Superduke-tråden

TMY

Medlem
Gick med
24 Aug 2006
Hoj
2019 Ducati Scrambler CR
Hej

Ska sadla om från custom och är inne på en superduke. Har kört zx9r, motard och z750 innan min custom och jag gillade stuket hos z750. Dock vill jag ha lite mer karaktär nu och har fastnat för SD:tummenupp

Nu ställer jag nog en fråga som diskuterats många gånger, men jag har letat i tråden ett bra tag nu utan att finna. Vilken årsmodell ska man sikta sig in på? Har för mig att det var några uppdateringar 2007?

Mvh Tommy

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Hej

Ska sadla om från custom och är inne på en superduke. Har kört zx9r, motard och z750 innan min custom och jag gillade stuket hos z750. Dock vill jag ha lite mer karaktär nu och har fastnat för SD:tummenupp

Nu ställer jag nog en fråga som diskuterats många gånger, men jag har letat i tråden ett bra tag nu utan att finna. Vilken årsmodell ska man sikta sig in på? Har för mig att det var några uppdateringar 2007?

Mvh Tommy

Uppdat till -07:

Större tank (touring)
Snällare chassiegeometri (touring)
Uppdaterad insprutning (mjukvara. Bra
Facelift på lillkåpan runt lyset.

Nu skiter jag i posörvärden, men har åkt -06 några år och känner faktikst inget behov av att byta. I så fall till en R -08> för att få de extra hästarna och mer raceanpassat chassie.

Skulle jag köpa idag skulle jag iofs sikta på en (inte ny igen) lågmilad 08-09 och vara noga med att den kommer från en person man litar på har tagit hand om grejerna.

TMY

Medlem
Gick med
24 Aug 2006
Hoj
2019 Ducati Scrambler CR
Uppdat till -07:

Större tank (touring)
Snällare chassiegeometri (touring)
Uppdaterad insprutning (mjukvara. Bra
Facelift på lillkåpan runt lyset.

Nu skiter jag i posörvärden, men har åkt -06 några år och känner faktikst inget behov av att byta. I så fall till en R -08> för att få de extra hästarna och mer raceanpassat chassie.

Skulle jag köpa idag skulle jag iofs sikta på en (inte ny igen) lågmilad 08-09 och vara noga med att den kommer från en person man litar på har tagit hand om grejerna.

Tack för svar!
Så med andra ord kan jag lika gärna köpa en 06:a som ligger bättre i pris. 08-09 har lite för hög prislapp för min del.

Något jag bör tänka på vid ev köp?

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Tack för svar!
Så med andra ord kan jag lika gärna köpa en 06:a som ligger bättre i pris. 08-09 har lite för hög prislapp för min del.

Eftersom du bestämt dig för att det är SD du vill ha så skippar jag punkterna du bör "vara medveten om".

Kolla noga att alla recalls är gjorda. 05-06 hade problem med kopplingsdelar bl.a, men åtgärdades på de flesta redan vid 100-mila (i mitt fall innan jag ens tog ut den (07)).

Kolla efter olja som trycks ut från burkarna, absolut inget vanligt fel alls, mer en allmän koll.

På det hela taget har jag upplevt mitt SD-ägande som väldigt problemfritt. Det jag reagerat på har visat sig vara helt korrekt så det var bara oro från min sida. Och så verkar det ha varit för de allra flesta. Vissa drar mer olja än andra vilket sannolikt beror på hur snäll man varit under inkörningen.

Jag skulle rekommendera dig att kolla mer på ägaren och hur ordning det verkar va på grejerna och givetvis allmänskick på hojen, snarare än snöa in på specifika saker.

De flesta hojar går ju förhållandevis hårt, så att kolla lagerglapp, drivpaket och att kopplingen lirar som den ska lite extra skadar inte. Och testa lådan noga, framförallt på de lägre växlarna då bakhjulsåkande klåpare kan sparka ihjäl vilken vxl-låda som helst i misslyckade försök att växla utan koppling på slangen.

Personligen hade jag hellre köpt ett exemplar som kanske hade lite estetiska skavanker, om den kom från nån med ordning och reda, som skött grejerna ordentligt och kört "hårt men rätt".

ladde_79

Sporthojsnörd
Gick med
13 Feb 2007
Hoj
Ktm 990 adventure , ktm 400
Hej

Mvh Tommy

Jag har haft en z750 innan jag köpte min sd-05 och det va som natt o dag. Superduken e bra mycket roligare o snyggare:tummenupp

Nickeluring

Lurig som få...
Gick med
29 Jun 2005
Hoj
Såld! :(
Tuneboy tune?

Finns det någon som har en Tuneboy tune till en standard SD -07 eller nyare med akra?
De som finns på Tuneboy's hemsida fungerar inte. Antingen är det för akra och till -05-06, eller så är det för -07 och nyare med original avgas. :huvet

Om någon har en lämplig tune och kan avvara en kopia så skulle det verkligen uppskattas. :krama

TMY

Medlem
Gick med
24 Aug 2006
Hoj
2019 Ducati Scrambler CR
Eftersom du bestämt dig för att det är SD du vill ha så skippar jag punkterna du bör "vara medveten om".

Kolla noga att alla recalls är gjorda. 05-06 hade problem med kopplingsdelar bl.a, men åtgärdades på de flesta redan vid 100-mila (i mitt fall innan jag ens tog ut den (07)).

Kolla efter olja som trycks ut från burkarna, absolut inget vanligt fel alls, mer en allmän koll.

På det hela taget har jag upplevt mitt SD-ägande som väldigt problemfritt. Det jag reagerat på har visat sig vara helt korrekt så det var bara oro från min sida. Och så verkar det ha varit för de allra flesta. Vissa drar mer olja än andra vilket sannolikt beror på hur snäll man varit under inkörningen.

Jag skulle rekommendera dig att kolla mer på ägaren och hur ordning det verkar va på grejerna och givetvis allmänskick på hojen, snarare än snöa in på specifika saker.

De flesta hojar går ju förhållandevis hårt, så att kolla lagerglapp, drivpaket och att kopplingen lirar som den ska lite extra skadar inte. Och testa lådan noga, framförallt på de lägre växlarna då bakhjulsåkande klåpare kan sparka ihjäl vilken vxl-låda som helst i misslyckade försök att växla utan koppling på slangen.

Personligen hade jag hellre köpt ett exemplar som kanske hade lite estetiska skavanker, om den kom från nån med ordning och reda, som skött grejerna ordentligt och kört "hårt men rätt".

Tackar för info, då vet jag lite vad man ska fråga och kolla.
Blir ändå lite nyfiken på vad jag bör "vara medveten om"? Att det är en djävulsk hoj med mycket kraft vet jag! :)

Tack för alla råd iaf!

Jag har haft en z750 innan jag köpte min sd-05 och det va som natt o dag. Superduken e bra mycket roligare o snyggare:tummenupp

Låter kul! Kunde tycka att min z750 var lite för tam ibland så det låter toppen! :tummenupp

Last edited:

jonasengstrom

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2009
Hoj
Yamaha XT 660 X -05
Hallå på er,

Jag har gått och blivit otroligt sugen på att skaffa mig en SuperDuke-07 eller liknande. Än så länge har jag bara hunnit haft kortet 1år och jag hissnar verkligen över priserna på försäkringen.

Det billigaste jag har hittat av, IF, Länsförsäkringar, Folksam, samt kollat mot Insplanet är folksam som tar 20016kr halv/hel samt 43818kr /hel/hel.

Jag är 26år och har som sagt haft kortet 1år.

Tidigare i tråden har jag läst folk som försäkrar betydligt billigare.
Är det dessa priser jag kan räkna med eller är det något jag missar heelt?

hobbes

Snabbast på 2ans växel.
Gick med
10 Apr 2007
Hoj
848
OOOM jag nu skulle få för mig att sälja min SD, ska jag plocka loss allt godis eller sälja det på?

Slirkopplingen 10 000
Rizoma Rearsetsen 4 000
Helsystemet 26 000
Osv osv

Får man 40% beggat? Eller? Det är ju iaf 10 000 till leksaker på den nya.

Snålt eller smart? Hur gör ni?

/A

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Orkar du plocka av allt så tjänar du en rätt bra slant på det ..Iofs så vill jag ha en del prylar från din hoj och då tjänar du nog inte så mkt :)

Angående Superduke -05/06 så skall man inte förringa att dom faktiskt går lite bättre i det övre registret och man drar lätt i varvstoppet vilket inte är lika "lätt" på -07 och framåt ..

Sen så har du styrvinkel ala "R" på -06 ;)

Mr KTM

Felmonterat Akra...
Gick med
31 Aug 2008
Hoj
Superduke -08
Orkar du plocka av allt så tjänar du en rätt bra slant på det ..Iofs så vill jag ha en del prylar från din hoj och då tjänar du nog inte så mkt :)

Angående Superduke -05/06 så skall man inte förringa att dom faktiskt går lite bättre i det övre registret och man drar lätt i varvstoppet vilket inte är lika "lätt" på -07 och framåt ..

Sen så har du styrvinkel ala "R" på -06 ;)

Går 05/06 bättre i det övre registret än din SDR-07?

Hojbiten

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
Yamaha R1 2010
Tack för svar!

om priset bestämmer så skall du köpa äldre hoj.
jag bytte från custom till en ny SDR
Är helt otroligt nöjd.....blir bara mer och mer sug att ut att köra.
visst det var gött att glida runt med en custom....men nu är det mer körning och jävlar vad det går:).
prövade några "vanliga" SD ....men saknade det extra klippet i motor och ett bättre chassi helt enkelt.
Nu är jag snart nöjd...bara på med slipon vid 100 mila servicen.
du skall absolut provköra en SDR från -08 eller nyare innan du bestämmer dig.

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Går 05/06 bättre i det övre registret än din SDR-07?

Ja , min Fd-06a gick bättre i toppen . Den va iofs en demo hoj och dom brukar gå utav helskotta ;)

Min -07a går bättre och mjukare på lägre varv men 06an gick i varvstoppet ofta . Den drog rejält från 7000 och uppåt .

Lite konstigt jag känner mig inte långsamare på 07an ändå , kanske pga av att den drar bättre på låg/mellan varvet ..

Båda går att gasa upp på 3an :)

KinOO

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2009
Hoj
Rc8R-11 & Crf 450-07
Oak island - jag tolkar det som Ekerö. Kan det vara så att vi nu är 3 SD på mälaröarna?[/QUOTE]

Stämmer bra de :)

TMY

Medlem
Gick med
24 Aug 2006
Hoj
2019 Ducati Scrambler CR
om priset bestämmer så skall du köpa äldre hoj.
jag bytte från custom till en ny SDR
Är helt otroligt nöjd.....blir bara mer och mer sug att ut att köra.
visst det var gött att glida runt med en custom....men nu är det mer körning och jävlar vad det går:).
prövade några "vanliga" SD ....men saknade det extra klippet i motor och ett bättre chassi helt enkelt.
Nu är jag snart nöjd...bara på med slipon vid 100 mila servicen.
du skall absolut provköra en SDR från -08 eller nyare innan du bestämmer dig.

Ja det är nice att glida lite custom, men saknar att få köra aktivt :)
En SDR vore väl riktigt grymt att ha, men det är alldeles för hög prislapp på dom. Provar jag en så impulshandlar jag väl och står där med ett irriterande lån!
Sen blir jag nog spöad av tjejen då också.. Visserligen åker jag i stort sett själv jämt, men hon vill kunna följa med på några enstaka turer varje sommar iaf! Hon blev inte nöjd över min nuvarande custom med enkelsadel :D

hobbes

Snabbast på 2ans växel.
Gick med
10 Apr 2007
Hoj
848
Har du provkört 848:an än?
Hur stod den sig emot superduken?
Den är ju grymt snygg får man ju säga iaf.

För övrigt låter ju detta lovande. Undrar bara hur många år det tar?
http://www.superduke.net/forum/viewtopic.php?t=11983&highlight=

Inte fått tag på någon democykel hos Ducati, torrbröt lite och den känns sjukt smidig, provkörde RC8an efter för att få testa körställning och ngt att jämföra med, den känndes sjukt smidig för att vara så stor.

Inte helt omöjligt att jag satsar på en KTM, RC8R Akra eller Red Bull, vi får se, lovat mina vänner att sova på saken några dar.

Sen gör jag väl som alla andra och ångrar mig och köper tillbaka en SD.

/A

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Inte fått tag på någon democykel hos Ducati, torrbröt lite och den känns sjukt smidig, provkörde RC8an efter för att få testa körställning och ngt att jämföra med, den känndes sjukt smidig för att vara så stor.

Inte helt omöjligt att jag satsar på en KTM, RC8R Akra eller Red Bull, vi får se, lovat mina vänner att sova på saken några dar.

Sen gör jag väl som alla andra och ångrar mig och köper tillbaka en SD.

/A

Jag går ju lite i samma tankar om byte, men jag måste säga att du borde se till att få en ordentligt provkörning av 675an innan du gör nåt. Larvigt körbar och grym kombination av vrid och körbarhet i motorn för oss som inte är hängda som Alex Lundh och grabbarn som laddar ur 190 häst med knäskrap.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024