Superduke-tråden

para

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2006
Hoj
Superduke 07
Så, snart dags för andra servicen på min 07a, rullat strax över 800 mil nu. En fantastisk underhållande motorcykel! Följer tråden med stort intresse, särskilt bakhjuldiskussionerna där Hobbes(tror jag det var) och jag verkar ha samma probem.
Jag är så kass på det helt enkelt :( 1an går ju inte att misslyckas på så den lyckas jag köra till varvstoppet då å då. Men så fort jag ska prova 2an blir det bara tama små lyft då jag endast använder gasen. Försöker koppla upp den, men antingen är jag för feg på gasen så det blir för lågt eller så kommer hojen upp högt å fint men då går det en kall kår längs ryggraden och jag släpper av, bläh.

Antar att det bara är att nöta på, men ett stort problem jag upplever är att jag inte har en aning om hur högt ligger, känns ibland som jag kommer upp högt men antaligen är det inte högt alls. Ska försöka be nån filma tror jag.
Vill även säga att jag är djupt imponerad av er som tar upp den på 3an, jag har fått cykeln att lyfta kanske en dm på 3an... Suck, det är tufft att vara dålig :(

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Jo, jag är också impad av dom som gasar upp han på 3an känns helt omöjligt :va jag undra hur mkt dom tränade på det innan det fixxades..

Para jag har för mig att när man precis ser vägen så är det rätt lagom men jag kanske ligger för lågt, vågar inte mkt högre ännu ialf..
Och du har rätt bara att nöta på..jag tror du gjort rätt att köra på 1an först så du hittar känslan men du ska nog klara varvstoppet varje gång innan nu börjar med 2an så känns det tryggare :tummenupp
Lycka till .

hobbes

Snabbast på 2ans växel.
Gick med
10 Apr 2007
Hoj
848
Så, snart dags för andra servicen på min 07a, rullat strax över 800 mil nu. En fantastisk underhållande motorcykel! Följer tråden med stort intresse, särskilt bakhjuldiskussionerna där Hobbes(tror jag det var) och jag verkar ha samma probem.
Jag är så kass på det helt enkelt :( 1an går ju inte att misslyckas på så den lyckas jag köra till varvstoppet då å då. Men så fort jag ska prova 2an blir det bara tama små lyft då jag endast använder gasen. Försöker koppla upp den, men antingen är jag för feg på gasen så det blir för lågt eller så kommer hojen upp högt å fint men då går det en kall kår längs ryggraden och jag släpper av, bläh.

Antar att det bara är att nöta på, men ett stort problem jag upplever är att jag inte har en aning om hur högt ligger, känns ibland som jag kommer upp högt men antaligen är det inte högt alls. Ska försöka be nån filma tror jag.
Vill även säga att jag är djupt imponerad av er som tar upp den på 3an, jag har fått cykeln att lyfta kanske en dm på 3an... Suck, det är tufft att vara dålig :(

Det går bättre om man nöter på ettan så man får in känslan för hur hojjen känns när den sticker upp, är man mjuk och fin på handen så får man ett bra lyft utan ryck. Jag har gett upp högfarts träningen på 2an och kör på ettan med kontroll istället. Nu vet jag inte hur högt jag fått upp den som max när jag nött med Micke65 men ett par gånger så har jag fått till det riktigt fint känns det som.

Mängdträning är väl enda lösningen.

Bra smak på hoj och sprit ser jag, snygg avatar.

/A

para

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2006
Hoj
Superduke 07
Det går bättre om man nöter på ettan så man får in känslan för hur hojjen känns när den sticker upp, är man mjuk och fin på handen så får man ett bra lyft utan ryck. Jag har gett upp högfarts träningen på 2an och kör på ettan med kontroll istället. Nu vet jag inte hur högt jag fått upp den som max när jag nött med Micke65 men ett par gånger så har jag fått till det riktigt fint känns det som.

Mängdträning är väl enda lösningen.

Bra smak på hoj och sprit ser jag, snygg avatar.

/A

Brukar faktiskt oxå mest träna på ettan för att lyckas mer eller mindre varje gång, det funkar väl hyffsat. Antar att det är klokt att skynda långsamt, det som stör är ju att det ser så busenkelt ut för dom som kan :gnissla

Har en liten fråga också som jag funderar över, när jag ligger i ungefär 50 km/h och ger fullt på 2an så släpper det bak, gäller för både original Dunlopdäcket och nuvarande Diablo Corsa 3. Vid högre hastigheter släpper det inte utan då lyfter framhjulet.Misstänker nån fjädringsinställning, men är överlag rätt kass på sånt. Har den ställd idag mittemellan sport och orignal ungefär. Tips? Jag väger in på 75-80kg.

Nåja, fint väder idag, så blir till att ut och prova igen :)

Angående avataren så är det där kortet taget midsommar 2005, har inte druckit Kapten Morgan sedan dess då Kaptenen himself var stenhård mot mig och sänkte mig helt :näsblod :tummenupp

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Kåteäm du vänjer dig snabbt med välljudet :)
Para : Jag har Diablo Corsa vilket är rätt hårt men jag har aldrig fått släpp i bak när det vart torrt ute...Se bara till att du kör lite innan du slangar så däcket e lite varmt..

Kåteäm

Vill ha mer effekt
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
KTM Superduke -07, KTM 450 -05
Ni som har monterat Akra. Luktar era skinställ också avgaser nu? Det verkar som om kombinationen med högt utblås ihop med baksug och turbolens bakom mig gör att avgaserna "hänger" kvar bakom ryggen på mig. I synnerhet på småvägar där man kanske snittar max 70 km/h. Känns det igen? Eller är den felmappad? Jag tyckte att tendensen var där innan också när den var orginal.

Krasch kompis? jag åkte inte hoj, utan en pinsam sak som du körde om precis i början av den långa backen:tungan

Stackare..... Var du en av de två på moppen?

Last edited:

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Ni som har monterat Akra. Luktar era skinställ också avgaser nu? Det verkar som om kombinationen med högt utblås ihop med baksug och turbolens bakom mig gör att avgaserna "hänger" kvar bakom ryggen på mig. I synnerhet på småvägar där man kanske snittar max 70 km/h. Känns det igen? Eller är den felmappad? Jag tyckte att tendensen var där innan också när den var orginal

Kör du på oljeblandat :D Nej inte luktar det nått .
Mappade du din nyss och märker du ingen skillnad eller vad `?

Kåteäm

Vill ha mer effekt
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
Jag märker ingen större skillnad från orginal till akra plus mappning. Jag är tveksam till att strypningen på 2:an o 3:an är borta. De skulla höra med KTM ang vilken mapp jag ska ha (inte riktigt seriöst att göra det först nu). De trodde (suck) att jag fått racemappningen. Borde det inte innebära en mapp där man rensat på insugssidan också?
Om de inte vet vad de pular med så får jag väl dra iväg med den till någon som har bänk och kan mappa.

Ang det osande skinnstället så vet jag inte hur mycket det osar om avgaser med rätt justerad insprutning. Klart är iaf att det är en massa turbolens bakom mig som gör att de hänger kvar.

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Min va mappad och klar när jag fick min...men jag har hört av dom som gjort det från orginal att skillande ska vara markant...
Du får ta dom i örat nu :)

Kåteäm

Vill ha mer effekt
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
stämmer tyvärr, men ska vi boka körning?

Jag är för tillfället svårbokad då jag sticker ut när det passar resten av familjen. Oftast när minstingen sover middag men jag pm:ar när jag har planerat åkning. Gör du samma sak så ser vi om det passar.

Om du cyklar mtb i omgivningarna så kan vi planera det också.

Last edited:
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...