Superduke-tråden

Sotevispen

Ny medlem
Gick med
9 May 2005
Ort
Karlsrona
Hoj
-06 Ktm Superduke
I användarmanualen står det följande:

Efter rengöring av samtliga oljescreens (oljesilar) och byte av oljefilter skall man fylla på 2,5 L olja och därefter starta hojen och låta den gå en stund på tomgång. Stäng sedan av hojen, vänta en stund och fyll därefter på erfoderlig mängd olja upp till rätt nivå (när hojen står upprätt). :banana

Totalt ca 3,2 L blev det senast jag servade

Så står det inte faktiskt i min Engelska manual, visst brukar man få dutta i någon deciliter efter man Har fyllt upp vad som anges. Men 7 dl tycker jag är att ta i..
Sedan att man inte kan skriva ut totalmängden i manualen är ju lite irriterande.. Borde kanske ha lärt mig efter några Ktm hojjar att deras manualer inte är dom bästa på marknaden.
Även lite konstigt att alla servicekit som säljes på nätet bara skickar med 3 liter olja.

Tackar ödmjukast för svaret, nu vet man att det är fullt normalt iallafall. Bara beställa mer olja :(
 

endurance

slangåkare
Gick med
22 Dec 2006
Ort
hemma
Hoj
Superduke -07, H-berg 450 -09
Så står det inte faktiskt i min Engelska manual, visst brukar man få dutta i någon deciliter efter man Har fyllt upp vad som anges. Men 7 dl tycker jag är att ta i..
Sedan att man inte kan skriva ut totalmängden i manualen är ju lite irriterande.. Borde kanske ha lärt mig efter några Ktm hojjar att deras manualer inte är dom bästa på marknaden.
Även lite konstigt att alla servicekit som säljes på nätet bara skickar med 3 liter olja.

Tackar ödmjukast för svaret, nu vet man att det är fullt normalt iallafall. Bara beställa mer olja :(


Håller med dig!
Ktm har aldrig varit särskilt bra på att skriva manualer...
Kan ju tyckas som en enkel sak att skriva total mängd
motorolja som åtgår vid ett byte!
 

ZephO

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2009
Ort
Halmstad
Hoj
SuperDuke
Hallao!

Var ute på en tur idag. Det som hände var att när det var dags att bege sig hemmåt vägra hojen och starta precis som batteriet var helt slut. Vi gjorde en del startförsök men den vägrade att gå
igång. Till slut fick det bli släp hem, och när jag väl kommer hem med den testar jag igen och den går igång utan några som helst problem, gång
efter gång. Vad kan problemet vara, är det batteriet men det borde väl inte hjälpa att bara vänta ut det 1h? Körningen avslutade med lite wheelies och lek och den blev ganska varm, kan det vara kopplat till problemet?
 

SallaN

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Ängelholm
Hoj
KTM superduke
Hej. Bara för att man sa att man aldrig har haft några problem med sin duke 07. så i dag när vi va ute en tur, körde ganska hårt men inte super. Rätt som det va så höjdes tumgången till typ 3000-4000 varv, samt att mina blinkers började cepa sig när jag blinkade. stannade stängede av/på samma fel, drog på lite då hade den lite problem med att ge all kraft på fullt gaspådrag kom ganska ryckigt. sen stannade jag en gång till väntade några minuter, och provade igen, inga problem allt som vanligt..... vad händer!!!!
va den för varm? inte enligt mätaren.
 

KTM011

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2009
Ort
Jepp.
Hoj
Check.
spöken i allas Dukar...?

Körde hem min från vintergaraget. När jag stannade hemma, motorn på tomgång, visade den plötsligt i några sekunder att jag körde i 441 km/h. Föll sedan tillbaka till 0 innan jag stängde av. Hoppas det bara vara ett engångsspöke...
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Har ni tvättat era hojar nyligen ni som har fått spöken ?

Isåfall kolla huvudsäkringen den sitter lite dumt till .. gör rent och 5:56 a ;)
 

SallaN

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Ängelholm
Hoj
KTM superduke
Hej. Bara för att man sa att man aldrig har haft några problem med sin duke 07. så i dag när vi va ute en tur, körde ganska hårt men inte super. Rätt som det va så höjdes tumgången till typ 3000-4000 varv, samt att mina blinkers började cepa sig när jag blinkade. stannade stängede av/på samma fel, drog på lite då hade den lite problem med att ge all kraft på fullt gaspådrag kom ganska ryckigt. sen stannade jag en gång till väntade några minuter, och provade igen, inga problem allt som vanligt..... vad händer!!!!
va den för varm? inte enligt mätaren.

Uppdatering... Hittade felet i dag. det va plus polen på batteriet som satt löst, blev ju glapp i blinkers, samt den elektroniska insprutningen.
Så jävla skönnnntttttt........:banana
 
Last edited:

Gasvillig

Medlem
Gick med
26 Feb 2008
Ort
Luxembourg
Hoj
KTM Superduke 1290
Körde hem min från vintergaraget. När jag stannade hemma, motorn på tomgång, visade den plötsligt i några sekunder att jag körde i 441 km/h. Föll sedan tillbaka till 0 innan jag stängde av. Hoppas det bara vara ett engångsspöke...

Jag har också varit med om det problemet. Hos mig var det en kontakt vid styrhuvudet som hoppat loss När man slangar och missar en växel kan det slå ner så hårt att kontakter eller sladdar lossnar där. Jag har lött om en jordkabel som lossnade, då spökade det också..

Kolla alla kablar och kontakter.
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
F800
Såg en svart SD här i Västervik nu i kväll. Har inte sett någon annan här sedan Mc-dagarna. Någon här ifrån som var på visit?
Själv åkte vi en nice sväng i dag i trakterna runt vimmerby. Blev visst en 25 mil i dag i 20 gradig värme.
Kom fram till att jag gillar hojen i år med och ser fram imot första bankörningen. :) .
 

kimbadar

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2009
Ort
Enköping
Hoj
Superdjuke
Jag åkte svart SD på mc dagarna men dock inte nu i veckan! :)

Till min fråga! Har nyligen haft hojen inne på service (ktm verkstad) Mellanservice! Dagen därpå besiktade jag hojen som inte gick igenom p.g.a att hjullagret i fram var dåligt! Är inte det något de borde kika på på en service eller är jag ute och cyklar ? Samt undrar jag om ni som servar på (auktoriserad verkstad) brukar få en checklista där saker och ting är OK som de tittat igenom under servicen?

Någon med erfarenhet?
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Jag åkte svart SD på mc dagarna men dock inte nu i veckan! :)

Till min fråga! Har nyligen haft hojen inne på service (ktm verkstad) Mellanservice! Dagen därpå besiktade jag hojen som inte gick igenom p.g.a att hjullagret i fram var dåligt! Är inte det något de borde kika på på en service eller är jag ute och cyklar ? Samt undrar jag om ni som servar på (auktoriserad verkstad) brukar få en checklista där saker och ting är OK som de tittat igenom under servicen?

Någon med erfarenhet?

Som bilmekaniker för mercedes så har vi en checklista (som vi även ger kunden efteråt). Dock så skiljer sig checklistan åt för små och stora servicar (och även mellan olika små/stora servicar).
Be att få en checklista från verkstaden. Har de kollat hjullagret och inte dömt ut det så bör du kunna få verkstaden att stå för hela bytet (och förhoppningsvis även materialet om du visar dig väldigt missnöjd).
 

kimbadar

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2009
Ort
Enköping
Hoj
Superdjuke
Som bilmekaniker för mercedes så har vi en checklista (som vi även ger kunden efteråt). Dock så skiljer sig checklistan åt för små och stora servicar (och även mellan olika små/stora servicar).
Be att få en checklista från verkstaden. Har de kollat hjullagret och inte dömt ut det så bör du kunna få verkstaden att stå för hela bytet (och förhoppningsvis även materialet om du visar dig väldigt missnöjd).

Tack för snabbt svar! Har nämligen försökt att få tag på personen ifråga igår! X antal ggr men till slut ledsnar man och man orkar inte ringa hela tiden! Drog iväg ett artigt/ välskrivet mail igår eftermiddag, men har dock inte fått något svar därifrån!
Till saken hör även, att de spänt kedjan på servicen och så har de inte dragit åt låsmuttrarna (de som sitter i svingen på vardera sida) de satt mitt i bulten!

Någonstans där kände jag att jag ledsna! Fi lampan började även att blinka, och hojjen bluddrar och dör (23mil efter service) Men det beror troligtvis INTE på servicen! Men iallafall, fantastisk start på säsongen !:yoparty:yoparty
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Tack för snabbt svar! Har nämligen försökt att få tag på personen ifråga igår! X antal ggr men till slut ledsnar man och man orkar inte ringa hela tiden! Drog iväg ett artigt/ välskrivet mail igår eftermiddag, men har dock inte fått något svar därifrån!
Till saken hör även, att de spänt kedjan på servicen och så har de inte dragit åt låsmuttrarna (de som sitter i svingen på vardera sida) de satt mitt i bulten!

Någonstans där kände jag att jag ledsna! Fi lampan började även att blinka, och hojjen bluddrar och dör (23mil efter service) Men det beror troligtvis INTE på servicen! Men iallafall, fantastisk start på säsongen !:yoparty:yoparty

Det bästa kanske är att åka dit men förhoppningsvis så får du svar via mailet snarast! Påpeka allting som är fel för chefen där. Påpeka även att lampan började lysa även fast det var 23 mil senare. Troligtvis det ju inte mekanikerns fel alls dock. De vill självklart att du ska vara kund där i fortsättningen så du kan säkert få rabatt på nästa service eller nått sånt nästa gång. Bättre än inget och som det ser ut för dig så kan allting bara gå bättre iaf! :banana
 

kimbadar

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2009
Ort
Enköping
Hoj
Superdjuke
Tack för dina tankar! :) Om ändå alla mekaniker hade den inställningen! Nu har det gått 49 timmar sedan jag drog iväg mailet! Får väl ringa imorgon igen och höra! Men tänkte återigen höra med er alla om ni fått en checklista när ni servat? och om det står att de kollar hjullager? (vore bra med lite kött på benen när man ringer)

Gjorde en mellan service 2300mil (1995;-)
Samt att de bytte slavcylindern!
 

Brian

Not dead yet
Gick med
2 Apr 2004
Ort
Skåne
Hoj
Superduke xr600r 250cr
Nån med koll behöver nytt batteri till min duke http://www.rinab.nu/Nyheter2/Batteri-YTZ14S-BS.htm bra eller anus?:Bugar
Verkar ju vara bra pris men hittar inget test av kyoto YTZ14S-BS
Hittar heller inget på biltema som passar.

Men om det inte är bra beställer jag hellre från ebay eller nått så trött på att den inte startar när den stått lite.

Nån som har koll på bra ställe att serva lite billigare än http://www.jonteengdahl.se/ i södra Sverige eller dom är bäst?:Bugar
 

robban_75

Medlem
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Eksjö [Eiijkchoe]
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -14
Jag köpte själv nytt batteri härromveckan, ett banner bike bull agm+sla eftersom jag gillar bannerbatteriet jag har i bilen, och hojen ska givetvis ha ett batteri från österrike:tummenupp.

Hittade en säljare på ebay så ungefär 700kr med frakt.
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=400205326835&ssPageName=STRK:MEWNX:IT

Glömde säga... nu när jag startar så låter det som att startmotorn drar runt en liten 50cc motor!! jäkla kräm i batteriet.
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top