Det där med att flytta fästpunkter på svingen.. Du har väl pulverlackat hela rörhistorien, så det blev
1. slipa rent lokalt
2. svetsa nytt och
3... måla om med sprayburk??? För du renblästrade väl inte hela svingen?
Och lika för motorfästena?
1. Ja
2. Ja. Kapade bort öronen så att jag skulle kunna återanvända dem. Jag hade inte mer CrMo-plåt hemma, och det är inte helt lätt att jaga fram under helgen.
3. Det fick bli lite grundfärg på, så länge. Ser för dj*vligt ut, men det här är en "krigsreparation". Hela svingen ska lackas om i vinter.
Nu är stötdämparen skickad till Fredde Watz och han har beställt reservdelar. Allt kommer förhoppningsvis till honom redan i morgon. Jag har beställt långa M8 (12.9), till de främre motorfästena och nya ledlager till länkaget. Det ser förhoppningsfullt ut!
Jag borrade upp hålen i ramen för de främre motorbultarna från 8 till 10mm. Jag har tillverkat 10mm långa PU-hylsor som jag stoppar in i stålhylsorna i ramen. Sen tänkte jag dra längre bultar rakt igenom, och låta dem komprimera PU-hylsorna så att de spänner åt mellan bultar och ram. Då får motorn möjlighet att röra sig 1mm upp och 1mm ner. Jag antar att vibrationerna på 30kg motor inte är av större amplitud än så, i de högre frekvenser som är skadliga på stålmaterials utmattningspåkänning. Ska bli ytterligt intressant att se vilken effekt detta ger, om PU-mtrl ger lagom "fjädring", om PU-mtrl håller och om bultarna håller för denna böjning!