Superduke-tråden

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Fan va gött! :banana
Dock tror jag originalfilter sitter kvar om man kan se det på boxen? Eller ja, nåt annat insatsfilter kan ju sitta i dock.
Sugen på annat filter och använda tuneecu
En fågel viskade i mitt öra att det finns en herre i Thn som har en sådan kabel, inte långt ifrån Vara ;)

Tack! Är nöjd som fan! Har ett nytt drivpaket liggandes med 16T framdrev, får se om det blir så kul som folk säger :)

Du får skruva upp luftboxen för att kolla om det sitter ett annat filter i. Javisst, jag skulle kunna hjälpa till med programmering.

Själv har jag inte provat med 16t så kan inte uttala mig :(

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Tjenis!
Köp ett sas removal kit på ebay så får du allt du behöver så att du slipper gå in och ändra i tune ecu sålänge. Dvs ett motstånd, plugg till luftfilterboxen och själva sasplattorna. Lite meck, men det blir mer cleant runt motorn och något bättre körbarhet.

Tycker du också kan ta bort de övre spjällen (2nd flies) när du är där och rotar. Det minskar motorbromsningen och det hårda avslaget när du släpper på gasen vid hårt pådrag. Samt ger något rappare gasrespons. Räcker att bara skruva loss de 2 skruvarna och ta bort spjällen. Men bättre är om man tar bort armar, kablar motorer ja rubbet. Men då måste du ha ett motstånd till eller bocka ur dom i tune ecu. Samt plugga hålen som blir i trottelhusen. (Jag har bara tagit bort spjällen).

Sen så tycker jag att du ska köpa dig en tune ecu kabel samtidigt som eventuellt luftfilter eller motohooligan/rottweiler box och lägga in en lämplig mapp för ännu bättre körbarhet och lite mer klipp i motorn. Samt slipons såklart om du inte redan har det på.

Tack för svaret.
Jag har beställt ett kit med plattor, motstånd och plugg till luftboxen precis som du rekommenderar. Då är jag på rätt väg än så länge. Borde få prylarna i veckan.

Ska kika på spjällen också, som du säger är det väl lika bra att plocka bort dem när jag ändå håller på.

En Tuneecu-kabel står på inköpslistan, ska även börja kika efter nytt filter. Akra-burkar sitter redan på, så den dyraste biten slipper jag åtminstone. :tummenupp

(Givetvis fick jag precis svar i andra tråden också. :rolleyes:)

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Hoj
Trampcykel...
Monterat yoshi rören idag! Vilket trevligt ljud det blev! :-D
Jäkla pillande å få dom att sitta helt bra och identiskt. Hjälper väl inte att dom är begagnade då heller. :)
Sen är röven städad av nån tidigare ägare. Något som såklart gjorde att både blinkers och reg skylt inte går dit för rören. För högt upp. :p
Någon som har nån bra skylthållare där skylten inte hamnar så högt upp?
För inte kan det va tänkt att man ska få in skylten mellan burkarna? Isf måste jag isär med dom säkert 5cm. Känns otänkbart?
Men ljudet... ojoj.:-D

Barbagnu

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2012
Hoj
Yamaha R6 -02
från 2007 har SD 16t framdrev. Det var 05-06 som hade 17t

Konstigt. På alla sidor jag har kollat på drivpaket så står det att standard för min hoj (SD -07) har 17t original, så fick ändra beställningen till 16t.
Dock så märkte jag när jag bytte igår att det satt 16t på redan.

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Hoj
Trampcykel...
Ingen som har svar på om det kan va skadligt å köra med slip on monterat utan mapp och utan db-killers? :)

F0xx

Båda hjulen i backen!
Gick med
29 Apr 2007
Hoj
2007 Yamaha R6
Ingen som har svar på om det kan va skadligt å köra med slip on monterat utan mapp och utan db-killers? :)

Jag har kört så ett tag... Min hoj är hel fortfarande ;) det ska inte vara några problem... Tidigare hojar jag har haft har inte varit mappade för slipon och det har gått alldeles utmärkt.

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Hoj
Trampcykel...
Jag har kört så ett tag... Min hoj är hel fortfarande ;) det ska inte vara några problem... Tidigare hojar jag har haft har inte varit mappade för slipon och det har gått alldeles utmärkt.

Haha låter ju bra det. Har db killers i nu. Men känns lite tråkigt. :p

Är ju inte en 2T motor så lär ju inte dö dirECKt av mager blandning.

Last edited:

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Hoj
SD 1290
Då var gamla hojen såld och jakten på en ny har startat:banana

Ingen som har en -07 eller nyare, max 1200mil och Acrapovics ovalare dämpare på som vill sälja?

djulle

Medlem
Gick med
1 May 2012
Hoj
KTM Superduke R
Konstigt. På alla sidor jag har kollat på drivpaket så står det att standard för min hoj (SD -07) har 17t original, så fick ändra beställningen till 16t.
Dock så märkte jag när jag bytte igår att det satt 16t på redan.

Jo, alla färdiga kit till SD är 17t så man får mixtra till lite själv.
Kör du orignal bak (38)?

Barbagnu

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2012
Hoj
Yamaha R6 -02
Jo, alla färdiga kit till SD är 17t så man får mixtra till lite själv.
Kör du orignal bak (38)?
Ofan, det är ju lite dumt. Nu när jag tänker efter så tror jag knappt att man skulle få plats med en 17t drev..
Japp, 38 i bak. Skulle man gått upp i storlek i bak istället då? Ville ju drevat ner lite för att få den ännu busigare, vilket jag trodde jag gjorde med 16t drevet :3freak

djulle

Medlem
Gick med
1 May 2012
Hoj
KTM Superduke R
Ofan, det är ju lite dumt. Nu när jag tänker efter så tror jag knappt att man skulle få plats med en 17t drev..
Japp, 38 i bak. Skulle man gått upp i storlek i bak istället då? Ville ju drevat ner lite för att få den ännu busigare, vilket jag trodde jag gjorde med 16t drevet :3freak

Jag körde med 16/42, kanske 43. Jag körde princip bara gata och hade maxhastighet på ca230km/h med den utväxlingen. De som kör bana har jag förstått körde med 16/40, inte alla men de jag talat med.
Jag klarade inte av att köra med 38, kändes "trött", hehe.

Barbagnu

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2012
Hoj
Yamaha R6 -02
Jag körde med 16/42, kanske 43. Jag körde princip bara gata och hade maxhastighet på ca230km/h med den utväxlingen. De som kör bana har jag förstått körde med 16/40, inte alla men de jag talat med.
Jag klarade inte av att köra med 38, kändes "trött", hehe.
Jaså så många kuggar upp. Har hittat 41t för bra pris, borde la göra nåt iallafall :) Kan inte slänga på för stort heller nu när kedjan är kapad för 16/38 + lite marginal givetvis :)

monzza

Medlem
Gick med
23 Aug 2005
Hoj
Letar
Har idag monterat på mitt acra slipon som jag kom över på blocket förra veckan, fy satan vilket gutt ljud men kvarteret lär väl bli lagom glada när man åker till jobbet vid 5 på morgonen :D
Så nu blir det till å skaffa kabel och mappa om, ingen som har en över som de vill bli av med?

1wheeldrive

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2010
Hoj
2007 KTM 990 Superduke
Min pärla är skadad! :gråta Stannade till utanför systemet (i parkeringsficka) i lördags och skulle bara springa in och handla lite snabbt. Kommer ut 10 minuter senare sitter det en lapp i låset till tanklocket med ett namn och telefonnummer på, går runt till vänstersidan och ser då att vänster styrände, fästena till fotpinnen (i ramen), kopplingshandtaget är trasiga och sidokåpan/tankkåpan är repiga :gråta

Jag ringde upp numret som stod på lappen och tjejen som svarade vart jättetrevlig, visade sig att hon hade stått på parkeringen mitt över vägen och hade sen backat för långt när hon skulle ut.
Skadeanmälan skrevs på kvällen och idag är den inskickad, borde inte vara några bekymmer att få hojen vidgjord kostnadsfritt. Men ändå, det svider i hjärtat att se sin älskling skadad :tummenner

Hur som helst, jag är i alla fall glad att personen som körde på den va ärlig och åtminstone lämnade en lapp med (rätt) telefonnummer och inte bara körde där ifrån i hopp om att ingen skulle se det eller bry sig om det.

Ludingo

Medlem
Gick med
17 Mar 2012
Hoj
KTM Superduke -07
Jaså så många kuggar upp. Har hittat 41t för bra pris, borde la göra nåt iallafall :) Kan inte slänga på för stort heller nu när kedjan är kapad för 16/38 + lite marginal givetvis :)

När jag för en tid sedan skulle dreva om duken så fick jag tips om att man kan vända på klacken, alltså stålbiten längst bak där du spänner kedjan, ena sidan har ju en klack fram, medan den andra är plan:D

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring