Superduke-tråden

Superduke.FKP

Ny medlem
Gick med
29 May 2009
Ort
Falköping
Hoj
Vit Superduke -08
Jag håller på med en liten utredning på min hoj.
Någon som vet vad det är för relän som sitter på rad under sadeln? och vilket som är vilket.
Hadde som bekant strul med att maskinen stendog ute på vägen och fick bärga hem den, nu har det hänt igen.
MEN om man hoppar i sittsen eller stannar och klipper till sittsen så startar intrumenten upp igen och det går att starta.
Maskinen ska in igen nu på måndag för att fixa till problemet, förra gången så hadde de ingen aning om vad det kunde vara för fel men denna gången har jag ju lite mer kött på benen med mig dit.
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
F800
Jag håller på med en liten utredning på min hoj.
Någon som vet vad det är för relän som sitter på rad under sadeln? och vilket som är vilket.
Hadde som bekant strul med att maskinen stendog ute på vägen och fick bärga hem den, nu har det hänt igen.
MEN om man hoppar i sittsen eller stannar och klipper till sittsen så startar intrumenten upp igen och det går att starta.
Maskinen ska in igen nu på måndag för att fixa till problemet, förra gången så hadde de ingen aning om vad det kunde vara för fel men denna gången har jag ju lite mer kött på benen med mig dit.

Hade precis samma problem med min gamla 640! På den så var huvudsäkringen glapp som satt under sadeln. Tog loss den och sprutade på lite 5-56 och sedan hade jag aldrig problem igen. Lyssna noga om du hör något litet (klick) när du håller på. Det var så jag upptäckte problemet med den i alla fall. Så gissningsvis är det något sådant som spökar!

Förresten! Har någon provat Bridgestone BT 002 eller 003? Jag ska byta snart och har hört att BT016 kan bli lite väl varma vid banbörning. Just nu kör jag Dunlop D208 och de blir aningen överhettade :rolleyes:
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Skíckar henne på 4 dagars nästa vår eller nåt..

Häng på till Kemora då? Roligare än så har man inte med en motorcykel! Jag funderar redan på om man inte ska åka dit innan och fuskträna några dagar :yoparty

Tänk Gelleråsen nu, fast i fyra dagar, på en bättre bana & man bor ihop med 80 andra hojfantaster. Sinnessjukt kul :tummenupp
 
Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Häng på till Kemora då? Roligare än så har man inte med en motorcykel! Jag funderar redan på om man inte ska åka dit innan och fuskträna några dagar :yoparty

Tänk Gelleråsen nu, fast i fyra dagar, på en bättre bana & man bor ihop med 80 andra hojfantaster. Sinnessjukt kul :tummenupp

Har sålt in BKK konceptet redan, men man får stressa försiktigt med henne annars blir hon tvär vettu!

Sen går det ju inte så fort, och hon är för orädd för sitt eget bästa så jag vill se henne i en grupp med massa customhojar eller nåt första gången iaf.

Och så ska vi 2 dar till Gotland i vår också :Rockbanan
 

insaniac

pompös och tandlös
Gick med
23 Dec 2005
Ort
skogen
Hoj
Kawasaki H2SX
problem med oljebyte

skulle byta olja igår men fick ett skumt fel...
tog bort o rengjorde oljescreen,böt filtret på andra sidan.tog bort pluggen både uppe o nere så det skulle få flöda fritt ut. kom ut ca 1,4l...står 3l i boken.
va gör jag för fel?har bytt olja innan men ja vet i fan....testade o fylla på me...fullt efter ca 1 l....tappade ur igen då kom det bara ut 0,2l.


'ursäkta min ypperliga meningsuppbyggnad

tacksam för hjälp snabbt
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
skulle byta olja igår men fick ett skumt fel...

Jag förstår inte riktigt , men har du tömt oljetanken ? Motorn rymmer inte så mkt olja..Typ
1.5l om jag minns rätt ..?

Sen när du fyller på så rymmer oljetanken inte all olja "3l" så du får fulla typ 2liter först sedan starta och stänga av så oljan rinner ner i motorn sen fylla på resten ....

Om jag nu minns rätt ;)
Mvh
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jag förstår inte riktigt , men har du tömt oljetanken ? Motorn rymmer inte så mkt olja..Typ
1.5l om jag minns rätt ..?

Sen när du fyller på så rymmer oljetanken inte all olja "3l" så du får fulla typ 2liter först sedan starta och stänga av så oljan rinner ner i motorn sen fylla på resten ....

Om jag nu minns rätt ;)
Mvh

RTFM!!!!

KTM:s LC8 är en motor med torrsump därför bör man läsa manualen innan man byter olja, det är lite speciellt att tänka på. Om du inte har den så ladda ner den från KTM:s hemsida. Jag tror att det skall vara 3,8 liter totalt...

RTFM = Read the fucking manual...:)
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Kan inte annat än hålla med :tummenupp



Har dom servicemanualerna ligger på siten? Om inte så laddade jag upp den här.

Tänk vad det kan ändras det man skriver...:)

Det står väldigt bra hur man byter olja i Owners Manual som medföljer hojen, och finns för nedladdning från KTM:tummenupp

Överhuvudtaget är det en chock efter många års japsmanualer att få en KTM manual i handen. Där står det hur man gör saker själv, inte att man måste kontakta närmaste auktoriserade återförsäljare för att få klia sig i röven...:arsele
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Jag tror att det skall vara 3,8 liter totalt...

RTFM !!!!

Inte fasen är det 3.8 liter , vad har du fått det ifrån ?

Sen så va det inte jag som har problem med oljebyte..mitt gick som en dans på rosor :)

Men minnet är inte riktigt 100% nu för tiden..Kanske alla groggar och öl som sätter sina spår huhu ..
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
RTFM !!!!

Inte fasen är det 3.8 liter , vad har du fått det ifrån ?

Sen så va det inte jag som har problem med oljebyte..mitt gick som en dans på rosor :)

Men minnet är inte riktigt 100% nu för tiden..Kanske alla groggar och öl som sätter sina spår huhu ..

Skulle bara kolla att du var med:) Totalt 3 liter skall det vara. Först 2,7, sen startar man hojen, sen fyller man 0,3 liter till...
 

insaniac

pompös och tandlös
Gick med
23 Dec 2005
Ort
skogen
Hoj
Kawasaki H2SX
tack grabbar! ja löste det.
så går det när man bara läser hälften i servicemanualen och tror man kan, men man har tummen mitt i röven haha.
ca 3 l ska det vara inte nåt annat.
sitter en dräneringsskruv under vänsterkåpan som ja missade helt.
fridens liljor nu ska det brassas............
 

Henken

Guest
Nu har jag lite problem...

Gjorde en klassiker att starta med skivbromslåset i. Bromsoket fick sig en smäll vilket har resulterat i att när jag rullar några meter och sen bromsar med frambromsen tar den VÄLDIGT långt in, den går till sig om man pumpar en/ett par gånger men fenomenet upprepar sig så fort jag rullar ett par meter till.

Trodde först att det var luft i systemet men har testat lufta utan resultat. Fast jag kan ha gjort fel iofs, då jag aldrig gjort detta innan.

Jag pumpade upp trycket med frambromsen, öppnade försiktigt "ventilen" på bromsoket tills jag ser olja vara på väg att rinna ut. Då stänger jag den igen och pumpar upp. Gör detta några gånger. Inget resultat.

Sen tas bromsklossarna bort och jag märker att de sitter hårdare på den högra sidan. Ordnar det men ingen förbättring...

Gör jag nåt fel?
Andra förslag?

Det känns lagom skoj att köra hoj utan pålitlig frambroms...
 

Snusken

Sporthojsnörd
Gick med
21 Dec 2008
Ort
Östersund
Hoj
2x Gsx-r 750
Jaha.. Då var Superduken såld! Svårt att sälja hoj vid denna tid av året.. Känns nästan som att jag "gav" bort den..
Nya tag nästa år:)

Ha de
 

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
Nu har jag lite problem...

Gjorde en klassiker att starta med skivbromslåset i. Bromsoket fick sig en smäll vilket har resulterat i att när jag rullar några meter och sen bromsar med frambromsen tar den VÄLDIGT långt in, den går till sig om man pumpar en/ett par gånger men fenomenet upprepar sig så fort jag rullar ett par meter till.

Trodde först att det var luft i systemet men har testat lufta utan resultat. Fast jag kan ha gjort fel iofs, då jag aldrig gjort detta innan.

Jag pumpade upp trycket med frambromsen, öppnade försiktigt "ventilen" på bromsoket tills jag ser olja vara på väg att rinna ut. Då stänger jag den igen och pumpar upp. Gör detta några gånger. Inget resultat.

Sen tas bromsklossarna bort och jag märker att de sitter hårdare på den högra sidan. Ordnar det men ingen förbättring...

Gör jag nåt fel?
Andra förslag?

Det känns lagom skoj att köra hoj utan pålitlig frambroms...


Skivan är sned, sorry mac. När du rullar hojen fram så trycker skivan ut kolvarna i bromsoket, det 'är därför du får pumpa för att få tillbaks kolvarna i "bromsläget".

En del har riktat skivor, men det enda rätta är att köpa en ny.

Edit: om man sätter en liten gummislang på låsnyckeln, så måste man ta bort den när man ska låsa hojen och då för man bara över slangbiten på hojnyckeln...sen när man kommer tillbaks med magen full av hamburgare och är lite glömsk så får man en varning när nyckeln inte går i tändningslåset för det sitter en gummibit ivägen. Och så skyddar gummibiten styrkronan från repor av låsnyckeln. Win - Win.
 
Last edited:
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top