Supermono-rörhög, eller: -Hur fäster man framhjulet till bakhjulet?

Rewinder

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2010
Ort
flyinge
Hoj
Aprilia RSV mille -98
Hello igen, tittar in i tråden lite då o då för att betrakta progressen:Bugar Så, det här med att du lägger ut en gammal bänkning, ska man se det som en teaser till en ny bänkning med den nybyggda motorn? Väntar isåfall otåligt / Daniel
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Hello igen, tittar in i tråden lite då o då för att betrakta progressen:Bugar Så, det här med att du lägger ut en gammal bänkning, ska man se det som en teaser till en ny bänkning med den nybyggda motorn? Väntar isåfall otåligt / Daniel
Hej Daniel! Jag tänker att om jag lägger ut en hyfsad bänkning INNAN jag gjort flera förbättringar så tänker alla att: -Wow, nu måste den ju vara ännu vassare! På så vis håller jag mystiken vid liv!

Min bänkarmäster har ju tappat stinget och skruvar bara ihop motorer åt Koenigsegg numera... Det hade varit bra att köra i samma bänk för att kunna jämföra ev förändring... Men först provstart!
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Nya tryckare kom med bud idag! Supertech levererar! Dessa passar till Mitsubishi Evo X. Hoppas det inte blir nån allergisk reaktion...
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Nya tryckare kom med bud idag! Supertech levererar! Dessa passar till Mitsubishi Evo X. Hoppas det inte blir nån allergisk reaktion...

Är de gjorda i unobtanium och belagda med diamond slick coating så att både vikt och friktion upphävs?:banana
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Hej Daniel! Jag tänker att om jag lägger ut en hyfsad bänkning INNAN jag gjort flera förbättringar så tänker alla att: -Wow, nu måste den ju vara ännu vassare! På så vis håller jag mystiken vid liv!

Min bänkarmäster har ju tappat stinget och skruvar bara ihop motorer åt Koenigsegg numera... Det hade varit bra att köra i samma bänk för att kunna jämföra ev förändring... Men först provstart!

Ha, då har vi samma bänkarmäster :rolleyes: Jag har nog passerat 100 repor där för länge sedan :D
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Även om jag nu lagt dryga 70 arbetstimmar på att knacka rosten från ramen under racebussen (nu epoxigrund), så står det inte helt still i den roliga delen av verkstan.

Jag har beställt 2 nya foder från Westwood, för jag litar inte helt på mitt eget materialval. Vi har en dialog med JE Pistons för att klura ut om det verkligen endast var kolvspelet som orsakade det senaste haveriet. Kolvarna behöver också bli 0,6mm högre för att klämspalten ska bli rätt (bättre klipp och eliminering av knackningen).

När jag köpte gaffeln var hållarna till bromsoken skeva. Det hade den tidigare stjärnmekanikern kompenserat genom att lägga snedslipade brickor mellan hållaren och gaffeln... Meh hallå?! Så jag CADade av dem rätt upp och ned och fick fräst till nya hållare i 7075.

Efter någon tid började bromshandtaget ta allt längre in efter, säg halva träningspasset eller racet. Det är j*kligt störande att helt plötsligt behöva använda hela våfflan istället för två fingrar! Det trasslar till körningen och kostar både nöje och placeringar. Så jag började forska. Jag bytte bromsvätska till NASA-herre-jösses-kvalitet, luftade som besatt, bytte belägg, bytte tätningarna i oken, bytte slangar, provade tre olika pumpar men efter en tid återkom problemen oavsett. Så upptäckte min gode vän Allan på SBS att mina belägg inte låg hel perfekt på skivorna. En liten hörna stack utanför skivan. Det gjorde att när skivan slitit några tiondelar på beläggen, gjorde skivans termiska expansion att beläggen trycktes isär lite. Därför blev slaget i bromshandtaget längre med värme på skivorna! Att jag inte lagt märke till det tidigare! :näsblod

Nåväl, det är bara till att tillverka nya hållare. Det skulle visa sig var en viss utmaning i det också, eftersom jag inte har relationsmåtten på oket (fästhålen i förhållande till belägget. Jag CAD:ar hålbilden, maskinmäster borrar dem och jag testar. Nu på det tredje försöket börjar det likna nåt!
 

Bifogat

  • Caliper brackets.jpg
    Caliper brackets.jpg
    48.8 KB · Visningar: 286
Last edited:

Ursus

Ordförande
Gick med
15 Nov 2009
Ort
Upplands Väsby
Hoj
Gilera Piuma, VOR 503, Ducati 750 F1 -85 Glömde; Tigcraft-BMW Supermonoracer
Om du hade köpt en vattenskärmaskin som jag sa så hade allt detta varit mycket enklare! :)
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Om du hade köpt en vattenskärmaskin som jag sa så hade allt detta varit mycket enklare! :)
Helt avgjort! Du är så klok! Jag gör det nu! Eller kan man trimma högtryckstvätten och spänna fast den på koordinatbordet?
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Ikväll har jag haft lite diskussion med JE Pistons som ledde till en beställning av 2 nya kolvar. Huvudsakliga förändringen är att de blir 0,6mm högre på "squish"-ytan för att få till 1,0-1,1mm. Nu är det 1,5-1,6mm så den spikar ibland på max förbränningstryck. Sen har jag CAD:at nya hållare till bromsoken. Ett tag funderade jag på hur snyggt det vore med moderna radialmonterade ok, vilket i tankarna ledde till ny gaffel, skivor, kronor och så tillbaka till de här bromsokshållarna... Men jag kan ju alltid gravera in något för att nära min latenta narcissism...

Hållare bromsok 2015.jpg
 

asfalt svarvare

pain in the ass
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
push montana 3c
bara så där, "knacksensor"- hur skulle det funka att inkorporera?, men iofs, med annan klämyta så kommer du ju tillrätta med problemet ändå:) (dock med ökad belastning totalt sett??)
dina ok hållare skulle jag gladeligen sälja nån av ungarna för.....gravera in DR_C, utan att skämmas!!- lite vardags narcissism är där ingen som dött av!!:hihi

//jj
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
bara så där, "knacksensor"- hur skulle det funka att inkorporera?, men iofs, med annan klämyta så kommer du ju tillrätta med problemet ändå:) (dock med ökad belastning totalt sett??)
dina ok hållare skulle jag gladeligen sälja nån av ungarna för.....gravera in DR_C, utan att skämmas!!- lite vardags narcissism är där ingen som dött av!!:hihi

//jj

Jodå, Megasquirt har stöd för knackningssensor, men jag vete tusan om jag vill "klydda till det" ytterligare...

Det står faktiskt Dr_C på toppen också :D:

DOHC-topp3 assembly5.jpg
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
1mm klämspalt är ett dösäkert mått,,jag har faktiskt kört 0,75mm på xr650 och 13-1 i kompförhållande på 98okt ingen spikning. De gick utan islag underligt nog men jag var orolig. Jag tänkte som så att HD trimmare kan köra 0,75 på 100mm borr så kan jag köra 0,75 på 100mm. Original klämspalt på Honda xr650r är ovanligt tighta 0,9mm men då är toppvarvtalet bara 8250varv!
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Behovet av spalt beror på mer än borret. Varvtal, slaglängd, vevstakslängd och vevaxelns styvhet spelar också roll för hur långt upp kolven kan komma. Ev spikning beror också på mer än bara spaltens höjd och hastigheten på flamfronten, men vid runt 1,5-2,5mm får man oftast in precis lagom mycket brännbar gas i spalten, som sen dessutom inte lyckas ta sig ut förrän trycket byggts upp till antändning. Jag körde 1,0mm på en Yamaha TT600 med 102mm borr och 84mm slag. En gång satte jag ihop den med 0,9mm och då blev det kontakt! Jag har kört Husaberg med 1,0mm squish, 100mm borr, 80/82mm slag, 135mm stake, 98-oktanig handelsbensin och 14,5:1 i geometriskt kompressionsförhållande... utan spikning! Värdelöst högt komp, men det gick!
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Nu börjar prylarna dyka upp! Foder från Westwood Liners.
uploadfromtaptalk1426933111495.jpg
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Vad fick du pynta för fodret? Är det en färdig dimension eller har du själv specificerat?
Ca 2000 kr för ett stålfoder foder som är svarvat till 104,0 mm borrning. Honing till avsett kolvspel kvarstår (kolvar är under transport). Fodret är tillverkat efter min ritning.

Ventilerna är Ferrea blanks (in 41mm, ex 33mm, 6mm skaft), PAC special bee-hive fjädrar och egentillverkade retainers av 2541, OEM knaster och fjäderbrickor, tryckarna är från Mitsubishi Evo-X. Ingetdera återfinns i ICA's sortiment...


uploadfromtaptalk1427041471385.jpg
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Ca 2000 kr för ett stålfoder foder som är svarvat till 104,0 mm borrning. Honing till avsett kolvspel kvarstår (kolvar är under transport). Fodret är tillverkat efter min ritning.

Ventilerna är Ferrea blanks (in 41mm, ex 33mm, 6mm skaft), PAC special bee-hive fjädrar och egentillverkade retainers av 2541, OEM knaster och fjäderbrickor, tryckarna är från Mitsubishi Evo-X. Ingetdera återfinns i ICA's sortiment...


View attachment 417507

41 mm, yikes! Gillar lättningen/avsmalningen längst ner på ventilskaftet. Det är racing!
Knastren och fjäderbrickan är bra nog för att matcha resten av komponenterna alltså? :hihi
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
41 mm, yikes! Gillar lättningen/avsmalningen längst ner på ventilskaftet. Det är racing!
Knastren och fjäderbrickan är bra nog för att matcha resten av komponenterna alltså? :hihi
Ventiltallriken har jag också svarvat ur (konkav), för att få ner vikten ytterligare. Bara så ni inte tror att jag fuskar!
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top