Supermoto trimtråden!

M.Davidsson

Micke
Gick med
28 Mar 2006
Ort
E-tuna
Hoj
KTM 660 -04
Några tipps på vad som ska bytas för att få mer kräm?

Är inte så haj på det här med att trimma, men nu har jag en KTM 640 -00
med bytt förgasare till Mikuni (vet inte vad den heter mer) och effektsystemett HXC samt uppskuren luftburk både under sadeln och öppnad på ena sidan.

Vad skulle bli nästa steg för att få mer tryck på låga/mellan varv?
 

Bifogat

  • DSC03142.jpg
    DSC03142.jpg
    126.1 KB · Visningar: 134
  • DSC03143.jpg
    DSC03143.jpg
    124.5 KB · Visningar: 92

krokodilen73

Medlem
Gick med
13 May 2005
Ort
I Dalslands djupa skogar!
Hoj
XR650R & CR500AF
Jag vägde faktiskt bultarna och det skilde 10g mellan dom tror jag!!

Det påstås det.. men jag tror inte på det : jag har ställt fram tädningen lite och mycket,,,det är stor risk att man kommer för nära spik-gränsen=farligt.
Just nu har jag förtänt den lite, men jag har lite vildare kam än du + lägre komp-f... så då är det möjligt. Du kan ju prova sedan du plockat ihop den att förställa den lite... 2mm i taget.... Lyssna noga efter spikningar!! Du kan vinna lite pigghet och 0,5-08hk. (för att ställa tändningen på xr måste man ta en dremmel och tokslipa på pickupphålen eee lite klatrigt)



De va ju lite... tipps kolla in org kolvbult den är konisk invändigt = lättare!! är den fin så sopa dit den. 25g är lätt att slipa bort i kolven bara du slipar på rätt ställe ,så du inte försvagar den. Åke jonsson lättade sina 90g!!,


Jag vägde faktiskt bultarna och det skilde runt 10g mellan dom tror jag!!



Mvh Christer
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Är inte så haj på det här med att trimma, men nu har jag en KTM 640 -00
med bytt förgasare till Mikuni (vet inte vad den heter mer) och effektsystemett HXC samt uppskuren luftburk både under sadeln och öppnad på ena sidan.

Vad skulle bli nästa steg för att få mer tryck på låga/mellan varv?

Med endast portning får du lite mer svung i hela registret och så i med en 12-1 kolv (hög komp) då blir det bandtraktorstuk:tummenupp
 

Solid snake

Guest
Är inte så haj på det här med att trimma, men nu har jag en KTM 640 -00
med bytt förgasare till Mikuni (vet inte vad den heter mer) och effektsystemett HXC samt uppskuren luftburk både under sadeln och öppnad på ena sidan.

Vad skulle bli nästa steg för att få mer tryck på låga/mellan varv?
En ny kam skulle nog göra sig för att få mer på låga och mellanregistret.

Billigare än en portning dessutom, men portar du så märks kammen antagligen av mer.
 

M.Davidsson

Micke
Gick med
28 Mar 2006
Ort
E-tuna
Hoj
KTM 660 -04
Med endast portning får du lite mer svung i hela registret och så i med en 12-1 kolv (hög komp) då blir det bandtraktorstuk:tummenupp

Blir det dyrt att fixa portning och en 12-1kolv?
Vad kostar det att byta kam?

Hur ofta behöver man byta olja m.m efter en sådan trimning?
 

Cooler

Hojmissbrukande kulturarbetare!
Gick med
27 Nov 2003
Ort
Ludvika
Hoj
Husqvarna 900 -13
Är inte så haj på det här med att trimma, men nu har jag en KTM 640 -00
med bytt förgasare till Mikuni (vet inte vad den heter mer) och effektsystemett HXC samt uppskuren luftburk både under sadeln och öppnad på ena sidan.

Vad skulle bli nästa steg för att få mer tryck på låga/mellan varv?

För låg- och mellanregister motor:
-Högkomp kolv
-Porta toppen för mellanregistret
-lite längre insugsrör till luftfiltret
-Rallykam
-Rensa gärna ljuddämparen från den inbyggda "snabeln" Ljudnivån kan bli lite hög bara...
640 krökar är skapligt byggda för vrid på låg-/mellanregister, det man kan göra är att ta bort/byta ut mellanröret där den lilla "burken" sitter.

Detta bör utmynna i en Bandtraktor
 

M.Davidsson

Micke
Gick med
28 Mar 2006
Ort
E-tuna
Hoj
KTM 660 -04
För låg- och mellanregister motor:

640 krökar är skapligt byggda för vrid på låg-/mellanregister, det man kan göra är att ta bort/byta ut mellanröret där den lilla "burken" sitter.

Detta bör utmynna i en Bandtraktor

Systemet jag har är ett helsystem så lilla burken är redan borta.
Hur rensar jag bort den inbyggda "snabeln" i ljuddämparen?
 

Cooler

Hojmissbrukande kulturarbetare!
Gick med
27 Nov 2003
Ort
Ludvika
Hoj
Husqvarna 900 -13
Systemet jag har är ett helsystem så lilla burken är redan borta.
Hur rensar jag bort den inbyggda "snabeln" i ljuddämparen?

Några år sedan jag gjorde denna operation... Har för mig att delen med snabeln kapades av från bakdelen (innerdelen) av dämparen och att jag gjorde en en ny del med perforerat rör. Så att det blev rakt rör (av perforerad plåt). Eventuellt gjorde jag en helt ny bakre "kon" på dämparen... Men det går nog att snika till så att man använder sig av originalet, men då får man kapa sönder lite... :näsblod

Svårt att förklara i text ser det ut som...:va Något du inte förstår så är det bara att be om förtydligande.

Men är man ute efter endast bottendraget så kan man nog bortse från detta mixtrande också!

/GG
 

Härnborg

nihao
Gick med
28 Nov 2006
Ort
I en snabbare del av köping
Hoj
Klotad 09, förhoppningsvis åter 2012..
Några år sedan jag gjorde denna operation... Har för mig att delen med snabeln kapades av från bakdelen (innerdelen) av dämparen och att jag gjorde en en ny del med perforerat rör. Så att det blev rakt rör (av perforerad plåt). Eventuellt gjorde jag en helt ny bakre "kon" på dämparen... Men det går nog att snika till så att man använder sig av originalet, men då får man kapa sönder lite... :näsblod

Svårt att förklara i text ser det ut som...:va Något du inte förstår så är det bara att be om förtydligande.

Men är man ute efter endast bottendraget så kan man nog bortse från detta mixtrande också!

/GG

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=132732
Mkt snyggt gjort
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Blir det dyrt att fixa portning och en 12-1kolv?
Vad kostar det att byta kam?

Hur ofta behöver man byta olja m.m efter en sådan trimning?

12-1 kolv verkar vara lite klurit att få tag i hör med ragnar på lelles . Går säkert med lite sökning. Eller gör det billigaste typ 300-500kr, plana toppen det kan han som ska porta toppen:D .http://www.gw-racing-parts.com/english/index.php sök på tuningkits.
11.5-1 får man tag i för runt 2000-2500kr ANG portning är beroende på plast eller inte inte dyrare än kolv....PMA MIG:tummenupp

Några år sedan jag gjorde denna operation... Har för mig att delen med snabeln kapades av från bakdelen (innerdelen) av dämparen och att jag gjorde en en ny del med perforerat rör. Så att det blev rakt rör (av perforerad plåt). Eventuellt gjorde jag en helt ny bakre "kon" på dämparen... Men det går nog att snika till så att man använder sig av originalet, men då får man kapa sönder lite... :näsblod

Svårt att förklara i text ser det ut som...:va Något du inte förstår så är det bara att be om förtydligande.

Men är man ute efter endast bottendraget så kan man nog bortse från detta mixtrande också!

/GG
Minns du hur mycket komp-F en lc4 00a hade?:va


Gör man ett sådant ingrepp i org dämparna så har man lika bra system som akra,sebring MF men snåla inte innerdia på perforerade röret:tummenupp

Ok lite vikter då Orginal kolv: 554,32g Wisecokolven:580,1g
Ca 25g skillnad hur fn ska man masa av den mängden och vart?:va Ska fota underifrån på Wiseco kolven när jag kommer hem. Så att jag har en bild att lägga ut för lite tips.

Mvh Christer

Du kan till att börja med utan att fundera blåsa bort 1-1,5mm av hela innertaket i kolven då har du säkert 10g-. Ingen fara turbonissarna blåser av kolvtoppen minst 1mm och laddar på minst 1,5bar !! Jag har för mig att den är närmare runt 10mm tjock
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Husaberg trimm tipps

Nu är det dags för Husaberguppskrämmning:D

1...porta
2...sätt in denna kam http://www.gw-racing-parts.com/english/produkte/Produkte.html
3...byta luftfilter till kn = snabel och raktpå f-gasaren
4... Man kan höja komp-f med planing eller 12-1 kolv, Men den går rätt bra utan komphöjning det är ju redan rätt högt komp-f org!!
5.. Rätt avgasyst helsystem erfodras hellst dubbelt
Med denna åtgärd har man en killer minst 72hk om rättperson portar:D och dubbelsystem eller ett enkelt som drar bra från 6000v-8000v
Med akra helsyst så stannar den nog på runt 68-70hk men då har man ett bra register.:tummenupp
Go figure husaägare De E JU BILLIGT:)
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Nu är det dags för Husaberguppskrämmning:D

1...porta
2...sätt in denna kam http://www.gw-racing-parts.com/english/produkte/Produkte.html
3...byta luftfilter till kn = snabel och raktpå f-gasaren
4... Man kan höja komp-f med planing eller 12-1 kolv, Men den går rätt bra utan komphöjning det är ju redan rätt högt komp-f org!!
5.. Rätt avgasyst helsystem erfodras hellst dubbelt
Med denna åtgärd har man en killer minst 72hk om rättperson portar:D och dubbelsystem eller ett enkelt som drar bra från 6000v-8000v
Med akra helsyst så stannar den nog på runt 68-70hk men då har man ett bra register.:tummenupp
Go figure husaägare De E JU BILLIGT:)
Jag vill inte trampa på några som helst tår eller klaga. Du är uppenbarligen insatt och erfaren i vad du gör. Men. Jag kan inte låta bli att tycka lite illa om postningar som denna. Allt verkar så himla lätt och exakt och många läser sånna inlägg och sväljer allt bara för att du låter så säker. Kompressionen har t.ex ändrats väldigt mycket mellan åren, att då generellt säga att 12-1 kolv är det rätta att göra blir ju helt galet. Om K/N skulle vara så överlägset varför har då hojarna trimmade för VM och SM inte den lösningen (utvecklad under flera år) utan en helt annan för att få i sig mer och bättre luft??
Vidare säger du inget om vilken hoj man trimmar. Får man 72hk även i en 450/470? Om man antar att det är 650modellen du talar om, vilket du såklart gör ;), så vet du kanske att de är på 644 eller 628cc beroende på årsmodell -> påverkar effekten. Storleken på ventiler har ändrats under åren -> påverkar effekten. Förgasare och tändning har ändrats -> annan respons mot trimning osv osv....
Jag tycker det är jätteskoj att nån tar upp en massa trimtips men jag som är van att läsa specar och faktablad med kritiska ögon tycker det känns lite oseriöst med inlägg av typen ovan. Nu känns det som att jag bara gnäller men det är ABSOLUT inte min mening.
Kompis!? :pannkyss
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag vill inte trampa på några som helst tår eller klaga. Du är uppenbarligen insatt och erfaren i vad du gör. Men. Jag kan inte låta bli att tycka lite illa om postningar som denna. Allt verkar så himla lätt och exakt och många läser sånna inlägg och sväljer allt bara för att du låter så säker. Kompressionen har t.ex ändrats väldigt mycket mellan åren, att då generellt säga att 12-1 kolv är det rätta att göra blir ju helt galet. Om K/N skulle vara så överlägset varför har då hojarna trimmade för VM och SM inte den lösningen (utvecklad under flera år) utan en helt annan för att få i sig mer och bättre luft??
Vidare säger du inget om vilken hoj man trimmar. Får man 72hk även i en 450/470? Om man antar att det är 650modellen du talar om, vilket du såklart gör ;), så vet du kanske att de är på 644 eller 628cc beroende på årsmodell -> påverkar effekten. Storleken på ventiler har ändrats under åren -> påverkar effekten. Förgasare och tändning har ändrats -> annan respons mot trimning osv osv....
Jag tycker det är jätteskoj att nån tar upp en massa trimtips men jag som är van att läsa specar och faktablad med kritiska ögon tycker det känns lite oseriöst med inlägg av typen ovan. Nu känns det som att jag bara gnäller men det är ABSOLUT inte min mening.
Kompis!? :pannkyss

Man ska vara kritisk... Glömde skriva att det var 650:) !2-1 kolv ska man ha i alla typer av 4 ventilstoppar med höglyfftande kam, jag vet att det påverkar hållbarheten på lagren en hel del...Mennnn man får ju en sån trevlig motor så jag tycker att det är värt lite livslängd. Jag har trimmat motorer i hela mitt liv så jag kan säga hk antal rätt säkert.... 628-650 stora eller små ventiler skiljer inte mycket på 650 familjen någon kuse hit eller dit...
många tror det är så svårt att trimma... Nuförtiden är det lättare att trimma motorerna är ju förberedda för andra kammar, man behöver ju inte en byta ventilfjädrar i första taget. ANG kn kan inte för mitt liv förtså hur en vm mekaniker kan låta maskinen gå med annat än kn:confused: Bara för att dom skruvar vm maskiner behöver dom inte vara bra trimmare.. Kolla in rally/gp/f1/Indycar/ Insug är den viktigaste parten på en motor.. Att dra in luft är svårare än att explodera ut avgaser!! Ps det är skillnad på att läsa specar o ch praktisk erfarenhet:D Kompis ändå:tummenupp
 
Last edited:

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Som supermoto säger, ja skulle vilja se lite mer fakta gällande:

-årsmodell

-kubik (exakt) gärna borr och slag med)

-kolv (ett specifikt märke typ wiseco ,JE med angiven komp)

-vilken slags portning (race /gata)

-ventilstorlekar (märke ,material)

-kam spec.

-ventilfjädrar (om de nu behöver bytas för kammen du angivet)

-vevstake

Och framförallt kanske bestyckningar efter bänkkörningar:tummenupp

Bilder är viktigt om folk ska se skillnader!

OBS!!! Boost med flera det här är inte kritik utan en åsikt!!!:pannkyss

Vem kan skära vetilsäten på en xr600 topp för en hyssat liten slant?
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Som supermoto säger, ja skulle vilja se lite mer fakta gällande:

-årsmodell

-kubik (exakt) gärna borr och slag med)

-kolv (ett specifikt märke typ wiseco ,JE med angiven komp)

-vilken slags portning (race /gata)

-ventilstorlekar (märke ,material)

-kam spec.

-ventilfjädrar (om de nu behöver bytas för kammen du angivet)

-vevstake

Och framförallt kanske bestyckningar efter bänkkörningar:tummenupp

Bilder är viktigt om folk ska se skillnader!

OBS!!! Boost med flera det här är inte kritik utan en åsikt!!!:pannkyss

Vem kan skära vetilsäten på en xr600 topp för en hyssat liten slant?

Kolven säljs på samma ställe som kammen Spess på kammen finns där
Ventilfjädrar brukar inte behövas bytas vid 271 graders 9,75 lyft (ej ktm o honda) Bäst att alltid fråga där man köper en kamaxel.
Borr o slag storlek ventiler, gör någon hk hit eller dit man får u-f samma slut hk i alla 650. Om man portar och sätter i samma kam lyft durr på ktm 660...husaberg 650...honda xr650 så får man helt enkelt ut samma effekt i hk Det enda som skilljer är att husan och ktm har mindre svängmassa som gör att dom känns piggare allra hellst husan . Portningen max arbete nerlagt utan att byta till större ventiler, typ plast, huvudsak en bra portare!!
tar vi därimot en xt motor på runt 660cc med samma specc som ovan så slår den allihopa med några hk gäller även bmv 650 motor Tack vare dubbla raka insug utblås. Nya husan 09 kommer att ha bästa insug= Fallinsug med 42mm insprut!! tyvär ett utblås, Kan ju gå bra ändå:tummenupp
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Kolven säljs på samma ställe som kammen Spess på kammen finns där
Ventilfjädrar brukar inte behövas bytas vid 271 graders 9,75 lyft (ej ktm o honda) Bäst att alltid fråga där man köper en kamaxel.
Borr o slag storlek ventiler, gör någon hk hit eller dit man får u-f samma slut hk i alla 650. Om man portar och sätter i samma kam lyft durr på ktm 660...husaberg 650...honda xr650 så får man helt enkelt ut samma effekt i hk Det enda som skilljer är att husan och ktm har mindre svängmassa som gör att dom känns piggare allra hellst husan . Portningen max arbete nerlagt utan att byta till större ventiler, typ plast, huvudsak en bra portare!!
tar vi därimot en xt motor på runt 660cc med samma specc som ovan så slår den allihopa med några hk gäller även bmv 650 motor Tack vare dubbla raka insug utblås. Nya husan 09 kommer att ha bästa insug= Fallinsug med 42mm insprut!! tyvär ett utblås, Kan ju gå bra ändå:tummenupp

VARNING! För att inte inbesilla och krymplingar inte ska förstöra motorer!

För att trimma och mixra på det här sättet måste man kunna några grundsaker.. annars måste man lämmna bort skruvet till någon som kan.

1. ställa in en kam så den inte tar i något vare sig styrning,kolv,eller tak!!
2. Hålla koll på att man fått rätt kolv och har rätt ring-gap!! missas offta!!
3. Något sånär koll på bestyckning .... Eller direkt till bänk
 

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Vem kan skära vetilsäten på en xr600 topp för en hyssat liten slant?
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top