Superduke-tråden

Göran

Med lem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Nynäshamn
Hoj
CB1000R, BSA 650 -67.
... För 1600 balubas ska jag fan lära mig nåt nytt och utvecklas ännu mer.

Och 70 %???? Av vadå? Ska jag köra 100 i snabbvänstern istället för 140 för att lära mig ett nytt spår? Eller 45 in i Ejes istället för 65?
Det enda jag skulle lära mig på det om det inte är nån väldigt speciell övning är att memorera vilka fotografer som var snygga :tuttar

80-85% kan jag köpa. Då har man marginal att göra sina missar, men fart att känna vad som blir rätt eller fel.

Om det nu är så att du anser att det inte finns något SMC kan lära dig så finns det ju ingen anledning att åka på någon SMC kurs. Om det är så att du vill lära dig något MÅSTE man dra ner på tempot så man kan fokusera på vad man håller på med och verkligen känna efter. Hur många procent det är och i förhållande till vad är inte viktigt. Skit i procenten.
Vill du verkligen lära dig något kom till en kurs, dra ner på tempot, gör övningarna, bli en bättre förare eller få lite nya friska ideer i huvudet.
Sedan kan du åka på någon annan åkning och "bomba".

/ Göran
AvanceradInstruktörsAspirant på en SD-R

PS: Även en SMC instruktör behöver egen körning (träning) för att hålla sig iform. Därav den egna träningen på lunchtimmen. DS.
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Korrekt!

Det hänger nog lite på att vi som valt SD gjort det för att det är en förbannat grym hoj, och inte att den är hEfTiG vid Sibylla. Och att de flesta är seriöst intresserade av att lära sig bli bättre på att köra hoj. Att det sen fallit sig så att väldigt många SD-ägare åker mkt bana (jämfört med så kallade konkurrenter som Speed Triple, Z1000 osv) är nog dels för att hojen ÄR betydligt bättre, och att ägarna av någon anledning har en lite annan inställning.

Köp en du med, så ses vi på Gelleråsen den 17 augusti på KTM-dagen :) LC8-race hela dagen!! :yoparty


(Enda nackdelen med den är att man kan ligga bakom en R1 ett helt varv och lura, komma om i utgången på en raka och likförbannat vara 2a in i kurvan sen om rakan är för lång. Å andra sidan är bromsarna GRYMMA så oftast är man lika snabb på rakorna ändå, även om topphastigheten aldrig blir lika hög!

Ja, det är lite den uppfattningen jag har fått också.

Själv kör jag min nuvarande Gixxer för att den erbjuder en bra kombination; ett jävla mos, bra chassi, hyfsade bromsar (med lite stålomspunnet åtminstone), bra banegenskaper, relativt bekväm (även om det är rätt ointressant, jag kör inte långtouring). Efter en färd ut i spenaten med förra hojen är knäna fortfarande lite sisådär dock, så en SD/-R ligger högt upp i kurs eftersom den erbjuder mycket av detsamma; hög potential för bus och bana.

Dessutom är min målsättning enbart att utvecklas varje säsong och bli en bättre förare. Det finns hur många som helst därute som kan köra bättre, så det är ju bara att ta till sig allt man får in, gå kurser och trycka in så många bankörningar man kan. Diskussioner om körteknik m.m., som i den här tråden, är alltid intressanta. Sporthojstrådarna handlar mer om utseende på slipon, rövrensning m.m. Ännu en anledning till att kolla på SD. :tummenupp
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Om det nu är så att du anser att det inte finns något SMC kan lära dig så finns det ju ingen anledning att åka på någon SMC kurs. Om det är så att du vill lära dig något MÅSTE man dra ner på tempot så man kan fokusera på vad man håller på med och verkligen känna efter. Hur många procent det är och i förhållande till vad är inte viktigt. Skit i procenten.
Vill du verkligen lära dig något kom till en kurs, dra ner på tempot, gör övningarna, bli en bättre förare eller få lite nya friska ideer i huvudet.
Sedan kan du åka på någon annan åkning och "bomba".

/ Göran
AvanceradInstruktörsAspirant på en SD-R

PS: Även en SMC instruktör behöver egen körning (träning) för att hålla sig iform. Därav den egna träningen på lunchtimmen. DS.


Nu får du väl skärpa dig!

Var har jag skrivit att SMC inte har något att lära mig?

Var har jag skrivit att man ska "bomba" nånting?


Jag bombar aldrig, jag har 12 år och ett antal pass på bana bakom mig och har både kropp och hoj i nyskick = aldirg kraschat.

Jag har inga som helst problem med att släppa om snabbare förare för att underlätta och minimera risken för olyckor, något som många instruktörer från andra organisationer kan skriva under på.

Vad jag ifrågasatte var 70%. Om jag håller 100 i en kurva jag normalt tar i 140 så kan jag sitta med en hand på styret och peta mig i näsan samtidigt. Hårnålen som jag hypotetiskt (har ingen aning om verklig fart) har 50 in i skulle alltså sänkas till 35????

Jag föreslog innan predikandet började 80-85%. Och helt plötslig har SMC inget att lära mig och jag är bara ute efter att bomba?? :va

Det finns massor jag vill ha hjälp med. Jag hoppas bara att SMC den här gången är så bra som jag tror och kan bidra med just de sakerna. För jag FÅR inte köra nåt annat än steg 2. Vilket jag själv känner blir lite fel för jag har gått igenom de sakerna massor med gånger på andra körningar (med instruktörer som är AI hos SMC också).

Vissa AI man pratar med är helt underbara och vissa blir jag jag bara så Thhhhrröööött på :huvet
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Host Host, Jag tror inte att du brassade om precis alla.... men kul hade vi i alla fall.

Vi ses nästa gång !

Oki . nästan alla då :)

Jag tycker att som smc`s Instuktörer säger att man skall köra mjukt och kanske ligga på ca75% är bra och att det dom lär ut "fastnar" bättre då fungerar .

tänk på att det är mycket lättare att ta in de tips man får och utföra övningar korrekt om man inte brassar fullt hela tiden utan försöker hålla sig kring de rekommenderade 70 %. Mot slutet av dagen går det nästan per automatik bra mycket fortare än man kanske väntat sig. Att pressa ger inte alltid önskat resultat, däremot ger en mjuk och fin körning med ett bra spårval ett fint flyt och ofta mer fart runt banan! Som bonus har man mer marginaler att tillgå

Maca .

Sen så tog jag det lungt i alla pass utom nr 6 då jag blev gasa sugen men inte körde jag 100% för det utan tog i lite mer bara , man vill se till så hojen inte sotar igen :D

Man längtar tebax helt klart , men jag håller med Hund om att 16-1700 kr är för mkt det borde ligga på 1000lappen .


Ktm dagen ja , finns det nån info om den mr Hund ?


Gopro hero hd nån som har erfarenheter om den ..
 
Last edited:

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
F800
Gopro hero hd nån som har erfarenheter om den ..

Det är den kameran jag har filmat mina klipp med. Jag är i alla fall grymt nöjd med den. Stillbildfunktionen är riktigt cool med!
Enda nackdelen är att filmerna blir väldigt stora.
jag anväder bara sugproppsfästet på tanken framåt och på baklyset bakåt...
 

Psychodad

Varför tar semestern alltid slut?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
i garaget
Hoj
Liten men naggande god KTM -12
Tänk på att du även måste ha ett originalsystem till framtida besiktningar. Ifall det inte är ett "road legal" akra med cat i förstås.
Kan bli svårt med en eventuell försäljning när det börjar närma sig besiktning och man inte har ett avgassystem som klarar sig...

Ta inte detta som regel nu, men min första besiktning av Superduken var för nån månad sen och det enda jag gjorde var att skruva i dB-killers. Inte ett knyst på bilprovningen om att det skulle vara originalljuddämpare på.

Som jag förstått det (kan var fel) så är det idag obligatoriskt med kat från fabrik, men det finns inga gränsvärden för SBP att mäta mot. Sen kan det givetvis komma nya regler om avgasvärden imorron eller när som helst och det är ju dumt att kasta bort originalet, men för tillfället verkar det fungera att besikta med Akra monterat.
 

Sixx

...
Gick med
10 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono V4
Man längtar tebax helt klart , men jag håller med Hund om att 16-1700 kr är för mkt det borde ligga på 1000lappen

Det gjorde det ju för ett par år sedan,jag tycker också 1600-1700 är way too much för att åka runt ett helt pass på led med en hand på styret. Med alla kringkostnader kostar en dag på Åsen typ som en vecka på Kanarieholmarna,och då börjar i alla fall att jag tveka och väljer hellre andra arrangörer.

Sen vet jag inte bakgrunden till att BKK/SHK-priserna dragit iväg så mycket heller,men någon SMC-instruktör kanske har svaret på det?

....eller så kanske det bara jag som är sniken och grinig :död
 

MaCa

Innehavare av en Hertig av Mattighofen
Gick med
11 May 2005
Ort
Västerås
Hoj
690 Duke R -10, Husaberg FE350 -13
Det gjorde det ju för ett par år sedan,jag tycker också 1600-1700 är way too much för att åka runt ett helt pass på led med en hand på styret. Med alla kringkostnader kostar en dag på Åsen typ som en vecka på Kanarieholmarna,och då börjar i alla fall att jag tveka och väljer hellre andra arrangörer.

Sen vet jag inte bakgrunden till att BKK/SHK-priserna dragit iväg så mycket heller,men någon SMC-instruktör kanske har svaret på det?

....eller så kanske det bara jag som är sniken och grinig :död

Värst sniken och gring tror jag inte att du är, kostnadsmedveten kanske, men hojåkning kostar ju förstås en hel del slantar... Är det värt det? Jag skulle vilja sträcka mig till att säga JA :tummenupp, speciellt om man sitter på en SD som svänger på en femöring och mullrar som bara en twin kan! :)

Visst, det är inte gratis med SMC's fortbildningskurser och visst har det blivit dyrare på senare år. Det som ökat mest för SMC är förmodligen banhyrorna, men det är en hel del runtomkring som också kostar en hel del slantar. Om det är värt det får var och en avgöra, för den som bara är ute efter banåkning finns det andra billigare alternativ. Allt har sitt pris, men de flesta som åker på någon SMC-kurs verkar vara bra nöjda när de åker hem! Klistrar in en länk till en diskussion från svmc.se ang kostnader för SMC's kurser. Där finns en hel del info ang vad det är som kostar.

http://forum.svmc.se/showthread.php?t=2886d

Det där med 70 eller 80%, siffrorna är som sagt inte det viktiga utan inställningen att man håller nere tempot så pass att man har möjlighet att utföra övningarna korrekt och hinna med att reflektera och analysera sin körning. Jag blev själv instruktör för att det är så förb-t kul att köra hoj, för att få träffa trevligt hojfolk och för att kunna bidra till att fler får chansen att lära sig mer om sig själva och sin hoj! Förhoppnigsvis blir de lite bättre förare och kör sedan med mer marginaler och slipper bli en siffra i statistiken.

Tyvärr blir det inget Gelleråsen nu till helgen, men jag hoppas vi ses på någon bana snart ändå! Hojta gärna till om vi nu inte hamnar i samma grupp! Om vi inte ses, se till att ha en skön sommar och passa på och njut av värmen i asfalten!
 
Last edited:

Sixx

...
Gick med
10 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono V4
Värst sniken och gring tror jag inte att du är, kostnadsmedveten kanske, men hojåkning kostar ju förstås en hel del slantar... Är det värt det? Jag skulle vilja sträcka mig till att säga JA :tummenupp, speciellt om man sitter på en SD som svänger på en femöring och mullrar som bara en twin kan! :)
!

Att det kostar pengar vet jag mycket väl,och grejen är ju att det ÄR värt det. Det är förmodligen dessutom SMC:s fel att man nu är helt och hållet banskadad och säljer gathojen :D
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
På Fredag dyker jag upp på gotland :) . Så jäkla sugen! Hojen nyskodd med BT003 RS och nya bromsbelägg, samt laddad kamera!
Denna gången antar jag att jag blir duktigt omkörd av dig :rolleyes: . Har aldrig testat ringen innan, men ska bli jäkligt skoj.

Hur är temopt på banan? Har förstått att folk brukar brassa satan på Gotland.

Phett bra! Tempot är enligt dom som varit här innan lite lägre än tidigare år. Jag lessna på tempot i snabba gruppen (för mycket omkörningar) så nu till helgen blir det licens istället. Dom snabba i snabba gruppen ligger väl i snitt på 1:37 och uppåt, ungefär. Det är väl som 1:20 på Karlskoga kanske :va
 

Sixx

...
Gick med
10 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono V4
Phett bra! Tempot är enligt dom som varit här innan lite lägre än tidigare år. Jag lessna på tempot i snabba gruppen (för mycket omkörningar) så nu till helgen blir det licens istället. Dom snabba i snabba gruppen ligger väl i snitt på 1:37 och uppåt, ungefär. Det är väl som 1:20 på Karlskoga kanske :va

Dom tidsjämförelserna stämmer rätt bra faktiskt mot vad vi körde förra sommaren. Du maler på bra nu Henke :tummenupp fan vad sugen man blir...
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Man längtar tebax helt klart , men jag håller med Hund om att 16-1700 kr är för mkt det borde ligga på 1000lappen .


Ktm dagen ja , finns det nån info om den mr Hund ?


Jag tycker per definition att 1600 är helt ok för en KURSdag. Men för det priset skär det i mig (för det är en tjänst jag köper, ganska dyrt också) att instruktörerna ska åka bombrepor själva på min bekostnad. Nu har ju inte SMC lyckats sälja sina platser i år, men med fulla banor som i fjol så tar de in många ggr mer pengar än vad en banhyra kostar.

För 1600 vill jag lära mig mer än slentrianmässiga sanningar som:

"Blicken, titta lååååångt in mot NÄSTA kurva, det är dit du ska"

"Gasa genom heeeela böjen (underton: annars dör du diRrecKt") (Vilket är kul såhär några år senare eftersom racefolket bromsar ändå in till apex)

Jag har stött på instruktörer som gett lika mkt som att läsa Full Kontroll och öva i närmsta rondell. Men också instruktörer som varit fantastisksa och verkligen kunnat peta på de där sakerna som gjort att det "släppt" och man helt plötsligt kör så mycket säkrare i samma tempo eller snabbare om man vill.

1600 för en bra kurs = Dyrt, njae.. Inte direkt
1600 för slentrianinstruktörer = snordyrt

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

KTM-dagen.. Maila eller ring Jocke i Örebro. PMa om du inte har kontaktuppgifter. 17 augusti är det som gäller. Samma upplägg som förra året vad jag förstod.

Sjukt kul ska det bli iaf. :yoparty
 

icko

Ny medlem
Gick med
4 May 2003
Ort
Åkersberga
Hoj
CBR1000RR & AT
Henrik på Icko's konto!

Dom tidsjämförelserna stämmer rätt bra faktiskt mot vad vi körde förra sommaren. Du maler på bra nu Henke :tummenupp fan vad sugen man blir...

Kom ner & brassa'rå! Sälja blir man inte gladare av :tummenupp Dock skyller jag all min fartökning på Yamahan! Vidrigt lättkörd cykel!

Vet inte om det var SD-R'en som var helt galet fel eller R1'an som är rätt, men jag är bra mycke snabbare med kläpong- istället för cykelstyre. Tiderna IQ & Hund prata om tidigare, körde vi i regn & +3 grader redan april :sopor :D

Men de vore kul om fler än IQ våga sig ner nu till helgen.. Banan är ju sinnessjuk och effektövertaget man får med en 1000cc är försumbart mot en SD. Siktar på låga 1:30 nu till helgen (äckel Swedie dominerar på BMW'n med 1:27) med nya slicks men det visar sig allt mer & mer att detta är en materialsport :bmw_nästa_år


PS. Nån som dyker upp på Karlskoga den 10/6?
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Ja faan nu blir man omkörd av Henrik tydligen ...det känns inte bra, dax att börja använda gasrullen :)
Eller åka slalom framför är ett alternativ :D

Vad blev det förra sommarn första gången på Ringen 1.47 har jag för mig . ska bli kul att se om det blir bättre i sommar ;)

Sixx hur blir det för dig då.. Motarrrd eller ?
 

b0bl00i

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Ja
Hoj
KTM Alpentwin
Tänkte gå steg 4 för andra gången, denna gång på Knutstorp. 2500 JÄDRA SPÄNN för en dag?????? hell no.

Blir isf 3 bandagar för typ samma peng... sjukt dyrt och inte värt pengarna. Dock väldigt bra kurser men på tok för dyrt.
 

Spiff

mycket snack
Gick med
17 May 2007
Ort
sthlm
Hoj
KTM 990 SMR
Tänkte gå steg 4 för andra gången, denna gång på Knutstorp. 2500 JÄDRA SPÄNN för en dag?????? hell no.

Blir isf 3 bandagar för typ samma peng... sjukt dyrt och inte värt pengarna. Dock väldigt bra kurser men på tok för dyrt.

På just Knutstorp tror jag att problemet är sjukt hög banhyra pga att banan numera ligger i Danmark, typ.

Tyvärr är hela apparaten med SMCs kurser rätt dyrt. Dyrt för deltagarna och dyrt för instruktörerna eftersom tanken är att det skall vara utbildning med hög kvalitet och små grupper. Sen gör bristen på banor att man kör kurser på vardagar, fredagar verkar vara ok men ons- och torsdagar ser ut att vara rätt meningslösa eftersom vi har så få deltagare på de dagarna (när jag har varit där). Dessutom suger det att förlora två arbetsdagar även om det är kul att jobba som instruktör eller resurs.
 

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
Tänkte gå steg 4 för andra gången, denna gång på Knutstorp. 2500 JÄDRA SPÄNN för en dag?????? hell no.

Blir isf 3 bandagar för typ samma peng... sjukt dyrt och inte värt pengarna. Dock väldigt bra kurser men på tok för dyrt.

Satan i gatan vad dyrt - själv funderar jag på Molanda, 3 dagar SMC kurs för 2800 balubas, fast det är ju en bit att åka. Men det är det nog värt ;)
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
F800
Phett bra! Tempot är enligt dom som varit här innan lite lägre än tidigare år. Jag lessna på tempot i snabba gruppen (för mycket omkörningar) så nu till helgen blir det licens istället. Dom snabba i snabba gruppen ligger väl i snitt på 1:37 och uppåt, ungefär. Det är väl som 1:20 på Karlskoga kanske :va

Nu är det lastat och klart i alla fall och i kväll drar jag efter jobbet!
Jag kanske måste skaffa racehoj med då, eftersom jag ju inte kan tolerera att bli ifrånkörd av Henrik ju :) . Om det nu bara vore där det ligger :huvet .
Körde 1:19 på karlskoga och ca 1:06 på sviesta förra året.
Är faktiskt anmäld till långsam grupp nu på gotland, men man kanske kan klassa upp om man nu får upp farten. Känns skönt att börja lite lugnt i alla fall eftersom Gotland är ny för mig.
 

Mooseman

When U grow old – don't grow up!
Gick med
27 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory 2016
Visst, det är inte gratis med SMC's fortbildningskurser och visst har det blivit dyrare på senare år.

Efter 2,5 säsong med ca 25 gocartbana-dagar och ca 10 storbana-dagar – alla i SMC:s regi – kan jag bara säga att allt jag kan om att köra hoj har jag lärt mig där; jekligt nyttigt, jekligt kul, och jekligt utvecklande för min körning.

Hade verkligen sett fram emot att fortsätta så även denna säsong, men vad händer? 30% dyrare, de allra flesta körningar på vardagar :)confused::confused::confused:!) och inte en repris av det klockrena Quattro-upplägget (på Gelleråsen i månadsskiftet juli/aug förra året) på den här sidan Östersjön.
Suck.

Ca 300 pix per pass + transport + boende för en endagarskurs suger OFANTLIGT fett. Det behöver man inte vara särskilt gniden för att tycka, tro mig.

Ska bli intressant att se hur antalet deltagare utvecklas på SMC-dagarna i år. Jag har redan fått fått ett mail från SMC där det pushas för att anmäla sig till icke fullteckande kurser, och sånt såg jag inte röken av de senaste säsongerna. Snarare tvärtom, det var svårt att få en plats...

Slutord: Tänk om, SMC! Tack på förhand.
/Lars
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Nu ska vi inte jämföra rakt av ..Men Polarn med Duccen bokade in 3 bandagar med ducce klubben dom låg på 500-700kr st:va

Lite avis kanske :näsblod
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top