Supermono-rörhög, eller: -Hur fäster man framhjulet till bakhjulet?

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Japp. Har kontakt med Hans Erkenfjord och utbyter tankar ibland.

Skickat från min sk smartphone med pilligt tangentbord och irriterande spellcheck.

Vet du hur många timmar dessa Ktm motorer håller med 90 hk i crosscart och vad är svagaste länken i motorerna?
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Vet du hur många timmar dessa Ktm motorer håller med 90 hk i crosscart och vad är svagaste länken i motorerna?
Jag kan bara spekulera. Kontakta dem!

Skickat från min sk smartphone med pilligt tangentbord och irriterande spellcheck.
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
CNC-magikern Mossberg har gjort det igen!

20160908_181408.jpg
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Eftersom fjädern i bakstöten vibrerar rejält, så realiserade jag en idé jag och några av er nämnt. Jag svarvade till en plasthylsa med presspassning över dämpcylindern och spelpassning mot fjädern. Det ska förhoppningsvis minska de största amplituderna på fjädern.

20161001_111700.jpg
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Heavy Metal!
Här ligger en liten stump för en lusentapp! Det är väl dags att testa en ombalansering av veven...

1bb8b9687cad4c56ab696903bf0fb692.jpg


Skickat från min sk smartphone med pilligt tangentbord och irriterande spellcheck.
 

torch

Medlem
Gick med
7 Aug 2008
Ort
Oskarshamn
Hoj
Aprilia SXV 550, Honda GB500 -89, Cagiva Mito goes Caprilia 553 Snello
Tung sten!:hihi

Vad var det du körde för balansfaktor nu sist, och vad ska du ändra till?
Något kritiskt varvtal som ska flyttas? Månne så långt ifrån bakfjäderns egenfrekvens i förspännt tillstånd som möjligt? :tungan
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Tung sten!:hihi

Vad var det du körde för balansfaktor nu sist, och vad ska du ändra till?
Något kritiskt varvtal som ska flyttas? Månne så långt ifrån bakfjäderns egenfrekvens i förspännt tillstånd som möjligt? :tungan
Jag körde med 0,62 och det hade jag tänkt fortsätta med. MEN, jag balanserade om vevaxeln enbart genom att addera vikt utanpå den ena skinkan. Jag misstänker att det orsakat en asymmetri som ger en "wobblande" effekt. Jag tänkte kapa bort den tillagda klumpen och istället borra hål i skinkorna och peta i wolfram-koppar i båda. We'll see...
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Såg att supermonohojar nu får vara med på MCHK-r banträffar.
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Idag fräste vi hål i vevaxelskinkorna för wolfram-koppar inläggen. För inte allt för många år sen var det omöjligt att fräsa i härdat stålmaterial...

f52c4ecf905fbd5603de53ce699ea19b.jpg


Skickat från min sk smartphone med pilligt tangentbord och irriterande spellcheck.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Det var en jävla tjock tig elektrod du raggat tag i vad är det för skär som klarar härdat stål för övrigt? Såna vill man ju få fatt i..
 

Triumph-Jocke

Medlem
Gick med
6 Feb 2014
Ort
Hagfors
Hoj
2010, Triumph Speed Triple
Det var en jävla tjock tig elektrod du raggat tag i vad är det för skär som klarar härdat stål för övrigt? Såna vill man ju få fatt i..

Det finns en uppsjö av olika solida hårsmetallfräsar att fräsa med i härdat stål.
Finns vissa som klarar ca 68 hrc...
Fast det är ju inget man.gärna betalar med den egna plånboken.

Wolframkoppar brukar vi använda på jobbet till att göra elektroder som används i våra sänkgnist-maskiner.
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Jo, så jag tejpade som tusan runt storänden och dammsög medan jag lindade upp det.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jag gjorde presis så på min strokade yamarotax vev. Yz250 strokad från 68 till 75,3mm. Dessutom vägde wössner kolven på 82 mm borr betydligt mer än original yz 250 på 68mm borr 330 gram tyngre blev veven totalt 18 wolfram stumpar på 12,4mm diameter..

Men det verkar funka bra.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Det finns en uppsjö av olika solida hårsmetallfräsar att fräsa med i härdat stål.
Finns vissa som klarar ca 68 hrc...
Fast det är ju inget man.gärna betalar med den egna plånboken.

Wolframkoppar brukar vi använda på jobbet till att göra elektroder som används i våra sänkgnist-maskiner.
Nikel förstod inte det där med prisfrågan.. ????
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Jag är väl lite arbetsskadad då jag bara går in på kontoret och pekar på vad jag vill ha och så kommer det degen efter. :tungan
Lucky bastard, jag får knappt en fungerande svets eller rätt tillsatsmaterial
Behövde fräsa ner lite stellit till slitytor på hobbybasis häromsistens och hade lite svårt att hitta skär som bet, så undrade mest vilka man skulle leta efter.. men har ju bortskämda maskinister hyfsat nära
 
Last edited:
Nyheter
Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

Top