Supermoto trimtråden!

chukabowa

Håårdcåår
Gick med
31 May 2004
Ort
staffanstorp
Hoj
Stor moppe
Japp det funkar med org fjädrar,både g1, g2 och hotcams funkar det med orginal fjädrar. ett tips är att kolla med kam kortet du får med så att kammen står rätt (ingradad) G2 kammen ska stå 108-109 grader vid max lyft, vet inte hundra på g1 men det vet ragnar på lelles.

hmm.. går det o få fel alls på ktm. kamdrevet kan man väll inte montera fel direkt?

edit: slängde upp en bild oxå.... antar att tornado-kamen ser ut som en original
 

Bifogat

  • kam.JPG
    kam.JPG
    23.4 KB · Visningar: 102
Last edited:

A.M

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2007
Ort
h-vik
Hoj
ktm 540, 560
hmm.. går det o få fel alls på ktm. kamdrevet kan man väll inte montera fel direkt?

edit: slängde upp en bild oxå.... antar att tornado-kamen ser ut som en original
Jo kammen är lika ,men kammen passar på flera olika modeller typ 400,450 525 560 osv, höjden på cylindrarna skiljer, därför får man fila upp hålen till bultarna på kamdrevet så det blir lite ställbart ca 1.5 mm åt båda hållen, sen på med gradskivan. så är hotcamen också, polarn har hotcam på sin ktm 580 den hamnar på 107 grader om man skruvar dit den, den ska stå 110grader
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
hmm.. går det o få fel alls på ktm. kamdrevet kan man väll inte montera fel direkt?

edit: slängde upp en bild oxå.... antar att tornado-kamen ser ut som en original

Om man ska vara toknoga så filar man upp bulthålen i drevet och ställer den som man vill... Men den erfarenhet jag har så strunta i det det enda som händer är att du får minimal skillnad ....Endera mer pullver åt toppvarvsreg eller botten beroende på hur slut kedjan är.. Men kedjan ändrar ju längd hela tiden!! Om man vill kan man ställa medvetet kamen På till ex g2 några grader för mycket och på så sätt få bättre botten.:tummenupp Bäst vore ju variabla kamtider..
 

chukabowa

Håårdcåår
Gick med
31 May 2004
Ort
staffanstorp
Hoj
Stor moppe
hmm så det e alltså ingen fara med o köra den om man inte filar upp hålen alltså.. för sånt pallar jag inte laborera med :)
 

A.M

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2007
Ort
h-vik
Hoj
ktm 540, 560
Om man ska vara toknoga så filar man upp bulthålen i drevet och ställer den som man vill... Men den erfarenhet jag har så strunta i det det enda som händer är att du får minimal skillnad ....Endera mer pullver åt toppvarvsreg eller botten beroende på hur slut kedjan är.. Men kedjan ändrar ju längd hela tiden!! Om man vill kan man ställa medvetet kamen På till ex g2 några grader för mycket och på så sätt få bättre botten.:tummenupp Bäst vore ju variabla kamtider..
För att få bästa registret, så ska man ställa som det står på kamkortet, men vill man ha mer botten så kan man ju ha den på 106 lr mer på topp ca 110 111. men man måste ha koll på kolv och ventiler om man håller på att laborera så. 1,2 mm till godo på insug och 1,5 mm på avgas vid max lyft. annars kan det bli dyrt.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
hmm så det e alltså ingen fara med o köra den om man inte filar upp hålen alltså.. för sånt pallar jag inte laborera med :)

Ingen fara.. förutsatt att nu inte g2 kamen tar i kolven (det vet säkert AM) men om g2 kamen står 1,5mm åt bakåt i rotations riktning så blir det lite väl mycket losing i botten. vore bättre åt andra hållet i ditt fall
 
Last edited:

A.M

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2007
Ort
h-vik
Hoj
ktm 540, 560
Ingen fara.. förutsatt att nu inte g2 kamen tar i kolven (det vet säkert AM) men om g2 kamen står 1,5mm åt framot i rotations riktning så blir det lite väl mycket losing i botten. vore bättre åt andra hållet i ditt fall
Ingen fara alls. på min 525 sx 05, hamna kammen rätt att bara skruva den i orginal hålen, kör så du. Tänkte bara om du ville va grymt noga, det kan ju skilja lite från hoj till hoj. Lycka till!
 

chukabowa

Håårdcåår
Gick med
31 May 2004
Ort
staffanstorp
Hoj
Stor moppe
låter kanon.. ska se om det blir en G1 kam senare då. vil helst testköra med enbart portningen o se vad den gör för skilnad.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jepp stämmer fint!


Boost hur är det med frigången med 11:1 resp 12:1 kolv och Hotcam steg 2 .:va

Mvh Christer
Törs inte säga det på rak arm.... På motor jag byggde senast så sopade jag i en 11-1 meeeen planade även 1mm !! så då fick jag klatra med modellera på kolvtoppen och sedan skära med rakblad ,mäta,slipa tills man var säker, slipade lite exra för säkerhets skull. Du måste tyvär kolla med modellera!! Tipps Hä inte på ringarna!! Tejpa istället uppe och nere på kolven så den inte vickar!! Vickar den slipar man för djupt. På en storoxestonka som den här med orginalfessfjädrar så rekomenderar jag 1,5 ventil/kolv på in... ut 2mm. hade du haft titanfjädrar/brickor så.....1mm in 1,5 ut
:tummenupp När du kollat spelet lägg då upp det här så slipper vi andra göra det ev......?:tummenupp

låter kanon.. ska se om det blir en G1 kam senare då. vil helst testköra med enbart portningen o se vad den gör för skilnad.

G1 är för moppefuckon:D Kör g2 och slipa upp kamdrevet 2mm så att kamen öppnar tidigare. Då får du pullver i botten mellanreg också. Tror nämligen att du inte kommer känna så stor skillnad mot orginal med g1
 
Last edited:

krokodilen73

Medlem
Gick med
13 May 2005
Ort
I Dalslands djupa skogar!
Hoj
XR650R & CR500AF
Man slipar alltså ur ventilurtaget i kolvtoppen?
Hade du kontakt vid 11:1 och 1mm planat eller?
Hur mycket tvingades du slipa ur för rätt spel??
Finns en kille på Soe.se som säger att han monterat ihop 11:1 kolv + steg 2 kamm utan kontroll och det funkade bra. Men kanske bäst att kolla. Vad är frigången orginal tro.

Mvh Christer
 

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Glöm inte bort att en stånka går hett och tungt, så den kräver en skapligt tjock kolvtopp!!!

Kolvtoppen brukar inte vara så värst tjock från början heller! (race kolvar typ JE Wiseco)
 

krokodilen73

Medlem
Gick med
13 May 2005
Ort
I Dalslands djupa skogar!
Hoj
XR650R & CR500AF
Var just nere i garaget och kollade lite enda skillnaden (förutom dian då) på orginal kolv och 11:1 kolven är att gropen ("förbränningsrum") inte finns på 11:1 kolven. Ventilurtagen är lika djupa och kolvbulten sitter lika etc. Jag drar därmed slutsatsen att om en steg 2 kamm funkar med org kolv + oplanat så är egentligen förhållandet oförändrat med iallafall Wisecos 11:1 kolv.Varvtalet ökar förstås med aggresivare axel och det kräver ju ngt mera spel kanske. Men som sagt bäst att kolla när det drar ihop sig.

Mvh Christer
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Var just nere i garaget och kollade lite enda skillnaden (förutom dian då) på orginal kolv och 11:1 kolven är att gropen ("förbränningsrum") inte finns på 11:1 kolven. Ventilurtagen är lika djupa och kolvbulten sitter lika etc. Jag drar därmed slutsatsen att om en steg 2 kamm funkar med org kolv + oplanat så är egentligen förhållandet oförändrat med iallafall Wisecos 11:1 kolv.Varvtalet ökar förstås med aggresivare axel och det kräver ju ngt mera spel kanske. Men som sagt bäst att kolla när det drar ihop sig.

Mvh Christer

Ja man slipar ur ventilfickorna.. tror det blev ev 1mm . Svårt att se lera kladd!! mest troligt går det, har den farbrorn kört så kan du.. Mer varv kommer du inte få ... den slår ju redan i varvstoppet org, 8250v men den kommer att gilla varv mer än org .Därimot med höglyftande kam och svaga fjädrar kan ventilen hoppa vidare en bit och då kan det vara god natt:näsblod
 

krokodilen73

Medlem
Gick med
13 May 2005
Ort
I Dalslands djupa skogar!
Hoj
XR650R & CR500AF
Ja man slipar ur ventilfickorna.. tror det blev ev 1mm . Svårt att se lera kladd!! mest troligt går det, har den farbrorn kört så kan du.. Mer varv kommer du inte få ... den slår ju redan i varvstoppet org, 8250v men den kommer att gilla varv mer än org .Därimot med höglyftande kam och svaga fjädrar kan ventilen hoppa vidare en bit och då kan det vara god natt:näsblod


Jepp Boost helt sant ungefär så jag menade men inte skrev:rolleyes: :) . Vad tror du om dessa "trim" cdi´s som finns att köpa bla på Ebay??
Ska för övrigt väga kolvarna idag här på jobbet skriver senare vad diffen blev.

Mvh Christer
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jepp Boost helt sant ungefär så jag menade men inte skrev:rolleyes: :) . Vad tror du om dessa "trim" cdi´s som finns att köpa bla på Ebay??
Ska för övrigt väga kolvarna idag här på jobbet skriver senare vad diffen blev.

Mvh Christer

Do not prova höja varvet....!! Det är nog med 8250v på org vevstake!! ska man höja varvet ska man byta till falcon stake eller carrillo eller som jag ska göra nu mx composites vevstake eller vanligt glidlagrad. Och du har ingen nytta av att höja varvet den slutar dra vid 7500v..... Det är visserligen inte staken som flyger det är rullagret på vevtappen...
 

Cooler

Hojmissbrukande kulturarbetare!
Gick med
27 Nov 2003
Ort
Ludvika
Hoj
Husqvarna 900 -13
Stenbra du kommer att få en stenkul motor. Har nog inte kört en roligare motor än den uppsättningen som jag har nämt tidigare , och du har ju mer cc, Du måste bänka den.
Ja kolven är tyngre, Så vill man vara seriös så lättar man kolven så mycket man törs, går även att borra hål i vevtappen 6-7mm hål runt centrum av tappen men inte för djupt så att det går igenom tjokleken på skinkan, går även att borra hål i skinkorna runt vev tappen om behövs. gör vikskillnadskoll mellan kolvarna!! Kan annars komma att skaka förfärlig. Kompisarns (Göran Gullbro) lc4 med 675cc kitt utan lättning, Skakade så till den milda grad att Göran fick pungbrock och fick uppsöka läkare!! Eller hur Göran:D

Som Boost 3 säger är det viktigt att balansera, förutom skona en ädlare delar vid längre turer, så vinner man effekt med att ha en motor i balans.

Skulle jag i dagens läge gå upp i cc så skulle jag inte tveka en sekund att kolla upp viktera på grejorna som skruvas i motorn.

Det är inte kul att sitta på en massagestav från helvetet längre än några minuter... :näsblod

/GG
 
Last edited:

krokodilen73

Medlem
Gick med
13 May 2005
Ort
I Dalslands djupa skogar!
Hoj
XR650R & CR500AF
Ok lite vikter då Orginal kolv: 554,32g Wisecokolven:580,1g
Ca 25g skillnad hur fn ska man masa av den mängden och vart?:va Ska fota underifrån på Wiseco kolven när jag kommer hem. Så att jag har en bild att lägga ut för lite tips.

Mvh Christer
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
No but det påstås höja effekten too!!:tummenupp pga annan kurva. Men det är väl Bs kanske!?

Mvh Christer

Det påstås det.. men jag tror inte på det : jag har ställt fram tädningen lite och mycket,,,det är stor risk att man kommer för nära spik-gränsen=farligt.
Just nu har jag förtänt den lite, men jag har lite vildare kam än du + lägre komp-f... så då är det möjligt. Du kan ju prova sedan du plockat ihop den att förställa den lite... 2mm i taget.... Lyssna noga efter spikningar!! Du kan vinna lite pigghet och 0,5-08hk. (för att ställa tändningen på xr måste man ta en dremmel och tokslipa på pickupphålen eee lite klatrigt)

Ok lite vikter då Orginal kolv: 554,32g Wisecokolven:580,1g
Ca 25g skillnad hur fn ska man masa av den mängden och vart?:va Ska fota underifrån på Wiseco kolven när jag kommer hem. Så att jag har en bild att lägga ut för lite tips.

Mvh Christer

De va ju lite... tipps kolla in org kolvbult den är konisk invändigt = lättare!! är den fin så sopa dit den. 25g är lätt att slipa bort i kolven bara du slipar på rätt ställe ,så du inte försvagar den. Åke jonsson lättade sina 90g!!,
 
Last edited:
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top