Supermoto trimtråden!

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Vare sig oljemängd ELLER tryck har någotsomhelst med oljefilmens bärighet att göra! :fakta

Tillbaka till oljetrådarna med dig för påläsning! Där redogörs för hur det hänger ihop.
Men ok, kortvarianten: Så länge det finns minsta lilla övertryck av olja till lagret, d.v.s så länge det finns tillräckligt mycket olja som lagret vill suga i sig så kan man säga att oljetrycket är tillräckligt.
Man "vinner" alltså ingenting på att höja trycket därifrån.

Det är så - att ett lager konsumerar en viss mängd olja under drift.
Och sålänge det finns oljetryck så är lagret happy.
Genomströmningen påverkas INTE av högre tryck. (glidlager talar vi om här nu - i rullager/kullager ökar givetvis genomströmningen vid högre tryck)

SEN om det hela ska funka finns det TVÅ faktorer som är avgörande:
Oljekvalite´och lagerspel.

Är dessa båda ok så behöver du inte oroa dig för oljetrycket - såvitt det inte är noll alltså.

Mängden olja påverkar inte heller trycket.

underligt nog är det bra tryck i xr650 jag har inte provat men mc express provade när dom skulle turba Pg Lundmarks xr och dom vart inponerad vet ej tryck men det räcke ju för turbosmörjningen.
Ja det låter som det skulle funka... varför körs rullager? sånt skit borde förbjudas:mad: Om det vore glidlagrat på alla enstånkor skulle ju ingen någonsin rasa. det är ju största problemet med alla stånkor rullagret ger sig ju även Otrimmat:näsblod :gnissla :huvet
 

krokodilen73

Ny medlem
Gick med
13 May 2005
Ort
I Dalslands djupa skogar!
Hoj
XR650R & CR500AF
Problemet med spons för för din del Boost är nog att den förra versionen är mycket svår att hitta film/bilder på frånsett Mc-nytt då. Upp med media om den så kanske det blir lättare. :tummenupp
Se nu inte detta som att jag dömmer ut ditt försök till att bli sponsrad! Jag hoppas att du lyckas och ser fram emot en ny smaskig Xr turbofilm!:yoparty
Den förra e cool speciellt i vänsterkurvan ut förbi udden när hojen reser sig mitt i svängen i typ 90Km/h:)
:pannkyss :pannkyss :pannkyss :banana :kär :gråta :smasha :zpy :1pajas :fart :rullandeu :cdevil :squid

Min dotter på 6 år håller med och det är ju Jul så hon fick leka lite med smajlisarna. Ett bra ämne Btw 3,5 år på bilden GOD JUL på er alla.

Mvh Christer
 

Bifogat

  • Kopia av 100_0479.JPG
    Kopia av 100_0479.JPG
    139.2 KB · Visningar: 78

Åmotar´n

Open #34
Gick med
28 Sep 2003
Ort
Åmotsbruk,7mil norr om Gefle
Hoj
-09 Husaberg FE570, -05 Husaberg FS650,-89 Gixxer 1100 Streetfighter, -88 Husky 510 Enduro,-76 Husqvarna WR 250
Varför körs rullager? sånt skit borde förbjudas:mad: Om det vore glidlagrat på alla enstånkor skulle ju ingen någonsin rasa. det är ju största problemet med alla stånkor rullagret ger sig ju även Otrimmat:näsblod :gnissla :huvet
Många stånkor av offroad/cross/enduromodell beräknas väl att vurpa ibland?En rullagrad motor kan förmodligen ligga på sida och tuffa en bra stund,även om oljepumpen suger luft.En glidlagrad motor kanske inte mår så bra av det?En tvåtaktare klarar ju sina vevstakslager med lite oljedimma,troligen ganska lika på en rullagrad fyrtaktare.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Problemet med spons för för din del Boost är nog att den förra versionen är mycket svår att hitta film/bilder på frånsett Mc-nytt då. Upp med media om den så kanske det blir lättare. :tummenupp
Se nu inte detta som att jag dömmer ut ditt försök till att bli sponsrad! Jag hoppas att du lyckas och ser fram emot en ny smaskig Xr turbofilm!:yoparty
Den förra e cool speciellt i vänsterkurvan ut förbi udden när hojen reser sig mitt i svängen i typ 90Km/h:)
:pannkyss :pannkyss :pannkyss :banana :kär :gråta :smasha :zpy :1pajas :fart :rullandeu :cdevil :squid

Min dotter på 6 år håller med och det är ju Jul så hon fick leka lite med smajlisarna. Ett bra ämne Btw 3,5 år på bilden GOD JUL på er alla.

Mvh Christer

Jag har redan en sponsor.......med 80% changs...bestäms efter nyår:tummenupp
En sponsor till ett sådant här tokbygge måste vara intreserad av att visa upp en produkt som klarar fruktansvärda krafter.. så lyckas jag få till den effekten och skiten håller ihop så blir det stenbra reklam för produkten som då sitter i motorn. om jag hade ett företag typ motorslip/arbete vore det här perfekt reklam för omlagring från rull till glid.. Den firman skulle få mycket jobb!1 För det är billigt att göra om till glidlagrat om man har en stake redan. kostar endast runt 2500-3000kr Hos stigs motorslip ex Oj Nu gjorde jag reklam redan:rolleyes:
 

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Jag har redan en sponsor.......med 80% changs...bestäms efter nyår:tummenupp
En sponsor till ett sådant här tokbygge måste vara intreserad av att visa upp en produkt som klarar fruktansvärda krafter.. så lyckas jag få till den effekten och skiten håller ihop så blir det stenbra reklam för produkten som då sitter i motorn. om jag hade ett företag typ motorslip/arbete vore det här perfekt reklam för omlagring från rull till glid.. Den firman skulle få mycket jobb!1 För det är billigt att göra om till glidlagrat om man har en stake redan. kostar endast runt 2500-3000kr Hos stigs motorslip ex Oj Nu gjorde jag reklam redan:rolleyes:

Super kul ...:tummenupp
Finns det en film på din XR turbo som ja inte fått se:mad:
Fram med den nu=:tummenupp

Många stånkor av offroad/cross/enduromodell beräknas väl att vurpa ibland?En rullagrad motor kan förmodligen ligga på sida och tuffa en bra stund,även om oljepumpen suger luft.En glidlagrad motor kanske inte mår så bra av det?En tvåtaktare klarar ju sina vevstakslager med lite oljedimma,troligen ganska lika på en rullagrad fyrtaktare.

Samtidigt är kammarna i min drz glidlagrade men inte veven, det måste ju vara samma sak när man vällt?

Problemet med spons för för din del Boost är nog att den förra versionen är mycket svår att hitta film/bilder på frånsett Mc-nytt då. Upp med media om den så kanske det blir lättare. :tummenupp
Se nu inte detta som att jag dömmer ut ditt försök till att bli sponsrad! Jag hoppas att du lyckas och ser fram emot en ny smaskig Xr turbofilm!:yoparty
Den förra e cool speciellt i vänsterkurvan ut förbi udden när hojen reser sig mitt i svängen i typ 90Km/h:)
:pannkyss :pannkyss :pannkyss :banana :kär :gråta :smasha :zpy :1pajas :fart :rullandeu :cdevil :squid

Min dotter på 6 år håller med och det är ju Jul så hon fick leka lite med smajlisarna. Ett bra ämne Btw 3,5 år på bilden GOD JUL på er alla.

Mvh Christer


Christer, den bilden värmer i vintermörkret! (var det en 50cc stånka jag såg?)
Den får mig att tänka på när man själv var 3-4 år och åkte glatt med sin pw50från början på 80talet.
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Finns det en film på din XR turbo som ja inte fått se

Jag ska se om inte jag kan skaka fram två helt nya filmer som inte jag själv har sett.. Dom är nog rätt frän en film åker jag förbi kamra med hjulspinn och kulsprutesmatter och eldkvastar (varvstoppet) ur avgas på asfalt. Den andra är på grusväg ala hjulspinn bredställ.. Jag har även film när PG lundmark hård testar den ,,, men den ligger på vhs:mad: Kan ta ett tag att skaka fram...Ligger hos olika kompisare.. Bra att du påminde mig ska bli roligt att se:tummenupp

Är det någon här som kan överföra från vhs bandet till cd digitalt eller dvd
Kan inte ett skit om datorer och videohantering:)
 
Last edited:

krokodilen73

Ny medlem
Gick med
13 May 2005
Ort
I Dalslands djupa skogar!
Hoj
XR650R & CR500AF
Jepp en 50cc Kazuma :tummenupp Filmen jag har är på någon sjö uppigenom med ett Pappersbruk på andra sidan eller liknande! 63mb stor jag vet inte om man kan maila eller likn Msn kanske funkar??


Mvh Christer
 
Last edited:

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Vare sig oljemängd ELLER tryck har någotsomhelst med oljefilmens bärighet att göra! :fakta

Tillbaka till oljetrådarna med dig för påläsning! Där redogörs för hur det hänger ihop.
Men ok, kortvarianten: Så länge det finns minsta lilla övertryck av olja till lagret, d.v.s så länge det finns tillräckligt mycket olja som lagret vill suga i sig så kan man säga att oljetrycket är tillräckligt.
Man "vinner" alltså ingenting på att höja trycket därifrån.

Det är så - att ett lager konsumerar en viss mängd olja under drift.
Och sålänge det finns oljetryck så är lagret happy.
Genomströmningen påverkas INTE av högre tryck. (glidlager talar vi om här nu - i rullager/kullager ökar givetvis genomströmningen vid högre tryck)

SEN om det hela ska funka finns det TVÅ faktorer som är avgörande:
Oljekvalite´och lagerspel.

Är dessa båda ok så behöver du inte oroa dig för oljetrycket - såvitt det inte är noll alltså.

Mängden olja påverkar inte heller trycket.


???
Ja vet inte riktigt om vi delar uppfattning på den här pungten ...
:va

Men ja ska läsa.
 

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Berätta vad du känner sig osäker på min son.

Äsch glöm det, jag tänker nog för mycket på gamla slappa bilmotorer, där man är beroende av trycket och mängden för att lagret "läcker" som ett soll och inte kan hålla oljan kvar.

Hur är det med värmeutveklingen hos ett glidlager?
Påverkas den mycket av oljeflödet igenom?
 

Dr.Bike

Guest
Äsch glöm det, jag tänker nog för mycket på gamla slappa bilmotorer, där man är beroende av trycket och mängden för att lagret "läcker" som ett soll och inte kan hålla oljan kvar.

Hur är det med värmeutveklingen hos ett glidlager?
Påverkas den mycket av oljeflödet igenom?

Inte ens på bilar är du beroende av ett högt tryck.

Ett tryck är man ALLTID beroende av (som jag skrev) men inte högt.
Det räcker som sagt att lagret får den mängd olja det vill ha. Bl.a mht hur mycket det "läcker" som du uttrycker det.
M.a.o oljans vikositet samt lagerspelet som jag skrev påverkar detta.

Men ALLA pumpar har STOR överkapacitet i VOLYM att pumpa, så inga lager läcker MER än att pumpen kan hålla dem nöjda.
På TOMGÅNG kan däremot oljelampan blinka. (men det är en annan sak det)


Värmeutveckling i glidlager?
Ja såvitt oljefilmen funkar som den ska så är värmeutvecklingen i det närmaste noll. (det bildas LITE värme inne i oljan i det gränsskikt där den gör sitt lappkast)

Oljefilmen bygger sedan upp sitt EGET tryck i ett glidlager och detta tryck är hundrafalt högre än vad någon oljepump kan trycka ur sig.
Så återigen - pumpens tryck är av underordnad betydelse.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Inte ens på bilar är du beroende av ett högt tryck.

Ett tryck är man ALLTID beroende av (som jag skrev) men inte högt.
Det räcker som sagt att lagret får den mängd olja det vill ha. Bl.a mht hur mycket det "läcker" som du uttrycker det.
M.a.o oljans vikositet samt lagerspelet som jag skrev påverkar detta.

Men ALLA pumpar har STOR överkapacitet i VOLYM att pumpa, så inga lager läcker MER än att pumpen kan hålla dem nöjda.
På TOMGÅNG kan däremot oljelampan blinka. (men det är en annan sak det)


Värmeutveckling i glidlager?
Ja såvitt oljefilmen funkar som den ska så är värmeutvecklingen i det närmaste noll. (det bildas LITE värme inne i oljan i det gränsskikt där den gör sitt lappkast)

Oljefilmen bygger sedan upp sitt EGET tryck i ett glidlager och detta tryck är hundrafalt högre än vad någon oljepump kan trycka ur sig.
Så återigen - pumpens tryck är av underordnad betydelse.

på mx compocites hemsida under skötselråd/Montering eller vad det nu stog? så står det att man ska ta bort insprutarmunstycket för oljan under kolven? Vad menar dom med det ? ska man plugga oljan dit eller ta bort chokningsmustycket helt så det tokflödar. Sånna sprutmunstycken sitter ju på många glidlagrade motorer!!:va :va :va :va
 

Dr.Bike

Guest
på mx compocites hemsida under skötselråd/Montering eller vad det nu stog? så står det att man ska ta bort insprutarmunstycket för oljan under kolven? Vad menar dom med det ? ska man plugga oljan dit eller ta bort chokningsmustycket helt så det tokflödar. Sånna sprutmunstycken sitter ju på många glidlagrade motorer!!:va :va :va :va

Vet faktiskt inte, och detta var inget vi talade om, jag och Stefan (VD För Mx Composites) när jag försökte: a. beställa en serie stakar till en given radfyra b.söka spons till en supermotardförare i form av bl.a vevstakar till en Husa som jag trimmade.
Dock nämnde han att materialet i sig var nära svälvsmörjande + andra egenskaper som gjorde att man kunde ha mindre lagerspel (stakarna i sig utgör lageryta, man har inga lösa lagerskålar i dem).
I övrigt vet jag inte mer om det hela.
 

Åmotar´n

Open #34
Gick med
28 Sep 2003
Ort
Åmotsbruk,7mil norr om Gefle
Hoj
-09 Husaberg FE570, -05 Husaberg FS650,-89 Gixxer 1100 Streetfighter, -88 Husky 510 Enduro,-76 Husqvarna WR 250
på mx compocites hemsida under skötselråd/Montering eller vad det nu stog? så står det att man ska ta bort insprutarmunstycket för oljan under kolven? Vad menar dom med det ? ska man plugga oljan dit eller ta bort chokningsmustycket helt så det tokflödar. Sånna sprutmunstycken sitter ju på många glidlagrade motorer!!:va :va :va :va

Med min knackiga engelska tyder jag det som:Finns det nån strypning på ledning till vevstakslager så kan/bör den tas bort.


Men det finns säkert nån anglofil som kan tyda det bättre....
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Med min knackiga engelska tyder jag det som:Finns det nån strypning på ledning till vevstakslager så kan/bör den tas bort.


Men det finns säkert nån anglofil som kan tyda det bättre....

Det får man ta reda på 100% om det skulle bli aktuellt.. jag har mycket svårt att tro att man ska stänga av tillförseln till munstycket som sprutar olja upp under kolven för då tappar man ju kylning och smörjning av kolvbult!! kan dom mena att man ska ta bort den fjäderbelastande kulan som styr oljetrycket?? Nääää:va
 

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Det får man ta reda på 100% om det skulle bli aktuellt.. jag har mycket svårt att tro att man ska stänga av tillförseln till munstycket som sprutar olja upp under kolven för då tappar man ju kylning och smörjning av kolvbult!! kan dom mena att man ska ta bort den fjäderbelastande kulan som styr oljetrycket?? Nääää:va

vad du än gör ... skippa inte oljekylningen under kolven!

Då blir det härdsmällta med ditt effektutag:gråta
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
vad du än gör ... skippa inte oljekylningen under kolven!

Då blir det härdsmällta med ditt effektutag:gråta

Precis!!!! Jag tror dom menar att det sitter säkert något munstycke på någon oljekanal till veven på vissa maskiner.. Men jag har ju plockat isär xr ett antal ggr men inte hittat någe munstycke:va Undra om husaberg har det?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top