Superduke-tråden

Gabbet

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2015
Hoj
2008, KTM 990 Superduke
Hejsan,

Har lite strul med kopplingen. Har inte hunnit pilla med det än men tänkte kolla om någon annan haft samma problem.

Handtaget åker inte ut allra längst ut vilket gör att kopplingen slirar. Hur löser man detta? Kan man smörja upp "kulan" som trycks in/åker ut vid koppling?

Drar jag ut handtaget allra längst ut verkar allt fungera men så kan man ju inte åka runt.

Är inte original handtagen som sitter på men har inte sett några uppenbara tecken på att dem är problemet.

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Är inte original handtagen som sitter på men har inte sett några uppenbara tecken på att dem är problemet.
Inga uppenbara tecken förutom att det inte går tillbaka som det ska menar du? Går handtaget lätt, så det bara inte är för hårt åtdraget i fästbulten?

Gabbet

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2015
Hoj
2008, KTM 990 Superduke
Inga uppenbara tecken förutom att det inte går tillbaka som det ska menar du? Går handtaget lätt, så det bara inte är för hårt åtdraget i fästbulten?
Nej, precis. Inget skav eller liknande någonstans på handtaget. Ska springa iväg till hojen om ett par timmar och pröva lossa på fästbulten! Att kopplingen skulle vara trög är inget jag reagerat på.

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Går det inte tillbaka helt ligger det ju nära till hands misstänka att det inte är riktigt rätt grepp annars.

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Hoj
KTM SD990
Dags för oljebyte! Olja inköpt, men jag fastnade lite när jag skulle klicka hem filter.

Vad är det jag egentligen ska ha? Har fått för mig att jag ska ha två filter (aldrig bytt på eller ägt hoj med sump tidigare)...

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Hoj
Trampcykel...
Dags för oljebyte! Olja inköpt, men jag fastnade lite när jag skulle klicka hem filter.

Vad är det jag egentligen ska ha? Har fått för mig att jag ska ha två filter (aldrig bytt på eller ägt hoj med sump tidigare)...

Jag bytte då 1st insatsfilter. Sen är det 2st "grovfilter" som man bara rengör själv, är som en metallnät bara, tänk tesil. Ena är som en fingerborg och sitter längt ner i oljetanken (slangen du öppnar för att tömma tanken har jag för mig det var) sen har du ett platt i botten av motorn. Framgår tydligt om du har nån handbok? =)

Lite tips för att slippa känna dig som en idiot (som jag)
1. Håll till där det absolut inte blåser, du ska öppna på en jävla massa ställen, blir olja överallt så fort det blåser lite.
2. Det går mer än 2L i tanken, en glassburk räcker inte.............
3. Iom att man öppnar på egentligen 3 ställen, tank, filter, grovfilter (sitter motsatt sida filtret) så bör du ha flera byttor, eller en stor jäkel. Egentligen bör du ha en du kan hålla upp emot tanken när du ska tömma den, men som sagt, över 2L....

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Hoj
KTM SD990
Jag bytte då 1st insatsfilter. Sen är det 2st "grovfilter" som man bara rengör själv, är som en metallnät bara, tänk tesil. Ena är som en fingerborg och sitter längt ner i oljetanken (slangen du öppnar för att tömma tanken har jag för mig det var) sen har du ett platt i botten av motorn. Framgår tydligt om du har nån handbok? =)

Lite tips för att slippa känna dig som en idiot (som jag)
1. Håll till där det absolut inte blåser, du ska öppna på en jävla massa ställen, blir olja överallt så fort det blåser lite.
2. Det går mer än 2L i tanken, en glassburk räcker inte.............
3. Iom att man öppnar på egentligen 3 ställen, tank, filter, grovfilter (sitter motsatt sida filtret) så bör du ha flera byttor, eller en stor jäkel. Egentligen bör du ha en du kan hålla upp emot tanken när du ska tömma den, men som sagt, över 2L....

Tack, skitbra tips! :Bugar

Buddah

Speedster #46
Gick med
17 Jul 2009
Hoj
2006 KTM Superduke 1982 Yamaha XS400 1981 Yamaha SR 250
Tack, skitbra tips! :Bugar

Som sagt bra tips. Tänk på att verkligen tömma tanken fram med oljepluggen innan du tar bort oljeslangen och filtret, blir alltid lite olja som rinner där oxå men ju mindre desto bättre (mindre kladd) Har en tratt med en trädgårdsslang när jag tömmer tanken så slipper man slabba ner vid batteriet.

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Hoj
Trampcykel...
Som sagt bra tips. Tänk på att verkligen tömma tanken fram med oljepluggen innan du tar bort oljeslangen och filtret, blir alltid lite olja som rinner där oxå men ju mindre desto bättre (mindre kladd) Har en tratt med en trädgårdsslang när jag tömmer tanken så slipper man slabba ner vid batteriet.
Sant det du säger att det är en separat tömning plugg och att filtret satt i slangen bakom. Kom inte ihåg om de va separat plugg lr inte. :)

De där men tratt å slang va smart! Hinner det ta undan då? Trädgårdsslang känns klent? Lr har du stor tratt?
Jag höll ju som sagt en bigpack glassförpackning emot. Gick skit. Lr ja det var ju typ 2.1L i tanken lr nå sånt såklart. Tur det var utomhus.*host**host*

Buddah

Speedster #46
Gick med
17 Jul 2009
Hoj
2006 KTM Superduke 1982 Yamaha XS400 1981 Yamaha SR 250
Jodå en stor tratt och helst en trädgårdsslang modell tjock men det har funkat med vanlig så länge tratten är stor nog :tummenupp Typ en sånhär funkar ju oxå

22579221-origpic-686b6e.jpg

Gick med
14 Sep 2005
Hoj
Honda VTR1000 SP-1 2001
Okej. Får byta tillbaka till original annars och pröva med dom. Tack!

Kolla så du även knackat ur och flyttat bussningen från originalhandtaget till ditt eftermarknadshandtag. Annars kan det gå snett och då kärvar klumpen som ska passa in i bakre sidan. Missade det själv nämligen...

Gabbet

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2015
Hoj
2008, KTM 990 Superduke
Kolla så du även knackat ur och flyttat bussningen från originalhandtaget till ditt eftermarknadshandtag. Annars kan det gå snett och då kärvar klumpen som ska passa in i bakre sidan. Missade det själv nämligen...
Handtagen satt på vid köp, så jag får hoppas att förra ägaren gjort rätt. Fick med originalhandtagen och det är just bara handtagen, ingen bussning kvar där :)

Det finns ingen risk med att plocka isär det hela och kanske smörja upp om man ska göra det? Skulle vart på det där idag, men har inte hunnit.

Gabbet

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2015
Hoj
2008, KTM 990 Superduke
Sprang och kollade. Här är handtagen. Verkar sitta en bussning kvar på vad jag, enligt ritningar, tyder är bromshandtaget?

uploadfromtaptalk1428623393207.jpg

Spiido

Medlem
Gick med
19 Jun 2012
Hoj
En jättesnabb
Det är drygt att byta olja på SD`n, kolla gärna in på Superduke.net, dom har en fin guide med bilder osv, dra alla bultarna med rätt moment sedan, inte kul om det börja läka på nått av dom 3 ställena som du måste lossa, kan bli lite halkigt under färd :D

Bara jag som är pissed att dom höjt priset på filterkittet med typ 20-30% spänn till i år? Jäkla utsugarfasoner KTM!

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
Sprang och kollade. Här är handtagen. Verkar sitta en bussning kvar på vad jag, enligt ritningar, tyder är bromshandtaget?

View attachment 418186

Den bussningen på kopplingshandtaget skall sitta på ditt ny handtag. Bara att knacka ur, men var försiktig för det sitter en fjäder i originalhandtaget som lätt försvinner om du bara bankar på. Den behövs troligtvis inte till ditt nya men är ju bra att spara.

Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...