Superduke-tråden

para

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2006
Hoj
Superduke 07
Allt om mc testade i månadens nummer Superduken mot B-King och Z1000. Givetvis tog Hertigen hem segern, så nu är KTM ytterligare ett steg på väg mot världsherravälde i nakenbranschen,(en bra bransch!). Duken fick mest beröm för motor, chassi och hanterbarhet, mest busvänlig helt enkelt. Fick lite kritik för vibrationer och bensintörst. Kul för KTM!

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Huh ja. nu PARKERAR jag Hojjen för säsongen..
Det är ju dött här nu.. men det med pub/öl kväll med Supersnack lät som en bra ide`e :tummenupp
Planera all banåkning till nästa säsong :tummenupp
Mvh Micke

Sixx

...
Gick med
10 May 2006
Hoj
Aprilia Tuono V4
Huh ja. nu PARKERAR jag Hojjen för säsongen..
Det är ju dött här nu.. men det med pub/öl kväll med Supersnack lät som en bra ide`e :tummenupp
Planera all banåkning till nästa säsong :tummenupp
Mvh Micke

Ja det är nog inte långt bort att man får ställa undan pärlan snart.. :huvet känns inget vidare faktiskt. Ang planering så lär det behövas, för jäklar vad det ska åkas bana nästa år :tummenupp

hobbes

Snabbast på 2ans växel.
Gick med
10 Apr 2007
Hoj
848
jag åker ett par veckor till bara frosten är borta, man vill ju inte halka med nya pärlan.

När var hur för pubkväll?

/A

SuperMoose

Ny medlem
Gick med
26 Sep 2007
Hoj
Superduke -06
Tycker att kolla oljan på hertigen är rätt så krångligt. Någon som kan säga på ett ungefär vad oljenivån ska visa när hojen STÅR PÅ STÖDET efter varmkörning? Hojen har hunnit dricka en del olja på några turer bara verkar det som, ena dagen var den på min gränsen när jag ställde upp hojen, för att sedan sjunka helt till botten av visaren. Den verkar dricka mycket olja, och då har jag inte sett tecken på att den läcker heller.

Sixx

...
Gick med
10 May 2006
Hoj
Aprilia Tuono V4
Tycker att kolla oljan på hertigen är rätt så krångligt. Någon som kan säga på ett ungefär vad oljenivån ska visa när hojen STÅR PÅ STÖDET efter varmkörning? Hojen har hunnit dricka en del olja på några turer bara verkar det som, ena dagen var den på min gränsen när jag ställde upp hojen, för att sedan sjunka helt till botten av visaren. Den verkar dricka mycket olja, och då har jag inte sett tecken på att den läcker heller.

Varmkör motorn ordentligt och stäng av den. Låt den stå någon minut i helt upprätt läge, inte på stödet. Då ska nivån ligga mellan markeringarna på slangen. Dom dricker en del olja, jag kommer inte ihåg vad KTM ansåg vara normalt, men det är det säkert någon annan här som gör. Jag har fyllt på ca 1,3 liter i min på 450 mil efter första servicen.

SuperMoose

Ny medlem
Gick med
26 Sep 2007
Hoj
Superduke -06
Varmkör motorn ordentligt och stäng av den. Låt den stå någon minut i helt upprätt läge, inte på stödet. Då ska nivån ligga mellan markeringarna på slangen. Dom dricker en del olja, jag kommer inte ihåg vad KTM ansåg vara normalt, men det är det säkert någon annan här som gör. Jag har fyllt på ca 1,3 liter i min på 450 mil efter första servicen.

Jepp, just det jag har gjort med hojen. Varmkört den, för att sedan låta den stå i tomgång en minut eller två. Stänger av den för att sedan hålla den upprätt ett tag. Förut stod den på minimum markeringen, då var det läge att köpa ny olja tänkte jag. En eller två turer senare så syns inte oljan i upprätt position längre. Kan svära på att den även vid ett tillfälle även låg halvvägs upp till minimum markeringen för att sedan bottna igen. Alla dessa gånger var hojen ordentligt varmkörd. Lite därför jag undrar ifall ni har koll på hur oljenivån ser ut när hojen står vid stödet. Självklart är det inte det man ska kolla på egentligen.

Sixx

...
Gick med
10 May 2006
Hoj
Aprilia Tuono V4
Jepp, just det jag har gjort med hojen. Varmkört den, för att sedan låta den stå i tomgång en minut eller två. Stänger av den för att sedan hålla den upprätt ett tag. Förut stod den på minimum markeringen, då var det läge att köpa ny olja tänkte jag. En eller två turer senare så syns inte oljan i upprätt position längre. Kan svära på att den även vid ett tillfälle även låg halvvägs upp till minimum markeringen för att sedan bottna igen. Alla dessa gånger var hojen ordentligt varmkörd. Lite därför jag undrar ifall ni har koll på hur oljenivån ser ut när hojen står vid stödet. Självklart är det inte det man ska kolla på egentligen.

Då låter det som att du skulle behöva skvätta i en del då :) står den på stödet så ser det ju ut som att den är proppfull fast det själva verket kan vara en bra bit under miniminivån.

SuperMoose

Ny medlem
Gick med
26 Sep 2007
Hoj
Superduke -06
Då låter det som att du skulle behöva skvätta i en del då :) står den på stödet så ser det ju ut som att den är proppfull fast det själva verket kan vara en bra bit under miniminivån.

Hehe jepp. Det var det jag misstänkte, skönt att få det bekräftat så man inte blir nojig:D

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Med varmkörd räcker det inte att starta den i garaget och se typ 3-4 sträck på värmemätarn gå upp..
Du måste/bör köra hojjen en repa och brassa på utavhelvete :D sen kan du kika på oljenivån :tummenupp
Om du nu inte visste det..

SuperMoose

Ny medlem
Gick med
26 Sep 2007
Hoj
Superduke -06
Med varmkörd räcker det inte att starta den i garaget och se typ 3-4 sträck på värmemätarn gå upp..
Du måste/bör köra hojjen en repa och brassa på utavhelvete :D sen kan du kika på oljenivån :tummenupp
Om du nu inte visste det..

Aaa hehehe, tomgångskörning i någon minut är inte mycket till varmkörning tyvärr. Tyvärr för att om man inte vet hur mycket olja det finns i hojen så kan det hända grejer under själva varmkörningen:D
Men men, fick oljan idag, den ska fyllas på med 1-2 dl innan jag ens tar ut hojen för varmkörningen, för det är nog som Sixx säger, det behöver nog fyllas på en del. Den måste ha druckit 3-4 dl runt de senaste 5 körda timmarna på hojen, rätt mycket.

Ramsned

Medlem
Gick med
16 Sep 2006
Hoj
Honda CB1000R
Aaa hehehe, tomgångskörning i någon minut är inte mycket till varmkörning tyvärr. Tyvärr för att om man inte vet hur mycket olja det finns i hojen så kan det hända grejer under själva varmkörningen:D
Men men, fick oljan idag, den ska fyllas på med 1-2 dl innan jag ens tar ut hojen för varmkörningen, för det är nog som Sixx säger, det behöver nog fyllas på en del. Den måste ha druckit 3-4 dl runt de senaste 5 körda timmarna på hojen, rätt mycket.

Dom är rätt törstiga, med soppan också:gnissla längtar tills nästa gång den lilla gula lampan lyser, för då har man haft roligt:tuttar

Sixx

...
Gick med
10 May 2006
Hoj
Aprilia Tuono V4

Det ryms väl 3 dl mellan min-max strecken? Så så mycket kan du ju hälla i alla fall :) kunde klämma i 4 sist jag fyllde på! :skrämd

Den drar en del soppa, det gör den ju...men jag tycker förbrukningen gick ner en hel del efter 2-300 mil och byte till Akra, kanske jag som inbillar mig? Sen så är det ju kul att tanka :D :tummenupp

SuperMoose

Ny medlem
Gick med
26 Sep 2007
Hoj
Superduke -06
Dom är rätt törstiga, med soppan också:gnissla längtar tills nästa gång den lilla gula lampan lyser, för då har man haft roligt:tuttar

Hehe den dricker ja;) Men det kan jag unna den då det är bara att sticka till närmaste bensinmack. Lite svårare med oljan dock, fick beställa från Lelles eftersom jag inte hitta någon motorex i Gbg. Det lär väl lugna ner sig snart när det gäller den biten dock, hoppas jag;)

Det ryms väl 3 dl mellan min-max strecken? Så så mycket kan du ju hälla i alla fall :) kunde klämma i 4 sist jag fyllde på! :skrämd

Den drar en del soppa, det gör den ju...men jag tycker förbrukningen gick ner en hel del efter 2-300 mil och byte till Akra, kanske jag som inbillar mig? Sen så är det ju kul att tanka :D :tummenupp

jepp 3dl mellan min och max. Känns mer än så dock, hällt i 2 dl nu innan jag ska varmköra den, får se hur mycket mer jag får lägga i hehe.

Eftersom man har lite ont om pengar efter köpet av hertigen, så blir den enda blingen nu i efterhand posthorn tutan som jag hade på R1:an:yoparty
Får bli kraschpuckar under julen, men det e ju ingen bling fifan.

Last edited:

Sixx

...
Gick med
10 May 2006
Hoj
Aprilia Tuono V4
Hehe den dricker ja;) Men det kan jag unna den då det är bara att sticka till närmaste bensinmack. Lite svårare med oljan dock, fick beställa från Lelles eftersom jag inte hitta någon motorex i Gbg. Det lär väl lugna ner sig snart när det gäller den biten dock, hoppas jag;)

jepp 3dl mellan min och max. Känns mer än så dock, hällt i 2 dl nu innan jag ska varmköra den, får se hur mycket mer jag får lägga i hehe.

Eftersom man har lite ont om pengar efter köpet av hertigen, så blir den enda blingen nu i efterhand posthorn tutan som jag hade på R1:an:yoparty
Får bli kraschpuckar under julen, men det e ju ingen bling fifan.

Krashpuckarna är en bra investering. Lelles har börjat sälja R-G:s nu till ram och motor, rekomenderas starkt! :tummenupp

Ankan_84

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2006
Hoj
Har hittat den Retta:)
Finns det någonstans i Gbg-trakten man kan få provköra en Superduke.
Jag lurar lite på en sån och vill gärna testa en.
Superbike har kursat eller?
Vad är skillnad på en "KTM Superduke R"

Btw: Hur är försäkringskostnadera på en Duke kontra sporthoj??

(mycket frågor:tungan )

Last edited:

SuperMoose

Ny medlem
Gick med
26 Sep 2007
Hoj
Superduke -06
Krashpuckarna är en bra investering. Lelles har börjat sälja R-G:s nu till ram och motor, rekomenderas starkt! :tummenupp

Du vet inte hur mycket de ligger på ungefär? Tror jag har sett de puckarna. Man kunde även beställa puckar till hjulaxlarna från R-G?
Nu har man fyllt på oljan iallfall. 5dl blev det:näsblod och då ligger den mellan min och max. 4-5 dl på runt två turer, hoppas det lugnar ned sig snart:gnissla

SuperMoose

Ny medlem
Gick med
26 Sep 2007
Hoj
Superduke -06
Finns det någonstans i Gbg-trakten man kan få provköra en Superduke.
Jag lurar lite på en sån och vill gärna testa en.
Superbike har kursat eller?
Vad är skillnad på en "KTM Superduke R"

Btw: Hur är försäkringskostnadera på en Duke kontra sporthoj??

(mycket frågor:tungan )

Superduke R har väl annan gaffel och stötdämpare än vanliga Duken? Sen har den en annan bak då samt orange ram, fast det har la du sett;)

Betalade 26K för bara trafikförsäkring folksam helår med -00 R1:an jag hade innan, jämfört med 18 som jag nu har med Duken. Avställningsbar försäkring iofs.

Ankan_84

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2006
Hoj
Har hittat den Retta:)
ok, den är ju inte billig i förs. Måste prova den, men superbike finns inte kvar eller?

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning