Supermoto trimtråden!

Kiel

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2006
Ort
bästkusten
Hoj
GSXR 1000, Husky TC610
Jag har trimmat mycket båtmotorer..... Stooorra... 2600cc johnsson o merkury v6 och v8 4000cc! mestadels ej pyggmemotorer. Körde rätt mycket båt fort under 90 talet. Drog man ett rasp där med filen så hadde man 100hk+på stutts:tummenupp

haha, det där låter grymt skoj :D :tummenupp keep up the good work!
 

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Akra är överreklamerat.... jag är förvirrad ang kröken din.. Är det det långa röret sett från sidan som slutligen går ihop igen ovanför fotpinnen? Man ser ju antydan till förminskning där. För det är väl inte dom första 20 cm från mynning utblås som är skum?:va

Närmare förklaring:D
 

Bifogat

  • Picture004-1.JPG
    Picture004-1.JPG
    107.4 KB · Visningar: 232

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Hade dom exakt samma förutsättningar?
Hur mycket mer låter Yosh systemet?

Japp samma förutsättningar!
(samma tillfälle och bänk)

Det låter normal gött som det ska bara, grannarna hatar säkert mig snart:D

Akrat fungerar super på en std motor med fcr förgasare sen hänger det inte med alls!
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Närmare förklaring:D

ÅÅÅ När kom dom pilarna dit... var det på det viset Då vart det enkelt.. helt rätt byggt även enligt min bok.. (ovanligt) Endast slutröret i ljuddämparen som är för litet för fullt pullver. men man/dom Måste göra så för att klara vissa ljudkraven:gnissla Ta en titt längre in i ljuddämaren om röret igenom dämparen är 58mm. Om så är fallet kan du öppna upp utblåset till 58mm då har du någon kuse till:tummenupp finns ju öronproppar:D
 

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
ÅÅÅ När kom dom pilarna dit... var det på det viset Då vart det enkelt.. helt rätt byggt även enligt min bok.. (ovanligt) Endast slutröret i ljuddämparen som är för litet för fullt pullver. men man/dom Måste göra så för att klara vissa ljudkraven:gnissla Ta en titt längre in i ljuddämaren om röret igenom dämparen är 58mm. Om så är fallet kan du öppna upp utblåset till 58mm då har du någon kuse till:tummenupp finns ju öronproppar:D

Allvarigt tror ja inte att jag skulle vinna nått på att ha 58mm hål igenom dämparen, som den är nu så konar den från 58mm till 50mm endcapen är 48-50mm.

Varför gå på så grovt utblås när kröken är bara 40-42mm?:va

Plus att grannarna skulle döda mig:D

Det som är super med det här systemet är att det är super lätt 2.8kg tror ja det vägde.:)
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Allvarigt tror ja inte att jag skulle vinna nått på att ha 58mm hål igenom dämparen, som den är nu så konar den från 58mm till 50mm endcapen är 48-50mm.

Varför gå på så grovt utblås när kröken är bara 40-42mm?:va

Plus att grannarna skulle döda mig:D

Det som är super med det här systemet är att det är super lätt 2.8kg tror ja det vägde.:)

man får inte någonsin strypa rör på väg ut inte ens längst bak. Opptimalt på din hoj vore megafon från ex svingfäste med början 58mm drages tilll ljuddämpare 80mm vid ing dämpare 80mm utg dämpare. men tyvär låter det för mycket.n men du skulle nog ha 3-4hk mer. Gissar att du förlorar run 1,5 hk med strypet du har.
 

tl1000larsson

varför eller hur ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
BRO
Hoj
bygger på en TL1000s banhoj
Japp samma förutsättningar!
(samma tillfälle och bänk)

Det låter normal gött som det ska bara, grannarna hatar säkert mig snart:D

Akrat fungerar super på en std motor med fcr förgasare sen hänger det inte med alls!

om dom böt mellan systemen på samma hoj så är det ju samma förutsättning om det va 2 olika hojar så är det ju inte det man har ju sett hojar med samma trimm som ger olika resultat :)

Men det ser jäkligt snyggt ut systemet du har :tummenupp
 

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
om dom böt mellan systemen på samma hoj så är det ju samma förutsättning om det va 2 olika hojar så är det ju inte det man har ju sett hojar med samma trimm som ger olika resultat :)

Men det ser jäkligt snyggt ut systemet du har :tummenupp

Det kördes på samma hoj efter varann..
 

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
man får inte någonsin strypa rör på väg ut inte ens längst bak. Opptimalt på din hoj vore megafon från ex svingfäste med början 58mm drages tilll ljuddämpare 80mm vid ing dämpare 80mm utg dämpare. men tyvär låter det för mycket.n men du skulle nog ha 3-4hk mer. Gissar att du förlorar run 1,5 hk med strypet du har.

Ok där ser man då får ja tänka om lite vad gäller system, men Z:an får behålla sina 1.5hk innestående.
 

ORS

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2006
Ort
På turistort.
Hoj
XR650R
Tänkte illhåga er att bygga eget avgassystem för köpessytemen är ju så dyra och träffar inte alltid rätt i registret. jag har byggt megafonsystem med avgasreflektor under.
90talet....Helt klart kan man få ut otroligt med pullver med ett sådant på ett visst register... men skitsvårt svårt att gå bra över hela registret, När ett sådant system kommer utanför sitt dragregister går det sämmre än ett vanligt mavgas!! Det har jag gjort på alla cycklar jag haft. Det är ju så jäkla dyrt att köpa helsystem!! När man kan bygga ett för under 3000kr, Och dessutom få det skräddarsytt för sin motor/Körsätt/önskemål.
Om vi tar en600/650 som ex.. Jag har byggt flera megafonsystem med egafonsystem utan reflektor bak. reflektorn är där för att trycka tillbaka avgaspullsen i rätt ögonblick och hjälpa utblåsventilen att stänga. DVS Man får någon typ av pingpongeff i systemet som hjälper till att dra ut avgaserna. Jag har slutat helt med att bygga denna typ.. helt enkelt överkurs... Ska vara om man kör samma bana varje dag.. Nä Enklare är det att bygga ett vanligt megafonsys som flera köpesystem är byggt på. Där är förlusterna mindre där det inte är tänkt att dra.
Om vi tar mitt systemsom ex.. det byggde jag till min xr för 6-7 år sedan. har inte bytt ut det än är stennöjd! har kört mot akras helsystem i flera år och sett hur det beter sig. Akras system kostar 10000kr mitt 2000kr. när jag byggde det så funderade jag först ut vad jag var ute efter... Viktigast... Måste köra ifrån kompisarna:D en xr drar ju reda bra i botten men bara hyffsat från 6000-8000 så då räknade jag ut längderna/dim så att det skulle dra extra bra från 6-8000v. och snacka om att det gör!! det leverear lätt 4hk mer än akras i toppvarv men upplevs som sämmre än akras i lågt mellanreg 3-4000v. Men skilljer inte mycket när vi har dragit mot varandra på lågvarv, men i högvarv är det stor skillnad i och med att man drar motorn till 8000v och växlar där så hamnar nästa växel i högsta momentkurvan + hk har inte hunnit sjunka. Se bromspapperet för några sidor sedan.. på så sätt kan man blåsa om även maskiner med mer hk:)

Du Boost,har du lika utförlig beskrivning på avgasrörsbygge till 660? Både enkel och dubbelsystem.:tummenupp
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Varför måste det vara så stort på slutet? Tempen på avgaserna minskar med vägen och tar därför mindre plats. På trimmade bilar är det vanligt med 3-3.5" DP och sedan 2.5-3" ljuddämpare längst bak av den anledningen.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Du Boost,har du lika utförlig beskrivning på avgasrörsbygge till 660? Både enkel och dubbelsystem.:tummenupp

Ja vist... Samma mått gäller alla 600-700cc OBS Dessa grovöresrören är till för hög sluteffekt!! vill man ha bättre lågegenskaper bör man starta med smalare krökar!!
ANg Stor utsläpp... Dom här systemen har inte någon reflektorcon strax innan ljudämparen som brukar andvändas i bland. Då går det utmärkt att ha typ 48-51mm utblås. men dessa utan får inte strypas för då kan avgaspullsen Tveka att komma ut... Men jag har strypt ihop lite och man tappar inte så mycket:tummenupp Kolla in en KTM parisdakarhoj dom är byggda enligt denna princip. Dom har långsmala megafoner som har ett långt register. stort utblås ggr 2

Varför måste det vara så stort på slutet? Tempen på avgaserna minskar med vägen och tar därför mindre plats. På trimmade bilar är det vanligt med 3-3.5" DP och sedan 2.5-3" ljuddämpare längst bak av den anledningen.

om motorcyckeln skulle ha varit 5m lång skulle det gå att strypa som på bil:D
Men om bilen skulle ha varit 2m skulle det inte gå att strypa sådär:tummenupp
 
Last edited:

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Nu har jag fått dumma ideer igen:huvet
Jag funderar på att göra mina nya hjulaxeldistanser i titan istället för rostfritt som det var tänkt från början.

Nej, skämt å sido ... nu är man jul ledig och har lite tid över att göra tokigheter!!!


Vad har ni för planer i vinter för era motorer?
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Jag ska nog köpa ny krök till Grisen. Inväntar bara rapport från en här på sh om den är bra eller ej :)
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top