Tänkte illhåga er att bygga eget avgassystem för köpessytemen är ju så dyra och träffar inte alltid rätt i registret. jag har byggt megafonsystem med avgasreflektor under.
90talet....Helt klart kan man få ut otroligt med pullver med ett sådant på ett visst register... men skitsvårt svårt att gå bra över hela registret, När ett sådant system kommer utanför sitt dragregister går det sämmre än ett vanligt mavgas!! Det har jag gjort på alla cycklar jag haft. Det är ju så jäkla dyrt att köpa helsystem!! När man kan bygga ett för under 3000kr, Och dessutom få det skräddarsytt för sin motor/Körsätt/önskemål.
Om vi tar en600/650 som ex.. Jag har byggt flera megafonsystem med egafonsystem utan reflektor bak. reflektorn är där för att trycka tillbaka avgaspullsen i rätt ögonblick och hjälpa utblåsventilen att stänga. DVS Man får någon typ av pingpongeff i systemet som hjälper till att dra ut avgaserna. Jag har slutat helt med att bygga denna typ.. helt enkelt överkurs... Ska vara om man kör samma bana varje dag.. Nä Enklare är det att bygga ett vanligt megafonsys som flera köpesystem är byggt på. Där är förlusterna mindre där det inte är tänkt att dra.
Om vi tar mitt systemsom ex.. det byggde jag till min xr för 6-7 år sedan. har inte bytt ut det än är stennöjd! har kört mot akras helsystem i flera år och sett hur det beter sig. Akras system kostar 10000kr mitt 2000kr. när jag byggde det så funderade jag först ut vad jag var ute efter... Viktigast... Måste köra ifrån kompisarna
en xr drar ju reda bra i botten men bara hyffsat från 6000-8000 så då räknade jag ut längderna/dim så att det skulle dra extra bra från 6-8000v. och snacka om att det gör!! det leverear lätt 4hk mer än akras i toppvarv men upplevs som sämmre än akras i lågt mellanreg 3-4000v. Men skilljer inte mycket när vi har dragit mot varandra på lågvarv, men i högvarv är det stor skillnad i och med att man drar motorn till 8000v och växlar där så hamnar nästa växel i högsta momentkurvan + hk har inte hunnit sjunka. Se bromspapperet för några sidor sedan.. på så sätt kan man blåsa om även maskiner med mer hk