Superduke-tråden

rasmussen

Guest
HJÄLP - Fan, då fick jag problem med batteriet igen.

Kort, igår körde jag en vända - efter att ha bytt till ett helt nytt batteri - och efter cirka 30-45 minuter laddades batteriet helt ur och cykeln dog. Jag fick, under 2,5 h, putta hem cykeln. Den har stått på laddning hela natten och nu när jag skulle ut och köra visade laddaren att den underhållsladdade, och pigtailen var på grön. Efter 5 minuters körning blev pigtailen röd och batterilampan tändes.

Vad i helvete är problemet? Cykeln är ju typ ny. Blir tokig på detta skit.

EDIT: Så här står det i servicehandboken s. 13:
The red warning lamp will light up if the voltage in the on-board electrics drops below 10 volts. Kör till närmaste KTM shop och få skiten undersökt.

Har du redig kontakt till batteriet?

Mät spänningen med motorn igång, ska väl ligga på en 14v..läste det igår när det strulade för mig.
 

DempanDanius

Ny medlem
Gick med
22 May 2010
Ort
HBG
Hoj
SuperDuke -09
Någon som har byggt om en gammal R modell med enkelt sits till 2 sits? Vad tror ni generellt vad som behövs för att göra detta förutom att köpa en nya sadel. Funderar nämligen på att köpa en fin -07:a R, men mycket fint blingbling osv, fast vill kunna ta med sambon på några turer dessutom i sommar. Tacksam för svar.
 

Skåneligan

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2008
Ort
I bussen
Hoj
CBR 1000 -08
Funderar på att göra något åt nummerplåt och blinkers på min SDR med ackra pipor.

Någon som har något tips på var man hittar bra ombyggnader???
 

rasmussen

Guest
Vad har ni betalat för eran 1500-mils service? Johans MC ville ha nästan 7900:-, om ventilerna behövde shimsas om så blev det dyrare..
 

MaCa

Innehavare av en Hertig av Mattighofen
Gick med
11 May 2005
Ort
Västerås
Hoj
690 Duke R -10, Husaberg FE350 -13
Vad har ni betalat för eran 1500-mils service? Johans MC ville ha nästan 7900:-, om ventilerna behövde shimsas om så blev det dyrare..

Runt 5k är nog det billigaste jag sett och själv fått betala. Det var på Din MC och de kommer aldrig få skruva mer på min hoj. Kanske hade jag otur, kanske inte. Närmare 8k låter dyrt, vad ingår i material, olja o filter/luftfilter är ju inte gratis? Kolla vad som ingår och hur länge de tänker skruva med hojen och känn efter om det låter rimligt. Har för mig jag sett lista med riktlinjepriser, då omkring 5k för 1500-servicen, från Jonte Engdahl på www.
 

frefeh

Två cylindrar är fler än en..
Gick med
31 Oct 2003
Ort
Stockholm/Haninge
Hoj
KTM 350 EXC -12
Någon som har byggt om en gammal R modell med enkelt sits till 2 sits? Vad tror ni generellt vad som behövs för att göra detta förutom att köpa en nya sadel. Funderar nämligen på att köpa en fin -07:a R, men mycket fint blingbling osv, fast vill kunna ta med sambon på några turer dessutom i sommar. Tacksam för svar.

Vet att Henrik byggde på med sadelskumm på sin R å satte dit pinnar!
Bläddra två tre år bakåt i tråden så finns de bilder eller PM:a honom.
 
Last edited:

Lynxlynx

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Superduke 990
Tjääna boys, var idag och kikade på två st SDs, och tänkte be om lite köpråd. Den ena, en 09a, såg extremt fin ut, sprillans däck, nybesad och nyservad. 1000 mil. Lagd stillastående en gång, vilket gjort att det finns två märken på högerkåporna men ingenting allvarligt. Oljan var dock lite låg, kan det vara något mer allvarligt eller är det förhoppningsvis bara en påfyllning som behövs? I vilket fall, akrasystem, lite fälgstripes, miniblinkers och annat - 80K, dock tycker jag det är lite väl högt.

Den andra, en -10a. Ser välbehållen ut, bra ägare (ni vet vibben man får), 780 mil, FMF Apex-slipon. Dock är däcken helt slut, liten scratch på ena kåpan från högtryckstvätt. Utgångspris: 79K.

Vad tror ni? Hur skulle ni tänka och gå vidare i köptankar? Om vi tar alternativ nummer två, så sa pappan att den antagligen ska ha en service vid 1000 mil, vad går den på? Däckbyte, vad kostar det? Bakdäcket är ju inte direkt smalt på en hertig :yoparty

Tack på förhand, och hojta gärna till om ni har/vet om någon annan orange superduke årsmodell -07 och framåt :)

// L
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Om vi fortsätter på frågan vad det kostar att göra en 1500-mil service, och lägger till vilka verkstäder som är bra, alternativt man kanske bör undvika? För min del så skulle jag gärna vilja veta hur verkstäderna är runtom stockholm/uppsala/västerås osv.
 

hyland

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2011
Ort
Östersund
Hoj
S1000rr -10
Oljan måste kollas när motor är varm.
Service 750 mil, oljebyte i stort sett.
Service 1500 mil dyr pga ventilkoll, kolla några inlägg ovanför.
Däck 180, SD går hårt åt däcken bara så du vet, i övrigt är det väl magkänsla å skick. Min magkänsla fladdrar när farsan står å gissar serviceintervaller !





Tjääna boys, var idag och kikade på två st SDs, och tänkte be om lite köpråd. Den ena, en 09a, såg extremt fin ut, sprillans däck, nybesad och nyservad. 1000 mil. Lagd stillastående en gång, vilket gjort att det finns två märken på högerkåporna men ingenting allvarligt. Oljan var dock lite låg, kan det vara något mer allvarligt eller är det förhoppningsvis bara en påfyllning som behövs? I vilket fall, akrasystem, lite fälgstripes, miniblinkers och annat - 80K, dock tycker jag det är lite väl högt.

Den andra, en -10a. Ser välbehållen ut, bra ägare (ni vet vibben man får), 780 mil, FMF Apex-slipon. Dock är däcken helt slut, liten scratch på ena kåpan från högtryckstvätt. Utgångspris: 79K.

Vad tror ni? Hur skulle ni tänka och gå vidare i köptankar? Om vi tar alternativ nummer två, så sa pappan att den antagligen ska ha en service vid 1000 mil, vad går den på? Däckbyte, vad kostar det? Bakdäcket är ju inte direkt smalt på en hertig :yoparty

Tack på förhand, och hojta gärna till om ni har/vet om någon annan orange superduke årsmodell -07 och framåt :)

// L
 

Ludingo

Medlem
Gick med
17 Mar 2012
Ort
Stockholm
Hoj
KTM Superduke -07
Om vi fortsätter på frågan vad det kostar att göra en 1500-mil service, och lägger till vilka verkstäder som är bra, alternativt man kanske bör undvika? För min del så skulle jag gärna vilja veta hur verkstäderna är runtom stockholm/uppsala/västerås osv.


Jag hade min 07a inne på 1500mils service i höstas på Din mc i Sollentuna och fick betala någonstans mellan 5-6000 vill jag minnas.

Är mycket nöjd med jobbet och tyckte det kändes som de hade bra koll på de sysslade med, tog 1 dag.

Så förutom att det var svindyrt är jag nöjd.
 

MaCa

Innehavare av en Hertig av Mattighofen
Gick med
11 May 2005
Ort
Västerås
Hoj
690 Duke R -10, Husaberg FE350 -13
Jag hade min 07a inne på 1500mils service i höstas på Din mc i Sollentuna och fick betala någonstans mellan 5-6000 vill jag minnas.

Är mycket nöjd med jobbet och tyckte det kändes som de hade bra koll på de sysslade med, tog 1 dag.

Så förutom att det var svindyrt är jag nöjd.

Din MC är kalas att prata med men de skruvade bort sig rejält på min hoj. Servicen var dyr mycket tack att de tog 200 kr/l för olja från fat :p

Funbike i Västerås är annars att rek. Ragnar är Mr KTM, svår att få tag i men kalas att ha att göra med!
 

Ludingo

Medlem
Gick med
17 Mar 2012
Ort
Stockholm
Hoj
KTM Superduke -07
Din MC är kalas att prata med men de skruvade bort sig rejält på min hoj. Servicen var dyr mycket tack att de tog 200 kr/l för olja från fat :p

Funbike i Västerås är annars att rek. Ragnar är Mr KTM, svår att få tag i men kalas att ha att göra med!


Okej, trist! Vad var det som hände?

Jo har hört väldigt mycket gott om Ragnar!

Ja helvete, kollade mitt kvitto nu och min service gick på 6758kr, inte mellan 5000-6000 som jag hade för mig. Och precis som du sa, bara oljan gick på närmare 1000kr.. Arbetet landade på 4250kr.

Smakar det så kostar det :va
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Hutlöst!!! :näsblod Polarn å jag köpte 20l SBK Racingolja för 1500:- på Swedol. Räcker till 2 byten var.
Oljefilterkit kostar runt 300:-
Likaså byte av broms- och kopplingsvätska är ju inte så dyrt.
Försök gör det mesta själv eller be ngn om hjälp. Allt för att dra ned kostnaderna.. roligare å lägga pengarna på bandagar.
 

Lynxlynx

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Superduke 990
Tjääna boys, var idag och kikade på två st SDs, och tänkte be om lite köpråd. Den ena, en 09a, såg extremt fin ut, sprillans däck, nybesad och nyservad. 1000 mil. Lagd stillastående en gång, vilket gjort att det finns två märken på högerkåporna men ingenting allvarligt. Oljan var dock lite låg, kan det vara något mer allvarligt eller är det förhoppningsvis bara en påfyllning som behövs? I vilket fall, akrasystem, lite fälgstripes, miniblinkers och annat - 80K, dock tycker jag det är lite väl högt.

// L

Uppdatering, jag får den för 75. Vad tror ni? Det enda som gnager mig är att den har ganska många ägare men det är pga helårsförsäkringar och liknande. Ska jag slå till?
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Uppdatering, jag får den för 75. Vad tror ni? Det enda som gnager mig är att den har ganska många ägare men det är pga helårsförsäkringar och liknande. Ska jag slå till?
Skit i hur många ägare... Ser den ut att va i bra skick och du tycker den är värd kosingen så slå till.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Uppdatering, jag får den för 75. Vad tror ni? Det enda som gnager mig är att den har ganska många ägare men det är pga helårsförsäkringar och liknande. Ska jag slå till?

Upplevelsen du får för 75K är priceless. :fakta En superduke ska inte köpas för ekonomins skull anyway. Då kan du ju lägga pengarna på ett samlarobjekt istället. Typ frimärke.
 

rasmussen

Guest
Oljan måste kollas när motor är varm.
Service 750 mil, oljebyte i stort sett.
Service 1500 mil dyr pga ventilkoll, kolla några inlägg ovanför.
Däck 180, SD går hårt åt däcken bara så du vet, i övrigt är det väl magkänsla å skick. Min magkänsla fladdrar när farsan står å gissar serviceintervaller !

Dessutom drar många cirka 2dl/100mil. Jag upplever iaf att det har blivit något bättre nu när man har kört några mil.

Däcken slits jävligt fort, mycket sitter säkert i handen men det är svårt att låta bli :tungan Jag lämnade in mitt bakhjul för däckbyte igår. Ett pilot road för 1300:-..Går att fixa för någon hundralapp billigare om man orkar krabba. Tror dom tog 950:- på dackonline för samma däck. Men så tillkommer kostnader för bytet med. I slutänden så blir det kanske 200kr billigare och en massa spilld tid. Hoppas man klarar sig med däck säsongen ut!

Edit: 600mil kom jag på det förra däcket, iofs var det knappt 2mm kvar. Besiktning på tisdag och fint väder nu. Så jag tog det säkra.....
 
Last edited:
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs VM-kva...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top