Supermono

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Varje hojtyp har sitt sätt att köras på. Supermotard är rätt lik crosskörning där man kör med "point and squirt" även kallat "Fire and Forget":) Rakt in med broms, vänd runt och macka på det som går och på vägen kör man om eller över sina konkurrenter. Doohan körde ju så med GP500:an också:gnissla
I RR så kör man mer med fart, dvs bibehåll farten genom kurvan så långt det går, åtminstone med små motorer som är relativt sett effektsvaga (nej, en 250 racer på 100 hästar och 100 kg är inte effektsvag:)) men du förstår vad jag menar. Ju mer kubik och ju mer effekt så kör man mer med "point and squirt" och låter effekten tala. I motoGP så gick man från P&S till mer 250 stil i och med bytet från 990 till 800 kubik.

Summa summarum så är det ganska olika tekniker som man skall behärska om man skall bli duktig på allt...:tummenupp

Mja jag skulle nog säga att det är ganska samma lika i supermoto som i RR, skillnaden är att allting händer så sjukt mycket fortare och att man har bra mycket mer effekt/hastighetsförhållande. Kör man en 125cc supermotohoj så blir det mer likt att köra en 600 std.

En proper S1/S2-hoj lyfter framhjulet mest överallt på en gokartbana, och då är det väl kanske en motogp-hoj som motsvarar det i RR-världen (när man pratar om kurvtekniken). Den enda som skiljer måtten på mitt chassie och en 250GP-cykel är höjden, från de siffror jag fått fram iaf, och på det så har vi dessutom specifikt gummi för de hastigheter vi kör i. Nå mycket sämre grepp är det inte heller nuförtiden, det gör också att det är mindre fördel av att sladda in i kurvorna.

Stop and go är kanske ok på amatörnivå, men även i motocross (iaf sen fyrtaktarna kom in i bilden) så gäller det att hålla uppe kurvhastigheten.

Summa sumarum så är alla sporter väldigt lika varandra i min åsikt, bara man vet vad man ska titta efter. Motocross är dock SJUKT mycket svårare att närma sig världseliten i jämfört med de andra sporterna

megagossen

4 x 690 cup
Gick med
7 Nov 2003
Hoj
KTM 690 SuperMonoRäser 08, BVR 730 SuperMono

Tur att det är jul snart:) Mycket snyggt!!

Meckade lite igår så här kommer första bilder på projektet, det kommer att bli trångt med avgassystem.
Ska försöka ha orig KTM kylare den har funkat bra hittills och verkar vara snällare mot plånboken om när man välter:)
DOck får inte fläkten plats...

Den är liten, undrar om jag får plats;)

Bifogat

• Bild021.jpg
    Bild021.jpg
    221 KB · Visningar: 212
  • Bild020.jpg
    Bild020.jpg
    235.9 KB · Visningar: 281
Last edited:

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Stackars Stefan! Inget cigg-uttag, inga värmehandtag, packfickor, mjukglassmaskin eller surroundsystem. Så spartanskt! Du blir väl helt enkelt tvungen att köra den för att få kylning. Vicket jubb! :D:D:D

megagossen

4 x 690 cup
Gick med
7 Nov 2003
Hoj
Stackars Stefan! Inget cigg-uttag, inga värmehandtag, packfickor, mjukglassmaskin eller surroundsystem. Så spartanskt! Du blir väl helt enkelt tvungen att köra den för att få kylning. Vicket jubb! :D:D:D

Det var bara fläkten som inte fick plats:D
Sen kommer föraren ha svårt att få plats, men lite jobb med vinkelslip kanske löser det...;)

Ursus

Ordförande
Gick med
15 Nov 2009
Hoj
Gilera Piuma, VOR 503, Ducati 750 F1 -85 Glömde; Tigcraft-BMW Supermonoracer
Det ser la bra ut, som Loket Olsson sa!

Din kombination av för lång kraftig motorbult och kraschpuck är i sanning genialisk :Bugar

Karhupojka

bearfoot

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2007
Hoj
Race & gathojar.
Tur att det är jul snart:) Mycket snyggt!!

Meckade lite igår så här kommer första bilder på projektet, det kommer att bli trångt med avgassystem.
Ska försöka ha orig KTM kylare den har funkat bra hittills och verkar vara snällare mot plånboken om när man välter:)

Den är liten, undrar om jag får plats;)

Fram och bakände på sen provkörning i slutet av veckan ? :banana
Kul att du är på gång och visst är det härligt med återväxten på racerfronten från höghjulingsåkarnas läger......................................

För egen del är det dags att sätta fart med ny bakram, montera ny gaffel och sätta ihop ett par motorer. Kanske skulle ta och trimma lite samtidigt :va

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
Jag investerade i ett nytt skinnställ förra helgen. Jajamänsan, ni hörde rätt! Mitt fantastiska BKS-ställ, som har klarat av 20-talet vurpor, började se lite väl luggslitet ut. Det var 50% rabatt hos Br Hörbergs vid Ducati-invigningen, så jag slog till. Väl hemma insåg jag att säkerhetsvästen också tar plats :gnissla ...redan innan julens brunkolfiber, köttpuckar och Race a´la Malta. Det blir att trimma sig själv efter nyår.

Nån frågade när jag kom med det nya skinnstället i en stor plastkass: -Så du ska tävla nästa år också? Öööööh, ja.... fan, det ska jag tydligen!:D

megagossen

4 x 690 cup
Gick med
7 Nov 2003
Hoj
Din kombination av för lång kraftig motorbult och kraschpuck är i sanning genialisk :Bugar
Karhupojka
Har inte ens tänkt på det men då är ju det löst:D

Fram och bakände på sen provkörning i slutet av veckan ? :banana
Kul att du är på gång och visst är det härligt med återväxten på racerfronten från höghjulingsåkarnas läger......................................

För egen del är det dags att sätta fart med ny bakram, montera ny gaffel och sätta ihop ett par motorer. Kanske skulle ta och trimma lite samtidigt :va

Känns bra att ha kommit igång, ska bli kul att provköra när det blir klart.. Trimma hmm, kanske det ja;)

Vart har du hittat motorn, köpt en komplett hoj och sen bara plockat över motorn till supermono chassit? :)

Jepp, det var bäst så med tanke på att jag behövde lite reservdelar.

Jag investerade i ett nytt skinnställ förra helgen. Jajamänsan, ni hörde rätt! Mitt fantastiska BKS-ställ, som har klarat av 20-talet vurpor, började se lite väl luggslitet ut. Det var 50% rabatt hos Br Hörbergs vid Ducati-invigningen, så jag slog till. Väl hemma insåg jag att säkerhetsvästen också tar plats :gnissla ...redan innan julens brunkolfiber, köttpuckar och Race a´la Malta. Det blir att trimma sig själv efter nyår.

Nån frågade när jag kom med det nya skinnstället i en stor plastkass: -Så du ska tävla nästa år också? Öööööh, ja.... fan, det ska jag tydligen!:D

Hur ska vi nu känna igen dig?? Du ska väl inte lacka om hojen också?:D

Last edited:

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
Hur ska vi nu känna igen dig?? Du ska väl inte lacka om hojen också?:D
Såja, sakta i backarna! Jag fick höra att mattsvart speglade förarens själ, så det får bli så. Eller gul... fast man blir så rackarns sugen på äppelkaka då.

Annars kan ni säkert känna igen mig på "snökanonen". :D

Kalevi Brandhed

Ny medlem
Gick med
26 Mar 2006
Hoj
KTM 690 Enduro R
God jul på er allihopa.

Har ni en stund över i vinterputsningen av sommar hojarna, så skriver jag rätt mycket om vad som händer och sker i ett fullspäckat MC vinterkörnings race program på SOE.se. Jag heter Charli där efter ett dop i 13 års ålder. På ämnena Körningar och Motocross-Enduro finns för en hel helg. Isbaneåkningar i Hoforstrakten (den tråden) får ni information om när ni ska komma och provköra era race hojar på is. God Jul igen. MVH. Kalevi.

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
God Hjul på er allihop!
Hoppas tomten kommer fullastad med trimgodis, supergrepp och fett med målgångar!

megagossen

4 x 690 cup
Gick med
7 Nov 2003
Hoj
God Hjul på er allihop!
Hoppas tomten kommer fullastad med trimgodis, supergrepp och fett med målgångar!

God Jul!

Hoppas på en ny vevaxel med 4mm längre slag samt en kolv och foder så det blir lite kubik:)

Vi får se vad tomtefar kommer med!!!

buss johan

Ryjda
Gick med
9 May 2006
Hoj
Gixxer,Husa,Supermono,HVA,RG500
GOD JUL alla monoister!:krama

Passa på och njut livets goda medans vikt inte är ett dilemma:gnissla
Var det ngn som sade 670cc..............

Till ALLA dom som var efter mig men även dom få som råkade komma före mig:tuttar i dom få race jag körde i år: En synnerligen Goood JUUUL:banana
Kanske får ni se min bakfälg några gånger nästa säsong oxxåå:yoparty.
Keep Trimming on/ät mycke skinka så de inte spinner loss:Bugar
Johan

Tobbejoson

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2009
Hoj
Tigcraft/Rotax + en massa annat i bitar
Elvira O jag Önskar god fortsättning !
Hjul frukost när mamma jobbar:D:banana
Kan den rulla på banan 2010:va

Bifogat

• CIMG1019.jpg
    CIMG1019.jpg
    240.9 KB · Visningar: 172

Kalevi Brandhed

Ny medlem
Gick med
26 Mar 2006
Hoj
KTM 690 Enduro R
Isåka.

Att köra på is är eventuellt bra träning, Håkan Ohlsson mångfaldig SM vinnare samt Mangnus Fransson 250 Racing SM 2:a är flitiga isåkare hemma hos mig. Fredrik Watz har visat intresseflagg till att komma upp hit till lilla Norrland.
Undertecknad brukar mest vara i vägen på banan, men jag vet ju från
70 talet vad roligt det var att få köra om någon ibland. MVH. Kalevi.

Harris1

Super Mono Racing
Gick med
7 Dec 2008
Hoj
95 Harris Super Mono
Lakke sykkel :)

Såja, sakta i backarna! Jag fick höra att mattsvart speglade förarens själ, så det får bli så. Eller gul... fast man blir så rackarns sugen på äppelkaka då.

Annars kan ni säkert känna igen mig på "snökanonen". :D

GUL Super Mono funker bra :rolleyes:

Ønsker alle en vel overstått JUL, og et GODT NYTT RACING ÅR.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati