Supermoto trimtråden!

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
ok, det är ni som vill sälja portningar jag ville veta om man kunde lämna en topp till er för portning därav min fråga.
Ja, man kan nog kalla frågan ett test! Men även nyfikenhet på hur portare tänker vid portningen.
Kan ni bättre och vill sälja portningsjobb tycker jag att ni ska nyttja tillfället att visa att ni faktiskt kan.

Jag trimmar inte och har inget personligt intresse att sätta dit någon trimmare men jag vill veta vilka som är bra i djungeln av trimmare.
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
ok, det är ni som vill sälja portningar jag ville veta om man kunde lämna en topp till er för portning därav min fråga.
Ja, man kan nog kalla frågan ett test! Men även nyfikenhet på hur portare tänker vid portningen.

Varför vill du lämmna bort toppen.. du kan ju redan det här bättre än oss?
 

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Go Boost:tummenupp

Ja tänkte precis säga att bara för att man inte lägger så stor vikt på att svara på vart enda inlägg, så ska man bli sågad av någon som inte har sett en portning av någon av oss!

Och dessvärre säger att han inte kan trimma? vad är det för jävla påhopp!!!

Och vem tusan har sagt att vi säljer portningar? ja trimmar för att det är min hobby och inget annat.

Boost ja hoppas vi får se mer av din närvaro här i trimtråden, den uppskattas:pannkyss
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Two stroke man: Vad menas? Jag hajjar inte riktigt har någon skrivit motsägelsefullt eller vad??:va :va

Mvh Christer

Ja, det kan man väl säga att boost har gjort. Men dom påstår ju att dom kan så vi väntar väl lite ifall dom ändrar sig och vill berätta.

Jag kan berätta grunderna senare. Jag kan teorin men inte praktiken! :)
 

krokodilen73

Ny medlem
Gick med
13 May 2005
Ort
I Dalslands djupa skogar!
Hoj
XR650R & CR500AF
Men fan du bor ju i Lund lämna till Erland nära och bra och jag antar att det finns en anledning till att du ville ha svar från han sist. Finns säkert flera som är duktiga men det är ju nästgårds.

Mvh Christer
 

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Har du kollat på honda toppen?

Om du ringer eller åker till 10 personer som trimmar, så säger alla tio olika angående allt.
Så mitt tips är: håll dig till en person som du litar på och blanda inte ett tips från varje, då blir det garanterat skit.

kan vi tysta ner det här nu och därmed sluta förstöra en trevlig tråd?

PS: om du skärper dig så kan jag försöka få till en ritning! (vet ej när)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Men fan du bor ju i Lund lämna till Erland nära och bra och jag antar att det finns en anledning till att du ville ha svar från han sist. Finns säkert flera som är duktiga men det är ju nästgårds.

Mvh Christer

Ja, för jag misstänkte att dom andra bara skulle apa efter sedan. Erland visade tidigare här att han hade tänkt igenom varför han gör som han gör och även hans hemsida tyder på det.
Har inget som ska portas nu men i och med att disskusionen var igång så kändes frågan naturlig. Sedan finns det kanske andra läsare i tråden som också kanske vill veta vilka som är bra och vilka som bara har ett stort självförtoende och håller upp brödsaxen. Det är tyvärr väldigt vanligt i trimmare.

Alla kan slipa fram några hästar extra men inte alla som får fram dom med bra effektregister och en tillförlitlighet som kunden önskar.

Exempelvis fanns det skräckexempel till "trimmare" när jag körde lätt MC som bara tog upp utblåset när dom portade en 2t-cylinder.
 

krokodilen73

Ny medlem
Gick med
13 May 2005
Ort
I Dalslands djupa skogar!
Hoj
XR650R & CR500AF
Jag kan väl tycka att uttalanden från Boost som att det portningsjobbet kan jag göra för 200:- eller 500:- är ett onödigt/drygt uttalande. Då jag misstänker att ingen motortrimmare av rang ens åker till posten och hämtar toppen när den kommer från kunden för 500:-. Än mindre heller inleder slip och plastjobb för samma peng. Men som jag skrev tidigare i tråden jag hugger ett tips här och ett där och bryr mig inte om allt jag läser. Samtidigt vet jag ju vad Boost kan iom Xr turbon så jag snappar gärna upp en del av det han och även andra säger.

Synd att det blir lite Ot nu bara.

Mvh Christer
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Har du kollat på honda toppen?

Om du ringer eller åker till 10 personer som trimmar, så säger alla tio olika angående allt.
Så mitt tips är: håll dig till en person som du litar på och blanda inte ett tips från varje, då blir det garanterat skit.

kan vi tysta ner det här nu och därmed sluta förstöra en trevlig tråd?

PS: om du skärper dig så kan jag försöka få till en ritning! (vet ej när)

Förutsätter att det där var riktat till mig...
Har ju ingen orginal att jämföra med så jag vet ju inte vad du gjort... Du har fräst ner runt ventilerna. Antagligen portat men lämnat styrningarna orörda. Men jag har ju ingen aning om hur bra den är jämfört med andra liknande toppar.

Trevligt då väntar jag också med förklaringen kring varför jag ställde frågan.

Sedan står det längst ner i alla dina inlägg att du bla portar det tolkar jag som att du säljer portningar även om det inte är ditt heltidsjobb.
 

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Det är klart att du ska lämna till en erfaren man som Erland om du bor där! och dra nytta av hans långa erfarenheter. det spelar ingen roll vilken man lämnar till, alla vill ha det olika. man kollar att det verkar vettigt det den personen vill och sen går man på det!:tummenupp
 
Last edited:

Roger_SWE

Skoj på hoj
Gick med
19 Mar 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati x 3
Boost, jag hoppas att du blir kvar på forumet.

Bry dig inte om "Tvåtakts mannen" Han kan få fila själv istället.
 

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Förutsätter att det där var riktat till mig...
Har ju ingen orginal att jämföra med så jag vet ju inte vad du gjort... Du har fräst ner runt ventilerna. Antagligen portat men lämnat styrningarna orörda. Men jag har ju ingen aning om hur bra den är jämfört med andra liknande toppar.

Trevligt då väntar jag också med förklaringen kring varför jag ställde frågan.

Sedan står det längst ner i alla dina inlägg att du bla portar det tolkar jag som att du säljer portningar även om det inte är ditt heltidsjobb.

Det är synd att jag inte har någon bild på en std crf450 topp:huvet

Det huvudsakliga som är gjort åt den toppen är att förbränningsrumet är upptaget för 101mm kolv ist för 96mm, därmed kan man utnyttja mer av kammen och vetilerna, utan att kammen är tvungen att lyfta mycket alls.
Om du tar en topp där man inte har någon plats runt ventilerna på yttersidan så utnyttjas ventilerna inte mycket alls på en stor del av lyftet/ventilytan.

de flesta toppar tappar mycket vrid och även effekt av detta själ, det är somsagt svårt att förklara med text, vad jag skulle behöva göra är att rita på en bild och sen förklara nogrannare! (vilket ja mycket väl kan tänka mig att göra sen när tråden är i balans)
 
Last edited:

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Den här bilden visar endel hur en trx450 /crf450 motor ser ut i kanalerna!

OBS: bilden har inget med det övriga att göra, det är bara en kul grej att titta på:)
 

Bifogat

  • crf450_engine_cutaway_01+no.JPG
    crf450_engine_cutaway_01+no.JPG
    68.8 KB · Visningar: 171

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det är synd att jag inte har någon bild på en std crf450 topp:huvet

Det huvudsakliga som är gjort åt den toppen är att förbränningsrumet är upptaget för 101mm kolv ist för 96mm, därmed kan man utnyttja mer av kammen och vetilerna. om du tar en topp där man inte har någon plats runt ventilerna på yttersidan så utnyttjas det inte mycket alls på en stor del av lyftet/ventilytan.

de flesta toppar tappar mycket vrid och även effekt av detta själ, det är somsagt svårt att förklara med text, vad jag skulle behöva göra är att rita på en bild och sen förklara nogrannare! (vilket ja mycket väl kan tänka mig att göra sen när tråden är i balans)

Du kan vara lugn jag väntar. Jag förväntade mig inte en avhandling utan ville bara veta om och i så fall hur ni försöker påverka turbulensen eller om ni inte ens tänkt på den och bara tänkt på att kanalen ska strömma bra.

Inser att ordet "hur" kan tänkas kräva djupare svar än jag avsåg...

Noterade om jag försöker läsa mellan raderna på din fråga om antal ventiler antyder att du faktist vet vad du gör. Jag ber dig om ursäkt i förskott!
 

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Du kan vara lugn jag väntar. Jag förväntade mig inte en avhandling utan ville bara veta om och i så fall hur ni försöker påverka turbulensen eller om ni inte ens tänkt på den och bara tänkt på att kanalen ska strömma bra.

Inser att ordet "hur" kan tänkas kräva djupare svar än jag avsåg...

Noterade om jag försöker läsa mellan raderna på din fråga om antal ventiler antyder att du faktist vet vad du gör. Jag ber dig om ursäkt i förskott!

:pannkyss

Så här är det, man kan inte bara dra en linje över alla motorer och sen dra en bra slutsats av detta!
Om jag får till en bra förklaring så kommer den röra en topp och det är den jag visar då.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
:pannkyss

Så här är det, man kan inte bara dra en linje över alla motorer och sen dra en bra slutsats av detta!
Om jag får till en bra förklaring så kommer den röra en topp och det är den jag visar då.

Det räcker nog gott för att jag ska förstå på vilket sätt du resonerar!

Måste säga till er båda att ni har ju bidragit med mycket i tråden oavsett utgången av detta så även jag tycker det vore trist om ni slutade skriva.

Förhoppningsvis lär vi oss alla någonting.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Det räcker nog gott för att jag ska förstå på vilket sätt du resonerar!

Måste säga till er båda att ni har ju bidragit med mycket i tråden oavsett utgången av detta så även jag tycker det vore trist om ni slutade skriva.

Förhoppningsvis lär vi oss alla någonting.

jag ska inte sluta sriva.........Ska bara prata mindre om portning :)

Ps Det är bra att någon törs sätta sig upp mot den store envåldshärskaren/Trimmguden.. BOOST.. Jag ska inte straffa dig genom att låta dina motorer raaasssssa:pannkyss :D
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top