Superduke-tråden

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
jag har inte köpt någon superduke ännu, men om jag slår till så säger jag till.
jag har extreeeeeeeeeem beslutsångest.
väljer mellan superduke eller husaberg 650. känns som att jag inte klarar av att ta ett beslut.

Jag är i ungefär samma sits som du. Ska jag behålla min SXV, som är en helt fantastisk hoj på allt utom serviceintervallerna och touring, eller skaffa en Superduke, som är bra bl.a på just dom två punkterna?

Är hur kluven som helst.

MrJ

Fulltankad
Gick med
18 Feb 2006
Hoj
Superduke
Jag har iallafall bestämt mig! Det gjorde jag redan efter första turen med en SD. Skall bara få :tummenupp ur :arsele

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Husan är ju rå den också men mycket smalare än Superduken i användningsområde, om du endast busar så är den klockren men så fort du vill åka längre sträckor eller skjutsa så går Husan tyvär bort.

Pest eller kolera? Köp båda.

/A

Skjutsa gör jag aldrig så det gör inget. längre sträckor skulle jag kunna tänka mig att åka ibland just för att min kompis kör en gixxer 1000. med husa går detta bort helt. tanken med mitt hojköp är mest enbart att busa som fan. kör mest inne i stan så det känns lite som att husan kanske passar bäst men det är svårt att avgöra. jag tänker i för och nackdelar.

Fördelar husaberg
maximal körglädje inne i stan
sjukt billig försäkring 1800kr/år halvförsäkring
bakhjulet på alla växlar hela tiden
lika kul att köra typ i november när det är blött ut som på sommaren när det är torrt (när det är blött kan man ju sladda som fan)

Nackdelar husaberg
Serviceintervallerna samt att det antagligen kommer att gå sönder rätt mycket grejer
De flesta tror att det är en moped på jobbet osv.

Fördelar superduke
mer allaround
extremt snygg
sjukt skönt ljud
ingen service alls jämför med husaberg
bästa körställning jag någonsin testat
sjukt grym på 70-vägar

Nackdelar superduke
så jävla dyr försäkring att jag kommer att köra oförsäkrat
inte lika busig i stan som husaberg?
inte lika bakhjulsvillig som husaberg

Last edited:

hobbes

Snabbast på 2ans växel.
Gick med
10 Apr 2007
Hoj
848
Skjutsa gör jag aldrig så det gör inget. längre sträckor skulle jag kunna tänka mig att åka ibland just för att min kompis kör en gixxer 1000. med husa går detta bort helt. tanken med mitt hojköp är mest enbart att busa som fan. kör mest inne i stan så det känns lite som att husan kanske passar bäst men det är svårt att avgöra. jag tänker i för och nackdelar.

Fördelar husaberg
maximal körglädje inne i stan
sjukt billig försäkring 1800kr/år halvförsäkring
bakhjulet på alla växlar hela tiden
lika kul att köra typ i november när det är blött ut som på sommaren när det är torrt (när det är blött kan man ju sladda som fan)

Nackdelar husaberg
Serviceintervallerna samt att det antagligen kommer att gå sönder rätt mycket grejer
De flesta tror att det är en moped på jobbet osv.

Fördelar superduke
mer allaround
extremt snygg
sjukt skönt ljud
ingen service alls jämför med husaberg
bästa körställning jag någonsin testat
sjukt grym på 70-vägar

Nackdelar superduke
så jävla dyr försäkring att jag kommer att köra oförsäkrat
inte lika busig i stan som husaberg?
inte lika bakhjulsvillig som husaberg

SDn är sjukt busig, lär man sig bara växla när man plockat upp den på ettan så kan man hålla ner farten på slangen.

Enda nackdelen som du listar är ju att det blir dyrare om du kraschar SDn oförsäkrad/halvförsäkrad.

Jag är helt såld på Superduken, testat 690in och 660 nu bara för att verkligen va säker nu när jag beställt min nya. Den är helt galet komplett.

/A

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
SDn är sjukt busig, lär man sig bara växla när man plockat upp den på ettan så kan man hålla ner farten på slangen.

Enda nackdelen som du listar är ju att det blir dyrare om du kraschar SDn oförsäkrad/halvförsäkrad.

Jag är helt såld på Superduken, testat 690in och 660 nu bara för att verkligen va säker nu när jag beställt min nya. Den är helt galet komplett.

/A

om jag köper superduken vill jag dreva den samt träna så att jag kan få upp den på slangen på tvåan och trean på gas. jag vill kunna komma ifatt en bil i 100 blås och sen plocka upp den på slangen när jag kör om osv.

jag har alltså tänkt köra helt oförsäkrad. ingen trafik heller. trafiken är svindyr den också så jag ser det negativt på två sätt, 1 om den blir stulen och 2 att man kommer att åka med snutnoja hela tiden eftersom jag kommer att köra avställd hoj.

jag hade en 660 förut och den tyckte jag var rolig, men det känns som att en neddrevad superduke nog är roligare. 660 har jag dock enbart positivt att säga om.

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Yamaha mt-10Sp
om jag köper superduken vill jag dreva den samt träna så att jag kan få upp den på slangen på tvåan och trean på gas. jag vill kunna komma ifatt en bil i 100 blås och sen plocka upp den på slangen när jag kör om osv.

jag har alltså tänkt köra helt oförsäkrad. ingen trafik heller. trafiken är svindyr den också så jag ser det negativt på två sätt, 1 om den blir stulen och 2 att man kommer att åka med snutnoja hela tiden eftersom jag kommer att köra avställd hoj.

jag hade en 660 förut och den tyckte jag var rolig, men det känns som att en neddrevad superduke nog är roligare. 660 har jag dock enbart positivt att säga om.

Precis vad jag gjorde i går :D gasa upp han på 3an i 100 och drog förbi på slangen:yoparty
Så jäla nice hojj :tummenupp
Tveka inte KÖP KÖP !!

Jo kan berätta en kul grej, En kompis till mig kör en suzuki sv 1000 .. han testade min Superduke en sväng igår och av döma av flinet så va han impad :tummenupp
Idag ringde han från lelles och har beställt en Superduke "R" :yoparty
Duken Rular så är det bara .

Last edited:

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Hallå alla SD-ägare!

Det är dags för 100-mila service på min SD. Då undrar jag, vilken verkstad är bäst i stockholmsområdet samt vad kostar 100-mila?

//Emil

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
Blev omkörd av en idag på väg hem efter träningen, fan så heta hojjar ni har!!!

Ramsned

Medlem
Gick med
16 Sep 2006
Hoj
Honda CB1000R
Sjukt sugen på att köra...längtar till lördag då solen ska lysa på mig och Duken!!! Saknar dig såååååå:tuttar

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
Du har ju ingen hoj, så det är bara att tjacka en o joina klubben. :tummenupp
De är ju sjukt billiga nu.

Var o när blev du omkörd?
Vem är den skyldige?

Blir nog köp under vintern (förutsatt att jag kan vänta så länge) om allt går som det ska. Hur pass mycket droppar priserna/prutmånen under vinterhalvåret? Blir utbudet så pass mycket sämre att man ska köpa innan snön har fallit? Måste äta mer nudlar :huvet

Blev stekt vid Saltsjö-Duvnäs rondellen, sen spetta han på upp mot Skuru. Mycket trevligt ljud! :bow

Nickeluring

Lurig som få...
Gick med
29 Jun 2005
Hoj
Såld! :(
Blir nog köp under vintern (förutsatt att jag kan vänta så länge) om allt går som det ska. Hur pass mycket droppar priserna/prutmånen under vinterhalvåret? Blir utbudet så pass mycket sämre att man ska köpa innan snön har fallit? Måste äta mer nudlar :huvet

Blev stekt vid Saltsjö-Duvnäs rondellen, sen spetta han på upp mot Skuru. Mycket trevligt ljud! :bow

Ja, då är jag nog oskyldig. Jag var endast så långt bort som Nacka Forum igår.

Ja, nu i höst verkar det vara guldläge att köpa. Jag har aldrig sett så låga priser. Men i för sig så har det ju aldrig funnits så gamla SDs som nu... :D
Butikerna säljer ju ut vad de har kvar vilket gör att priserna på beg. marknaden sjunker. I vinter blir det nog svårt att hitta någon i butik och följaktligen blir det även svårare med beggat.
Tror jag i alla fall...

Ramsned

Medlem
Gick med
16 Sep 2006
Hoj
Honda CB1000R
Hallå alla SD-ägare!

Det är dags för 100-mila service på min SD. Då undrar jag, vilken verkstad är bäst i stockholmsområdet samt vad kostar 100-mila?

//Emil

Hobbes skrev någras sidor innan

"Service? Första vid 100 mil kostar cirka 2895:-, hänger på vad du gör den ngnstans. Sen är det 750mil intervall var vid var annan är en större lite dyrare service."

Kåteäm

Vill ha mer effekt
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
KTM Superduke -07, KTM 450 -05
bmwjohan;träna så att jag kan få upp den på slangen på tvåan och trean på gas. jag vill kunna komma ifatt en bil i 100 blås och sen plocka upp den på slangen när jag kör om osv.QUOTE skrev:
Om du drevar den så att den toppar lika mycket som en Husa så kan man nog plocka upp den på alla växlar. Om du provkört en 07:a så kan man lätt bli besviken. Jag tyckte att den var slö på tvåan. Jag har fått min avstrypt idag och ska hämta den snart. Hoppas att det gör underverk. Tydligen stryps den till 80% över det mesta av vridmomentskurvan. Som sagt hoppas att det stämmer. Annars håller jag med dig. Den borde nästan gå på slangen de tre första växlarna. Jämfört med en R1 så är den lågt växlad. Min R1 toppade nästan lika mycket på ettan som sd gör på trean.

Holy Rider

Med lem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha

Jag har fått min avstrypt idag och ska hämta den snart. Hoppas att det gör underverk. Tydligen stryps den till 80% över det mesta av vridmomentskurvan. Som sagt hoppas att det stämmer.

Den stryps inte till 80%! snarare endast par tre procent, skall jag vara ärlig så märkte jag ingen skillnad överhuvudtaget, finns andra grejor som ger mer effekt.

Last edited:
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...