Superduke-tråden

Bandy

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2012
Ort
Eskilstuna
Hoj
KTM superduke R
Min var också otät just där, så jag bytte kopparpackningarna och voila inget mer läckande. Provade först att dra åt lite, men det hjälpte inte. Låter oroande att du kan dra runt utan att det händer något. Låter som gängpaj.
Var koppar packningningen tunn som en packning, eller mer som en bricka, tänkte man kunde åka till någon järnhandel och köpa en kopparbricka och sätta imellan!
 

Bandy

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2012
Ort
Eskilstuna
Hoj
KTM superduke R
Jag vet jävligt irriterande, känns inte direkt som ett ställe en tidigare ägare varit på och skruvat på!
Jag var dessutom extremt försiktigt när jag skulle dra åt, vet hur lätt såna små skruvar kan gå gängpaj!
Har beställt nya kopparpackni, sen tänkte jag köpa locktight och tätningstejp man kan dra på gängan, funkar inte det får jag lämnade in den så får de gängan om skiten! :död
Skruvade ut aktuell skruv idag för att byta koppar packningarna samt för att se om det var runddraget. När jag tittar på gängorna på skruven samt gängorna i oljebehållaren ser de ej runddragna ut :tummenupp!

När jag sedan tittar på själva skruven ser jag att den ser ut att ha vridits runt sin egen axel.
Antar att det är lätt hänt då skruven är ihålig samt har fyr borrade hål längst uppe vid huvudet (för att leda oljan från oljebehålaren till röret där man läser av oljemängenden antar jag), den blir nog ganska känslig mot att dras åt för hårt med alla dessa hål!

En ny skruv är alla fall beställd, när jag sedan skruvar dit den med nya koppar packningar borde allt vara frid och fröjd :rock !
 

Bearwood

Medlem
Gick med
24 Oct 2003
Ort
Sandviken
Hoj
Kronreif Trunkenpolz Mattighofen 350 exc-f Sixdays -14
Var koppar packningningen tunn som en packning, eller mer som en bricka, tänkte man kunde åka till någon järnhandel och köpa en kopparbricka och sätta imellan!

Köpte nya kopparpackningar på Mekonomen, men de fanns inte i samma tjocklek som orginal vilket medförde att det blev lite mindre gäng att dra med. Det gick och blev tätt, men nästa gång får det bli orginal.
 

lowblowz

Ny medlem
Gick med
15 May 2008
Ort
stockholm
Hoj
trefemma
Hej alla SDare

Vad säger ni experter om att köpa en ny ktm supderduke R -12 för bankörning och för fina vägar? Är de la dumt att köpa nytt ? Alltid nojjig när jag köper begagnat hur de har skött hojen osv.
 

Thorssa

Storkarl
Gick med
24 Jul 2010
Ort
Sundsvall
Hoj
KTM Superduke -07 SÅLD
Min hoj läckte också där i somras, när jag försökte dra åt den så gick skruven av! Kul med all olja på trottoaren utanför porten!
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Det finns oftast äldre modeller med 0 mil på mätaren som är billigare. Vill du specifikt ha "riktiga" R-modellen så är det årsmodell 08-11 som gäller (när det kommer till motorn).

Hej alla SDare

Vad säger ni experter om att köpa en ny ktm supderduke R -12 för bankörning och för fina vägar? Är de la dumt att köpa nytt ? Alltid nojjig när jag köper begagnat hur de har skött hojen osv.
 

Bandy

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2012
Ort
Eskilstuna
Hoj
KTM superduke R
Min hoj läckte också där i somras, när jag försökte dra åt den så gick skruven av! Kul med all olja på trottoaren utanför porten!
Samma för mig, fast jag hade tömt hojen på olja innan som tur va!
Men skiten läcker fortfarande trots att jag fixat nya packningar och skruv:confused:!
När jag tittade närmre såg jag att själva slangen där man läser av oljemängden är sprucken, antagligen slangen som är boven i dramat denna gg!

Blir så trött när saker krånglar:mad:
 
Last edited:

kimbadar

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2009
Ort
Enköping
Hoj
Superdjuke
Hej alla!

Har en superduke 05 och har 16 drev fram, och original 38 bak!
Men nu när jag rensade garaget lite såg jag att jag har ett 42 drev liggandes som aldrig blev monterat!, Någon som kör/kört med den drevningen 16/42, lär väl vara skapligt bakhjulsvänlig? =) " måste ju lära mig"
 

MaCa

Innehavare av en Hertig av Mattighofen
Gick med
11 May 2005
Ort
Västerås
Hoj
690 Duke R -10, Husaberg FE350 -13
Har försökt med 16-42 jag med men kedjan var för kort. Saknades någon mm...
 

MaCa

Innehavare av en Hertig av Mattighofen
Gick med
11 May 2005
Ort
Västerås
Hoj
690 Duke R -10, Husaberg FE350 -13
Jajjemen, vände distanserna men det räckte inte ändå. Kedjan var väl för fräsch...
 

kimbadar

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2009
Ort
Enköping
Hoj
Superdjuke
Jajjemen, vände distanserna men det räckte inte ändå. Kedjan var väl för fräsch...

Jo kan tyvärr vara så! Min går på iallafall! Dock så har jag ju 16 i fram och orginal på 05:an är som jag förstår det 17 så där vinner man ju liite grann! Får återkomma om det är värt det, får du satsa på ett nytt drivpaket!
 

Word

åskådare
Gick med
9 Oct 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia RSB1000FACTORY 08, KTM Superduke 05
Vart får man tag på en 16taggare fram till ett bra pris? (Göteborg, Ebay eller övriga WWW funkar)
 

djulle

Medlem
Gick med
1 May 2012
Ort
Västra Skåne
Hoj
KTM Superduke R
Samma för mig, fast jag hade tömt hojen på olja innan som tur va!
Men skiten läcker fortfarande trots att jag fixat nya packningar och skruv:confused:!
När jag tittade närmre såg jag att själva slangen där man läser av oljemängden är sprucken, antagligen slangen som är boven i dramat denna gg!

Blir så trött när saker krånglar:mad:

Såg att jag har samma läckage på min. Slangen är sprucken där sen går över nippeln fast min är sprucken både uppe och nere. Tyckte väl hojen "drack" ovanligt mycket olja samt att den blev skitig. Fick beställt prylar idag i alla fall.
 

Bandy

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2012
Ort
Eskilstuna
Hoj
KTM superduke R
Såg att jag har samma läckage på min. Slangen är sprucken där sen går över nippeln fast min är sprucken både uppe och nere. Tyckte väl hojen "drack" ovanligt mycket olja samt att den blev skitig. Fick beställt prylar idag i alla fall.
Fick slangen idag, efter att jag bytt ut den trasiga slangen har det äntligen slutat läcka :yoparty
 

djulle

Medlem
Gick med
1 May 2012
Ort
Västra Skåne
Hoj
KTM Superduke R
Haha, så rätt :lol



Över till något annat.
Är det någon som vet om Mad Doctor skylthållare - "Bakrensningskit" hos Britalianracing passar superduke? Jag skickade en fråga till de men de vågade inte lova då de inte visste. Finns alternativen KTM Duke 690 2007-2010 och KTM SMT/SM/SMR 990 med eftermarknads avgassystem.
 
Last edited:

Bearwood

Medlem
Gick med
24 Oct 2003
Ort
Sandviken
Hoj
Kronreif Trunkenpolz Mattighofen 350 exc-f Sixdays -14
Tjena folks.
Letar kraschpuckar till pärlan, dock lite sent ute. :huvet Men nu ska nya grejjer skruvas dit och då ska man väl även se till att få på puckar innan man gör en till fadäs tänkte jag. 24mx har puckar från Lightech och jag tänkte höra om någon har erfarenhet av de eller kanske har tips på annat märke. Tänkte ev köpa KTM´s orginaltillbehörs hjulpuckar, men vet ej vad för rampuckar man ska satsa på.

Jag orkar inte beställa från annat land och riskera att vänta till nästa säsong innan lev. Så gärna tips på bra svensk firma att handla från.

Tack på förhand / Björnen i skogen
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Har precis testat en av mina Lightech puckar:huvet
Kan bara säga att den räddade ram och sving och dyra delar, rekommenderas...

MEN, puckar kan göra massor av skada ifall de hugger och får hojen att tumla så det är lite av en chansning att ha dem...


Tjena folks.
Letar kraschpuckar till pärlan, dock lite sent ute. :huvet Men nu ska nya grejjer skruvas dit och då ska man väl även se till att få på puckar innan man gör en till fadäs tänkte jag. 24mx har puckar från Lightech och jag tänkte höra om någon har erfarenhet av de eller kanske har tips på annat märke. Tänkte ev köpa KTM´s orginaltillbehörs hjulpuckar, men vet ej vad för rampuckar man ska satsa på.

Jag orkar inte beställa från annat land och riskera att vänta till nästa säsong innan lev. Så gärna tips på bra svensk firma att handla från.

Tack på förhand / Björnen i skogen
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top