Supermono

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Svänghjul (SEM) till Husaberg

Tjenix!
Det här med insprutning fordrar ju bland annat generator och andra nymodigheter (!). Jag har fått tag på ett SEM-svänghjul med triggerkrans och 120W generator, som skulle kunna passa mitt behov perfekt. Tyvärr passar inte centrumet. Därför tänkte jag skära ut centrumet från ett Husaberg svänghjul och svetsa fast på det här andra hjulet. Jag trodde jag hade ett kvaddat svänghjul med helt centrum liggande i hyllorna, men det var tydligen bortstädat. Har ni nåt defekt svänghjul (helt centrum dock) som skräpar i hyllorna? Jag har bara felfria svänghjul och det bär mig emot att sätta vinkelslipen i ett av dem, men nöden har ingen lag...

Ja, det var ju kvickt ordnat tack vare några hjälpsamma Johans i Vimmerby!
:tummenupp

Last edited:

Ursus

Ordförande
Gick med
15 Nov 2009
Hoj
Gilera Piuma, VOR 503, Ducati 750 F1 -85 Glömde; Tigcraft-BMW Supermonoracer
Tjenix!
Det här med insprutning fordrar ju bland annat generator och andra nymodigheter (!). Jag har fått tag på ett SEM-svänghjul med triggerkrans och 120W generator, som skulle kunna passa mitt behov perfekt. Tyvärr passar inte centrumet. Därför tänkte jag skära ut centrumet från ett Husaberg svänghjul och svetsa fast på det här andra hjulet. Jag trodde jag hade ett kvaddat svänghjul med helt centrum liggande i hyllorna, men det var tydligen bortstädat. Har ni nåt defekt svänghjul (helt centrum dock) som skräpar i hyllorna? Jag har bara felfria svänghjul och det bär mig emot att sätta vinkelslipen i ett av dem, men nöden har ingen lag...

Ja, det var ju kvickt ordnat tack vare några hjälpsamma Johans i Vimmerby!
:tummenupp

Bra med kamrater! Blir du verkligen klar till Knudan?

Hade kvalitetstid i helgen, se mer på www.supermono.se

/Björn

Bifogat

• DSC_0109.jpg
    DSC_0109.jpg
    224.9 KB · Visningar: 239

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
Bra med kamrater! Blir du verkligen klar till Knudan?

Hade kvalitetstid i helgen, se mer på www.supermono.se

/Björn
Nja, det blir nog svårt. Möjligen får jag ihop hårdvaran, men sen måste det ju bänkas, justeras och mappas. Jag har en motor i samma utförande som 2009 och det funkade ju någorlunda sist.:D Det är en massa jobb med tankdummy, bränsletank, elsystem, generator, triggning,sensorer, lambda, gaswire och jag vet inte allt smått pill! :näsblod

Din projekthoj ser ju riktigt trevlig ut! Vad för framdrivning ska det vara? Någon slags Otto-motor?

bearfoot

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2007
Hoj
Race & gathojar.
Småjusteringar, säger du. Hm?

Ah! Däck! Du saknar däck!
Arme sate! Hur ska du hinna kränga? :D

Eller var det nåt annat också? :näsblod

Efter mycket om och men så har jag hittat däckjärnen! Ser lite bättre ut med däck på faktiskt.:tungan

Bifogat

• Supermono  Maj 2010 008.jpg
    Supermono Maj 2010 008.jpg
    123.7 KB · Visningar: 254

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
Efter mycket om och men så har jag hittat däckjärnen! Ser lite bättre ut med däck på faktiskt.:tungan
Wow! Tänk vilken skillnad däcken gör! Snyggt som tusan! Det där med ljuddämparna undertill har jag sett någon annanstans. :tummenupp
Husabergare ska vara svarta, eller är din också en spegling av förarens själ?

Jag har just provstartat hojen (fjolårsmotorn), och det gick bra! Olja och vatten där olja och vatten ska vara, också låter den "roaarrr-fump-fump-fump", så jag är glad idag!:D

Jucati

Ny medlem
Gick med
8 Oct 2004
Hoj
Ducati o Jucati
Din projekthoj ser ju riktigt trevlig ut! Vad för framdrivning ska det vara? Någon slags Otto-motor?

Intressant tråd! Som "utomstående" blir man bra sugen att slakta CRF'en.
Verkar som om "Arai" är framdrivningen? Vet B.A något som inte jag vet?

B.t.w Björn glömde bjuda på kaffe senast. Ursäkta. Asfalten på torpet var lika skoningslöst hård som vanligt. NEC ledartrion slog tvärnit i kurva när soppaslangen brast, varpå skiten brann upp. På förstaparkett blott halvmeter bakom blev undertecknad 'försteman' till rakning....:huvet Hoj och undertecknad blir återigen i körbart skick till nästa race. Väntar på ny hjälm, att man aldrig lär sig.

mvh AM
Dr_C fanclub på Åland.

sc57

Ny medlem
Gick med
25 May 2009
Hoj
2006 Aprilia RS
Hur stor tank skall man göra till min supermono? Kommer att köra en KTM LC4 640 motor. Måste göra ny tank för orginal tanken i RS125:an får inte plats. Men hur stor behöver den vara? Har absolut ingen erfarenhet i vad en sådan här maskin drar vid bankörning.

buss johan

Ryjda
Gick med
9 May 2006
Hoj
Gixxer,Husa,Supermono,HVA,RG500
Du borde klara dig med 5-6 liter.....
Jag tankar aldrig mer än 4,5 l men då blir det nån liter kvar efter race men det kan va bra med lite marginal om det blir regn o rödflagg eller om det blir annat ståhej.....
När beräknas denna skapelse att begå premiär??

Hur stor tank skall man göra till min supermono? Kommer att köra en KTM LC4 640 motor. Måste göra ny tank för orginal tanken i RS125:an får inte plats. Men hur stor behöver den vara? Har absolut ingen erfarenhet i vad en sådan här maskin drar vid bankörning.

sc57

Ny medlem
Gick med
25 May 2009
Hoj
2006 Aprilia RS
Du borde klara dig med 5-6 liter.....
Jag tankar aldrig mer än 4,5 l men då blir det nån liter kvar efter race men det kan va bra med lite marginal om det blir regn o rödflagg eller om det blir annat ståhej.....
När beräknas denna skapelse att begå premiär??

Ska satsa på ca. 6 liter då:tummenupp

Har som mål att den skall ha rullat ett par varv på bana före snön återkommer. Men "riktigt" klar så nästa sommar.

Slänger med en bild på hur bygget ser ut idag.

Bifogat

• 8gb 1423.jpg
    8gb 1423.jpg
    233.8 KB · Visningar: 169
  • 140420101911.jpg
    140420101911.jpg
    241.1 KB · Visningar: 178
  • 140420101912.jpg
    140420101912.jpg
    224.5 KB · Visningar: 199

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Motard
Slänger med en bild på hur bygget ser ut idag.
Har varit sugen på att göra ett likadant bygge länge nu men aldrig fått ekonomin att räcka.

Hur har du tänkt göra med motoroljan som vanligtvis är i ramen på ktm hojarna? Extra behållare?

Ser gärna mer info ang ditt bygge, kul att se! :)

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Har varit sugen på att göra ett likadant bygge länge nu men aldrig fått ekonomin att räcka.

Hur har du tänkt göra med motoroljan som vanligtvis är i ramen på ktm hojarna? Extra behållare?

Oljan är det minsta problemet. Finns ju LC4 utan olja i ramen och varianten att leda om till ett oljekyl fungerar utmärkt.

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
Nu börjar det likna nåt, eller vad tror ni om 'et?

Mossbergs Mekaniska har svingat sitt 5-axliga "trollspö".

Bifogat

• IMG_4318 mindre.jpg
    IMG_4318 mindre.jpg
    209.7 KB · Visningar: 294
Last edited:

buss johan

Ryjda
Gick med
9 May 2006
Hoj
Gixxer,Husa,Supermono,HVA,RG500
Nu börjar det likna nåt.....:tummenupp

Men har du kollat om den passar???:tuttar

KIT Topp eller???:confused:

Måste man inte ha KIT kolv med då??:näsblod

Bra jobbat,har väntat på att få höra brummet:banana

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12

JÄDRAR så snyggt :tummenupp:tummenupp:)

Om man tillåter sig att förstöra lite så ser det ut som den inte går att få i ett vanligt husachassi (tänker för supermoto såklart) ?!

Ska bli skoj att se in action, när det nu blir mellan jobbiga nattmatningar och resor till BVC osv :huvet:)

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati