Tänkte illhåga er att bygga eget avgassystem för köpessytemen är ju så dyra och träffar inte alltid rätt i registret. jag har byggt megafonsystem med avgasreflektor under.Läs Inlägget under detta först Strulade lit....
Jo har mätt lite grann. Detta gäller xr650 men stämmer ju bra på alla 600-680cc enstonkor som vill ha effekten maxad högt upp i registret. funkar stenbra till isåka . jag har kört rm istävling med detta system.
Vi börjar med krökarna Dom sk vara 38mm utv 1,2mm gots Köpes tex på dhalhelms eller annan bildelsfirma. finns som j-böjar väldigt fina böjar utan skrövel i böjarna!! Brukar gå åt 3st till ett bygge pris mins inte men run 180-200kr Styck. Om manutgår från utblås mynning/anslutning så ska måttet vara ca 500mm till anslutning på collektor. collektorns längd 150mm i mitt fall. bara man inte drar ihop det för tvärt räcker med 100mm. Dessa krökar är lika långa till collektor för att få bättre kliv/ effektpuckel/högre sluteffekt!! så en krök drar man på v-sida cylindern. Under förgasare så kort som möjligt och den Högra får man göra en liten extrasväng på. för att få samma L. collektorns samlingsrör ska vara 60-61mm utvm köpes på mekonomen som böjar. detta mellanrör passas in till vilken slipon som hellst med så stor innerdiameter som möjligt och perforerat rör rakt igenom. Om man nu vill ha megafon här så blir problemet att ljuddämparen blir så stor inv mått. men opimalt vore att öka måttet från 60-80-90mm på en sträcka av180-200mm då skulle den dra till änn värre. Tyvär så blir man döv med så stort rör genom ljuddäm Det går utmärkt att svetsa med mig bara man slipar ur genombränningen inne irören hela tiden under bygget även utsidan av svetsen måste slipas ner för att förhindra sprickbildning!! (Tigsvets är ju att föredra) När man är klar med krökarna så blåser man på gärna biltemas värme beständiga färg sitter riktigt bra.. jag kör alltid bandagelindade krökar för det ska ju vara bra för pullvret + att man inte behöver vara så noga med ytfinnersen på slipandet av svetsfogar!!
Man kan ändra effekten något genom att ha olika längd på mellanröret till dämparen Kort = eff högre upp i registret= max slutpullver. längre rör tvärtom. I mitt fall monterade jag dämparen så nära colletorn som möjligt. man kan även påverka med längre eller kortare dämpare!! Vill man ha bättre bottendrag så gör man krökarna som typ org olika längd + att man kan flytta colletorn så långt bak som möjligt! Ljuddämp hittar man på skroten,, man kan ofta kapa bort det skadade stället. eller köper en ny för 1800kr (viper slipon)
Starta svetsa nu Bilder på mitt 7 år gammla system kommer
90talet....Helt klart kan man få ut otroligt med pullver med ett sådant på ett visst register... men skitsvårt svårt att gå bra över hela registret, När ett sådant system kommer utanför sitt dragregister går det sämmre än ett vanligt mavgas!! Det har jag gjort på alla cycklar jag haft. Det är ju så jäkla dyrt att köpa helsystem!! När man kan bygga ett för under 3000kr, Och dessutom få det skräddarsytt för sin motor/Körsätt/önskemål.
Om vi tar en600/650 som ex.. Jag har byggt flera megafonsystem med egafonsystem utan reflektor bak. reflektorn är där för att trycka tillbaka avgaspullsen i rätt ögonblick och hjälpa utblåsventilen att stänga. DVS Man får någon typ av pingpongeff i systemet som hjälper till att dra ut avgaserna. Jag har slutat helt med att bygga denna typ.. helt enkelt överkurs... Ska vara om man kör samma bana varje dag.. Nä Enklare är det att bygga ett vanligt megafonsys som flera köpesystem är byggt på. Där är förlusterna mindre där det inte är tänkt att dra.
Om vi tar mitt systemsom ex.. det byggde jag till min xr för 6-7 år sedan. har inte bytt ut det än är stennöjd! har kört mot akras helsystem i flera år och sett hur det beter sig. Akras system kostar 10000kr mitt 2000kr. när jag byggde det så funderade jag först ut vad jag var ute efter... Viktigast... Måste köra ifrån kompisarna en xr drar ju reda bra i botten men bara hyffsat från 6000-8000 så då räknade jag ut längderna/dim så att det skulle dra extra bra från 6-8000v. och snacka om att det gör!! det leverear lätt 4hk mer än akras i toppvarv men upplevs som sämmre än akras i lågt mellanreg 3-4000v. Men skilljer inte mycket när vi har dragit mot varandra på lågvarv, men i högvarv är det stor skillnad i och med att man drar motorn till 8000v och växlar där så hamnar nästa växel i högsta momentkurvan + hk har inte hunnit sjunka. Se bromspapperet för några sidor sedan.. på så sätt kan man blåsa om även maskiner med mer hk