Superduke-tråden

bushoj

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2009
Ort
Norrköping
Hoj
Superduke -08
Var på sviesta och körde i dag med racetrack. Blev grymt mycket åkning (nästan 30mil) och allt funkade perfekt tills jag fick grymt vobbel efter krönet... Detta gjorde ont och nu ligger jag hemma med ont i hela kroppen och ett ben i högläge.
Undrar vad fan som hände igentligen... :confused:

det låter inget vidare, hoppas att det blev lindriga skador både på dig och hojen, krya på dig:krama
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Var på sviesta och körde i dag med racetrack. Blev grymt mycket åkning (nästan 30mil) och allt funkade perfekt tills jag fick grymt vobbel efter krönet... Detta gjorde ont och nu ligger jag hemma med ont i hela kroppen och ett ben i högläge.
Undrar vad fan som hände igentligen...

Hoppas det gick bra trots allt elände .

Vet bara att min gamla duke utan styrdämpare kunde ruska en del på huvet vid häftigt pådrag och med framhjulet på snedden ...Tendenser finns även på denna ibland men styrdämparn trollar bort det mesta .
 

Brembo

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2010
Ort
Grästorp
Hoj
10, Ktm Superduke 990
Har blivit riktigt sugen på att köra hojjen i vinter nu.

Undrar om någon vet några bra däck att köra med? Tänkte dubba med lasbilsdubb också!
Verkar vara svårt att få tag på så breda däck!

Är det någon som har erfarenhet av HP exhaust?
Verkar bli ett rikigt gött ljud med de piporna iaf.

http://www.youtube.com/watch?v=DpKP1MmslxM

http://www.twinshack.co.uk/prods/197.html

Har rikigt beslutånget om vilket slipon det blir.. hjälp tack:va

Tack försvar=)
 
Last edited:

#1725

...alltid retar det någon..
Gick med
13 Feb 2008
Ort
Ekerö
Hoj
HD XR1200, -09
Tjena
Satt och kollade lite på vad som gäller för Dyno och de faktiska HK man kan få fram.

I listan på denna site så säger de att den officiella Akra mappen är "too rich" och att den ger mindre hästar på bakhjulet än deras 2 andra mappar de testat - någon som har erfarenhet av detta?

http://www.factorypro.com/dyno/true1.html
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Hur är det med mappning på SDR? Kollar på en Superduke R -08, och det finns väl ett par intressanta objekt. De flesta med helsystem är mappade, men saknar PC. Var lägger de mapparna?
 

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Öregrund
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
De flesta med helsystem kör med Akrapovic, och de säljs som KTM power parts. Återförsäljaren har en "akra-mapp" de lägger in.
 

LTracing

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2010
Ort
Linköping
Hoj
KTM Superduke -07
fmf apex slipon

Någon som vet något bra ställe som kan mappa en sd-10 med fmf apex slipon? I närheten av trollhättan?

Går det bra att köra med akra mappen?

O varför är akra evo piporna så satans dyra? Är de så mycket bättre än tex fmf, gpr?

Tack på förhand!

Hejsan!
Letar efter ett fmf apex slipon, vart kan man köpa det och vem importerar dom till sverige?
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Mapparna hamnar direkt i datorn, ECM'en, via Tuneboy !

Kanon, tack för infon (Samme också). Hur är det med mappning i bänk? Går det via samma system som brukligt, måste man ha annan utrustning osv? Vet av erfarenhet att färdiga mappar inte alla gånger är optimalt.
 

Nickeluring

Lurig som få...
Gick med
29 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Såld! :(
JP: Om en återförsäljare mappar en hoj så använder de KTM's diagnosverktyg och laddar upp mapparna med direkt i ECU'n.
Ska du däremot bänka hojen så krävs det en Tuneboy, PC eller en Rapid Bike för att mappa hojen. En PC (och även Rapid Bike tror jag) justerar ECU'ns befintliga map medans Tuneboyen flashar om ECU'n så att ingen hårdvara behöver monteras på hojen.
Jag och flera med mig gillar Tuneboyen bäst eftersom man även kan justera tändning, tomgång, varvstopp och lite annat.
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
F800
Hoppas det gick bra trots allt elände .

Vet bara att min gamla duke utan styrdämpare kunde ruska en del på huvet vid häftigt pådrag och med framhjulet på snedden ...Tendenser finns även på denna ibland men styrdämparn trollar bort det mesta .

Det är väl lite sådär med mig! Det känns ju att flyga 2m upp i luften och sedan landa på asfalten i typ 150 blås... Jag har satan ont över allt. Väst i mitt knä och svanskotan.
Jag och hojen gled ca 120m, så jag är gymt glad att jag klarade mig så pass bra ändå.

VARNING! För vobbel på Superduke. Att den ristar lite (framförallt på sviesta) är man ju typ van vid, men helt plötsligt, så vitt jag vet utan anledning så började den slå mellan styrstoppen och det fattar jag inte hur det kunde hända bara.

Man ser ju lite på en annan film från samma ställe: http://www.youtube.com/user/IQ792#p/u/5/S_54BdyeJP4
Det där lilla småskaket blev plötsligt ett sjukt vobbel.
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
VARNING! För vobbel på Superduke. Att den ristar lite (framförallt på sviesta) är man ju typ van vid, men helt plötsligt, så vitt jag vet utan anledning så började den slå mellan styrstoppen och det fattar jag inte hur det kunde hända bara.

Kollade på din film ..det där ser inte normalt ut ..Nått måste va galet med hojen "framgaffeln" ?
Styrlager eller framhjulet ..



,7 liter har jag mig för att de slinker ner.
iallafall om de ska komma upp nå ölja i röret

Oki , tack . Jag har för mig det gick i 3L .. men va osäker .

Har du servat hojen ordentligt ?
 

Nickeluring

Lurig som få...
Gick med
29 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Såld! :(
Fy fan vad jävligt IQ! :huvet
Skönt att det gick så pass bra för dig som det gjorde i alla fall.

I tillägg till vad Micke sa så kan det vara värt att kolla bakfjädringen oxå. En för hårt inställd förspänning på bakdämparen ger mer vobbel fram. Ofta är det den bak som ställer till det fram o vice versa...

På min första SD så hade jag i början galet vobbel ibland. Det var riktiga tankslappers där styret vobblade från styrstopp till styrstopp. Jag hade tur och blev av med vobblet med gasavslag. Men det skrämde mig tillräckligt för att noga gå igenom fjädring och investera i en styrdämpare. Jag kommer inte ihåg exakt hur fjädringen var inställd (ny hoj med fabriksinställningar), men det var skandal! Förspänningen bak var helt ute och fram var det olika på vä o hö gaffel. Dessutom satt gafflarna olika högt upp i kronan.
Efter att jag ställt in fjädringarna korrekt efter min vikt och justerat gafflarna så försvann vobblet. Och med styrdämparen på blev det hur stadigt som helst. Känslan i kurvor med styrdämpare är outstanding!

Jag rekommenderar den här från LSL varmt. Den är billig jämfört med WP's och den fungerar mycket bra. Den har inte alls lika många steg i inställningarna som WP, men det räcker tycker jag. http://shop.textalk.se/se/article.php?id=4830&art=1369409
Det finns även till 07 -> även om de inte har det på sin websida. Det är bara att ringa o snacka med Pär Swedin så fixar han det. http://www.nccr.se/html/kontakta_oss.html :tummenupp
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
F800
Jo, något borde vara skumt.
Jag har ju upplevt att något har kännts glappt fram på hojen. Misstänkte själv att det kanske var styrlagret. KTM-meken kollade på hojen och det var inget glappt i lagret, men kanske något litet glapp i framgaffeln. Borde dock inte vara någon fara, så länge jag inte kände otäckheter trodde de!
Nicke. Jag köpte ju din förra WP-dämpare, så den satt ju på hojen. Den var ju inte stenhårt åtdragen (12 klick bara), men detta hände trots detta. Skitkonstigt. Jag ska riva ner framgaffeln och kolla när jag blivit bättre.
Gick faktiskt upp till garaget och kollade till hojen förut och den har klarat skig sjukt bra (R&G crashpuckar är helt outstandning). Behöver dock byta: växelpedal, handtag, bromsvätskelock, kylarvinge, lyktkåpa och alla krachpuckar. Kanske även styret, men ska kolla på det senare.
På det stora hela så verkar alla dyra saker ha klarat sig typ helt utan märken.

Var själv hos läkare i dag och fick ta ta en tur till röntgen. Men allt verkar bra, förutom att jag typ ser ut som svenska flaggan...
Skulle dock tro att jag är hyggligt återställd framåt helgen, så jag hade troligtvis grym tur trots allt.

Hmm... Det är visst kvällskörning på torsdag igen... :glömdet
 

Nickeluring

Lurig som få...
Gick med
29 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Såld! :(
Nicke. Jag köpte ju din förra WP-dämpare, så den satt ju på hojen. Den var ju inte stenhårt åtdragen (12 klick bara), men detta hände trots detta.

Aah just ja, det var ju där den hamnade. :brinnerup
Ja, då vet du ju hur det känns med styrdämpare. Som du säger så är 12 klick inte så mycket, den går väl upp till 32 om jag minns rätt. Men det lär ju har varit nåt knas med cykeln om den ändå beter sig som din gjorde.
 

mada

Medlem
Gick med
15 Jan 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
KTM 690 Duke R 11, 950 SE 06
Enligt en gammal Bike test var skillnaden mellan SD och SDR 6000:- 2007, stämmer det? Noterar att det skiljer betydligt mer på begpriserna.
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
F800
Aah just ja, det var ju där den hamnade. :brinnerup
Ja, då vet du ju hur det känns med styrdämpare. Som du säger så är 12 klick inte så mycket, den går väl upp till 32 om jag minns rätt. Men det lär ju har varit nåt knas med cykeln om den ändå beter sig som din gjorde.

Jo, det var ju så jag tänkte! Att att det ristar lite är ju ingen fara eftersom styrdämparen ser till att det inte blir värre än så (men det var ju inte helt rätt :brinnerup)...
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top