Superduke-tråden

Göran

Med lem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Nynäshamn
Hoj
CB1000R, BSA 650 -67.
Är där något som skiljer de olika årsmodellerna ? Är där någon årsmodell som man ska passa sig för ? Blev lite sugen på en superduke efter jag läst i denna tråden. Hur funkar den på bana ni som varit ute med era SD ?

En sista fråga hur är service kostnaderna för SDn ?

jag är oxå sugen på den här informationen.

Är det någon kunnig som kan göra en kort sammanställning ?
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
jag är oxå sugen på den här informationen.

Är det någon kunnig som kan göra en kort sammanställning ?

SDR undantaget detta..

Från en som kört 3 säsonger -06a, en del touring, mkt aktiv gata och några dagar på bana.

<06 vs >07, förändringspunkter:

- Annan frontkåpa, enl de flesta snyggare. Funktion oförändrad
- Större tank, <06 har endast 16 liter vilket räcker ca 20 mil (duger för mig ändå :tummenupp)
- Nya färger

- Annan mappning, vissa hävdar att priset blev ett visst effekttapp och att <06 går ngt bättre.. :tummenupp. Skillnaden är dock så marginell att den som är snabbast tveklöst är den som går på gas hårdast ur kurvan så det spelar ingen roll.
- Flackare gaffelvinkel. Nån grads skillnad som jag förstått det. <06orna fick kritik för att vara nervösa, dock är de jävligt snabbsvängda så det är väl en prioriteringsfråga. Jag har iofs fått styrfladder en del, men det är bara att gasa och slappna av så är det aldrig "farligt". Chassiet är så välbalaserat att allt sånt "löser sig självt" om man bara inte slutar köra.

Kommer inte på nåt mer på rak arm, andra däck originalmonterade typ, men det känns inte som det påverkar så mkt..

Har jag fel, eller missat nåt så är det bara att fylla i för er andra.

Jag skulle aldrig byta till en >07 nu om inte för att få en SDR eller att byta till en betydligt nyare med färre mil. Men jag skulle inte byta för modellens skull.
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Sdr är fett mkt snyggare ialf :)

servicekostnader är väldigt olika den lilla servicen dom går ala 750mil den lilla ca 2000kr

Första stora:100mil/1600mil mellan 3500kr-5000kr beroende på ja, jag vet inte ;)

Service intervall i början 100mil "Dyr" 850mil "liten" 1600mil "Stor" osv ..
 

NORDBERG

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2009
Ort
farsta
Hoj
2007 ktm superduke
håller me. sdr är fett. jag hade en sdr 08a innan. luring köpte den av mig. behövde pengar. ps ångrar mig bittert än idag. nu e de nån issi här på tråden som njuter fullt ut.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
det är en grym ban hoj sdr. men vanliga sd e riktigt snabb den me.

Hur stor skillnad är det då? För mig som aldrig kört SDR:en.. Gör det verkligen nån skillnad för oss bandagsnördar som i bästa fall kör Åsen 15 sekunder långsammare än de stora pojkarna? 1.20 känns ju fasligt fort, men med facit så känns det inte som att materialet kan spela så stor roll med tanke på att grabbarna kör snabbare med enstånkor!
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
F800
Hur stor skillnad är det då? För mig som aldrig kört SDR:en.. Gör det verkligen nån skillnad för oss bandagsnördar som i bästa fall kör Åsen 15 sekunder långsammare än de stora pojkarna? 1.20 känns ju fasligt fort, men med facit så känns det inte som att materialet kan spela så stor roll med tanke på att grabbarna kör snabbare med enstånkor!

Hmm så länge det inte är en 2008 (SDR fick väl starkare motor då) och nyare så är det väl ingen direkt skillnad.
Monterar du styrdämpare och drar upp framgafflarna lite (för att få brantare styrvinkel) så blir väl chassiet samma som på R (trodde jag i alla fall)?
Viktmässigt så skiljde det väl inte så mycket mellan R och den vanliga så att det borde märkas speciellt mycket.

Jag planerar för övrigt att bli riktigt snabb nästa år :rolleyes:. Så ingen kommer att hänga med nu när jag hämtat ut 2 uppsättningar BT003 (Tack Bridgenstone). :banana
 

speffy

Medlem
Gick med
19 May 2008
Ort
261
Hoj
KTM 950 SMR
Någon med en superduke som har kört en Kawa z1000 ?
Var och skulle provköra en superduke men tyvärr så hade dom sålt sina demohojar så där finns inte möjlighet till någon provkörning :(

Har kört z1000 och den gillar jag men är mer sugen på en superduke, men kommer inte att köpa någon utan att ha provat den först.
Så tar gärna emot synpunkter från er som provat båda, hur är dom i jämförelse mot varandra för/nackdelar ?
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Monterar du styrdämpare och drar upp framgafflarna lite (för att få brantare styrvinkel) så blir väl chassiet samma som på R (trodde jag i alla fall)?

Annan gaffel och bakdämpare.

Någon med en superduke som har kört en Kawa z1000.

Så tar gärna emot synpunkter från er som provat båda, hur är dom i jämförelse mot varandra för/nackdelar ?

Den ena är japansk och helt könslös, & i jämförelse tråkig. Den andra är från Österike och har massa skäl, karisma och körglädje i sig :tummenupp
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Hur stor skillnad är det då? För mig som aldrig kört SDR:en.. Gör det verkligen nån skillnad för oss bandagsnördar som i bästa fall kör Åsen 15 sekunder långsammare än de stora pojkarna? 1.20 känns ju fasligt fort, men med facit så känns det inte som att materialet kan spela så stor roll med tanke på att grabbarna kör snabbare med enstånkor!

Du har såklart rätt i att snabbheten sitter i föraren ..

Men Skillnaden är rätt stor mot en vanlig sd till en R , Jag körde på -06a innan och blev lite halvpaff över att skillanden är så pass stor som den ändå är i känslan ;)

Alltså det är en helt brutal känsla i Sdr , antagligen beror en del på den relativt hårda sadeln som jag gillar .
Jag reagerade på att Sdr svänger såå lätt , inte för att min-06a va trögsvängd på någe vis , men Sdr känns klart mer lättsvängd/smidigare .
Konstigt egentligen , men så upplever jag ialf skillnaden .

Sen så är den 5ggr snyggare men det är en anna femma :)




Jag planerar för övrigt att bli riktigt snabb nästa år . Så ingen kommer att hänga med nu när jag hämtat ut 2 uppsättningar BT003 (Tack Bridgenstone).

Wtf fick du mina däck :näsblod :D

Bt-016 ska byta till något annat till nästa säsong..Gillar däcken väldigt mkt , men de blev överhettade sist vid Ktm bandag enligt bridgestone killen ..
Så vad ska man satsa på nästa säsong :confused: En kandidat är de du fick Bt-003, eller Pirelli dargon supercorsa ..

Jaja jag har tid att fundera ialf ..
 
Last edited:

speffy

Medlem
Gick med
19 May 2008
Ort
261
Hoj
KTM 950 SMR
Den ena är japansk och helt könslös, & i jämförelse tråkig. Den andra är från Österike och har massa skäl, karisma och körglädje i sig :tummenupp

Tack för svaret men skulle du kunna utvecka lite mer :)
Varför är SDn roligare ? Är den piggare, bättre kvalitet, körställning osv...
Tyvärr var jag försent ute för att provköra den och skulle gärna vilja ha en hoj nu i vinter och pilla lite med :tungan
 

Henken

Guest
Tack för svaret men skulle du kunna utvecka lite mer :)
Varför är SDn roligare ? Är den piggare, bättre kvalitet, körställning osv...
Tyvärr var jag försent ute för att provköra den och skulle gärna vilja ha en hoj nu i vinter och pilla lite med :tungan

Du får testa en SD helt enkelt. Jag fastnade för utseendet, brutal, och visste inte riktigt vad jag skulle förvänta mig annat än det jag läst mig till. När jag köpt den och kört några mil...fyfan vad frälst jag blev. Utseendet, ljudet, körkänslan. Det är en hoj som kräver att du kör den. Inget mesåka eller småglidande utan aktivt KÖRA.

Min står nu inne i vardagsrummet bredvid soffan. Blir så jävla sugen att köra varje gång jag ser den. Vilket är konstant.

Någon som har högra, främre bromsskiva över?
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Varför är SDn roligare ?

För att den är från Österike och full av liv & rörelse, fram gick inte det i förra inlägget? :D

Ne, men den är så mycket mer köra kontra åka med som Henken säger. Man kör verkligen SuperDuke'n. Men sen är det ju högst personligt hur man vill ha sin cykel också. Ringt Lelles och kolla? Ragge måste ju ha nån demo du kan prova?
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
För att den är från Österike och full av liv & rörelse, fram gick inte det i förra inlägget? :D

Ne, men den är så mycket mer köra kontra åka med som Henken säger. Man kör verkligen SuperDuke'n. Men sen är det ju högst personligt hur man vill ha sin cykel också. Ringt Lelles och kolla? Ragge måste ju ha nån demo du kan prova?

Det jag gillar med KTMs LC8-motor är kopplingen mellan hjärna-gashandtag-bakdäck. Just den där känslan man får när man dyker in i en sväng och vrider på rullen. Motorn morrar till och man får en omedelbar respons som bara kastar hojen ut ur svängen, gärna på bakhjulet då...
Det är lite samma känsla som att köra en crosshoj, den har också den där omedelbara responsen som är så vanebildande. Man känner offroadarvet i KTM:s hojar och det är i väldigt positiv mening:tummenupp
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top