Supermoto trimtråden!

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Nu har jag fått dumma ideer igen:huvet
Jag funderar på att göra mina nya hjulaxeldistanser i titan istället för rostfritt som det var tänkt från början.

Nej, skämt å sido ... nu är man jul ledig och har lite tid över att göra tokigheter!!!


Vad har ni för planer i vinter för era motorer?

Bra fråga det måste ju vara fler än du och jag som drabbats av trimmdjävulen
 

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Bra fråga det måste ju vara fler än du och jag som drabbats av trimmdjävulen

Eller kanske det är vi som är trimmdjävularna:rolleyes:

Vad kommer hända i ditt garage i vinter?

Själv kommer jag endast att hålla på med småplock som, hastighetsmätare, stålomspunna bromsslangar,ny plast, nya blinkers och framför allt puttsa:)
 

Mr A

Sweeet
Gick med
20 Mar 2004
Ort
Dalarna
Hoj
KTM 540 SMR -06
Vet att jag för några veckor sedan läste om olika kammar, kan dock inte hitta vart jag läste detta. Möjligt här!?

Har idag följande modifieringar för prestandan, maskinen är i botten en - KTM 525 EXC...

Stålventiler
Portad topp
SXS 540 Cylinder
SXS 97 mm kolv
Modifierad Axxpump
Borrad förgasare 41mm
Akrapovic helsystem, titan
Power Blade

Skall montera CDI-box från vortex och K&N filter med tratt ligger och väntar i garaget redan.

Men känns som man måste slänga ur original kammen, så vad skall jag titta efter?

Vet att det finns Tornado både G1 och G2 som skall vara likvärdig med hotcams. Finns det andra bra kammar på marknaden som kan vara lämplig för de modifieringarna jag redan har, eller är det just Hotcams och Tornado som gäller?

Vill gärna ha något som passar rakt på utan modifiering då jag nyss har renoverat motorn med ex nya fjädrar...

Tacksam för alla förslag. :tummenupp
 

krokodilen73

Ny medlem
Gick med
13 May 2005
Ort
I Dalslands djupa skogar!
Hoj
XR650R & CR500AF
Jag ska nog köpa ny krök till Grisen. Inväntar bara rapport från en här på sh om den är bra eller ej :)

På tal på krökar!! Innan jag köpte mitt trimrör så funderade jag på att modda orginalkrökarna till grisen dom ökar ju och minskar i dia lite som dom vill:). Om man först fixerar dom och sedan kapar undan dom smala partierna och ersätter med grövre så skulle det nog göra gott. Nu provade jag aldrig detta då det inte fanns några beggade att uppbringa och jag ville inte kapa sönder orginalet. Så jag hittade ett Yoshi billigt ist.:)

Btw jag läste på Thumpertalk.com att man kan ta Cdi boxen från Xr400 och montera den på 650:in med gott resultat mera pulver och högre varv.:va Vart tydligen någon som provat.

Mvh Christer
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
På tal på krökar!! Innan jag köpte mitt trimrör så funderade jag på att modda orginalkrökarna till grisen dom ökar ju och minskar i dia lite som dom vill:). Om man först fixerar dom och sedan kapar undan dom smala partierna och ersätter med grövre så skulle det nog göra gott. Nu provade jag aldrig detta då det inte fanns några beggade att uppbringa och jag ville inte kapa sönder orginalet. Så jag hittade ett Yoshi billigt ist.:)

Btw jag läste på Thumpertalk.com att man kan ta Cdi boxen från Xr400 och montera den på 650:in med gott resultat mera pulver och högre varv.:va Vart tydligen någon som provat.

Mvh Christer
Kolla din pm-box. Skickade en fråga angående dina gamla fälgar :)
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Vet att jag för några veckor sedan läste om olika kammar, kan dock inte hitta vart jag läste detta. Möjligt här!?

Har idag följande modifieringar för prestandan, maskinen är i botten en - KTM 525 EXC...

Stålventiler
Portad topp
SXS 540 Cylinder
SXS 97 mm kolv
Modifierad Axxpump
Borrad förgasare 41mm
Akrapovic helsystem, titan
Power Blade

Skall montera CDI-box från vortex och K&N filter med tratt ligger och väntar i garaget redan.

Men känns som man måste slänga ur original kammen, så vad skall jag titta efter?

Vet att det finns Tornado både G1 och G2 som skall vara likvärdig med hotcams. Finns det andra bra kammar på marknaden som kan vara lämplig för de modifieringarna jag redan har, eller är det just Hotcams och Tornado som gäller?

Vill gärna ha något som passar rakt på utan modifiering då jag nyss har renoverat motorn med ex nya fjädrar...

Tacksam för alla förslag. :tummenupp

hotcam Insug 10,80mm/271°, avgas 10,20mm/261°. Steg 1. med den kamen så får du bra klös från 5000v till varvstopp förlorar helt klart från botten. men om du blir beskymmrad kan du flytta den lite frammot sedan för att få tillbaka lite lågvarvsdrag.. (tror inte du gör det) "tror" att det är droppin .tornadon är nog liknande lyft duration..har inte kollat men tack vare att hotcamen har 261 på utblås så drar den skapligt i mellanregg. Om tornadon ligger på 271in typ 271 ut och liknande lyft skulle jag rekomendera hotcamen:tummenupp

Eller kanske det är vi som är trimmdjävularna:rolleyes:

Vad kommer hända i ditt garage i vinter?

Själv kommer jag endast att hålla på med småplock som, hastighetsmätare, stålomspunna bromsslangar,ny plast, nya blinkers och framför allt puttsa:)

Det vart lite lurigt.. meningen var att jag skulle testa 683cc med 12-1 minst och en ny minst sagt ny typ av portning,som jag klurat ut. tänkte försöka nå 80hk utan turbo och endast org ventiler o endast 40mm förgasare.
Men fick ett samtal i dag som var mycket intresant..... så det är möjligt att det blir turbo nu på stutts med sikte på 170 hk! Efter nyår får jag reda på hur det blir. jag håller tummarna hela helgerna:tummenupp
 
Last edited:

Mr A

Sweeet
Gick med
20 Mar 2004
Ort
Dalarna
Hoj
KTM 540 SMR -06
hotcam Insug 10,80mm/271°, avgas 10,20mm/261°. Steg 1. med den kamen så får du bra klös från 5000v till varvstopp förlorar helt klart från botten. men om du blir beskymmrad kan du flytta den lite frammot sedan för att få tillbaka lite lågvarvsdrag.. (tror inte du gör det) "tror" att det är droppin .tornadon är nog liknande lyft duration..har inte kollat men tack vare att hotcamen har 261 på utblås så drar den skapligt i mellanregg. Om tornadon ligger på 271in typ 271 ut och liknande lyft skulle jag rekomendera hotcamen:tummenupp

Nu blev det mycket information, som jag inte förstår :D

Glömde fråga, T ex. Tornado finns både som G1 och G2. Vad är det som skiljer dom åt, är det grader/lyft, en för bottendrag och den ena från mitt-topp?

Hotcam steg 1, finns det fler steg!?

Är ute efter något som ger bra "snurr" på motorn från mellan- till topp... till förhållandena som jag redan har modifierat...

Det innebär att man måste justera grader + ventiler. Blir nog att lämna till verkstad.

Märks att jag inte pillar på motorn va!
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Men man vill väl inte varva XR650 så mycket mera än orginal...vevlagret?

Precis dom rasar direkt..... men kan rekomendera billigt org altenativ till dom dyra carrillo och falcon vevstaks satserna......prox får man för runt 2700kr i sverige jag har kört falcon och den är skitbra carrillo är minst lika bra men dyrare och svår att få tag i .. just nu har jag prox har hållit skitbra hitills 10 mil och en bänkning:D
Jag tror att falcon är billigare nu från staterna men jag fick ut med 4000kr visserligen några år sen

Nu blev det mycket information, som jag inte förstår :D

Glömde fråga, T ex. Tornado finns både som G1 och G2. Vad är det som skiljer dom åt, är det grader/lyft, en för bottendrag och den ena från mitt-topp?

Hotcam steg 1, finns det fler steg!?

Är ute efter något som ger bra "snurr" på motorn från mellan- till topp... till förhållandena som jag redan har modifierat...

Det innebär att man måste justera grader + ventiler. Blir nog att lämna till verkstad.

Märks att jag inte pillar på motorn va!

Nej Nej....n.. Det är bara att pilla dit du behöver inte grada någe hit eller dit.
det verkar som hot camen bara finns i ett steg i sverige men av vad du beskriver så ska du ha den kamen. menar bara om du skulle bli besviken på lågvarvsdraget kan du slipa upp hålen i kamdrevet och flytta hela kamen framot 3-5 grader = 2-3mm slipning i drev. Tyvär så måste man nalla av lågregistret för att få ut höga hk. Med denna kam kommer du få minst 5 kusar till. jag ska titta på Tornadon hur den kan tänkas dra...

Nu blev det mycket information, som jag inte förstår :D

Glömde fråga, T ex. Tornado finns både som G1 och G2. Vad är det som skiljer dom åt, är det grader/lyft, en för bottendrag och den ena från mitt-topp?

Hotcam steg 1, finns det fler steg!?

Är ute efter något som ger bra "snurr" på motorn från mellan- till topp... till förhållandena som jag redan har modifierat...

Det innebär att man måste justera grader + ventiler. Blir nog att lämna till verkstad.

Märks att jag inte pillar på motorn va!

har kollat tornadon nu den är nästan identisk med hotcamen
Einlaß 272 Grad - 10,5mm Hub
Auslaß 261 Grad - 10,4mm Hub men kosta 299 euro i tyskland 1 hotcamen köper du av Lockner för 2195kr

Enda nackdelen med hotcamen är att den är utan auotodekomp DVS den kan ev bli svår att starta med elstart..... men Cooler monterade en g2 utan dekomp på sin 640 och den small igång varm och var den kall tryckte man bara in den manuella dekompen lite för att hjälpa igång starmotorn och då startade den.. men du har ju kick... jo g1 kamen är blygsam effektökning snarlik orginalkamen... måste se lyft o durr på org kamen för att säga exakt.
 
Last edited:

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Vad har ni för planer i vinter för era motorer?

Stor genomgång av lager m.m. Den har gått alldeles för långt nu utan att kolla sånt. Men innan det kan göras, måste jag bli av med två stora garderober och madrasser som kastats in i verkstan (det fanns plats där när vi flyttade lite prylar :rolleyes: ) och som tar upp all ledig plats. Ett lyftblock för taktraversen och ett verktyg för kolvringsmontering har dock julhandlats som förberedelser :)

En oljekylare måste på också, för att hålla nere tempen. Efter genomgång så vill jag ha upp maskinen i bänk och kolla bestyckningen (och effekten).
 

ORS

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2006
Ort
På turistort.
Hoj
XR650R
Men fick ett samtal i dag som var mycket intresant..... så det är möjligt att det blir turbo nu på stutts med sikte på 170 hk! Efter nyår får jag reda på hur det blir. jag håller tummarna hela helgerna:tummenupp


Jag håller oxå tummarna:tummenupp :tummenupp :tummenupp och ser fram mot en utförlig byggtråd! Jag menar 170hp ur en XR650R det är STORT (det är iofs 100hp oxå men men...)!
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag håller oxå tummarna:tummenupp :tummenupp :tummenupp och ser fram mot en utförlig byggtråd! Jag menar 170hp ur en XR650R det är STORT (det är iofs 100hp oxå men men...)!

Ja det ska bli roligt..... det låter mycket men det är nog fullt genoförbart.

För om ett turbosytem fungerar perfekt så ska man kunna ta ut det dubbla ur en motor rätt så enkelt.. och den här motorn har nu potencial för 80 hk på baken. så om inget går sönder eller att det blir någe obalace i systemet så ska jag kunna fixa det på rätt så lågt laddtryck ev endast 1-1,3 bar? får jag inte över 140hk då blir jag:mad: Håller just nu på att plocka av toppen för en specialmodifiering av insugskanalen,, typ av portning med plast och diverse skrot I. ska först fara och bänka med endast den modifieringen (utan turbo)
om det fungerar så kan jag erbjuda sådana modifieringar.
 

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Boost... hur löste du beskymmret med vevstakslagret?
Och vilken stake kommer du använda?

Ja ser fram emot att höra hur det går 170hk är grymt mycket hk.
därmed inte sagt att det inte går utan att det kommer känna på saker och ting nå sanslöst:galen
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Boost... hur löste du beskymmret med vevstakslagret?
Och vilken stake kommer du använda?

Ja ser fram emot att höra hur det går 170hk är grymt mycket hk.
därmed inte sagt att det inte går utan att det kommer känna på saker och ting nå sanslöst:galen

Vevstakslagret...Det är där skon klämmer... finns bara 2 saker att välja på endera 1. köra med falconstake som jag redan har lös (från ett lageras) som jag låter byggas om till vanligt bronceglidlager och håller tummarna att smörjningen räcker och staken inte stakar sig i tanken.2. Eller så blir det mx composites stake... tror nog att mx staken håller bättre än falkon det lilla man nu kan forska i det matrialet.. Får som sagt se hur det blir efter nyår 170 hk blir det endast om jag blir sponsrad av någon... Jag kan gärna göra reklam för vilken firma som hellst bara dom står för ev haveri och glidlagring o lite motordelar. måste då plocka ihop min andra motor.. vill inte riva den jag kör med nu för den är nyrepad rakt igenom.
 

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Vevstakslagret...Det är där skon klämmer... finns bara 2 saker att välja på endera 1. köra med falconstake som jag redan har lös (från ett lageras) som jag låter byggas om till vanligt bronceglidlager och håller tummarna att smörjningen räcker och staken inte stakar sig i tanken.2. Eller så blir det mx composites stake... tror nog att mx staken håller bättre än falkon det lilla man nu kan forska i det matrialet.. Får som sagt se hur det blir efter nyår 170 hk blir det endast om jag blir sponsrad av någon... Jag kan gärna göra reklam för vilken firma som hellst bara dom står för ev haveri och glidlagring o lite motordelar. måste då plocka ihop min andra motor.. vill inte riva den jag kör med nu för den är nyrepad rakt igenom.

Det kan nog bli svårt att hitta någon firma i Sverige som vill sponsra tyvärr.
När man trimmar och söker spons då skulle man bott på andra sidan Atlanten.

Det enda jag är skeptisk till så här direkt är, om oljemängden/trycket kommer räcka för att bära upp kraften!:va
 

Dr.Bike

Guest
Det kan nog bli svårt att hitta någon firma i Sverige som vill sponsra tyvärr.
När man trimmar och söker spons då skulle man bott på andra sidan Atlanten.

Det enda jag är skeptisk till så här direkt är, om oljemängden/trycket kommer räcka för att bära upp kraften!:va

Vare sig oljemängd ELLER tryck har någotsomhelst med oljefilmens bärighet att göra! :fakta

Tillbaka till oljetrådarna med dig för påläsning! Där redogörs för hur det hänger ihop.
Men ok, kortvarianten: Så länge det finns minsta lilla övertryck av olja till lagret, d.v.s så länge det finns tillräckligt mycket olja som lagret vill suga i sig så kan man säga att oljetrycket är tillräckligt.
Man "vinner" alltså ingenting på att höja trycket därifrån.

Det är så - att ett lager konsumerar en viss mängd olja under drift.
Och sålänge det finns oljetryck så är lagret happy.
Genomströmningen påverkas INTE av högre tryck. (glidlager talar vi om här nu - i rullager/kullager ökar givetvis genomströmningen vid högre tryck)

SEN om det hela ska funka finns det TVÅ faktorer som är avgörande:
Oljekvalite´och lagerspel.

Är dessa båda ok så behöver du inte oroa dig för oljetrycket - såvitt det inte är noll alltså.

Mängden olja påverkar inte heller trycket.
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Det kan nog bli svårt att hitta någon firma i Sverige som vill sponsra tyvärr.
När man trimmar och söker spons då skulle man bott på andra sidan Atlanten.

Det enda jag är skeptisk till så här direkt är, om oljemängden/trycket kommer räcka för att bära upp kraften!:va

Enligt mx compocites ska det ju fungera på alla dom säljer till och det är ju dom flesta cycklar. tycks ju fungera på Husan... xr hr 7 reser bättre smörjsystem än husa,,. Men jag nallar ju redan oljetryck o flöde till turbon typ 2l i min, så jag ligger lite risigt till.. men jag har inte sett några skärskador pga oljebrist förut med turbo..... endast pullveriserat rullager:näsblod Om det här fungerar så kan man ju trimma hejdlöst även utan turbo.. går ju att höja varvet till över 10000v även på en 700cc. jag vet att supermono maskiner med BMW 650 motorn har glidlagrat.. Kan det vara glilagrat på BMW funduromotorn?? Har inte lyckats hitta någe fakta på det..
Aprilias xv 550 har glid.. Skulle gå ypperligt att blåsa upp:D :tummenupp
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top