Farbror Barbro hade helt klart för sig: -Det finns inga genvägar till det perfekta ljuuuudet!
Det visade sig att detta vevhus (med omarbetade ramlagerlägen) hade ett annat avstånd mellan centrum vevaxel och packningsläget emot topplocket. Någon tiondel kortare än förra motorn. Det ledde till kolven touchade toppen, varpå kopparpackningen miste sin inspänning och kompressionen orsakade övertryck i kylsystemet. Med facit i hand skulle jag naturligtvis gjort ett lerprov och verifierat squishen! Jag är en slarver! Nu var det dessbättre inga allvarligare konsekvenser av detta, än att soten försvann på en del av kolven och att mekanikern hålls sysselsatt. I övrigt ser allt annat OK ut, inkl balansaxel och drev! Phew!
Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
Du kör samma toleranser som i gamla formel1 maskiner, man låter kolven använda toppen som mothåll vid toppvarv när vevstakarna har sträckt på sig lite under ett race