Supermono-rörhög, eller: -Hur fäster man framhjulet till bakhjulet?

DM

MC-intresserad
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Piteå
Hoj
KTM 1290 SDR -16, KTM 990 SM -08, Yamaha FZR1000 -89, 2 st Yamaha TR1 -81, Honda CB750 -75

torch

Medlem
Gick med
7 Aug 2008
Ort
Oskarshamn
Hoj
Aprilia SXV 550, Honda GB500 -89, Cagiva Mito goes Caprilia 553 Snello
Skönt att höra henne tala igen, och fantastiskt bra jobbat!
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Kul att hojen funkar igen :) Du är ett bevis på att allting går, det är bara en fråga om tid och pengar :tummenupp

Åter igen är man sjukt imponerad av din envishet att få detta att funka, tror att de flesta hade gett upp för länge sen.
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Tack för att ni gläds med mig!
Läckagen är åtgärdade och nu ska jag till en bänk för belastningsprov!
Champagne blir det först efter en lyckad trackday!

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
ee6f733e3ef99b3f16ce3c512c7b9442.gif

Jag hade hörlurar med maxvolym på visade det sig. Det ligger stigbyglar och annat och rasslar i en hög nu.

Det här var ett vårtecken som heter duga! Stay tuned for bänkåka!
 
Last edited:

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Kanon! Bakdämpen såg ju ut att vara still också!
Ja, motorn har blivit silkeslen i jämförelse!När hojen förut stått på depåstödet på tomgång, försvann den medan man vände sig om... nästan.

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Tack för att ni gläds med mig!
Läckagen är åtgärdade och nu ska jag till en bänk för belastningsprov!
Champagne blir det först efter en lyckad trackday!

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

När ska du bromsa för man måste ju sitta vid datorn from du börjat bromsa tills du skrivit här hur det gick :Bugar
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Det få bli en kort uppdatering, mitt i urpackandet. Denna gång körde jag på en rullande landsväg för bil. Balansaxelarrangemanget verkar klara uppgiften. Däremot gick förmodligen topplockspackningen (koppar). När man gasar på 750kg rullar från 3000rpm, går det tungt för en liten hoj. Förmodligen blev det övermäktigt för packningen i och med rejält förbränningstryck, så överströmningen från kylsystemet öppnade. Ömsom vin...

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Kan det kan det vara så att packningen var använd för många gånger?

Hade det gått att köra på en lägre växel för att få snabbare acceleration?
Annars tycker jag att det låter som ett bra prov, att pressa motorn lite hårdare än vad den vanligtvis görs?
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Farbror Barbro hade helt klart för sig: -Det finns inga genvägar till det perfekta ljuuuudet!

Det visade sig att detta vevhus (med omarbetade ramlagerlägen) hade ett annat avstånd mellan centrum vevaxel och packningsläget emot topplocket. Någon tiondel kortare än förra motorn. Det ledde till kolven touchade toppen, varpå kopparpackningen miste sin inspänning och kompressionen orsakade övertryck i kylsystemet. Med facit i hand skulle jag naturligtvis gjort ett lerprov och verifierat squishen! Jag är en slarver! Nu var det dessbättre inga allvarligare konsekvenser av detta, än att soten försvann på en del av kolven och att mekanikern hålls sysselsatt. I övrigt ser allt annat OK ut, inkl balansaxel och drev! Phew!
362ea314b21fb64f2af5fadf47889680.jpg
cc76089ab4ec6eb4d09e95486d6d1a08.jpg


Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
 

torch

Medlem
Gick med
7 Aug 2008
Ort
Oskarshamn
Hoj
Aprilia SXV 550, Honda GB500 -89, Cagiva Mito goes Caprilia 553 Snello
Oj, det var nära ögat. Tur att lyckan denna gången valde att stå den djärve bi.
 
Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Top