Superduke-tråden

MrXX

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2008
Ort
Jönköping
Hoj
GSX1100 -80
Min högra fram-blinkers har sagt upp sig. Problemet är att lampan är hel, det kommer ingen ström upp till blinkersen. Alla andra blinkers fungerar. :va

Kan ju omöjligt vara en säkring, som sagt är lampan hel. Kablaget går ihop i en trasslig klump vid lyset, hittar inga brända kablar någonstans. :confused:

Har någon annan drabbats av liknande problem? Alla tips på vad det kan vara för fel mottages tacksamt :Bugar

Å vart sjutton hittar jag blinkrelät?



Blinkers relä sitter bakom lycktan men det kan inte vara fel på det när alla andra blinkers fungerar. Säkring kan det inte heller vara för då skulle inte dom andra fungera. Testa att byta höger /vänster blinkers sen om felet "följer med"
 

Superduke.FKP

Ny medlem
Gick med
29 May 2009
Ort
Falköping
Hoj
Vit Superduke -08
Jag satte 2st oraga dioder på var sida i bakljuset och det verkar bli nice (detta funkar dock bara om man har det vita bakljuset och inte det röda som tydligen förekom på tidigare modeller )
Ska fixa ut nån bild/film på hur det blev när det är färdigt.
Kollade in Evotechs hemsida, men går det att få tag i en helt ny bakdel/botten så man har en hel liggandes om man inte blir nöjd och vill ha det orginal igen?
 

Gasvillig

Medlem
Gick med
26 Feb 2008
Ort
Luxembourg
Hoj
KTM Superduke 1290
Blinkers relä sitter bakom lycktan men det kan inte vara fel på det när alla andra blinkers fungerar. Säkring kan det inte heller vara för då skulle inte dom andra fungera. Testa att byta höger /vänster blinkers sen om felet "följer med"

Tack för tipset.
Jag provade att byta kontakter med höger/vänster blinkers fram, och det kommer ingen ström från kontakten som ska gå till blinkersen höger fram. Jag kan bara komma fram till att det måste vara ett kabelbrott nånstans. Ett rent helvete att hitta. :huvet

Anledningen till att jag vill hitta blinkrelät är att jag ska byta då blinkersen blinkar för fort. Jag har bytt blinkers bak, så motståndet är för litet. Kan det lägre motståndet göra att nån kabel har bränts? Låter långsökt tycker jag, men nått fel är det som är trasigt...
 

AddeRS

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Honda SCV100 Lead-04, porsc....
Tack för tipset.
Jag provade att byta kontakter med höger/vänster blinkers fram, och det kommer ingen ström från kontakten som ska gå till blinkersen höger fram. Jag kan bara komma fram till att det måste vara ett kabelbrott nånstans. Ett rent helvete att hitta. :huvet

Anledningen till att jag vill hitta blinkrelät är att jag ska byta då blinkersen blinkar för fort. Jag har bytt blinkers bak, så motståndet är för litet. Kan det lägre motståndet göra att nån kabel har bränts? Låter långsökt tycker jag, men nått fel är det som är trasigt...

Du ska inte byte blinkersrelät utan sätta dit motstånd bak annars får du fel hastighet på de andra blinkerserna.
Tror inte att någon kabel bränts av pga bytet bak.
Om du inte har någon spänning till blinkersen fram så följ kablarna eller titta i ett elschema till hojjen vart kabeln går, simpel felsökning alltså...

Obs! är du hundra på att lampan är hel. Den kan SE hel ut när man tittar på den eller mäter den men när det kommer spänning på så "fladdrar" tråden i lampan ifall den inte är riktigt hel, prova med en ny lampa så har du uteslutet den felkällan.
 
Last edited:

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
F800
Var på Anderstorp och gasade av mig i går. Väldigt snabb bana så det blåste som SATAN på rakan (nästan 230). Det var lite folk så jag körde nästan 30 mil på banan. Sitter på jobbet nu med skaplig träningsvärk i nacke och armar, men det är det värt. Synd bara att jag grillade upp nästan hela mitt bakdäck bara :va. :D
 

Mr KTM

Felmonterat Akra...
Gick med
31 Aug 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Superduke -08
Jag satte 2st oraga dioder på var sida i bakljuset och det verkar bli nice (detta funkar dock bara om man har det vita bakljuset och inte det röda som tydligen förekom på tidigare modeller )
Ska fixa ut nån bild/film på hur det blev när det är färdigt.
Kollade in Evotechs hemsida, men går det att få tag i en helt ny bakdel/botten så man har en hel liggandes om man inte blir nöjd och vill ha det orginal igen?

Lösningen på ditt problem. Ny bakdel komplett:
61008015000 NUMB.PLATE CARRIER - 432 SEK
61108019044 % REAR BASE CPL - 1076 SEK

Ut med bilder på baklampan nu!!
 

Majkel

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
Xr600 dubbelknas, Bandit 1200
80 mil har man hunnit med iaf:) Fiin är den!

Men skulle haft några puckar, ingen som vill göra sig av med sina?
Vart hittar man annars billigaste puckarna?

En bild oxå:D
 

Bifogat

  • DSC00140.jpg
    DSC00140.jpg
    233 KB · Visningar: 106

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Var på Anderstorp och gasade av mig i går. Väldigt snabb bana så det blåste som SATAN på rakan (nästan 230). Det var lite folk så jag körde nästan 30 mil på banan. Sitter på jobbet nu med skaplig träningsvärk i nacke och armar, men det är det värt. Synd bara att jag grillade upp nästan hela mitt bakdäck bara .

Jo Duken käkar bakdäck ..Lite avis på din banåkning :)
 

F0xx

Båda hjulen i backen!
Gick med
29 Apr 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
2007 Yamaha R6
80 mil har man hunnit med iaf:) Fiin är den!

Men skulle haft några puckar, ingen som vill göra sig av med sina?
Vart hittar man annars billigaste puckarna?

Jag tror inte det finns billiga puckar, jag bet i det sura äpplet och beställde från lelles... ca 2500 för samtliga puckar.

Skulle blivit lite billigare från England, men då stöttar jag hellre en svensk butik
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Funderar på att byta min RC8 mot en SD eller SDR, någon som kan vara intresserad?
 

Gasvillig

Medlem
Gick med
26 Feb 2008
Ort
Luxembourg
Hoj
KTM Superduke 1290
Du ska inte byte blinkersrelät utan sätta dit motstånd bak annars får du fel hastighet på de andra blinkerserna.
Tror inte att någon kabel bränts av pga bytet bak.
Om du inte har någon spänning till blinkersen fram så följ kablarna eller titta i ett elschema till hojjen vart kabeln går, simpel felsökning alltså...

Obs! är du hundra på att lampan är hel. Den kan SE hel ut när man tittar på den eller mäter den men när det kommer spänning på så "fladdrar" tråden i lampan ifall den inte är riktigt hel, prova med en ny lampa så har du uteslutet den felkällan.

Aha! Jag hittade felet. :banana

I sockeln som det sitter 12 stift i går två svarta kablar in i samma stift. Den ena går till instrumenteringen (blinklampan) och den andra till höger blinkers. Den senare satt löst. Enkelt fixat :) Jag vet varför det lossnar kablar och kontakter där framme (har hänt förr), jag får väl skylla mig själv som inte alltid lyckas droppa ner hojen tillräckligt försiktigt efter en wheelie. :tuttar

Nu ska jag bara fixa motstånd. Jag har glömt fysiklektionerna så jag vet inte hur jag ska räkna ut vilket motstånd jag ska ha. Prova sig fram? Börja med 10 ohm? Tips?

Tackar ödmjukast för tipsen. Kan tillägga att det inte är helt simpelt att försöka spåra kablarna då hälften är bruna eller svarta..
 

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sätila
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
Funderar på att byta min RC8 mot en SD eller SDR, någon som kan vara intresserad?

Har inget att byta mot, men är sugen på både rc8 och SD.

Har bara sett några som vill byta "upp" sig till rc8, inte nån som vill byta tillbaka.

Får man va så fräck att fråga varför du vill byta?
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Har inget att byta mot, men är sugen på både rc8 och SD.

Har bara sett några som vill byta "upp" sig till rc8, inte nån som vill byta tillbaka.

Får man va så fräck att fråga varför du vill byta?

RC8:an är kanon och nu efter växelväljaruppgraderingen så går växlarna som smör så jag är skitnöjd med den. Men, jag jobbar som baninstruktör och kommer att köra betydligt mindre i sommar, och dessutom mestadels på småbanor typ gocart- och flygbasbana och då passar en SD betydligt bättre. Men jag skulle helst vilja ha bägge så klart men det finns en verklighet också...:)
 

ZigBee

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2007
Ort
Jönköping
Hoj
-07, KTM SuperDuke R & -07 KTM SD
Aha! Jag hittade felet. :banana

I sockeln som det sitter 12 stift i går två svarta kablar in i samma stift. Den ena går till instrumenteringen (blinklampan) och den andra till höger blinkers. Den senare satt löst. Enkelt fixat :) Jag vet varför det lossnar kablar och kontakter där framme (har hänt förr), jag får väl skylla mig själv som inte alltid lyckas droppa ner hojen tillräckligt försiktigt efter en wheelie. :tuttar

Nu ska jag bara fixa motstånd. Jag har glömt fysiklektionerna så jag vet inte hur jag ska räkna ut vilket motstånd jag ska ha. Prova sig fram? Börja med 10 ohm? Tips?

Tackar ödmjukast för tipsen. Kan tillägga att det inte är helt simpelt att försöka spåra kablarna då hälften är bruna eller svarta..

Gasvillig, behöver du hjälp så kan vi träffas så kan jag fixa. Jobbar ju trots allt med elektronik. Kortegen var rolig sist :) Inte rätt plats för en SD men ändå

Nu till en annan fråga
Köra på bahjulet

Vilket är receptet för att börja köra på bakhjulet för en som inte gjort det förut? Det är till en kompis som vill köra bakhjul med sin SD men han har inte internet :rolleyes:

Jag har gasat upp den lite på ettan och känt på den men inget mer.

Vet att man ska koppla upp den på 2:an så den rycker upp och sen ska man gasa upp den till balanspunkten och köra och sen växla upp om man vill köra mer. Men det är teorin.

hur gör man i praktiken. Hur gör man lättast med minst risk. Gasa upp den på ettan är väl ganska riskabelt då det går relativt sakta och ryckigt.

Är väl lättast att börja på ettan. Vid vilket varvtal är det bäst att koppla upp den. Behöver man dra på gasen när man kopplar eller gör man det när man släppt kopplingen?

Hur håller man balansen bäst så att man inte gungar åt sidan. det är lätt att landa med styret ej helt rakt märkte jag. Det verkar inte vara helt bra...

Det bästa måste ju vara att fråga de som kör likadan hoj. Vilka växlar får ni upp era på och hur gör ni?

Fanns några bra klipp som länkades till youtube i nåt ämne härifrån. Det var en instruktör som lärde några grönjölingar på sporthoj hur man kör på bakhjulet på en bana. Såg profsigt ut. Ingen som vet vilket klipp jag menar och har en länk?
 

AddeRS

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Honda SCV100 Lead-04, porsc....
Jag och flera jag känner tycker inte att SD är speciellt lättslangad eftersom den har motorn långt fram och långt ned därmed blir balanspunkten också högre. (får jag mothugg nu...)

Men det är inga större problem jag brukar vrida på ordentligt på 2:an på låga varv och direkt samtidigt lägga en liten dipp på kopplingen och när man märker att den reser sig möta på med mera gas. Funkar på 3:an med men det är svårare då måste man ligga rätt i varvtalet.
Prova på 1an först men 2an är mjukare även om hastigheten är högre.
På vägen ner ge lite gas så blir nedslaget mjukare.
Kan vara lättare ifall man flyttar bak arslet lite men det brukar inte jag göra.

Finns säkert många fler sätt men det är mitt tips.
 

hobbes

Snabbast på 2ans växel.
Gick med
10 Apr 2007
Ort
Sthlm
Hoj
848
Gasvillig, behöver du hjälp så kan vi träffas så kan jag fixa. Jobbar ju trots allt med elektronik. Kortegen var rolig sist :) Inte rätt plats för en SD men ändå

Nu till en annan fråga
Köra på bahjulet

Vilket är receptet för att börja köra på bakhjulet för en som inte gjort det förut? Det är till en kompis som vill köra bakhjul med sin SD men han har inte internet :rolleyes:

Jag har gasat upp den lite på ettan och känt på den men inget mer.

Vet att man ska koppla upp den på 2:an så den rycker upp och sen ska man gasa upp den till balanspunkten och köra och sen växla upp om man vill köra mer. Men det är teorin.

hur gör man i praktiken. Hur gör man lättast med minst risk. Gasa upp den på ettan är väl ganska riskabelt då det går relativt sakta och ryckigt.

Är väl lättast att börja på ettan. Vid vilket varvtal är det bäst att koppla upp den. Behöver man dra på gasen när man kopplar eller gör man det när man släppt kopplingen?

Hur håller man balansen bäst så att man inte gungar åt sidan. det är lätt att landa med styret ej helt rakt märkte jag. Det verkar inte vara helt bra...

Det bästa måste ju vara att fråga de som kör likadan hoj. Vilka växlar får ni upp era på och hur gör ni?

Fanns några bra klipp som länkades till youtube i nåt ämne härifrån. Det var en instruktör som lärde några grönjölingar på sporthoj hur man kör på bakhjulet på en bana. Såg profsigt ut. Ingen som vet vilket klipp jag menar och har en länk?

Gasa upp den på 2an är inget problem. 55-70 km/h och vrid på bara, när du släpper ner går det runt 100-110 km/h.

3an går med lite övning, iofs har jag helsystem på min pärla om det kanske spelar in.

4an går med hjälp av vägen, tror det va Folke som la upp en youtuberulle i tråden förra sommarn.

Bättre väder nu tack.

/A

Funderar på att byta min RC8 mot en SD eller SDR, någon som kan vara intresserad?

FY va elak du är, berätta mer om cykeln.

/A
 
Last edited:

ZigBee

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2007
Ort
Jönköping
Hoj
-07, KTM SuperDuke R & -07 KTM SD
Jag och flera jag känner tycker inte att SD är speciellt lättslangad eftersom den har motorn långt fram och långt ned därmed blir balanspunkten också högre. (får jag mothugg nu...)

Men det är inga större problem jag brukar vrida på ordentligt på 2:an på låga varv och direkt samtidigt lägga en liten dipp på kopplingen och när man märker att den reser sig möta på med mera gas. Funkar på 3:an med men det är svårare då måste man ligga rätt i varvtalet.
Prova på 1an först men 2an är mjukare även om hastigheten är högre.
På vägen ner ge lite gas så blir nedslaget mjukare.
Kan vara lättare ifall man flyttar bak arslet lite men det brukar inte jag göra.

Finns säkert många fler sätt men det är mitt tips.


Ja man har ju hört mycket om att den är lätt att få upp på bakhjulet. Det håller jag med om men jag vet inte hur de tär att hålla den på bakhjulet. Men tittar på på hojen så stämmer det ju som du säger.

Tack för tipset.

Hobbes

Jag har också Acra, halvsystem/slipon tror jag.

Så du menar att du inte kopplar på tvåan? Intressant. Jag ska prova båda varianterna så fort det är lite bättre väder som sagt!

Det man funderar mest på är balansen i sidled och hur man håller styret när man landar så inte styret är snett. Men det är väl sånt som kommer med känsla och som är svårt att förklara. Men är det något man ska undvika för att sjabbla till det? Förutom att vara beredd med foten på bromsen, vara stabil på hojen osv.

Hålla i styret hårt, mjukt?
 

hobbes

Snabbast på 2ans växel.
Gick med
10 Apr 2007
Ort
Sthlm
Hoj
848
Ja man har ju hört mycket om att den är lätt att få upp på bakhjulet. Det håller jag med om men jag vet inte hur de tär att hålla den på bakhjulet. Men tittar på på hojen så stämmer det ju som du säger.

Tack för tipset.

Hobbes

Jag har också Acra, halvsystem/slipon tror jag.

Så du menar att du inte kopplar på tvåan? Intressant. Jag ska prova båda varianterna så fort det är lite bättre väder som sagt!

Det man funderar mest på är balansen i sidled och hur man håller styret när man landar så inte styret är snett. Men det är väl sånt som kommer med känsla och som är svårt att förklara. Men är det något man ska undvika för att sjabbla till det? Förutom att vara beredd med foten på bromsen, vara stabil på hojen osv.

Hålla i styret hårt, mjukt?

Försök slappna av, jag är långt ifrån duktig på slangåka och blir alltid SKITRÄDD när jag får till ett bra försök.

Mitt recept är:

Att börja med foten på bakbromsen, ALLTID ha foten på bromsen, ALLTID.

I med 2an lyssna på motorn, man lär sig snabbt var kraften finns, ca 55-70 km/h

Gasa på bestämt och framhjulet kommer upp, våga håll i.

Om du kopplar upp cykeln kan du kasta upp den redan i 30 km/h men jag gillar inte att behandla min SD som en simpel R1a :banana

Powerwheelie eller ingen alls.

/A
 

carlb

jaaa backelit jaaaa
Gick med
11 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph D675, KTM 250 EXC, Wilier Izoard
Fanns några bra klipp som länkades till youtube i nåt ämne härifrån. Det var en instruktör som lärde några grönjölingar på sporthoj hur man kör på bakhjulet på en bana. Såg profsigt ut. Ingen som vet vilket klipp jag menar och har en länk?[/QUOTE]


Här kommer en instruktionsfilm, ser ju så löjligt lätt ut.....
http://www.bike.se/content/2323/
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top