Supermono-rörhög, eller: -Hur fäster man framhjulet till bakhjulet?

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Det ser trevligt ut!
En bekant till mig, Tomas, har gjort en W9 motor. Den är också ganska sexig. Det är nog bara bultarna som är köpta. Fräsarbetet har min kontakt gjort. Tomas konsultar motorutveckling åt Königsegg.
e117678a3a2d5161eba2b29b10918560.jpg


Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

Något liknande vw,s w10 som han skapat:tummenupp sjukt avanserat att konstruera en sådan historia för att ha i vardags rummet:tummenupp
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Oooo, det känns trevligt att pyssla ihop vevhushalvorna med nya lager överallt!
629bfb273983d93a867e776e5cdc0a45.jpg


Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Ni vet när man köper nya delar till hojen och ivrigt sprätter upp paketet. Det gamla junket åker av i en fart och det nya skruvas fast. Allt bara passar och sen kan man efter 2 minuter sitta 2 timmar och beundra miraklet!

Just så ... är det inte här!

Men det blir bra!

Det är för övrigt inte bara Königsegg som har sin logga på varenda pryl de tillverkat.

Var förresten på bilsalongen i Geneve förra veckan och träffade en ny Jesko och en lite äldre! Jadå, det är OK att vara avundsjuk!
5f679e0b2752c92bd51d282743fd7f13.jpg
64feeadefd1f6d31e8057da04a0da4c3.jpg
2abd2821452b28821744a6a2693162f1.jpg


Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
 
Last edited:

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Det tar sig! Det tog en faslig tid att få till axialspelet på veven och shimsa in balansaxelns axiella position.
72fa739170877e1d8ff156bf197e05b3.jpg


Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Tro att åtminstone ventilerna skulle klarat haveriet med balansaxeln - NAIVT
Ha extra "blanks" hemma - ERFARET

Köra std-cykel? Gäsp...

"God friktion är halva kärleken"
ae3cd344febaf2ee6dbeefdb58492899.jpg


Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Riktigt så illa såg inte mina titan ventiler ut efter att ha kyst kolven pga för små urtag i kolven men ett par tusen rök ju ändå:D
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Tack vare extra blanks, svarv, profilstål till knasterspåret, en hederlig gammal ventilslip och en shimssats, så är monteringen på G!
10fdf9e1343fb36d0417dc320f0c1f3e.jpg


Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Vilket stiligt förbränningsrum! Gissar att det är special DrC fullt ut?
Jo, tack till Topplocksverkstan! Vinkeln mellan insugs- och avgasventilerna hade dock inte behövt vara så liten. Jag fick skapa lite förbränningsvolym i kolven också, för att komma ner till 13,5:1.

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
 
Last edited:

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hedemora
Hoj
2 röda och en gul
Jag är mer imponerad att du får/fick till det radiella spelet... Svårjusterat i efterhand..
Det tar sig! Det tog en faslig tid att få till axialspelet på veven och shimsa in balansaxelns axiella position.
72fa739170877e1d8ff156bf197e05b3.jpg


Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Jag är mer imponerad att du får/fick till det radiella spelet... Svårjusterat i efterhand..
Det var helt och hållet fräsmästers förtjänst! Med originalritningar och mätapparat så gick det att bestämma rätt läge!

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Kamdreven sitter på konor. Det ger full justerbarhet. Denna gång tog det 22 försök (!) att få insugskammen rätt och 2 försök på avgaskammen. Kanske skulle jag tillverkat ett verktyg till detta, innan nervsammanbrottet är ett faktum? Lobecenter på insug blev 108 grader (börvärde: 107-109) och på avgas 105 grader (börvärde: 105-106,5).
fc4c2ebb073ceed2af0f3bf9e7a525c6.jpg


Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Jaha när blir det provtur på Knutan nu då? Det börjar ju sitta ihop allt mer.
Skall du göra dina egna stunts även denna gång eller hyr du in en ersättningsbar resurs?
Du är ju en av stjärnorna här på sporthoj med denna tråd!
Nu menar jag ju inte att det skull hända något tokigt igen för den här gången kommer det vara en motor som går som en klocka....visst det finns urmakare av en anledning.....
Eller ja hur tänker du göra? Blir det bänk åka istället för att vara säker på tillförlitlighet eller blir det fullgas ut ur depån?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Helvete vad vass kammarna ser ut de ser ut som de har enormt lyft men ingen durr? De vore intressant att höra durr o lyft på dem. Och hur starka fjädrar krävs för att inte få ventilflyt med dessa vassa kammar de måste ju typ va 200kg tryck på dem :D
Ang fixtur till kammarna så är de en bra ide jag mins att Audi hade har de som verktyg till sin V6a 2,6 och 2,8 på 90 talet för de satt också på konor.
 
Last edited:

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Aldrig funderar på Vernier? Har det både på kammar och magnetdrivning.
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Helvete vad vass kammarna ser ut de ser ut som de har enormt lyft men ingen durr? De vore intressant att höra durr o lyft på dem. Och hur starka fjädrar krävs för att inte få ventilflyt med dessa vassa kammar de måste ju typ va 200kg tryck på dem :D
Ang fixtur till kammarna så är de en bra ide jag mins att Audi hade har de som verktyg till sin V6a 2,6 och 2,8 på 90 talet för de satt också på konor.

E46 M3 insugskam är annars det värsta jag sett i stigning, kolla formen.

817427_x800.jpg
 

torch

Medlem
Gick med
7 Aug 2008
Ort
Oskarshamn
Hoj
Aprilia SXV 550, Honda GB500 -89, Cagiva Mito goes Caprilia 553 Snello
E46 M3 insugskam är annars det värsta jag sett i stigning, kolla formen.

Den där går ju på vipparmar. Det blir en helt annan geometri så det går inte att jämföra.


Ang doktorns kammar: Tur du har lättningshål i loberna, annars skulle du nog få en tertiär obalans...

Hejja Mats!
 
Last edited:

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Jaha när blir det provtur på Knutan nu då? Det börjar ju sitta ihop allt mer.
Skall du göra dina egna stunts även denna gång eller hyr du in en ersättningsbar resurs?
Du är ju en av stjärnorna här på sporthoj med denna tråd!
Nu menar jag ju inte att det skull hända något tokigt igen för den här gången kommer det vara en motor som går som en klocka....visst det finns urmakare av en anledning.....
Eller ja hur tänker du göra? Blir det bänk åka istället för att vara säker på tillförlitlighet eller blir det fullgas ut ur depån?
Jag tänkte spänna upp gaswiren till 4-strukna C, slå en sprint igenom gasrullen, springa igång spektaklet och sen bara hålla mig kvar! Supermono-rodeo!

Det blir förhoppningsvis lite bromsbänk först. Jag är en fegis.

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Helvete vad vass kammarna ser ut de ser ut som de har enormt lyft men ingen durr? De vore intressant att höra durr o lyft på dem. Och hur starka fjädrar krävs för att inte få ventilflyt med dessa vassa kammar de måste ju typ va 200kg tryck på dem :D
Ang fixtur till kammarna så är de en bra ide jag mins att Audi hade har de som verktyg till sin V6a 2,6 och 2,8 på 90 talet för de satt också på konor.
Så ser DOHC-kammar ut, tror jag. Jag minns inte durationerna säkert, men jag har för mig att insug har 270grader och 13mm maxlyft, avgas har knappt 260grader och 12mm maxlyft. Det ger maxeffekt vid 8700-8800rpm. Ventilfjädrarna är också spissial och har ett inspänningstryck på ca 80kg

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top