Supermoto trimtråden!

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Trycksmörjning med hål igenom veven och in i vevtapp ut genom vevtapp i mitten av lagret Ja... Det har väl du med? Sitter ju även ett sprutmunstycke nere i vev huset som sprutar olja på veven. Finns på dom flesta. har drz ett sådant munstycke? man kan borra upp detta munstycke för ökad kylning/smörjning på undersidan av kolven. Blir nog att jag gör det vid glidlagring. Far o bänka nu... En svartbänkning får du för 500kr:)

Ok, men då verkar du ha smörjning iaf!
Ja vet faktiskt inte hur min vev ser ut, det har aldrig intreserat mig genom att ja inte ska glidlagra den.

Men oljesprut under kolven har ja!
Det är torrsump på Z:an vilket är super för kylningen:)

Det där med bänkning det blir om jag åker förbi någonstans där det finns en bänk ledig för stunden.
Ja bryr mig inte så mycket om hästarna bara den går bra!:yoparty
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag tror på att få strömmarna ut nära mitten och försöka få förvirvel på luftbränsleblandningen så att det snurrar ifrån varandra ut mot höger resp vänster sida... på så vis förhindrar man krocksenarium = turbulense.

Tackar, jag skulle väldigt gärna se svar från trimmare nr2 i denna tråd, Jparacing. Hoppas att även Erland ger sin syn sen.

Tar frågan igen.
Jag undrar hur nu resonerar och gör vid portningen beträffande turbulensen i förbränningsrummet.
Och förtydligar lite. All rörelse i cylindern skapar turbulense. Alltså hur ser ni på tumble? Och/eller möjligen kanske i något fall swirl?
 

krokodilen73

Ny medlem
Gick med
13 May 2005
Ort
I Dalslands djupa skogar!
Hoj
XR650R & CR500AF
var det 25 g även om du bytte kolvbult? runda av alla vassa kanter runt helakolven invändigt .sist ge dig på i innertaket 1mm-1,5mm du hittar säkert någon ananstans att slipa tänk lågist bara. Du behöver ju inte nödvändigtvis ta bort alla gram. stanna slipen när du börjar bli osäker:tummenupp
Runda även av dom vassa kanterna runt ventilfickorna (kolvens topp) runda bara lite.

Vägde bultarna igen det skilde bara 1,5g org är konad med i gengäld har den mindre innerhål som man kanske skulle kunna borra ur 1-2 mm!!?
Annars får jag prova som du skriver och ventilurtagen ÄR VASSA så där behövs det smoothas.

Jämförelsevis ser Wiseco kolven ut som ett konstverk mot orginal!!:yoparty
Hade den vart konstruerad som orginal så hade den vägt typ 100g mera.

Btw är det någon som vet vad min Edelbock förgasare ska ha för mått på flottörhöjden detta ska stå i manualen men jag hittar det ej och Edelbrock tycker tydligen inte att det är kul att svara på mail!:mad: :huvet

Mvh Christer
 

husqvarnan

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2005
Ort
sundsvall
Hoj
husaberg 450 -07
hej hej ! har för tillfället björne carlssons vm hoj från iår och skulle vilja ha lite hjälp av er !
är det någon som har sett några effekt siffror på deras 476 cc motorer ? det som är gjort är följande: titanvev, mx composite stake, större ventiler (titan) portat topp ( har inte kollat än hur mkt som är gjort), höjt toppvarv med 1000 varv och annan tändkurva, ingen info om storlek på förgasare men det är en kehin fcr iaf. acra helsystem.

det som jag tycker är den stora skillnaden är att den är otroligt linjär och faktiskt snäll, men vill man ha power så får man det ! man får vad man vill ha helt enkelt

på min hoj så efterfrågade jag hållbarhet och det som husaberg gjorde då var att plocka i originalstake, stålventiler och sänka toppvarvet, vad tror ni om det ?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
hej hej ! har för tillfället björne carlssons vm hoj från iår och skulle vilja ha lite hjälp av er !
är det någon som har sett några effekt siffror på deras 476 cc motorer ? det som är gjort är följande: titanvev, mx composite stake, större ventiler (titan) portat topp ( har inte kollat än hur mkt som är gjort), höjt toppvarv med 1000 varv och annan tändkurva, ingen info om storlek på förgasare men det är en kehin fcr iaf. acra helsystem.

det som jag tycker är den stora skillnaden är att den är otroligt linjär och faktiskt snäll, men vill man ha power så får man det ! man får vad man vill ha helt enkelt

på min hoj så efterfrågade jag hållbarhet och det som husaberg gjorde då var att plocka i originalstake, stålventiler och sänka toppvarvet, vad tror ni om det ?

Det jag har läst mig till är att den borde då ligga på 60-3? Dom brukar inte byta kam utan sätter hellre i större ventiler för att behålla registret. Låter underligt att sätta tillbaka org stake och ventiler? sänka varvet vore det enda jag skulle gjort! compocites staken ska ju vara minst lika bra livslängd!
Vibrerar den mindre med compo staken? Sitter balacevikten kvar? brukar ta bort i bland vid montage av den vevstaken.. hur många timmar har den gått?Oj då nu vart de ju jag som ställer frågorna:)
Kör Björne C supermotard?:va För han körde väl inte den i skogn:va
 
Last edited:

husqvarnan

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2005
Ort
sundsvall
Hoj
husaberg 450 -07
jag har inte behövt öppna motorn än så jag har bara ord från husaberg att gå på, den har i dagsläget gått 11 timmar sedan jag köpte den helt genomgången från husaberg genom en nära vän som jobbar på husaberg

kammen är tydligen vriden för att bli starkare på botten ( ställbat kamdrev ?) ja jag har för mig att den vibrerar mindre med den staken, men det som jag fått höra från husaberg är att den är väldigt känslig att den får smörjning, tydligen så bytte dom olja väldigt ofta och någon hade tillochmed tvärnyp men det kan dock ha varit mekaniker miss sades det. och angående ventilerna så vet ju alla vad som händer med titanventilerna när det kommer smutspartiklar mm och tar hål på legeringen. jag åker enduro ganska seriös och så som på kåsan iår så åker man kanske 10-15 timmar i lera utan att byta luftfilter och jag tror nog at det kommer förbi lite skit då.

vad torr du att det landar på då boost med min motor ? 50 på rullen

jag har faktiskt inge fått någon uppgift om balansvikten sitter kvar men den är nästan helt vibrationsfri iaf.

jag tror att jag bara har större insugsventiler och original size på utblå, vad vinner man på det ? och hur mycket vinner man på acra helsystem ?

och till sist, vad vinner man på en vevsläng i titan ?
 

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Ort
Vasastan
Hoj
YZF 450 -11, KTM RC8R -09
jag har inte behövt öppna motorn än så jag har bara ord från husaberg att gå på, den har i dagsläget gått 11 timmar sedan jag köpte den helt genomgången från husaberg genom en nära vän som jobbar på husaberg

kammen är tydligen vriden för att bli starkare på botten ( ställbat kamdrev ?) ja jag har för mig att den vibrerar mindre med den staken, men det som jag fått höra från husaberg är att den är väldigt känslig att den får smörjning, tydligen så bytte dom olja väldigt ofta och någon hade tillochmed tvärnyp men det kan dock ha varit mekaniker miss sades det. och angående ventilerna så vet ju alla vad som händer med titanventilerna när det kommer smutspartiklar mm och tar hål på legeringen. jag åker enduro ganska seriös och så som på kåsan iår så åker man kanske 10-15 timmar i lera utan att byta luftfilter och jag tror nog at det kommer förbi lite skit då.

vad torr du att det landar på då boost med min motor ? 50 på rullen

jag har faktiskt inge fått någon uppgift om balansvikten sitter kvar men den är nästan helt vibrationsfri iaf.

jag tror att jag bara har större insugsventiler och original size på utblå, vad vinner man på det ? och hur mycket vinner man på acra helsystem ?

och till sist, vad vinner man på en vevsläng i titan ?
Låter konstigt det där med vev av titan det man gör när du stoppar i en MXC stake är att du fräser ut skinkorna på original veven så att de balanseras efter den lättare staken och visst vibrerar den mindre då det är mindre massa som åker runt. MXC garanterar att de håller 100h för hård motardkörning. Gäller att du är noga med att kicka runt hojen och få smörjning efter varje gång du bytt olja då det inte finns något lager mot tappen :) Vad gäller titanventilerna så är de ruggit hållbara. De beställs från USA av Husaberg som skickar dit en ritning hur de vill ha dom så svårigheten att få tag i dom var eventuellt anledningen till att de bytte ut dom mot original. De skapar en mer varvvillig motor och ger mer effekt. Sätter du på att Acrasystem så får du ofta mer pulver över hela registret men främst på toppen. Skulle tro att Björne hade ca 50 hk men det ska tilläggas att toppen inte är gjord för att få toppeffekt utan ge en grymt stark hoj. Lyssnar du på hur grabbarna ( Björne & Ljungren ) kör så är det sällan på varv, snarare en växle upp. Fick du med hans ram också så har du ju ännu större möjlighet att kunna använda effekten :)
Kör hårt men det gör du ju redan om du kör kåsan.
Hatten av, Stefan
 

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Tackar, jag skulle väldigt gärna se svar från trimmare nr2 i denna tråd, Jparacing. Hoppas att även Erland ger sin syn sen.

Tar frågan igen.
Jag undrar hur nu resonerar och gör vid portningen beträffande turbulensen i förbränningsrummet.
Och förtydligar lite. All rörelse i cylindern skapar turbulense. Alltså hur ser ni på tumble? Och/eller möjligen kanske i något fall swirl?

Tjena turbulens mannen ...
Vill du veta hur det är med min Z topp eller generellt?
Om det gäller min Z topp, så är förbränningsrummet helt orört eftersom det ej går att göra något åt det om man vill kunna köra std cylindern igen.

Vad pratar vi? 4ventilat?

Gäller det generellt så får du vänta tills jag har tid att skriva en bibel!
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
jag har inte behövt öppna motorn än så jag har bara ord från husaberg att gå på, den har i dagsläget gått 11 timmar sedan jag köpte den helt genomgången från husaberg genom en nära vän som jobbar på husaberg

kammen är tydligen vriden för att bli starkare på botten ( ställbat kamdrev ?) ja jag har för mig att den vibrerar mindre med den staken, men det som jag fått höra från husaberg är att den är väldigt känslig att den får smörjning, tydligen så bytte dom olja väldigt ofta och någon hade tillochmed tvärnyp men det kan dock ha varit mekaniker miss sades det. och angående ventilerna så vet ju alla vad som händer med titanventilerna när det kommer smutspartiklar mm och tar hål på legeringen. jag åker enduro ganska seriös och så som på kåsan iår så åker man kanske 10-15 timmar i lera utan att byta luftfilter och jag tror nog at det kommer förbi lite skit då.

vad torr du att det landar på då boost med min motor ? 50 på rullen

jag har faktiskt inge fått någon uppgift om balansvikten sitter kvar men den är nästan helt vibrationsfri iaf.

jag tror att jag bara har större insugsventiler och original size på utblå, vad vinner man på det ? och hur mycket vinner man på acra helsystem ?

och till sist, vad vinner man på en vevsläng i titan ?

vevsläng i titan? det skulle bli svindyrt! om nu så skulle vara fallet (kan väl inte vara möjligt) Så skulle ev fördel vara mindre flex och lättare fast bibehållen balacefaktor. Du borde plocka isär den där och sälja delar löst:D
Pullver.. Jag fick för mig att han körde motard med den där och då har dom bårtot 60 på rullen. trodde inte man hittade på så mycket på en enduromaskin. men den är nog på 50-55 på rullen pga flyttad kam. att man bara bytte insug beror på att det är mest effekthöjande kontra utblås. Blir råstak över hela registret. Akra = bra mellanreg hyffsad topp
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Tjena turbulens mannen ...
Vill du veta hur det är med min Z topp eller generellt?
Om det gäller min Z topp, så är förbränningsrummet helt orört eftersom det ej går att göra något åt det om man vill kunna köra std cylindern igen.

Vad pratar vi? 4ventilat?

Gäller det generellt så får du vänta tills jag har tid att skriva en bibel!

Jag undrar hur ni resonerar rent allmänt oavsett ventilantal.

Frågar inte hur ni gjort förbränningsrummen utan vad ni har för filosofi/målsättningar för hur luften strömmar in i cylindern efter insugsventilen.

Frågan är en viktig aspekt och jag ställer frågan för att kunna avgöra om jag vill skicka en topp till någon av er för portning. Jag ska förklara varför för trådens läsare men jag vill först ha era svar.

Du har ju snart skrivit en halv bibel i den hör tråden om hur man ska trimma sin stånka! Så vad hindrar några rader om vilka strömningar du strävar efter att erhålla efter insugsventilen? Försöker t.ex du också på något sätt minimera turbulensen som boost? Eller försöker du bara maximera strömningen i kanalen?

edit
Det där om bibel tolkas lätt som att du inte alls funderat på hur strömningen inne i cylindern påverkas av din slipning av kanalen. Men som ett exempel kan du ju säga hur du tror att den ändrats på din DRZ och om du är nöjd med det.
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
ok, jparacing du har läst men inte svarat...

Jag är inget 4t-trimmare men jag har slipat mina toppar 2 gånger men då har jag bara fixat ojämnheter och strävat efter att behålla orginalutformingen så mycket som möjligt så att jag i möjligaste mån bibehåller det strömingsmönster som motorn konstruerats med. Skillnaden blir möjligen att jag får aningen mer turbulens än standard pga av att gashastigheten ökat något i min kanal. Men det bör inte vara särskillt mycket.

Det är ju inte det bästa man kan göra men Jag har helt enkelt inte tillräckligt goda kunskaper för att vara säker på hur japanerna tänkt och jag vill inte riskera att försämra konstruktionen pga att jag gjort ett felantagande.

En person med bättre kunskaper än mig kan ju ändra och/eller förbättra konstruktionen.

Så, det var 10 rader! Orkar du inte skriva så mycket?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Tackar, jag skulle väldigt gärna se svar från trimmare nr2 i denna tråd, Jparacing. Hoppas att även Erland ger sin syn sen.

Tar frågan igen.
Jag undrar hur nu resonerar och gör vid portningen beträffande turbulensen i förbränningsrummet.
Och förtydligar lite. All rörelse i cylindern skapar turbulense. Alltså hur ser ni på tumble? Och/eller möjligen kanske i något fall swirl?

Ang turbulense . på drz och xr topparna som har sne vridet insug är det förfärligt svårt att göra något åt. jag Har väldigt speciella insugskanaler för att få till rätt riktning ur ventilen.. På husaberg o ktm mf så är det genast enklare. Då far bränsleblandningen som man tänkt= hemlighetsstämplat:D Dubbla insug är ju bäst. Kolla bara in sos roadracing motorer 80-90 hk bakhjul inte ovanligt Dubbla 40 flaslide gärna downdraft klart bäst.
 

husqvarnan

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2005
Ort
sundsvall
Hoj
husaberg 450 -07
stoffy: jajamen är det Björnes vm ram! det är som natt och dag mot originalram ändrad styrvinkel (framflyttad styrkrona ser det ut som med brantare vinkel), sänkta fotpinnar, Flyttad svinginfästning och fabriks dämpning. om jag ska vara ärlig så är den kanon att köra och påminner lite om en sån där orange sak fast bättre faktiskt
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
...= hemlighetsstämplat:D .

Här sitter ni två herrar som tar betalt för att porta toppar och det är ganska uppenbart att ni inte tänkt längre än insugsventilen(näsan) räcker.
Det är för sent att försöka dölja det med "hemligstämplat" du har redan gjort bort dig GROVT!

Jag har inga förhoppninar om bra svar från Jparacing men det vore kul att veta Erlands syn innan jag säger vad du gjort för ett misstag.
 

krokodilen73

Ny medlem
Gick med
13 May 2005
Ort
I Dalslands djupa skogar!
Hoj
XR650R & CR500AF
Här sitter ni två herrar som tar betalt för att porta toppar och det är ganska uppenbart att ni inte tänkt längre än insugsventilen(näsan) räcker.
Det är för sent att försöka dölja det med "hemligstämplat" du har redan gjort bort dig GROVT!

Jag har inga förhoppninar om bra svar från Jparacing men det vore kul att veta Erlands syn innan jag säger vad du gjort för ett misstag.

Hmm jag har inte lusläst det senaste men du verkar vara på hugget tycker jag Two stroke man. :tummenupp :)

Mvh Christer
 

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Här sitter ni två herrar som tar betalt för att porta toppar och det är ganska uppenbart att ni inte tänkt längre än insugsventilen(näsan) räcker.
Det är för sent att försöka dölja det med "hemligstämplat" du har redan gjort bort dig GROVT!

Jag har inga förhoppninar om bra svar från Jparacing men det vore kul att veta Erlands syn innan jag säger vad du gjort för ett misstag.

Om du inte dragit förhastade slutsattser om folk .m.m, så hade ja tänkt att lägga ut en ritning på flödet imorgon (vissa har familj), MEN du vet ju att ja INTE kan så forget it!!!

Snacka går ju som folk säger!

Vad ja kan och vet har du inte den blekaste aning om, så snacka inte skit!

Sköt ditt så sköter ja mitt!
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Om du inte dragit förhastade slutsattser om folk .m.m, så hade ja tänkt att lägga ut en ritning på flödet imorgon (vissa har familj), MEN du vet ju att ja INTE kan så forget it!!!

Snacka går ju som folk säger!

Vad ja kan och vet har du inte den blekaste aning om, så snacka inte skit!

Sköt ditt så sköter ja mitt!

I mina ögon har det sett ut som att ni båda försökt slingra er undan ett svar. Jag är berädd att be om ursäkt ifall jag har fel! Som du ser har jag uttryckt skepsis till dig därför! Vad gäller boost står jag för mitt påstående och om det nu är så att du vet så vet du även var han tänkt fatalt fel.
 

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
I mina ögon har det sett ut som att ni båda försökt slingra er undan ett svar. Jag är berädd att be om ursäkt ifall jag har fel! Som du ser har jag uttryckt skepsis till dig därför! Vad gäller boost står jag för mitt påstående och om det nu är så att du vet så vet du även var han tänkt fatalt fel.

Ta en kik på CRF500 toppen jag visat upp i den här tråden, tror du att det är ett std förbränningsrum?
Vad gäller den toppen så är flödet avsevärt mycket högre än standard!!!

Slingra er undan... det var det fulaste jag hört på länge. vissa har familj och har inte tid att sitta vid dumburken jämt!

Det tar tid och eftertanke att försöka förmedla en bra förklaring, du verkar tro att man förklarar ett förbränningsrum på 10 rader. Och dessutom utan att ha en bestämd topp att gå på.
Vet du hur många aspekter som spelar roll när det gäller ett förbränningsrum?
-Toppens form
-kolvens utforming
-antal ventiler
-kammarna
-ventilstorlekar
-m.m
Tänk först snacka sen!:mad:

Ps. sen första vändan du frågade har ja funderat på hur ja ska beskriva saken även snackat med polaren som trimmat i X antal år!
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Här sitter ni två herrar som tar betalt för att porta toppar och det är ganska uppenbart att ni inte tänkt längre än insugsventilen(näsan) räcker.
Det är för sent att försöka dölja det med "hemligstämplat" du har redan gjort bort dig GROVT!

Jag har inga förhoppninar om bra svar från Jparacing men det vore kul att veta Erlands syn innan jag säger vad du gjort för ett misstag.

Man kan inte lämmna ut allt man lärt sig under flera års tid som en öppen bok ...jag har redan sagt för mycket. Men nu är det slut med det, tanks to you:tummenupp jag har bara försökt uppmuntra till trimmning/portning på ett så enkelt sätt som möjligt utan krångliga siffror som man bara blir skrämd av att börja själv av. Det är inte så svårt På en 4taktare blir inte en dålig portning så fel/kontra 2-takt!! så prova er fram själva efter några toppar får man en egen filing och tro. Trye this at home, det är det enda hantverk man kan göra själv vid trimmning, resten är ju bara att plocka ihop köpegrejer..
Ps Jag förstår nog vad du menar.. Men det är ju för sent nu säger du så portningsskolan är slut nu. Sådana här Test/ditsättningar trodde jag inte jag skulle få uppleva. Tack för mig
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top