Supermoto trimtråden!

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
jag har läst allt skit som går att läsa om portning och det är mest bara massa krångliga termer/uträkningar hit och dit. man måste prova sig fram den hårda vägen. Så får jag ut mella 5-8% över hela registret så har jag en kanonportnig helt enkelt. Det behöver man inte vara professor för att se
Ge dig nu.. Gå inte till personangrepp..

ok, Och är detbara portningen? Eller i kombination med komhöjning eller dylikt?
Och även dom flesta inte bryr sig hur har din bränsleförbrukning ändrats då?

Och tänk om du kanske kunnat slipa fram ytterligare 5% över hela registret?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
ok, Och är detbara portningen? Eller i kombination med komhöjning eller dylikt?
Och även dom flesta inte bryr sig hur har din bränsleförbrukning ändrats då?

Och tänk om du kanske kunnat slipa fram ytterligare 5% över hela registret?

Bara portning . faktum är att jag påverkar tumbel. framåtrullande och förhoppningsvist snerullande ut mot sidorna höger/vänster. Men jag tror ärlikt inte att man får till detta att fungera någe bra ventiltallriken är så i vägen. Men jag törs inte ta bort den modden för den fyller en annan funktion också (tar bort en död fläck) och sprider ut bränsleblandningen .
Bränsleförbruknig? sällan man kollar just före efter men jag kan köra xrn hårdkörning grusväg på 04-05lLm Med turbo drog den 05-06 orginal var det svårt att få under 07 lm
 
Last edited:

2004erland

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2005
Ort
I Lund
Hoj
GSXR 750
Jag har tillbringat hela kvällen på akuten. Inte som väntande för en gångs skull utan som behandlad. Det går att slå sig på minimotard också. Jag slog upp knäet på översta biten av framgaffeln. Nu är jag sydd och nästan som ny igen. Jag vågade inte säga att jag kört motorcykel utan sa diffust att jag hade stött imot nåt på jobbet. Jag har nämligen fått frikort i år så det ser lite dumt ut. Clementz Husaberg är en 650. I år har den mest körts med portad original topp och bara någon enstaka gång med billet toppen. Jag kommer faktiskt inte ihåg vad den gav men jag ska fråga Mats. Hade inte hans motor rasat hela tiden så hade han kunnat vinna supermono istället för att komma tvåa. Men det är bra det också. Jag vet inte hur en DRZ topp ser ut. Hur man ska porta beror på hur föraren vill att effektkurvan ska se ut . Om man jämför CRF 250 och 450 originaltoppar så är 250 toppens kanaler gjorda för både mer bottendrag och förhållandevis större för mer effekt. 450 toppen har mer tumble men 450 toppen är en typisk dump port. En tumble port riktar gaserna över ventilen och en dump port riktar gaserna ner mot tallriken. Dump kan ge mer flöde men ger mindre virvlar i förbränningsrummet och långsammare förbränning. Om man portar 450 toppen med rakare kanaler och lägger igen taket så får man mera lågvarseffekt och cykeln kan bli svårkörd. Jag gjorde det på Clementz Husaberg och den portade standard toppen fungerade bra men billet toppen gav problem och svarade för bra så att cykeln bara ville wheela ut ur kurvorna.
Så svaret på frågan om hur jag skulle rikta kanalen är, det beror på. På en av mina polares CRF 450 så hoppas jag få göra en tumble topp och se hur den blir. På en cross kan det bli för bra tillslag, det är därför det finns olika tunga svänghjul. Men vill man ha max effekt så är det bara att göra en kanal rakt på ventilen i 38 graders vinkel mot ventilskaftet. Ungefär så ser en Ducati motogp cykel ut. Lägger man porten tex 45 grader mot så får man ännu mer tumble men antagligen mindre effekt på höga varv. Jag har ingen tumblemätare så jag får kopiera, gissa och prova mig fram. Tumble är när gaserna snurrar i förbränningsrummet från ventilen mot cylinderväggen förbi cylinderväggen och upp mot ventilerna. Swirl är när gaserna snurrar runt cylindern ner mot kolven. Dålig förklaring kanske men jag kan försöka hitta en bild. Erland
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag har tillbringat hela kvällen på akuten. Inte som väntande för en gångs skull utan som behandlad. Det går att slå sig på minimotard också. Jag slog upp knäet på översta biten av framgaffeln. Nu är jag sydd och nästan som ny igen. Jag vågade inte säga att jag kört motorcykel utan sa diffust att jag hade stött imot nåt på jobbet. Jag har nämligen fått frikort i år så det ser lite dumt ut. Clementz Husaberg är en 650. I år har den mest körts med portad original topp och bara någon enstaka gång med billet toppen. Jag kommer faktiskt inte ihåg vad den gav men jag ska fråga Mats. Hade inte hans motor rasat hela tiden så hade han kunnat vinna supermono istället för att komma tvåa. Men det är bra det också. Jag vet inte hur en DRZ topp ser ut. Hur man ska porta beror på hur föraren vill att effektkurvan ska se ut . Om man jämför CRF 250 och 450 originaltoppar så är 250 toppens kanaler gjorda för både mer bottendrag och förhållandevis större för mer effekt. 450 toppen har mer tumble men 450 toppen är en typisk dump port. En tumble port riktar gaserna över ventilen och en dump port riktar gaserna ner mot tallriken. Dump kan ge mer flöde men ger mindre virvlar i förbränningsrummet och långsammare förbränning. Om man portar 450 toppen med rakare kanaler och lägger igen taket så får man mera lågvarseffekt och cykeln kan bli svårkörd. Jag gjorde det på Clementz Husaberg och den portade standard toppen fungerade bra men billet toppen gav problem och svarade för bra så att cykeln bara ville wheela ut ur kurvorna.
Så svaret på frågan om hur jag skulle rikta kanalen är, det beror på. På en av mina polares CRF 450 så hoppas jag få göra en tumble topp och se hur den blir. På en cross kan det bli för bra tillslag, det är därför det finns olika tunga svänghjul. Men vill man ha max effekt så är det bara att göra en kanal rakt på ventilen i 38 graders vinkel mot ventilskaftet. Ungefär så ser en Ducati motogp cykel ut. Lägger man porten tex 45 grader mot så får man ännu mer tumble men antagligen mindre effekt på höga varv. Jag har ingen tumblemätare så jag får kopiera, gissa och prova mig fram. Tumble är när gaserna snurrar i förbränningsrummet från ventilen mot cylinderväggen förbi cylinderväggen och upp mot ventilerna. Swirl är när gaserna snurrar runt cylindern ner mot kolven. Dålig förklaring kanske men jag kan försöka hitta en bild. Erland

Aj Aj Men det låter som du repar dig.
Låter intresant med riktningen i grader ,vartifrån du mäter och till ex vart? Skulle vara bra med någon form av skiss/bild
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Bilder avgas

Här kommer bilder på mitt Agressor system (Akra killer) obs 7år gammalt!! sitter inte fast på bilderna bara ditpillrat (det låg på golvet):D
 

Bifogat

  • Bild 020.jpg
    Bild 020.jpg
    133.2 KB · Visningar: 206
  • Bild 023.jpg
    Bild 023.jpg
    124.9 KB · Visningar: 179
  • Bild 024.jpg
    Bild 024.jpg
    137.6 KB · Visningar: 160

jyx

offroad, sport, custom...allt funkar
Gick med
14 Jul 2004
Ort
eskilstuna
Hoj
Buell Cyclone, harley dynaglide och en blå XT550
Här kommer bilder på mitt Agressor system (Akra killer) obs 7år gammalt!! sitter inte fast på bilderna bara ditpillrat (det låg på golvet):D


kommer framhjulet från en cbr600?

/M
 

Cooler

Hojmissbrukande kulturarbetare!
Gick med
27 Nov 2003
Ort
Ludvika
Hoj
Husqvarna 900 -13
Usch!

De där bilderna på XR:n ger bara jobbiga minnen då man låg över tanken med högerhanden stumt i botten i somras på TRX:n och försökte få XR:n mindre i backspeglarna... :näsblod

De´va inte lätt.. :mad:

/GG
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
kommer framhjulet från en cbr600?

/M

Ja cbr600 fram ,och bak Bakfälgen hade semester på bilderna... Lånade en annan fälg för Bänkningen.. Och ja det är Husa bak. Kan inte släppa husa helt:tummenupp

Usch!

De där bilderna på XR:n ger bara jobbiga minnen då man låg över tanken med högerhanden stumt i botten i somras på TRX:n och försökte få XR:n mindre i backspeglarna... :näsblod

De´va inte lätt.. :mad:

/GG

Hade jag haft korta insuget Har du inte kunnat sett mig i backspegeln. Jag ska nog inte pilla dit turbon än... Ska Höja komp-f och byta toppen till min senast specialportning..... Då ska du få:D :tuttar
 
Last edited:

Cooler

Hojmissbrukande kulturarbetare!
Gick med
27 Nov 2003
Ort
Ludvika
Hoj
Husqvarna 900 -13
Hade jag haft korta insuget Har du inte kunnat sett mig i backspegeln. Jag ska nog inte pilla dit turbon än... Ska Höja komp-f och byta toppen till min senast specialportning..... Då ska du få:D :tuttar

Fusk!!:rolleyes:

Du vet väl att jag planerar att komphöja, byta dämpare och porta TRX:n...
..om tid ges emellan garage-, badrums-, och köksbygge...:va

Det bästa är om du befinner dig i backspegeln, så jag har koll på dig..:D

Det kommer krävas turbo om du ska ta mig då! :pannkyss :D

/GG
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Fusk!!:rolleyes:

Du vet väl att jag planerar att komphöja, byta dämpare och porta TRX:n...
..om tid ges emellan garage-, badrums-, och köksbygge...:va

Det bästa är om du befinner dig i backspegeln, så jag har koll på dig..:D

Det kommer krävas turbo om du ska ta mig då! :pannkyss :D

/GG

Jag har ett grymt TRimm som jag tar till i v-f. Jag låter lilla Jhonny Friz köra Naken (Jhonny Friz=Väldigt smal/lätt och kort liten Pojke som är säker förare) Då får du stryk iaf:yoparty
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Boost: Är det dina egenbyggda krökar, vilken dia?
Gör det egentligen någon skillnad om dom går på var sin sida cyllen eller på samma?

Mvh Christer

Ja .det dom jag har beskrivit för nr inlägg sedan. Nä det går bra. bara du får till rätt längd till förgreningen. det är även lite svårare med rördragningen.
Blir lite längre rör vid sådant bygge så det påverkar högvarvet något negativt. dett Gäller förståss endast om du ska ha lika långa krökar!! Om du ska bygga för bottendrag så kör allt på en sida!!
 

Cooler

Hojmissbrukande kulturarbetare!
Gick med
27 Nov 2003
Ort
Ludvika
Hoj
Husqvarna 900 -13
Har du bockat dom ur en pipa så att säga eller svetsat ihop rördelar?

Mvh Christer

När vi byggt system tidigare så har vi använt rörböjar och sedan svetsat ihop dessa efter hur vi vill ha systemet.

Rörböjarna (38mm utvändigt) finns att köpa hos flera bildelsfirmor.

Ska kolla om jag hittar bilder på (dubbel)systemet på min förra ktm 640 (675cc) som blev som en dröm vad gäller ljud, prestanda och utseende! Även egenhändigt byggda aludämpare!:yoparty

/GG
 

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Ort
I en gran.
Hoj
Briggs & Stratton
Aah vad gött! :)

Pratade precis med Halvards Motor om min hoj och han bokade tid för den att bli fixad med i mitten på januari nån gång. Det blir nya titanventiler med säten och fjädrar, högre komp. och balanserad vev för att få jämnare mos och lite mer grädde på toppen. Blir även en kam av Olle! Han garanterade mig en helt annan hoj att köra! Och som Boost tidigare sa så stämmer det här med att Qvarna inte behöver andra avgassystem utan bara skaffa ny eller rensa ljuddämparen.

Detta ska bli sweeet. Och det bästa av allt.... Serviceintervallerna är precis som innan. Ventiljustering, eller snarare kontroll var 30e timma och kolvbyte vid 450. Oljan tar man när man känner för det dock ej mer än 10h mellan varje byte.

Oj vad jag längar!
 
Last edited:

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
Ska kolla om jag hittar bilder på (dubbel)systemet på min förra ktm 640 (675cc) som blev som en dröm vad gäller ljud, prestanda och utseende! Även egenhändigt byggda aludämpare!:yoparty

Skulle vatt roligt att se! Upp med massa bilder på det! :)
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Aah vad gött! :)

Pratade precis med Halvards Motor om min hoj och han bokade tid för den att bli fixad med i mitten på januari nån gång. Det blir nya titanventiler med säten och fjädrar, högre komp. och balanserad vev för att få jämnare mos och lite mer grädde på toppen. Blir även en kam av Olle! Han garanterade mig en helt annan hoj att köra! Och som Boost tidigare sa så stämmer det här med att Qvarna inte behöver andra avgassystem utan bara skaffa ny eller rensa ljuddämparen.

Detta ska bli sweeet. Och det bästa av allt.... Serviceintervallerna är precis som innan. Ventiljustering, eller snarare kontroll var 30e timma och kolvbyte vid 450. Oljan tar man när man känner för det dock ej mer än 10h mellan varje byte.

Oj vad jag längar!
Lysande.. Blir det större ventiler? Med den modden skulle jag rekomendera byte av även krökar. Kollade in hur dom såg ut . Med hemmasnickrade krökar typ som jag har . kan det röra sig om 5-6 hk med den modden du har/kondtra org krök. ( Gäller om man kör samma längd krökar!! + megafon till ljuddämp)

När vi byggt system tidigare så har vi använt rörböjar och sedan svetsat ihop dessa efter hur vi vill ha systemet.

Rörböjarna (38mm utvändigt) finns att köpa hos flera bildelsfirmor.

Ska kolla om jag hittar bilder på (dubbel)systemet på min förra ktm 640 (675cc) som blev som en dröm vad gäller ljud, prestanda och utseende! Även egenhändigt byggda aludämpare!:yoparty

/GG

Jag ska ner i källaren och gräva fram mitt gammla husa dubbelpipa.. gort av gammla vattenledningsrör från industrin.
Bilder kommer:tummenupp
 
Last edited:

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Boost vad tror du om husky 510-06's krökar?
Räcker de för polarn att byta dämpare?
Hojen är org i övrigt!
 

Bifogat

  • 29004_1193851979.jpg
    29004_1193851979.jpg
    118.3 KB · Visningar: 173

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Boost vad tror du om husky 510-06's krökar?
Räcker de för polarn att byta dämpare?
Hojen är org i övrigt!

Såg ju riktigt bra ut.. det är svårt att slå orginalkrökar med helt öppen ljuddämare med om möjligt megafon typ som akra har!! från tomgång till 4000+-varv. Sedan åker orginalkrökarna på stryk av typ akra och andra märken. Skiljer nog runt ett par 2-3hk i topp mot ett akra helsystem eller dyligt. Men upp till 4000v Dängs akrat mF:tummenupp
faktum är att husan 650 som endast har ett Viper slipon och kn är svårkörd i botten upp till 4-5000v Weelar obenhörligen vare sig man vill eller ej!!
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top