Supermoto trimtråden!

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Ja tyvärr, kollade på farsans gammla klx för ett tag sedan och sot det fanns det så det räckte:gnissla

orginalytan är ju oftast väldigt grov på avgasidan!(vilket är synd)

Andersson's toppen du visa var riktigt vass:tummenupp

Har du hittat några fler bilder på toppar du portat som är färdiga?
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Ja tyvärr, kollade på farsans gammla klx för ett tag sedan och sot det fanns det så det räckte:gnissla

orginalytan är ju oftast väldigt grov på avgasidan!(vilket är synd)

Andersson's toppen du visa var riktigt vass:tummenupp

Har du hittat några fler bilder på toppar du portat som är färdiga?

Anders briink heter han.... Jag börjar bli flummig:)
 

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Du har sugit i dig för mycket slipdamm:tungan

Vad gillar du/ni denna Drz 475 toppen?
Den tillhör Eddie på TT och lämnar ca:60+bhp på 475cc
I övrigt är det nästan samma delar som jag har!
 

Bifogat

  • drz475tt024.jpg
    drz475tt024.jpg
    140.9 KB · Visningar: 222
  • drz475tt025.jpg
    drz475tt025.jpg
    129.7 KB · Visningar: 222
  • drz475tt026.jpg
    drz475tt026.jpg
    125.2 KB · Visningar: 237
  • drz475tt027.jpg
    drz475tt027.jpg
    50.7 KB · Visningar: 181
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
F-N va ni låter negativa till krokodilens topp! Jag är förvisso konservativ men det är min favorit av allt som visats i denna tråd. Gillar hans jobb på styrningarna med mjuka fina övergångar och kanalerna ser ut att sakna stora areaförändringar. Insuget har heller ingen förtjänst av en slätare yta så det gnället förstår jag inte.

Visst kan man fimpa styrningarna och vinna lite mer effekt men är det värt priset för oss som inte jagar en VM-titel?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Du har sugit i dig för mycket slipdamm:tungan

Vad gillar du/ni denna Drz 475 toppen?
Den tillhör Eddie på TT och lämnar ca:60+bhp på 475cc
I övrigt är det nästan samma delar som jag har!

Den ser ut att vara våldsamt upptagen diameter på insug,, Men det var ju stora ventiler... man räknar ju ut arian av båda ventilerna och lägger ihop till ett stort så... Stämmer nog.. Enda jag har som vanligt att klaga på är för dåligt slipat runt ventilstyrning,,, blir onödigt stor plogning av bränslet vid roten på viktigaste stället i toppen. Går att göra en styrning väldigt smal utan att ta bort! Topplocksverkstan har ju exemplariska bilder på det på hemsidan åtminstonde. Fan vad tvärsnett utblås det är på drz. För dålig yta på utblås! Sotfångare.
Ser även ut som det vore ojämt i taket? Kan vara en synvilla Får inte existera.
Sök på Grottis portat eller brinken, Bollin 3 bra snubbar.
 

krokodilen73

Medlem
Gick med
13 May 2005
Ort
I Dalslands djupa skogar!
Hoj
XR650R & CR500AF
F-N va ni låter negativa till krokodilens topp! Jag är förvisso konservativ men det är min favorit av allt som visats i denna tråd. Gillar hans jobb på styrningarna med mjuka fina övergångar och kanalerna ser ut att sakna stora areaförändringar. Insuget har heller ingen förtjänst av en slätare yta så det gnället förstår jag inte.

Visst kan man fimpa styrningarna och vinna lite mer effekt men är det värt priset för oss som inte jagar en VM-titel?


Skyndsamt måste jag tillägga att det inte är jag som portat toppen. :)
Jag kör nog på som jag brukar. Dvs plockar lite kunskap här och lite där.
Än en gång tråden är mkt givande.
Har en polare på isen som åker Cr500 med lite av Jörgen Nilssons gamla pryttlar på karl´n kör som en gud = sjuk i huvvet, men kan jag hänga han någorlunda på rakorna så är jag mer än nöjd.

Har vi andra som åker en snitt eller högsta hastighet på säg 90/120km/h på en 2km plogad bana så åker han alltid typ 10-15 km fortare.


Mvh Christer
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
F-N va ni låter negativa till krokodilens topp! Jag är förvisso konservativ men det är min favorit av allt som visats i denna tråd. Gillar hans jobb på styrningarna med mjuka fina övergångar och kanalerna ser ut att sakna stora areaförändringar. Insuget har heller ingen förtjänst av en slätare yta så det gnället förstår jag inte.

Visst kan man fimpa styrningarna och vinna lite mer effekt men är det värt priset för oss som inte jagar en VM-titel?

Vi är negativa till allt:D Inge större fel på ytan och att den är orörd är ju bra för ktm hi flow toppen ska ju vara bra. Man bör se live, Ser säkert bättre ut då....
 

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Då Kan det inte finnas många i us:va

Han trimmar åt hela usa's elit gör du?

Visa lite fina bilder nu på toppar som du eller andra gjort så får vi dödliga se hur det ska se ut:)

Visst går det att fixa toppar som glänser för ögat, men ger det så mycket mer så att det är värt det?(för en gatåkare,pris skillnader) det är ju frågan. ja tror att de flesta som kollar i den här tråden är gatåkare som vill ha sina styrningar (livslängden) kvar, men vill få ut lite mer kraft över hela registret bara!
 
Last edited:

2004erland

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2005
Ort
I Lund
Hoj
GSXR 750
Anledningen till att jag inte blankpolerar förbrännings rum och avgas portar är att jag vill att det ska fastna lite sot där. Det fungerar som värme isolering. Insug ska vara grovt för att bränsle som hamnar på väggen ska skickas tillbaka ut i luftströmmen igen. Jag slipar med 50 korn och det är långt under vad som krävs för att ytan ska bli hydrauliskt jämn. Viktigt är att inte göra avgas och insugnings kanaler för stora. Eftersom här verkar finnas så många experter så skulle det vara kul att få veta hur ni räknar på areor och flödes balans mellan insug och avgas. Erland.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Anledningen till att jag inte blankpolerar förbrännings rum och avgas portar är att jag vill att det ska fastna lite sot där. Det fungerar som värme isolering. Insug ska vara grovt för att bränsle som hamnar på väggen ska skickas tillbaka ut i luftströmmen igen. Jag slipar med 50 korn och det är långt under vad som krävs för att ytan ska bli hydrauliskt jämn. Viktigt är att inte göra avgas och insugnings kanaler för stora. Eftersom här verkar finnas så många experter så skulle det vara kul att få veta hur ni räknar på areor och flödes balans mellan insug och avgas. Erland.

Bra Talat... Alla portare har helt enkelt olika tänk. Om alla skulle göra likadant skulle ju utveklingen avstanna helt. Ingen skulla ha tagit sig till månen. På hemsidan ser allt skitbra ut ivf även utblåserna är ju tillräkligt släta där,,,, Runt styrningar ser bra ut där!! Jag kan tala om hur jag har räknat... Har bara portat encylindriga maskiner och på så sätt helt enkelt provat olika storlekar/former på insug kontra utblås. Try and error metoden fugerar bra för dummis .men tar längre tid typ 17år!! Och kopiering av andra välkända portare + egna ideér Onödigt att uppfinna hjulet igen när man kan rulla det vidare:tummenupp
 

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Erland, har du några tips på bra portningsprogram?
Böcker?

Är det någon som har länkar till hemsidor där man säljer portninsprogram?
 

krokodilen73

Medlem
Gick med
13 May 2005
Ort
I Dalslands djupa skogar!
Hoj
XR650R & CR500AF
Anledningen till att jag inte blankpolerar förbrännings rum och avgas portar är att jag vill att det ska fastna lite sot där. Det fungerar som värme isolering. Insug ska vara grovt för att bränsle som hamnar på väggen ska skickas tillbaka ut i luftströmmen igen. Jag slipar med 50 korn och det är långt under vad som krävs för att ytan ska bli hydrauliskt jämn. Viktigt är att inte göra avgas och insugnings kanaler för stora. Eftersom här verkar finnas så många experter så skulle det vara kul att få veta hur ni räknar på areor och flödes balans mellan insug och avgas. Erland.

Ooops,,, jag skriver inget mera tror jag ang toppen :mattias har väl talat i mitt ställe. :rolleyes:

Mvh Christer
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Han trimmar åt hela usa's elit gör du?

Visa lite fina bilder nu på toppar som du eller andra gjort så får vi dödliga se hur det ska se ut:)

Visst går det att fixa toppar som glänser för ögat, men ger det så mycket mer så att det är värt det?(för en gatåkare,pris skillnader) det är ju frågan. ja tror att de flesta som kollar i den här tråden är gatåkare som vill ha sina styrningar (livslängden) kvar, men vill få ut lite mer kraft över hela registret bara!

Så här ska tycker jag att en portning ska se ut utan plast... Går att efterlikna med plast.. Denna topp har ju Erland portat Det är en specialgord topp Fräst ur ett stycke!! för att få i större ventiler.. Husaberg
Även ett brinkinsug plastat:tummenupp
Mina toppar får ni aldrig se.... (ni skulle ju bara klaga:D ) dom är det fotoförbud på (kan ju kopieras):D Går nästan inte att få tag på heller gör en per år:)
 

Bifogat

  • Topp6.jpg
    Topp6.jpg
    38.9 KB · Visningar: 242
  • Topp5.jpg
    Topp5.jpg
    27.3 KB · Visningar: 230
  • epoxy-1_tn.jpg
    epoxy-1_tn.jpg
    3 KB · Visningar: 1,148

2004erland

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2005
Ort
I Lund
Hoj
GSXR 750
Jag har gjort en formel efter mått från ett SAE papper på en 2000 års Ilmor F1 motor. (slagvolym i cc X varvtal X volumetrisk verkningsgrad i %) / (cylinderantal X 390000). Jag håller på med beräkningar för avgas också samt en formel för att snabbt räkna ut volumetrisk verkningsgrad vid ett visst varvtal och en önskad effekt. Volumetriska verkningsgraden påverkar gashastigheten på samma sätt som varvtalet gör så det är viktigt att ta hänsyn till den. Om man inte vet sin VE så brukar en trimmad motor ligga runt 120% så det är en bra gissning. När det gäller ytfinish så kan det ofta hjälpa att göra ytan grövre i innerradien när det svänger som i svängen ner till ventilen eller innan sätet. Alla ytor som det strömmar gaser längs bygger upp ett inaktivt ytskikt som växer med strömningslängden. Det gör att luften lättare släpper i svängar så allt man kan göra för att hålla ytsrömningen aktiv hjälper luften att följa kanalen. Det enklaste exemplet är de små hålen i golfbollar. Det finns ett väldigt bra och billigt portnings program, nämligen Pipemax. Det enda problemet är att översätta kamaxeldurationen till mindre ventiler än de som programmet är gjort till. På amerikanska motorer räknar man durationen vid 1,27 mm:s lyftar lyft och ventillyften är uppemot och över 20mm. En kam som bara lyfter 10 mm i en mycket mindre motor får fel duration på detta sätt. Jag har funderat ut ett sätt att räkna ut rätt duration men jag har inte provat det än. Pipemax finns här: http://www.maxracesoftware.com/ . Erland.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
intressant

Hmm, jag få inte ihop allt som skrivs i denna tråd..... med det lilla jag kunde innan :va

I insuget skall det väl inte vara för blanka kanaler. De ojämna ytorna skall släppa luften likt ett hajskinn. Lite turbolens närmast väggarna gör att bränsle / luft blandningen stömmar lätt samt att den blandas lite extra.

Utsuget får väl gärna vara blankt. Där skall ju bara avgaserna ut och ju blankare kanalerna är desto mindre sot kan fastna , -eller ?

Är inte ventilerna den stora bromsen, .inte storleken utan det är lyftet som sätter begränsningarna , eller ? Det kan kan ju inte spela så stor roll om ventilen är 30 eller 32 mm (omkretsen skiljer ju inte så mycket, bara 6,28mm).

För bränningsrummet skall väl vara så slätt som möjligt, -eller ?
Om det är kanter eller ojämnheter som sticker ut så blir de varmare än omgivningen och motorn knackar lättare, vilket förhindrar lite vassare tändning. -eller ?

Hur mycket får man betala för en beg komplett LC4 topp , som skall användas för lite meningslöst trimmande ?
:)
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Du har sugit i dig för mycket slipdamm:tungan

Vad gillar du/ni denna Drz 475 toppen?
Den tillhör Eddie på TT och lämnar ca:60+bhp på 475cc
I övrigt är det nästan samma delar som jag har!

Du måste bromsa din!!! Jag tror mer på din portning än den här! Jer mig f på att du har i närheten om inte 60hk!! Så med 475cc och så stora ventiler och 271 i duration lyft bortåt 9,5 så är 60 inte märkvärldigt
 

2004erland

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2005
Ort
I Lund
Hoj
GSXR 750
Husaberg toppen som Mats och jag gjorde ser inte ut så där mer. Vi testade en massa olika former på kanalen så till slut blev det mycket plast i den. http://www.topplocksverkstan.se/bilder/4-takt/husaberg4.jpg . Mats Clementz gjorde toppen efter en gammal topp jag hade portat och skulle vi gjort en ny idag så har jag lärt mig en hel del. Marcus Wictorssons lilla 119cc motor har varit en bra testbänk. Vi har nu 19,5 hästar på bakhjulet och genom att prova olika form men samma storlek på insugskanalen så gav den senaste toppen 1nm mer vid 8500 varv men bara 0,1 hästar mer vid 11000 varv. Anledningen är mer tumble. Med denna toppen så kapade Marcus sitt personbästa på Racehouse i Malmö från 24,9sek till 24,2sek. . Marcus, Christian och Johan ska uppvisningsköra på mc mässan i Göteborg så passa på att kolla in dom. Erland.
 

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Erland, Mycket mycket imponerande av en så liten motor!!! den verkar ju även ha ett bra rigister med tanke på att han får bättre tider!:tummenupp

Hur skulle du ha gjort en Drz topp? (det vart en svår fråga)

Ventilerna är 36/29 std sätena kan tas upp till 38/31 om ja inte missminner mig helt.
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top