Supermoto trimtråden!

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Husaberg toppen som Mats och jag gjorde ser inte ut så där mer. Vi testade en massa olika former på kanalen så till slut blev det mycket plast i den. http://www.topplocksverkstan.se/bilder/4-takt/husaberg4.jpg . Mats Clementz gjorde toppen efter en gammal topp jag hade portat och skulle vi gjort en ny idag så har jag lärt mig en hel del. Marcus Wictorssons lilla 119cc motor har varit en bra testbänk. Vi har nu 19,5 hästar på bakhjulet och genom att prova olika form men samma storlek på insugskanalen så gav den senaste toppen 1nm mer vid 8500 varv men bara 0,1 hästar mer vid 11000 varv. Anledningen är mer tumble. Med denna toppen så kapade Marcus sitt personbästa på Racehouse i Malmö från 24,9sek till 24,2sek. . Marcus, Christian och Johan ska uppvisningsköra på mc mässan i Göteborg så passa på att kolla in dom. Erland.

vet du hur mycket cc husabergaren hade och några bänksiffror?

Fråga... har du hört talas om det går att glidlagra en rulllagrad vevtapp som ex sitter på min xr 650.. Mx compositesveven lagras direkti tappen. Men hur går det med smörjningen?
 

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Du måste bromsa din!!! Jag tror mer på din portning än den här! Jer mig f på att du har i närheten om inte 60hk!! Så med 475cc och så stora ventiler och 271 i duration lyft bortåt 9,5 så är 60 inte märkvärldigt
60+bhp är väl mycket på en offroad motor som dessutom bra fungerar mil efter mil! det sägs att den nya kombon kommer att lämna ca:64bhp:tummenupp

Här är specen på RHC 187 kammarna:
RHC 187 IN .356 lift 277 dur EX .356 lift 277 dur with .050 inches

Bestyckningen på min fcr41 talar för :yoparty 185/48 2.25-2.5 på soppa skruven
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag undrar hur nu resonerar och gör vid portningen beträffande turbulensen i förbränningsrummet. Gärna svar från var och en av er.

Erland får gärna vänta till sist.
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag undrar hur nu resonerar och gör vid portningen beträffande turbulensen i förbränningsrummet. Gärna svar från var och en av er.

Jag tror på att få strömmarna ut nära mitten och försöka få förvirvel på luftbränsleblandningen så att det snurrar ifrån varandra ut mot höger resp vänster sida... på så vis förhindrar man krocksenarium = turbulense.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Han trimmar åt hela usa's elit gör du?

Nej det gör jag inte.... Jag har bara världsrekordet 1-cylindrig motor 650cc fri trimmning:tummenupp 120-130hk- Snart 170hk
Om man räknar ut literhästarna på på den dr 475an och gämför med min 650 på 72hk som inte ens har lika hård trimmningsgrad så tror jag att det är rätt lika! Jag har mindre ventiler och bara 10-1 komp-f . Jag har inte ens omgorda kanaler Inte ens plastade, styrningar kvar, lägre duration (271) o lyft.9,75.
Som sagt bromsa din jag tror du ligger bra till:tummenupp
 

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Nej det gör jag inte.... Jag har bara världsrekordet 1-cylindrig motor 650cc fri trimmning:tummenupp 120-130hk- Snart 170hk
Om man räknar ut literhästarna på på den dr 475an och gämför med min 650 på 72hk som inte ens har lika hård trimmningsgrad så tror jag att det är rätt lika! Jag har mindre ventiler och bara 10-1 komp-f . Jag har inte ens omgorda kanaler Inte ens plastade, styrningar kvar, lägre duration (271) o lyft.9,75.
Som sagt bromsa din jag tror du ligger bra till:tummenupp

Ja med överladdning, vilket också är kul:D
Som jag ser det så plastar man inte eller tar bort styrningarnas utstick på en gat hoj men det är min filosofi.
(vilket du heller inte gjort)
Hur får du bottendelen att hålla för 170bhp?

Om ja skulle öka effekten mer i min Z:a då åker jag på att byta vevstake, den som sitter nu ska vara god för ca:56-60bhp vad jag hört.

Det som återstår på min Z:a är:
-Nytt förbränningsrum med mer ventilspalter.(för 94mm i borr istället för 90mm) Likt de på honda toppen ja visa!
-38/31 ventiler Nu sitter det 36/29
-lite råare portning:tummenupp

Men men sen var det det där med tiden:huvet
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Hur får du bottendelen att hålla för 170bhp?

Ja med överladdning, vilket också är kul:D
Som jag ser det så plastar man inte eller tar bort styrningarnas utstick på en gat hoj men det är min filosofi.
(vilket du heller inte gjort)
Hur får du bottendelen att hålla för 170bhp?

Om ja skulle öka effekten mer i min Z:a då åker jag på att byta vevstake, den som sitter nu ska vara god för ca:56-60bhp vad jag hört.

Det som återstår på min Z:a är:
-Nytt förbränningsrum med mer ventilspalter.(för 94mm i borr istället för 90mm) Likt de på honda toppen ja visa!
-38/31 ventiler Nu sitter det 36/29
-lite råare portning:tummenupp

Men men sen var det det där med tiden:huvet

Inte en aning?? Men den har körts lite med 120-130hk såååååå? Det är värre med stakens rullager:huvet Jag har en falcon stake som jag ska skicka till stigs motorslip i axvall för glidlagring. Vet Ej hur det slutar? men tycks ju funka på mx compocitesstakarna. Honda har ju överdrivit hela motorn förstärkningsmässigt. Växellådan ser ut att komma från en traktor gämfört med husa ktm mf
 

Robe

Två fötter på jorden, ett hjul i marken!
Gick med
5 Sep 2005
Ort
Uppsala/ Sthlm
Hoj
450 EXC, Monkey K1
Säger som flera andra, intressant fakta!

Men jag är fortfarande ganska vilsen HUR man gör när man portar? Det är bara massa bilder på slipande insug/utblås. Det säger mig inte så mycket, måste träna upp mitt öga!
Vore kul att få se lite före-/efter- bilder så man förstår vad det är man försöker uppnå med slipningen/plastningen :) Lättare att förstå era teorier/åsikter då!

/Robin
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Säger som flera andra, intressant fakta!

Men jag är fortfarande ganska vilsen HUR man gör när man portar? Det är bara massa bilder på slipande insug/utblås. Det säger mig inte så mycket, måste träna upp mitt öga!
Vore kul att få se lite före-/efter- bilder så man förstår vad det är man försöker uppnå med slipningen/plastningen :) Lättare att förstå era teorier/åsikter då!

/Robin

http://www.mototuneusa.com/think_fast.htm
Läs igenom detta här + inkörning av motor lika viktigt som portningen!!!!!!! Har testat i några år helt otroligt bra resultat på sådan inkörning.. Eller hur Coooler förklara hur din motor vart!! Lite Bilngig hemsida men Budskapet famgår klart.. har provat denna typ av portning Ska förklara sedan hur det beter sig. Har inte tid nu Läääääääää'ssssss:tummenupp
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Inte en aning?? Men den har körts lite med 120-130hk såååååå? Det är värre med stakens rullager:huvet Jag har en falcon stake som jag ska skicka till stigs motorslip i axvall för glidlagring. Vet Ej hur det slutar? men tycks ju funka på mx compocitesstakarna. Honda har ju överdrivit hela motorn förstärkningsmässigt. Växellådan ser ut att komma från en traktor gämfört med husa ktm mf
Gör inget du får ångra utan läs på vad som gör MMC-stakarna speciella först :)

Som jag fattat det gör materialstrukturen att man får fina porer i materialet som lämpar sig utmärkt för en oljefilm att finnas i. Därav avsaknaden av lager. Borde alltså inte gå (lika bra) att göra på stakar som inte är i MMC.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Gör inget du får ångra utan läs på vad som gör MMC-stakarna speciella först :)

Som jag fattat det gör materialstrukturen att man får fina porer i materialet som lämpar sig utmärkt för en oljefilm att finnas i. Därav avsaknaden av lager. Borde alltså inte gå (lika bra) att göra på stakar som inte är i MMC.

Jag är skeptisk till att lagra mmc direkt i järnet på veven. Är inte beprövat!!dom skriver även att det går att få med rullager. Men Glidlagren som körs idag i vevestakar har utveklats i över 100 år..
Det vore ju stenbra om mmc är hållbarare lagermässigt. Hoppas det
 

Cooler

Hojmissbrukande kulturarbetare!
Gick med
27 Nov 2003
Ort
Ludvika
Hoj
Husqvarna 900 -13
http://www.mototuneusa.com/think_fast.htm
Läs igenom detta här + inkörning av motor lika viktigt som portningen!!!!!!! Har testat i några år helt otroligt bra resultat på sådan inkörning.. Eller hur Coooler förklara hur din motor vart!! Lite Bilngig hemsida men Budskapet famgår klart.. har provat denna typ av portning Ska förklara sedan hur det beter sig. Har inte tid nu Läääääääää'ssssss:tummenupp

Trevligt att bli lite inbjuden till diskussion lite nu och då! :tummenupp

Ang inkörning så är det väl välkänt sedan länge att en motor som körs in lite hårdare går lite bättre, eller hur?! Det visste ju redan de gamla grekerna...

Efter lite påtryckningar från Boost under årens lopp så har jag praktiserat den här inkörningen med ett antal hojar. Bland annat min gamla KTM 640 SM.
Där hade man ju även turen att en polare köpte en identisk hoj med mig vid samma tillfälle och samma dag så det fanns gott om möjlighet för effekttest efter landsväg titt som tätt. Och rent effektmässigt så vinner man faktiskt några procent! Tilläggas bör väl att kompisen är noga och gör saker "By the Book". När man senare kollade i motorn så ser man att den "hårda" direktinkörningen gör att kolvringarna hinner anpassa sig till cylinderväggarna och gör hela motorn tätare. Det är de första inkörnings minutrarna som är viktigt medan ytorna är råa och hinner "bearbeta" varandra.

På min 660 resulterade det i att det t o m var svårt att kolla kolla på stiftet hur motorn gick på bestyckningen. Stiftet såg hela tiden ut som om man tagit det ur kartongen och nyss skruvat in det!!:) Hojen drog eller inte en milliliter olja... vad jag minns..

Det bör väl tilläggas att man inte bör överdriva det "hårda" i inkörningen med tanke på att vissa saker går varmare i motorn. Men följer man råden, i den av Boost länkade hemsidan, så ligger man bra till för att få en motor som redan från scratch har några % till sin fördel!
Jag säger som i sällskapsresan "tänk på pro´tensen"! :fyllisar

/GG
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Men har smörjsystemet på en rullagrad motor tillräcklig kapacitet för att klara en glidlagrad vevstake?

Det är den stora frågan! Jag har prata med många experter firmor... men det är inte vanligt att man glidlagrar en rullagrad snarare tvärtom. 80% tror inte att det går 20% tror.... jag tillhör dom 20% åtminstonde på xr650 som har ett av dom bästa trycksmörjsystemen. Enligt dom 20% firmor (inga namn inga klämd) så räcker det med väldigt lågt tryck huvusaken är att lagren får ett flöde. Många tror fel att vevstaken ska bäras upp av ett oljetryck.. Typ det måste vara 3kg oljetryck annars orkar inte oljetrycket lyfta staken och det skär. Men det är endast ojefilmen som bär staken utan tryck! huvudsaken är att man har så pass tryck att oljan byts ut innan den blir för varm...
MMC skulle ju inte tordas sälja vevstakar till flera märken om det inte funkade!
 

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Säger som flera andra, intressant fakta!

Men jag är fortfarande ganska vilsen HUR man gör när man portar? Det är bara massa bilder på slipande insug/utblås. Det säger mig inte så mycket, måste träna upp mitt öga!
Vore kul att få se lite före-/efter- bilder så man förstår vad det är man försöker uppnå med slipningen/plastningen :) Lättare att förstå era teorier/åsikter då!

/Robin

Kolla första sidan där har du en std topp och min portade!
fråga gärna om du undrar varför ja tagit på nått specielt ställe.
 

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Inte en aning?? Men den har körts lite med 120-130hk såååååå? Det är värre med stakens rullager:huvet Jag har en falcon stake som jag ska skicka till stigs motorslip i axvall för glidlagring. Vet Ej hur det slutar? men tycks ju funka på mx compocitesstakarna. Honda har ju överdrivit hela motorn förstärkningsmässigt. Växellådan ser ut att komma från en traktor gämfört med husa ktm mf

Du Boost, har du något hål för oljan i din vev? varför skulle veven ha oljehål när den är kullagrag från början?

Angående bänknigen du vill att jag ska göra på min 434, visst vore det kul:)
Men som den går nu så lever ja i tron att det är 50++bhp då håller kopplingen och allt längre:D

Nejdå, men visst är det möjligt att det kommer en bänkning till sommaren!
 

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Du Boost, har du något hål för oljan i din vev? varför skulle veven ha oljehål när den är kullagrag från början?

Angående bänknigen du vill att jag ska göra på min 434, visst vore det kul:)
Men som den går nu så lever ja i tron att det är 50++bhp då håller kopplingen och allt längre:D

Nejdå, men visst är det möjligt att det kommer en bänkning till sommaren!

Möjligt:confused: Tycker du ska åka och hyra ett släp (om du inte vill köra den nu) och bänka den:)
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Du Boost, har du något hål för oljan i din vev? varför skulle veven ha oljehål när den är kullagrag från början?

Angående bänknigen du vill att jag ska göra på min 434, visst vore det kul:)
Men som den går nu så lever ja i tron att det är 50++bhp då håller kopplingen och allt längre:D

Nejdå, men visst är det möjligt att det kommer en bänkning till sommaren!

Trycksmörjning med hål igenom veven och in i vevtapp ut genom vevtapp i mitten av lagret Ja... Det har väl du med? Sitter ju även ett sprutmunstycke nere i vev huset som sprutar olja på veven. Finns på dom flesta. har drz ett sådant munstycke? man kan borra upp detta munstycke för ökad kylning/smörjning på undersidan av kolven. Blir nog att jag gör det vid glidlagring. Far o bänka nu... En svartbänkning får du för 500kr:)
 

krokodilen73

Medlem
Gick med
13 May 2005
Ort
I Dalslands djupa skogar!
Hoj
XR650R & CR500AF
Vart ska man masa av 25g här ? Wiseco till vänster och org till höger. Wiseco kolven är redan omarbetad då den skiljer sig avsevärt mot orginal. Men det kanske går. Kolvtaket är 7mm på Wiseco kolven och 6mm på orginal.

Btw thumpertalk.com verkar vara ett annat bra forum.

Mvh Christer
 

Bifogat

  • 100_4277.JPG
    100_4277.JPG
    138.5 KB · Visningar: 155

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Vart ska man masa av 25g här ? Wiseco till vänster och org till höger. Wiseco kolven är redan omarbetad då den skiljer sig avsevärt mot orginal. Men det kanske går. Kolvtaket är 7mm på Wiseco kolven och 6mm på orginal.

Btw thumpertalk.com verkar vara ett annat bra forum.

Mvh Christer

var det 25 g även om du bytte kolvbult? runda av alla vassa kanter runt helakolven invändigt .sist ge dig på i innertaket 1mm-1,5mm du hittar säkert någon ananstans att slipa tänk lågist bara. Du behöver ju inte nödvändigtvis ta bort alla gram. stanna slipen när du börjar bli osäker:tummenupp
Runda även av dom vassa kanterna runt ventilfickorna (kolvens topp) runda bara lite.
 
Last edited:
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top