Supermoto trimtråden!

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
www.blixtensracing.se i Jönköping fixar det för runt 2k inkl omläggning och returfrakt. Han kan även fixa fram kolv även om inte jag köpte min kolv där. Ca 4k tot.

Kanske är någon som har bättre tips!!??

Mvh Christer
Såg ju bra ut det där
Ska va 700cc kitt komplett med kolv..Tror man måste lämmn sin cylle i inbyte på bergos tyskland.
Undran,,, borrade han ur bara och ny nicacil eller nytt foder?
 

krokodilen73

Medlem
Gick med
13 May 2005
Ort
I Dalslands djupa skogar!
Hoj
XR650R & CR500AF
Såg ju bra ut det där
Ska va 700cc kitt komplett med kolv..Tror man måste lämmn sin cylle i inbyte på bergos tyskland.
Undran,,, borrade han ur bara och ny nicacil eller nytt foder?

Upptagning + ny Nikasilbeläggning vart det. Alla dessa jobb går till Holland eller Storbritanien pga Svenska miljökrav som sätter stopp inom landets gränser. Husqvarna har tydligen en anläggning på dispens men dom släpper inte in något utifrån pga kontamineringsrisk, då baden är mycket känsliga för smuts. Jepp Bergos kit blir 689cc 12:1 på kundens cylinder.


Mvh Christer
 

krokodilen73

Medlem
Gick med
13 May 2005
Ort
I Dalslands djupa skogar!
Hoj
XR650R & CR500AF
Min kamera suger men här är en bild på insugskanalerna iallafall.
Frästa säten och nya ventiler. Vet inte när jag ska meka med allt detta bara om sjöarna lägger sig har jag ingen lust att agera "problemlösare" på en nytrimmad trillskande Xr när polarna jagar varandra runt runt.

Mvh Christer
 

Bifogat

  • 100_4220.JPG
    100_4220.JPG
    102.3 KB · Visningar: 223
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Min kamera suger men här är en bild på insugskanalerna iallafall.
Frästa säten och nya ventiler. Vet inte när jag ska meka med allt detta bara om sjöarna lägger sig har jag ingen lust att agera "problemlösare" på en nytrimmad trillskande Xr när polarna jagar varandra runt runt.

Mvh Christer

Vem hade gjort den där?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Min kamera suger men här är en bild på insugskanalerna iallafall.
Frästa säten och nya ventiler. Vet inte när jag ska meka med allt detta bara om sjöarna lägger sig har jag ingen lust att agera "problemlösare" på en nytrimmad trillskande Xr när polarna jagar varandra runt runt.

Mvh Christer

Det är för svår att avgöra hur bra en portning är på bild. Det enda jag ser är att det är lite tid nerlagd och att det är för lite slipat på varje sida om styrningen (bakom runt) Blir en död fläck bakom styrningen. Ej heller omarbetat någe rent formmässigt. Frågan är om den är bearbetad i förbränningsrummet? Hoppas inte utblåset är så där groft slipat, spelar mindre roll på insug. Man måste se portningen utan ventiler från alla håll för att kunna avgöra hur bra det är.

En sådan där portning kan jag göra för en 500 kr (har inte dömt ut....bättre än org!!):tummenupp
 

krokodilen73

Medlem
Gick med
13 May 2005
Ort
I Dalslands djupa skogar!
Hoj
XR650R & CR500AF
www.topplocksverkstan.se har gjort iordning toppen.

Boost: Du verkar ha bra timdebitering på dina jobb, sett med kundens ögon då.:D

Btw har du någon bild på hur förbränningsrummet på Xr 650 ska se ut efter bearbetning kameran e kass.

Ang ytan så är det lite skumt den ser megagrov ut men om man känner över den så är det inte alls så!

Mvh Christer
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
www.topplocksverkstan.se har gjort iordning toppen.

Boost: Du verkar ha bra timdebitering på dina jobb, sett med kundens ögon då.:D

Ang ytan så är det lite skumt den ser megagrov ut men om man känner över den så är det inte alls så!

Mvh Christer

Utblåssidan då? är den tokblank? och är något gjort i förbränningsrummet?
Om man fått samma resultat som bilderna på deras hemsida skulle jag varit nöjd:tummenupp
ANG förbränningsrum ska fixa en bild men du borde se om någon har varit och slipat där... Typ tagit bort vassa fräskander runt ventilsäten o dyligt + polering. Så här ska det se ut. den här toppen har Anders Brink gjort En av sverges bästa portare vill jag påstå. Mina toppar ser snarlika ut färdiga
 

Bifogat

  • 12%20-%20combustion%20chamber%20-%20finished,%20not%20cleaned%20up.jpg
    12%20-%20combustion%20chamber%20-%20finished,%20not%20cleaned%20up.jpg
    24.5 KB · Visningar: 233
Last edited:

krokodilen73

Medlem
Gick med
13 May 2005
Ort
I Dalslands djupa skogar!
Hoj
XR650R & CR500AF
Utblåssidan då? är den tokblank? och är något gjort i förbränningsrummet?
Om man fått samma resultat som bilderna på deras hemsida skulle jag varit nöjd:tummenupp
ANG förbränningsrum ska fixa en bild men du borde se om någon har varit och slipat där... Typ tagit bort vassa fräskander runt ventilsäten o dyligt + polering. Så här ska det se ut. den här toppen har Andersson gjort En av sverges bästa portare vill jag påstå. Mina toppar ser snarlika ut färdiga

Nej det finns säkert en del till att lira med men frågan är hur noga det är med tanke på att jag ska ha 11:1 kolv = ngt mindre risk för spikningar än 12:1 + att edelbrocken mäter oval 37*42 har jag för mig vilket storleksmässigt inte kräver en maxportning kanske. Ribban har hela tiden varit lagd på något steg under extremt. Toppen är nog som jag beställde den tät och finputad. Blir nog bra det här eller "bättre" om man vill gardera sig.
Sedan måste jag ifrågasätta metoden att helt fimpa den utstickande delen av ventilstyrningen, mycket på grund av dess namn "ventilstyrning":va . Men som alltid högre trimningsgrad och hållbarhet går inte hand i hand.

Min målsättning har hela tiden vart 60-65hk på bakhjulet och det ska nog gå.
Iallafall så är detta en intressant och givande tråd.:)

Mvh Christer
 

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Min kamera suger men här är en bild på insugskanalerna iallafall.
Frästa säten och nya ventiler. Vet inte när jag ska meka med allt detta bara om sjöarna lägger sig har jag ingen lust att agera "problemlösare" på en nytrimmad trillskande Xr när polarna jagar varandra runt runt.

Mvh Christer

Christer, du kan ju finputtsa toppen själv om du vill ha en högre finish.
Är det Erland själv som har portat?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Nej det finns säkert en del till att lira med men frågan är hur noga det är med tanke på att jag ska ha 11:1 kolv = ngt mindre risk för spikningar än 12:1 + att edelbrocken mäter oval 37*42 har jag för mig vilket storleksmässigt inte kräver en maxportning kanske. Ribban har hela tiden varit lagd på något steg under extremt. Toppen är nog som jag beställde den tät och finputad. Blir nog bra det här eller "bättre" om man vill gardera sig.
Sedan måste jag ifrågasätta metoden att helt fimpa den utstickande delen av ventilstyrningen, mycket på grund av dess namn "ventilstyrning":va . Men som alltid högre trimningsgrad och hållbarhet går inte hand i hand.

Min målsättning har hela tiden vart 60-65hk på bakhjulet och det ska nog gå.
Iallafall så är detta en intressant och givande tråd.:)

Mvh Christer

Blir nog bra detta där... men utblåset måste vara skapligt slätt/blankt annars fastnar sot som bygger igen utblåset. Det kan du slipa till själv med en dremmel o sanpapperslammel därefter limma fast fint våtslippaper på fingret och tokslipa flera timmar. Sluligen autosol. Likadant i förbränningsrum ta bort skarpa kanter och putsa så blankt som möjligt, Det är inte bara spikningsbeständigheten som ökar ävn bättre spridning av bränsleblandningen + mindre sotupbyggnad. Det är sånt här som tar tid vid riktig portning,, Sånna där portningar ska man högst betala 500kr för

Ang styrning avkap.. Förkortar nog livslängden 20% gör ju inget på en xr går flera tusen mil. Man får välja själv om man ska ha full längd på styrning vart man än portar bara att säga till. I mitt fall får man välja mellan roadraceportning,,,,supermotard,,,,eller enduro. DVS olika bottendrag vs toppdrag.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
KTM Faktory kam

Är det någon som vet lyfthöjden och durationen på KTMs kamaxlar Faktory resp Rallykamen?.... Svårt att ta reda på:va
 

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Boost3: Jag har då aldrig hört nån som polerat avagskanalerna:va
Men teoretiskt borde det vara helt rätt.
Min kanal är blästrad och det finns inge sot där än iaf. (ca:400mil)

Krokodilen: Det var lustigt att Erland inte lagt mer jobb på insugs ytan än vad som är gjort på din topp:va

Men Erland kan väl sin sak, ja tror att han har tagit fasta på dina ord om rimligt med effekt:tummenupp
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Boost3: Jag har då aldrig hört nån som polerat avagskanalerna:va
Men teoretiskt borde det vara helt rätt.
Min kanal är blästrad och det finns inge sot där än iaf. (ca:400mil)

Krokodilen: Det var lustigt att Erland inte lagt mer jobb på insugs ytan än vad som är gjort på din topp:va

Men Erland kan väl sin sak, ja tror att han har tagit fasta på dina ord om rimligt med effekt:tummenupp

Ju jämnare och blankare man "orkar" göra desto bättre. Har du sett hur det brukar se ut på org toppar när dom gått ett tag, stora flagor med sot kan sitta fast:näsblod
 
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

Top