Superduke-tråden

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Går det att besiktiga med acra slipon och db killers eller låter det för vackert för besiktningsmannen? Och hur är det på bana?

Beror på vilken version av Acra. Om det är den versionen med EC-intyg (som kostar mer såklart...) så betyder det att hojen är typad i Europa med Acrapipor. Sitter det då dB-killer (och katalysatorinsaterna, men det kollar de inte) så kan de inte neka dig på besiktningen, åtminstone inte vad det gäller Helfordonsgodkännandet :)

Pönan

Medlem
Gick med
27 Jun 2007
Hoj
Drömhojen
Jag besiktade med Leo vince i somras, dom sa inget. Men det var en ung besiktningsman... Åkte glidare själv. Samma sak med bana, jag åker med insatser utan problem.

Olika från stad till stad. jag fick inte igenom min med Leo + dB-killers.:crash

Hmm så man skulle kunna chansa? Fast det kanske inte är så svårt att kasta på original inför besiktningen?

Bike i Trollhättan? Såg en orange som stod där för ett par veckor sen. Vad fick du ge?

Stämmer nog! Fick ge 63000kr för den, då var den nyservad med 1500mil service och ett nytt Dunlop roadsmart bak och 6 månaders garanti. Fick även ett presentkort på 3000kr och 15% på allt jag köpte i samband. Så handlade hjälm, lås, handskar och ett pinlock till tjejens hjälm. Tror jag gjort en bra deal :)

Beror på vilken version av Acra. Om det är den versionen med EC-intyg (som kostar mer såklart...) så betyder det att hojen är typad i Europa med Acrapipor. Sitter det då dB-killer (och katalysatorinsaterna, men det kollar de inte) så kan de inte neka dig på besiktningen, åtminstone inte vad det gäller Helfordonsgodkännandet :)

Sitter standard acrat på, alltså inte evo. Står inget om EC-intyg på deras powerparts sida..

För övrigt måste det finnas ett E-märke på backspeglarna? Sitter på några som inte är original.

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Hmm så man skulle kunna chansa? Fast det kanske inte är så svårt att kasta på original inför besiktningen?

Stämmer nog! Fick ge 63000kr för den, då var den nyservad med 1500mil service och ett nytt Dunlop roadsmart bak och 6 månaders garanti. Fick även ett presentkort på 3000kr och 15% på allt jag köpte i samband. Så handlade hjälm, lås, handskar och ett pinlock till tjejens hjälm. Tror jag gjort en bra deal :)

Sitter standard acrat på, alltså inte evo. Står inget om EC-intyg på deras powerparts sida..

För övrigt måste det finnas ett E-märke på backspeglarna? Sitter på några som inte är original.

Dom runda kan inte få ec intyg på -07 och frammåt då det inte sitter katt i dom. (rätta mig om jag har fel).
Bara sätta i db.killers och hålla tummarna på snäll besikningsman/kvinna :)

Jag har ett ec intyg till mina Evo utan kattar. Dock så är det för års 05-06 :p
Tar med mig det ifall att när jag ska besiktiga. Går den inte igenom så får jag väl fula mig med att linda dbkillersarna eller försöka köpa ett orginalsystem.

Ludingo

Medlem
Gick med
17 Mar 2012
Hoj
KTM Superduke -07
Acra med db-killers i var inga problem för mig när jag bessade för ett år sedan:tummenupp

Var också osäker innan men valde att chansa vilket som sagt gick hem:banana

Pönan

Medlem
Gick med
27 Jun 2007
Hoj
Drömhojen
Dom runda kan inte få ec intyg på -07 och frammåt då det inte sitter katt i dom. (rätta mig om jag har fel).
Bara sätta i db.killers och hålla tummarna på snäll besikningsman/kvinna :)

Jag har ett ec intyg till mina Evo utan kattar. Dock så är det för års 05-06 :p
Tar med mig det ifall att när jag ska besiktiga. Går den inte igenom så får jag väl fula mig med att linda dbkillersarna eller försöka köpa ett orginalsystem.

Hmm spännande! Den skall dock inte besiktigas fören i sommar :) Får se om jag vågar chansa ;)

Acra med db-killers i var inga problem för mig när jag bessade för ett år sedan:tummenupp

Var också osäker innan men valde att chansa vilket som sagt gick hem:banana

Låter ju lovande! :D

Lynxlynx

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2011
Hoj
Superduke 990
God morgon, nu har årets jakt på ny hoj börjat och jag är väl mer eller mindre inställd på en SD. Vet ni någon som säljer eller om ni själva går i tankarna PMa gärna mig. Stockholm, runt 50k i budget, enkel att göra affärer med och inget tjafs (från min sida alltså) :)

Edit: Jag är ute efter 07 och senare.

Last edited:

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
God morgon, nu har årets jakt på ny hoj börjat och jag är väl mer eller mindre inställd på en SD. Vet ni någon som säljer eller om ni själva går i tankarna PMa gärna mig. Stockholm, runt 50k i budget, enkel att göra affärer med och inget tjafs (från min sida alltså) :)

Edit: Jag är ute efter 07 och senare.
en 07:a eller nyare kan bli svår att hitta under 55k nu när det e början av säsongen.

Denna skulle jag satsa på..
http://www.blocket.se/jamtland/KTM_superduke_990_52321063.htm?ca=11&w=3

Finns en 07:a för 59k i gbg-området
http://www.blocket.se/goteborg/KTM_990_Superduke__Acrapovic_Evo__Nyservad_52235437.htm?ca=11&w=3

F0xx

Båda hjulen i backen!
Gick med
29 Apr 2007
Hoj
2007 Yamaha R6
Eller så köper du min och byter framlykta så har du en 07a till utseendet. ?

Lynxlynx

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2011
Hoj
Superduke 990
en 07:a eller nyare kan bli svår att hitta under 55k nu när det e början av säsongen.

Denna skulle jag satsa på..
http://www.blocket.se/jamtland/KTM_superduke_990_52321063.htm?ca=11&w=3

Finns en 07:a för 59k i gbg-området
http://www.blocket.se/goteborg/KTM_990_Superduke__Acrapovic_Evo__Nyservad_52235437.htm?ca=11&w=3

Jag är inte stenhård på att den ska kosta 50 loppor, för rätt hoj kan jag gå upp lite. Vill dock inte hamna över 59. 10an ser onekligen intressant ut. Dessutom har den legat sedan i slutet av februari, någon som hänger här inne? *smider planer*

YKM

Braaaaap
Gick med
13 Oct 2008
Hoj
KTM SuperDuke 990 R
I'm back!!! Efter 11 månader utan SuperDuke kunde jag inte hålla mig längre och köpte en R till! :yoparty:yoparty:yoparty Nu ska här pimpas lite till, sen ses vi på vägarna! :tummenupp
SDR_No2_small.jpg

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2010
Hoj
Ingen...
Hej på er, jag har haft 2st 950 Supermoto innan och då jag testade dem så provkörde jag även 990-modellerna med insprutning i samma veva. Men jag verkligen avskydde det kraftiga av och påslaget i dem. Förgasaren i 950 var mycket mjukare och behagligare på detta, framförallt när man ska leka på bakhjulet mm. Jag testade även en 990 superduke (osäker på årsmodell) men det var samma jobbiga på och avslag.

Så nu undrar jag, är på och avslaget likadant på alla årsmodeller på superduken?
Kan man åtgärda det ifall det finns på alla?

F0xx

Båda hjulen i backen!
Gick med
29 Apr 2007
Hoj
2007 Yamaha R6
Hej på er, jag har haft 2st 950 Supermoto innan och då jag testade dem så provkörde jag även 990-modellerna med insprutning i samma veva. Men jag verkligen avskydde det kraftiga av och påslaget i dem. Förgasaren i 950 var mycket mjukare och behagligare på detta, framförallt när man ska leka på bakhjulet mm. Jag testade även en 990 superduke (osäker på årsmodell) men det var samma jobbiga på och avslag.

Så nu undrar jag, är på och avslaget likadant på alla årsmodeller på superduken?
Kan man åtgärda det ifall det finns på alla?

Jag upplever alla superdukes som på och av när det gäller motorbromsen när man slår av på gasen. Men ryckigheten på låga varv blev mkt bättre när jag plockade bort lambdasensorer och lappade om.

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Hoj
KTM SD990
Nu behöver jag inte smyga runt och vara avundsjuk på er längre!

Idag hämtades en Superduke 990 -2007

Vilken jävla hoj! :yoparty

Sampppaa

Medlem
Gick med
4 Mar 2012
Hoj
Superduke - 09
Hämtade idag en orange - 09:a med pc5, acra och lite annat smått och gott :yoparty. Hårigaste hojen jag kört hittills! Bara ljudet ger ju vem som ståfräs. :tuttar

Ni som bytt skylthållare, var har ni köpt dessa? Och finns det några budgetvänligare alternativ till ktm:s egna styrdämpare?:gnissla

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Hoj
KTM SD990
image.jpg

Här är nyförvärvet!
Akrapovic
Mappad
SAS bortplockad
Övre spjället bortplockat
BMC luftfilter
RC8 insugstrattar

Sen lite annat krimskrams som ni ser :tummenupp

goma

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2013
Hoj
Triumph Tiger XC, Suzuki GSXR 750, 1953 Monark Blue Arrow, Tuono V4R
Verkar vara bra efterfrågan på ur SuperDuke, kanske blev nya 1290 för bra med all elektronik. Vart tog personligheten vägen?
Jag trivs i alla fall med min -08 det blev en ny hoj med rottweiler insug och fimpade second valve.
Funderar nu på att bygga ett enkel slip on. Förstår inte varför SuperDuke envisas med dubbla burkar, finns en del vikt att spara och en ljuddämpare bör klara volymen avgaser från 1000cc. Rören gör ändå en 2-1-2 så varför inte stanna vid 2-1?
Har en V&H ljuddämpare till gixer 1000 liggande. Längd ca 500mm och inner diameter ca 64mm.
Någon som har erfarenhet av enkel burk på SD?

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras