Supermono-rörhög, eller: -Hur fäster man framhjulet till bakhjulet?

Japp. Har kontakt med Hans Erkenfjord och utbyter tankar ibland.

Skickat från min sk smartphone med pilligt tangentbord och irriterande spellcheck.

Vet du hur många timmar dessa Ktm motorer håller med 90 hk i crosscart och vad är svagaste länken i motorerna?
 
Eftersom fjädern i bakstöten vibrerar rejält, så realiserade jag en idé jag och några av er nämnt. Jag svarvade till en plasthylsa med presspassning över dämpcylindern och spelpassning mot fjädern. Det ska förhoppningsvis minska de största amplituderna på fjädern.

20161001_111700.jpg
 
Heavy Metal!
Här ligger en liten stump för en lusentapp! Det är väl dags att testa en ombalansering av veven...

1bb8b9687cad4c56ab696903bf0fb692.jpg


Skickat från min sk smartphone med pilligt tangentbord och irriterande spellcheck.
 
Tung sten!:hihi

Vad var det du körde för balansfaktor nu sist, och vad ska du ändra till?
Något kritiskt varvtal som ska flyttas? Månne så långt ifrån bakfjäderns egenfrekvens i förspännt tillstånd som möjligt? :tungan
 
Tung sten!:hihi

Vad var det du körde för balansfaktor nu sist, och vad ska du ändra till?
Något kritiskt varvtal som ska flyttas? Månne så långt ifrån bakfjäderns egenfrekvens i förspännt tillstånd som möjligt? :tungan
Jag körde med 0,62 och det hade jag tänkt fortsätta med. MEN, jag balanserade om vevaxeln enbart genom att addera vikt utanpå den ena skinkan. Jag misstänker att det orsakat en asymmetri som ger en "wobblande" effekt. Jag tänkte kapa bort den tillagda klumpen och istället borra hål i skinkorna och peta i wolfram-koppar i båda. We'll see...
 
Idag fräste vi hål i vevaxelskinkorna för wolfram-koppar inläggen. För inte allt för många år sen var det omöjligt att fräsa i härdat stålmaterial...

f52c4ecf905fbd5603de53ce699ea19b.jpg


Skickat från min sk smartphone med pilligt tangentbord och irriterande spellcheck.
 
Det var en jävla tjock tig elektrod du raggat tag i vad är det för skär som klarar härdat stål för övrigt? Såna vill man ju få fatt i..
 
Det var en jävla tjock tig elektrod du raggat tag i vad är det för skär som klarar härdat stål för övrigt? Såna vill man ju få fatt i..

Det finns en uppsjö av olika solida hårsmetallfräsar att fräsa med i härdat stål.
Finns vissa som klarar ca 68 hrc...
Fast det är ju inget man.gärna betalar med den egna plånboken.

Wolframkoppar brukar vi använda på jobbet till att göra elektroder som används i våra sänkgnist-maskiner.
 
Jag gjorde presis så på min strokade yamarotax vev. Yz250 strokad från 68 till 75,3mm. Dessutom vägde wössner kolven på 82 mm borr betydligt mer än original yz 250 på 68mm borr 330 gram tyngre blev veven totalt 18 wolfram stumpar på 12,4mm diameter..

Men det verkar funka bra.
 
Det finns en uppsjö av olika solida hårsmetallfräsar att fräsa med i härdat stål.
Finns vissa som klarar ca 68 hrc...
Fast det är ju inget man.gärna betalar med den egna plånboken.

Wolframkoppar brukar vi använda på jobbet till att göra elektroder som används i våra sänkgnist-maskiner.
Nikel förstod inte det där med prisfrågan.. ????
 
Jag är väl lite arbetsskadad då jag bara går in på kontoret och pekar på vad jag vill ha och så kommer det degen efter. :tungan
Lucky bastard, jag får knappt en fungerande svets eller rätt tillsatsmaterial
Behövde fräsa ner lite stellit till slitytor på hobbybasis häromsistens och hade lite svårt att hitta skär som bet, så undrade mest vilka man skulle leta efter.. men har ju bortskämda maskinister hyfsat nära
 
Last edited:
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top