Supermono-rörhög, eller: -Hur fäster man framhjulet till bakhjulet?

Heja Dr.C! Skit att det blev tvärnit innan du ens hann inspektera fiberdrevets slitage efter första bantestet. Gött att du biter ihop och jobbar vidare på konceptet. Du är ju på god väg att trolla bort stånkans eviga förbannelse, jag önskar dej lycka till med vidareutvecklingen av balansaxelbygget! Lockar det inte lite smått med ett eget billet-vevhus i detta läget? Du har ju kunskapen att genomföra en sån manöver menar jag..? Kanske skulle gå att komma runt ett eller annat problem med vevaxelns lagring också. I vilket fall, kör på, det du gör är härligt! Mvh/Lasse
Tack för uppmuntran!
Ja, det var lite oväntat att drevet skulle gå från Yey till Ney på en minut och mindre än ett varv. Melankoliskt.
Tanken har masserats en del. Dock skulle blocket i så fall fyllas med interndelar från lite modernare och mera tillförlitliga konstruktioner som Yamaha eller KTM. Men, jag har ju ett café racer projekt att ge mig på först i höst. Hedlund-stånka i mitten.
 
Idag lyckades jag dra av primärdrevet. Eftersom tvärniten skjuvade av kilen och vred drevet 10-20 grader, så satt det kungligt fast. Men, inget som inte en avdragare och en varmluftspistol fixar med en smäll!

Det verkar tyvärr som om det högra ramlagerläget har hamrats någon tiondel längre bakåt, och ger höger ramlager (sitter i stålsäte) lite sämre förutsättningar. Suck.

89450742c8eb87d81553249ebc1f3c32.jpg

Kan du inte arborra ur lager läget och stålfodra till rätt lager storlek:va
 
Jo... men mina 20mm breda sfäriska rullager sitter redan i stålfoder på båda sidor. Dessutom med viss beräkning av grepptoleransen mellan stålfoder och vevhus för att få rätt grepptolerans mellan stålfoder och lager (vid arbetstemperatur). Sen har jag några block liggande... Inga fler genvägar! Det här bygget straffar sådant beteende direkt. Hårt och skoningslöst! ;-)

:näsblod
eb438a67d714c9f74923b36201cba01a.jpg
 
Last edited:
Ohhh du börjar om från början:yoparty. Det är respekt att inte ge upp efter detta raset:Bugar

Ja man lär sig ju efter vägen o rasen men det blir dyrt i längden enligt mina egna erfarenheter:gnissla
 
Ohhh du börjar om från början:yoparty. Det är respekt att inte ge upp efter detta raset:Bugar

Ja man lär sig ju efter vägen o rasen men det blir dyrt i längden enligt mina egna erfarenheter:gnissla
Så är det ju. Jag började med Supermono-racing 1997 och har gjort många kostsamma misstag längs vägen, som jag har lärt mig något av. Det är väl det som kallas erfarenhet. Jag tror att jag har lagt nära nog en miljon på denna hobby genom åren, vilket har omvandlats till några bucklor, intressanta röntgenbilder, härliga minnen och erfarenhet. Så när någon ber om ett råd, förväntas svaret vara gratis (och det är det!), fast den kunskapen kanske har varit väldigt dyrköpt för mig.

Till alla följare/läsare: Jag tar fortsatt ödmjukt, men stolt, emot all spons på swish (0709947709) eller PayPal (paypal.me/pools/c/85UcF0oDSr). Kampen går vidare! Viva la (crank) revolution!

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
 
Håller på att designa om balansaxeln. För att kunna sätta kuggdrevet på en kona, måste diametern på "livet" ökas. När "livet" blir större, måste balansaxeln placeras längre från vevaxeln, vilket i sin tur betyder nya hus och kuggdrev. Jodå, jag håller mig sysselsatt! Men, mina sponsorer har ju uppbringat 5600kr hittills på swish till 0709947709, så den förväntningen kan jag inte svika!

7a497f6f80abcb1eed5ff4dae185f68d.jpg


Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
 
Det ser ju ut ungefär som innan, men allt är omgjort! Ökat c-c mellan vev och balansaxel för att kunna sätta balansaxelns drev på en kona. Nu ståldrev på båda axlarna (bredd 12mm istf 15). Börjat på en kåpa också, men det är lite för varmt just nu...



Skickat från min SM-A310F via Tapatalk

Complete engine assembly ver 2.jpg
 
Last edited:
Ser ju kanon ut. Fanns det inga japan drev med rykutjämnare som gick att nyttja?

Säkert, men att anpassa härdade drev med "okända" kuggdata, är inte helt enkelt. Denna maskin kommer i bästa fall att gå 50 timmar innan pensionen, så jag behöver inte värsta hållbarheten, tänker jag.
 
Steg för steg nu. Drevet rasar vilket gör att balansaxeln slutar snurra i takt med resten. Vilken del av veven krockar den med? Visar du det? Krocken gör att det blir tvärnit för att balansaxeln går in i kåpan och kilar fast efter kyssen från veven?

Tänk på oss stackare som körde 3 säsonger utan att ens kolla ventilspel. Det betyder att vi inte listar ut allt själva.
 
Steg för steg nu. Drevet rasar vilket gör att balansaxeln slutar snurra i takt med resten. Vilken del av veven krockar den med? Visar du det? Krocken gör att det blir tvärnit för att balansaxeln går in i kåpan och kilar fast efter kyssen från veven?

Tänk på oss stackare som körde 3 säsonger utan att ens kolla ventilspel. Det betyder att vi inte listar ut allt själva.
Balansaxelns motvikt kolliderar med vevtappen på vevaxeln, fast vevstakens storände sitter ju runt vevtappen och kommer därför emellan.

Går det att begripa?

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
 
Balansaxelns motvikt kolliderar med vevtappen på vevaxeln, fast vevstakens storände sitter ju runt vevtappen och kommer därför emellan.

Går det att begripa?

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
Hade ett drevhaveri kunnat ske mindre smärtsamt för motorn?
 
Hade ett drevhaveri kunnat ske mindre smärtsamt för motorn?
Ja, om motvikten var helt utom räckhåll för vevaxeln. Jag känner inte till några stånkor som byggts på det viset, eftersom det är ganska utrymmeskrävande. Dessutom vill man ha motvikten nära källan till obalansen för att minska oönskade moment i andra riktningar.

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
 
Som på yamaha 768,n är det bara 3,5mm frigång när det ar som tightast o max strokning är 10mm sedan måste man göra om balans axeln jag har bara 5mm strokning o vill gärna ha det lilla extra utrymmet.
 
Ja, om motvikten var helt utom räckhåll för vevaxeln. Jag känner inte till några stånkor som byggts på det viset, eftersom det är ganska utrymmeskrävande. Dessutom vill man ha motvikten nära källan till obalansen för att minska oönskade moment i andra riktningar.

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk

Sent -80 tal slet jag mitt hår över en XL500 motor
COUNTER BALANCER SHAFT ENGINE CHAIN FT500 ASCOT XL500S XL500R XR500R 79-83 80 81
Kedja och dubbla axla som inte krockade med vevaxel.
https://www.bikebandit.com/oem-parts/1980-honda-xl500s/o/m9645#sch406343
https://www.bikebandit.com/oem-parts/1980-honda-xl500s/o/m9645#sch406341
 
Sent -80 tal slet jag mitt hår över en XL500 motor
COUNTER BALANCER SHAFT ENGINE CHAIN FT500 ASCOT XL500S XL500R XR500R 79-83 80 81
Kedja och dubbla axla som inte krockade med vevaxel.
https://www.bikebandit.com/oem-parts/1980-honda-xl500s/o/m9645#sch406343
https://www.bikebandit.com/oem-parts/1980-honda-xl500s/o/m9645#sch406341

Intressant! När jag och en kompis för första gången klurade på det här med balansering (Yamaha SRXTT) med hjälp av mjukvaran "Working Model", så kom vi fram till att den bästa lösningen (för att minska vibrationerna) vore att använda 2st balansaxlar som snurrade med dubbla vevaxelvartalet. Hur fort snurrade de båda på XL500?
 
Efter semester (MotoGP i Brno) och slipning/oljning av fönster och dörrar, så har det åter blivit någon timme framför datorn. Ritningarna på stålprylarna (kuggdreven och balansaxeln är skickade för tillverkning och snart även modellerna på aludetaljerna!

Complete engine assembly 2.jpg
 
Nu är allt CADat och skickat för tillverkning. Idag blev det istället plundring av det gamla vevhuset på alla specialdelar som ska flyttas över till nästa.

Till och med vevtappen fick stryk när nålarna blev instansade! Som Dynamit-Harry skulle sagt: -Vicken j*vla smäll!
df4cb8f079f82bdbb9afadc8ba9c0282.jpg


Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top