Supermono-rörhög, eller: -Hur fäster man framhjulet till bakhjulet?

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Jag har ingen erfarenhet av al-stakar, så jag är för dum för en sån "dum" fråga! De flesta applikationer jag hört talas om är annars inom dragracingen, och där byts de också hyfsat ofta. Den stake vi talar om här är aluminium armerad med kolfiber, en sk Metal Matrix Composite. Hur detta påverkar flytgränsen vet jag inte, men utvecklingen går ju ständigt framåt!
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Om man inte har nåt fiffigt valsverktyg att göra en svulst med, så får man svetsa.

Lämna en liten rak stump, så man kan sätta den i svarven.

Voila!
 

Bifogat

  • uploadfromtaptalk1414617857504.jpg
    uploadfromtaptalk1414617857504.jpg
    744.1 KB · Visningar: 253
  • uploadfromtaptalk1414617940002.jpg
    uploadfromtaptalk1414617940002.jpg
    952.6 KB · Visningar: 273

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Jag trodde att jag kunde svarva cylinderfodret i två uppspänningar, men då blev inte flänsen helt i vinkel och lika tjock. Som tur var hade jag 0,04mm marginal, så det gick att rätta till! Det krävdes dock en stor axel att trä fodret på. Har man inte jobb, så skaffar man sig!
 

Bifogat

  • uploadfromtaptalk1415337532780.jpg
    uploadfromtaptalk1415337532780.jpg
    671.4 KB · Visningar: 248

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Det blir parallellkopplade kylare den här gången! Fixat ett "byxrör" som fördelning till vänster, resp höger kylare. Hoppas att det flödar hyfsat lika i kylarna? Högre effektivitet och lägre difftryck var de fördelar som övervägde.
 

Bifogat

  • uploadfromtaptalk1415559434297.jpg
    uploadfromtaptalk1415559434297.jpg
    703 KB · Visningar: 211

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Vänster styre vred sig under racet på Linköping. Jag misstänkte såklart att mitt klantarsle till mekaniker (personlighetsklyvning är inte bara dåligt) hade dragit åt bultarna för dåligt. Närmare studier verkar fria honom från vidare misstanke. Alla vurporna tar väl så småningom ut sin rätt...
 

Bifogat

  • uploadfromtaptalk1417259062103.jpg
    uploadfromtaptalk1417259062103.jpg
    715.5 KB · Visningar: 367

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1100 -93
Egentillverkade eller köpta? för är de köpta så har du ju alltid någon mer att skylla på :D
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Den spruckna har fabbo Honda gjort. Den hela, på höger sida har fabbo Clementz gjort... ☺
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Oljesystemet har varit i princip orört hittills, så det var hög tid att trimma tryckbegränsningsventilen! Från 1 bar till 1,5 ungefär med ett 3mm tjockt shims.
 

Bifogat

  • uploadfromtaptalk1417372700485.jpg
    uploadfromtaptalk1417372700485.jpg
    1.6 MB · Visningar: 206

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
När kolv/cylinder skar (utan att sätta sig) så blockerades oljesilen och då kom ej oljan fram dit den skulle. Som en följd av det gick tryckarna och kamloberna ner sig. Dessutom blev det vissa skador i loppen för tryckarna. Kammarna är fixade och nya tryckare (dia 32mm istf 31mm) är på väg. Fräsmäster Mossberg har nu borrat upp hålen för tryckarna samt kortat styrningarna något, eftersom ventiltätningarna fick stryk av knasterna. Maxlyftet är 13mm på insug och 12mm på avgas.
 

Bifogat

  • uploadfromtaptalk1419670017195.jpg
    uploadfromtaptalk1419670017195.jpg
    1,007.1 KB · Visningar: 237

moddlaren

Guest
Stiligt fabbo clemens:)
skälv är jag ilsk posten har slarvat bort mitt bigg bore foder med tillhörande kolv:gnissla:huvet
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
När kolv/cylinder skar (utan att sätta sig) så blockerades oljesilen och då kom ej oljan fram dit den skulle. Som en följd av det gick tryckarna och kamloberna ner sig. Dessutom blev det vissa skador i loppen för tryckarna. Kammarna är fixade och nya tryckare (dia 32mm istf 31mm) är på väg. Fräsmäster Mossberg har nu borrat upp hålen för tryckarna samt kortat styrningarna något, eftersom ventiltätningarna fick stryk av knasterna. Maxlyftet är 13mm på insug och 12mm på avgas.

Brutala lyft för en stånka!! Du måste bromsa den så vi får höra hästarna för jag tror den ger en hel del Nordsvenska hk :tummenupp

Ang oljepump trimningen så lät de bra fast 1,5bar är inte högt tryck. Jag vet Mx komposite rek stum kula dvs allt tryck pumpen kunde ge om man satt dit deras glidlagrade stake på Husaberg. Jag blev förvånad över hur högt tryck oljepumpen gav på min xr650 på tomg ca 2 bar!!! Den är helt rullagrad rakt igenom förutom släplyftare mot kam. Jag mätte för att få reda på om oljetrycket räckte till turbosmörj. Jag har däremot för mig den inte gav mer på högre varv för då gav nog fjädern med sig i oljepumpens tryckreglering.

Därav jag tycker 1 bar va lågt på org Husa och 1,5 bar är inte högt heller så du kan spänna den mer om du känner för det. Jag tror dock inte man har så mycket mer nytta av 1 vs 2 bars tryck på en rullagrad moppe motor/packboxart tar ingen skada vad jag vet om man höjer till 2 bar eller stummar kulan som Mx komposites rek. Honda xr650 går över 10000 mil utan problem och den har 2 bars tryck.
 

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
Har du bytt sving? En fröjd att följa ditt kunskap i detta bygge, inlägg och videos.
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Har du bytt sving? En fröjd att följa ditt kunskap i detta bygge, inlägg och videos.
Tack, Goffe! Bromsningen är gjord innan jag knåpade ihop den nya ramen och svingen, då motorn fortfarande var på 644cc och satt i ett Honda RS2250-chassie. Sen dess är "ingenting sig likt"! :D

Vafan har jag missar den bromsningen!! De va ju stenbra siffor och register!
Du får väl kika in på min youtube-kanal, så du inte missat några tokerier! Nu ska ju bromsbänkssiffror alltid tas med en nypa salt, men den lät argare än tidigare! Registret var jag dock inte så nöjd med eftersom svackan vid 7000-7500rpm är precis där man behöver skjuts ut ur kurvorna. Jag har gjort två olika avgassystem sen dess och i somras kändes den lite starkare just där.

Bra med oljetryckssiffror att jämföra med! Tack för det!
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Kan du räkna upp lite motordata på nuvarande motor för jag kommer inte ihåg allt jag läst om den (senildement)

En plastning modell tumbling i insug skulle kunna hjälpa draget från tomg och förbi 7000v. Jag plastar alltid om insug så soppablandningen kastas tvärs igenom ventilerna roterande neröver i cylindern. Det ger väldigt bra drag ut ur kurvor från låga varv och mellanreg och inget tapp på högvarv snarare mer hk även där ber på hur mycket man lägger igen insuget.
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Kan du räkna upp lite motordata på nuvarande motor för jag kommer inte ihåg allt jag läst om den (senildement)

En plastning modell tumbling i insug skulle kunna hjälpa draget från tomg och förbi 7000v. Jag plastar alltid om insug så soppablandningen kastas tvärs igenom ventilerna roterande neröver i cylindern. Det ger väldigt bra drag ut ur kurvor från låga varv och mellanreg och inget tapp på högvarv snarare mer hk även där ber på hur mycket man lägger igen insuget.
Jaha...
Borr 104mm
Slag 80mm
Vevstake 145mm
Insugsventiler 41mm
Avgasventiler 33mm
Maxlyft IN 13mm
Maxlyft EX 12mm
Duration IN ca 256 grader vid 0,050"
Duration EX några grader mindre än IN
Geometriskt komp.förhållande ca 13,5:1
Bränsle blyfri 98-100 oktan (handelssoppa)
Spjällhus från Ducati 1198 likaså spridare (490 cc per minut)
Insugslängd finjusterat i bänk (ca 250-260mm)

Insugsportningen är helt avsedd för tumble, också med en vinkel mellan IN- och EX-ventilerna på ca 20-21 grader. Bänkningen var med 100mm borr, 82mm slag och 135mm stake och ett annat avgassystem som tyvärr var avstämt för 9000rpm och inte 7000-7500rpm... Det är det nu!

Saknar du någon info?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jaha...
Borr 104mm
Slag 80mm
Vevstake 145mm
Insugsventiler 41mm
Avgasventiler 33mm
Maxlyft IN 13mm
Maxlyft EX 12mm
Duration IN ca 256 grader vid 0,050"
Duration EX några grader mindre än IN
Geometriskt komp.förhållande ca 13,5:1
Bränsle blyfri 98-100 oktan (handelssoppa)
Spjällhus från Ducati 1198 likaså spridare (490 cc per minut)
Insugslängd finjusterat i bänk (ca 250-260mm)

Insugsportningen är helt avsedd för tumble, också med en vinkel mellan IN- och EX-ventilerna på ca 20-21 grader. Bänkningen var med 100mm borr, 82mm slag och 135mm stake och ett annat avgassystem som tyvärr var avstämt för 9000rpm och inte 7000-7500rpm... Det är det nu!

Saknar du någon info?

Tackar för infon det är mycket värt att få reda på vad som krävs för att nå så höga effekter utan turbo.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top