Vare sig oljemängd ELLER tryck har någotsomhelst med oljefilmens bärighet att göra!
Tillbaka till oljetrådarna med dig för påläsning! Där redogörs för hur det hänger ihop.
Men ok, kortvarianten: Så länge det finns minsta lilla övertryck av olja till lagret, d.v.s så länge det finns tillräckligt mycket olja som lagret vill suga i sig så kan man säga att oljetrycket är tillräckligt.
Man "vinner" alltså ingenting på att höja trycket därifrån.
Det är så - att ett lager konsumerar en viss mängd olja under drift.
Och sålänge det finns oljetryck så är lagret happy.
Genomströmningen påverkas INTE av högre tryck. (glidlager talar vi om här nu - i rullager/kullager ökar givetvis genomströmningen vid högre tryck)
SEN om det hela ska funka finns det TVÅ faktorer som är avgörande:
Oljekvalite´och lagerspel.
Är dessa båda ok så behöver du inte oroa dig för oljetrycket - såvitt det inte är noll alltså.
Mängden olja påverkar inte heller trycket.
underligt nog är det bra tryck i xr650 jag har inte provat men mc express provade när dom skulle turba Pg Lundmarks xr och dom vart inponerad vet ej tryck men det räcke ju för turbosmörjningen.
Ja det låter som det skulle funka... varför körs rullager? sånt skit borde förbjudas Om det vore glidlagrat på alla enstånkor skulle ju ingen någonsin rasa. det är ju största problemet med alla stånkor rullagret ger sig ju även Otrimmat