Superduke-tråden

F0xx

Båda hjulen i backen!
Gick med
29 Apr 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
2007 Yamaha R6
så du tror det räcker att bytta den då eller?, har du bytt cylindern på den här hojen förut?

Jag upptäckte imorse att det hade rök lite när jag startade upp hojen imorse, det verkade vara olja som brändes bort från avgasröret precis vid växelpetaren. Misstänker att det kan vara samma fel som du har upptäckt.

Jag hittade denna tråd på superduke.net, den kanske kan vara till hjälp.

http://www.superduke.net/forum/view...ays=0&postorder=asc&highlight=leaking&start=0
 

NORDBERG

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2009
Ort
farsta
Hoj
2007 ktm superduke
Nån som har läst/hört/sett NÅGOT om vad som händer med SD'n i framtiden? Venom? Med Streetfighter S och Tuono med V4'a känns det som att en strippad RC8-R vore på sin plats :drool Dock har jag inte ens sätt till ett löst rykte om vad som planeras..

håller med dig henke. tycker det är dax för rc8ans motor i superduken och enkelsving å lite nytt utseende. kommer d så blir jag först att beställa.
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Vädret vill verkligen brassa i helgen :)

Laddar för att brassa fett hela helgen , ska bli sommar värme på lör :banana

Har jag tur så kanske jag kör en lite nyare duke med större tank :tummenupp
 
Last edited:

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sätila
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
Tack! F-n har du varit på KTM's lager?:tungan Skämt åsido min anlände idag ifrån KTM så den har inget dräggel! Ännu!:D[/QUOTE]


Aha, trodde du hade köpt den svarta -08:an som står i butiken.
Den har jag dregglat på:D

Hämtade Johans hem en -08:a från ktm till dig?
 

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Ort
Skåne
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
Tack! F-n har du varit på KTM's lager?:tungan Skämt åsido min anlände idag ifrån KTM så den har inget dräggel! Ännu!:D


Aha, trodde du hade köpt den svarta -08:an som står i butiken.
Den har jag dregglat på:D

Hämtade Johans hem en -08:a från ktm till dig?[/QUOTE]

KTM har/hade tydligen 2 svarta och 5-6st oranga kvar som dom rullade ut till kanonpriser.:)
 

Putte78

Ny medlem
Gick med
26 May 2008
Ort
Trångsund
Hoj
KTM 690 duke -08
Son Nicke skriver så rinner inte oljan ut om du lossar slavcylindern från motorn (2 skruvar). Om du däremot lossar slangen till cylindern så kommer hydrauloljan att rinna ut. Hydraulcylindern trycker mot en stång (Push rod) som i sin tur trycker på kopplingspallan så att lammelerna frigörs.
Denna stång tätas med en packbox, den jag beskrev i tidigare inlägg.

Det är absolut ingen fara att köra så länge det finns olja i motorn men jag misstänker att det läcker väldigt lite. Det gjorde det i alla fall för mig.
Var mest iriterande att det fuktade olja.....:huvet

Du behöver inte vara oroligt för kopplingsgreppet om du har lossas slavcylindern. Kulan som trycker på stången åker ut i yttre läget vilken innebär att kopplingsgreppet kommer vara stumt när cylindern är lossad :)

Nu har jag lossat slavcylindern, va lite olja där kan man ju säga :).. men jag tyckte oljan va lite mörkare och lukta motorolja, men får att va säker öppna jag behållaren på styret och tryckte ner näsan där.. Och de va inte samma doft kan man ju säga.. Så slavcylindern läcker nog inte utan de är den där packboxen..

Nu nästa fråga!

Är det nån här som bytt den själv nångång? är det mycke mek?..
Kan man göra det med stången kvar eller måste man öppna kopplingshuset och trycka ut den först?..
 

Mange Knutsson

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Stockholm - Kransen
Hoj
KTM 450 EXC -08
Nu har jag lossat slavcylindern, va lite olja där kan man ju säga :).. men jag tyckte oljan va lite mörkare och lukta motorolja, men får att va säker öppna jag behållaren på styret och tryckte ner näsan där.. Och de va inte samma doft kan man ju säga.. Så slavcylindern läcker nog inte utan de är den där packboxen..

Nu nästa fråga!

Är det nån här som bytt den själv nångång? är det mycke mek?..
Kan man göra det med stången kvar eller måste man öppna kopplingshuset och trycka ut den först?..

Inga problem att göra det själv.
1. Lossa slavcylindern (se till att inte tappa bort den lilla sprinten som förhindrar att stången snurrar)
2.Lossa kopplingskåpan (om cyklen står på sidostödet så ska det inte läcka ut olja)
3. Lossa alla skruvar som håller kopplingsplattan
4. Dra ut stången
5. Ta bort packboxen (borde gå bra med en mejsel)

Frågan är varför den läcker igen? det var inte så länge sedan den byttes:va
 

Putte78

Ny medlem
Gick med
26 May 2008
Ort
Trångsund
Hoj
KTM 690 duke -08
Inga problem att göra det själv.
1. Lossa slavcylindern (se till att inte tappa bort den lilla sprinten som förhindrar att stången snurrar)
2.Lossa kopplingskåpan (om cyklen står på sidostödet så ska det inte läcka ut olja)
3. Lossa alla skruvar som håller kopplingsplattan
4. Dra ut stången
5. Ta bort packboxen (borde gå bra med en mejsel)

Frågan är varför den läcker igen? det var inte så länge sedan den byttes:va

Ska kopplings plattan dras med nått moment sen.. eller om nått annat har moment så skriv gärna ner det här... ny packbox är på väg från lelles nu iallafall..
 

Putte78

Ny medlem
Gick med
26 May 2008
Ort
Trångsund
Hoj
KTM 690 duke -08
Fan då behöver jag ju en momentnyckel för små moment, kostar väl satan oxå.. Hmm, ingen som har en att låna kanske ;)
 

Mange Knutsson

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Stockholm - Kransen
Hoj
KTM 450 EXC -08
Fan då behöver jag ju en momentnyckel för små moment, kostar väl satan oxå.. Hmm, ingen som har en att låna kanske ;)

Hmm, använd T-nyckeln som finns i verktygskittet och dra med lite känsla så ska det nog bli ca 10Nm:)

Annars kanske Jula eller Biltema har någon billig momentnyckel som drar små moment.
Jag har tyvärr igen men jag måste nog köpa en snart.
 

saint

www.banåkning.nu
Gick med
19 Nov 2003
Ort
Dalarna
Hoj
KTM RC8R
En till...

Anmälan såg ut prel enligt nedan.

Ska vi försöka få ihop en LC8 körning med SMC på Gelleråsen? Kan :)ju börja med att se hur många som skulle vara sugna. Bara fylla på listan och tipsa SuMo-pojkarna så ser vi vart det leder
1. Henrik
2. Sixx
3. Luring
4. Igor
5. frefeh
6. #1725 (Fredrik)
7. IQ (Johan)
8. Mooseman2
9. b0bl00i (fast till våren, nu lär det inte bli många fina dagar)
10. Hobbes aka Andreas
11. Mange Knutsson



Ktm o banåkning.nu kommer att fixa en Rc8 bandag på åsen i aug datum ej klart :tummenupp
 

AddeRS

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Honda SCV100 Lead-04, porsc....
Halloj!
Nu på lördag blir man medlem i "SD" klubben igen!
Köpte en sprillans SD 2006 och körde en sommar endast 250 mil (underbar hoj) sedan dess har det blivit lite andra hojjar (många KTM!!) men ska nu återigen köpa en beggad SD som har 2 månaders nygaranti kvar. Den har gått 1000 mil.

Frågan lyder...
Ni som har haft era hojjar lite längre och kört dem mycket har det varit några speciella problem med dem?
Har läst här i tråden och det jag läst verkar vara ett och annat oljeläckage men inge allvarligare grejor.

Det går att t.o.m den 23 månaden att förlänga nygarantin ytterligare 24 mån för 3600 kr. Vet inte om jag ska göra det eller ej har ändå 6 mån beg garanti från firman där jag köper hojjen.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top