålla ned den och sedan är jag rädd för att jag reflexmässigt ska slå på för mycket gas när framhjulet håller på att åka ned i backen så att jag ska slå över.
2. Du måste släppa styret med vänsterhandens fingrar när du ska greppa om kopplingsgreppet, jag har inte riktigt hunnit till stadiet där jag känner mig helt komfortabel med att släppa styret medan jag kör på bakhjulet. Det är mest en mental grej så jag är nog egentligen bara feg
Med crossväxling på bakhjulet är det bara att släppa upp gasen lite och peta i nästa växel, framhjulet hinner inte röra sig många dm i höjdled under den korta stunden så du ligger nästan kvar på balanspunkten hela tiden.