ORS
Ny medlem
Jag ska se om jag kan söka reda på tråden, jag tror att en CRF450 hade 34hk i samma bänk
Hmmm...tror inte den bänken är riktigt riktig.
Jag ska se om jag kan söka reda på tråden, jag tror att en CRF450 hade 34hk i samma bänk
Our exhaust pipe with the AF1 single stage airfilter, Stock derestricted year old map, 39 tooth rear sprocket and U4.2 race fuel produced on a dyno jet dyno
71.9 hp @ 9800rpm, The curve was real nice no peaks
47 FPT @ 8800rpm, again nice curve, pretty flat across the board
The air fuel was off due to the map. We didnt want to run it to much due to the leaky cases. With A good map I would think 74-76 might be possiable
Ab
Om man mäter hk i sae hästar så ska inte det spela nån roll om du är i Usa, sverige lr nåt annat land. då är värdet korigerat. om det är samma sorts bänk, ex DynojetLite posts om apriliors effekt (med andra ord jättestor skillnad på olika bänkar och vart på jorden de är bänkade):
http://www.apriliaforum.com/forums/showthread.php?t=119102&highlight=dyno
http://www.apriliaforum.com/forums/showthread.php?t=113423&highlight=dyno
http://www.apriliaforum.com/forums/showthread.php?t=113139&highlight=dyno
Vet int om ni kan se denna men, en annan bänk:
http://www.apriliaforum.com/forums/attachment.php?attachmentid=75274&stc=1&d=1197707332
Så kan det va, Dom två som jag har varit hos har varit ganska lika, skilde 0,5hk.Det är uppenbart att många trimmare inte ens klarar att trimma(kallibrera) sin bänk!
Det är uppenbart att många trimmare inte ens klarar att trimma(kallibrera) sin bänk!
Det är uppenbart att många trimmare inte ens klarar att trimma(kallibrera) sin bänk!
jag tror det blir omöjligt att reda ut exakt bara gissningar. Dom två motorer som skulle kunna gämföras är då ktm 660 och 690 som ligger på samma cc bara olika utblås men då gäller det att resten är samma
Det enda man kan säga är att enkelt snett insug med enkelt snett utblås är sämst.... men hur mycket sämmre än rakt enkelt in med rakt dubbelt ut? Vet bara att jag aldrig har sett en enkel in enkel ut motor på över 75hk. men därimot enkel in dubbel ut över 80hk och dubbel in dubbel ut på över 90hk
OJ OJ OJ det här vart Dubbelt så svårt som enkelt att lösa
Om jag skulle blågissa så tror jag att enkelt snett insug ligger säkert minst 5-7hk efter ett dubbelt om bägge sitter på en 650cc på runt 70hk och bägge är optimerade. så rakt insug hammnar mitt i mellan
16-standard bak
550n standard-standard, toppade 194 på varvstoppet på samma bana. (eftersom du tvivlar på mig kan du prata med chefen på Aprilia sverige, han körde både min hoj, dock med rxv-dämparen, och 550n)
Beror ju på va bänk man jämför me också, i riktiga hp tror jag att 550n ligger på 50 lr nåt sånt me akra. Och i testet jämförde jag med en standard 550, som tidningen bike bänkat till 67hk.
Låt höra vad ni fått ur 550n?
Irie på aprilia-forumet tror jag hade bänkat till 75hk
... Mina 2 öre om bänkar.
Kan det inte vara så att det är lite missvisning som på alla mätare??
450 varvar ca 8.8% mer än 550 och 550 har 4.2% högre drevning alltså 8.8-4.2= 4.6% 550 toppar 178km/h med 16-46 och din med 16-48 =186km/h
Hatigheten är kontrollerad i en dynojet bromsbänk.
Och vad menas med riktiga hk??
Hur var det med dina hk då? du kan ju inte påstå att du har värre tryck i din 450sxv än 550sxv som har 67hk/SAE(på bakhjulet i dynojet bänk räknat med korrektions faktor 1.00) eller? jag vet att 450 lämnar ca 56hk med acra! knappast att luftfilter och mappning ger så mycket mer pulver.
Du kanske har något bromspapper från Alice på nån cykel med samma grejer som din?
Men det är väl inte särskillt konstigt om en trimmad 450 har mer effekt än en standard 550?
Det kan även vara så enkelt som att dom är för lata för att kalibrera. Jag menar 34hk ur en 450!? Felen slår ju åt alla håll inte bara glädje-hk
Nu påverkar det väl även att Olle inte är den tyngsta SM-åkaren..
Men det är väl inte särskillt konstigt om en trimmad 450 har mer effekt än en standard 550?
Sen kanske dom där 67 och 56hk inte stämmer? Kanske skiljer det mindre?
Om en 550 accar jämt med en 450 så har antagligen 450n mer hk på topp än 550n eftersom 450n rimligtvis har smalare effektregister.
Om en standard 550 har 67hp på bakhjulet tycker jag det är konstigt om en trimmad 450 har mera effekt...Kan man ens få ut den effekten ur en 450...?
33.5hk ur en encylindrig 225cc? Inte så märkvärdigt va?
hur mycket strypning sitter det i ljuddämparen?
Om 450n varvar 20% mer än 550 så är det klart och betalt! Det gör den ju inte men nu är ju inte 450n standard heller
Hörde att effektsystem skulle ge 7hk på Aprilian...
Kanske resten beror på att Olle är lätt...
33.5hk ur en encylindrig 225cc? Inte så märkvärdigt va?
hur mycket strypning sitter det i ljuddämparen?
Om 450n varvar 20% mer än 550 så är det klart och betalt! Det gör den ju inte men nu är ju inte 450n standard heller
Hörde att effektsystem skulle ge 7hk på Aprilian...
Kanske resten beror på att Olle är lätt...
Papegojor kan också prata! kanske bättre att veta
spelar det någon roll att olle är lätt han testade väl 550 själv och ingen annan.
Det kan även vara så enkelt som att dom är för lata för att kalibrera. Jag menar 34hk ur en 450!? Felen slår ju åt alla håll inte bara glädje-hk
33.5hk ur en encylindrig 225cc? Inte så märkvärdigt va?
hur mycket strypning sitter det i ljuddämparen?
Om 450n varvar 20% mer än 550 så är det klart och betalt! Det gör den ju inte men nu är ju inte 450n standard heller
Hörde att effektsystem skulle ge 7hk på Aprilian...
Kanske resten beror på att Olle är lätt...
Förklara lite vad ni menar med rakt respektive snett!
I min värld är "rakt" rätlijigt. D.v.s en HELT rak kanal som pekar rätt mot ventiltallriken. Vanligen förekommande endast på nyaste sporthojarna, och sälan eller aldrig på en produktionsstånka.
Eler menar du snett med att kanalen är vinklad gentemot färdriktningen?
(det känner iaf inte motorn nån skillnad på, sålänge den är lika som den som kommer rakt bakifrån)
Eller är snett att kanalen pekar snett uppåt? Dvs med fall istf horisontell?
Red gärna ut vad ordet snett betyder i just DETTA sammanhang!
Annars kan det enkelt konstateras att det iaf i teorin inte ska vara nån skillnad på dubbelt eller enkelt insug.
Utblås KAN vara lite kinkigare pga lite olika orsaker.
MEn vi kan bena i det senare.
Jo ang rakt snett upp ner? Insuget på ett flertal maskiner i dag har ju insuget snett i färdriktningen pga ramkonstruktionen.. det ser mycket svårt ut att få bränslet jämt fördelat ut till vardera ventil!! Tillverkarna har visserligen kompenserat detta genom att göra den bortre kanalen till yttersvängsväntilen mindre så att det förhoppningsvist fördelas jämt.
men det går ju inte att få blandningen att strömma in från mitten pelaren på bägge sidor! Så enligt mig så är det inte optimalt. Utblåsen på ett flertal är ju väldigt snett pga ramrör, Ett problem då är ju att man inte kan montera dubbelsystem, Men om man förlorar gentimot ett rakt utblås (enkelt) vet jag inte....Fördelen med dubbla insug, är ju att det är enklare att hålla reda på storleken på kanalen från förgasare till ventil när man portar, och man har även lång tid på sig att styra blandningen dit man vill. Man kan även låta en f-gasare öppna lite tidigare med utväxling så att dom vid typ halv gas är jämn höjd till fullt lyft på så sätt får man en smodare starkare botten= mer lättkörd.
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
ExploreBike: Baltikum
Baltikum är en fantastisk d... |
|
Lego Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår
Foto: Jacob Sjöman Trans... |
|
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |